Medlem
Skrivet av Shadee:

Håller med. Kan inte vara något annat.

Förbokningsfingrarna är redo i alla fall!

Ja, ska bli mycket spännande att se vad priset landar på. Och vad typ Webhallen och Inet kommer ta här.

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Ja, ska bli mycket spännande att se vad priset landar på. Och vad typ Webhallen och Inet kommer ta här.

599-699$ och typ 7000 - 8 000:- här gissar jag på.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Låter troligt! Och ja, tror tyvärr det landar uppemot 8k här med tillägg och skatt etc. Får nog sälja av min PS5:a för att få råd. Men behöver ändå inte två konsoler så det gör mig inget. Är så hyped nu!

Eller ska jag invänta bundlen med GTA VI?

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Låter troligt! Och ja, tror tyvärr det landar uppemot 8k här med tillägg och skatt etc. Får nog sälja av min PS5:a för att få råd. Men behöver ändå inte två konsoler så det gör mig inget. Är så hyped nu!

https://youtu.be/OlPxBYysKUo?t=390

Eller ska jag invänta bundlen med GTA VI?

Ja, beroende på vad förbättringarna så kanske det är lika bra att vänta om man sitter på PS5 idag? Kanske hinner gå ner lite i pris och så har du 15-18 månader på dig att spara ihop till en.

Jag som inte har någon PS5 kommer slå till om de inte ska ha hutlöst mycket pengar. Då skiter jag i det tills rea.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, beroende på vad förbättringarna så kanske det är lika bra att vänta om man sitter på PS5 idag? Kanske hinner gå ner lite i pris och så har du 15-18 månader på dig att spara ihop till en.

Jag som inte har någon PS5 kommer slå till om de inte ska ha hutlöst mycket pengar. Då skiter jag i det tills rea.

Kanske inte behöver vänta så länge då den förväntas lanseras i November och kanske får bra erbjudande iom BF kort därefter...

Testpilot
Skrivet av Gertzy:

Kanske inte behöver vänta så länge då den förväntas lanseras i November och kanske får bra erbjudande iom BF kort därefter...

Det vore ju nice, men tveksamt med mer än 10% ner mtp att den är så pass ny. Vanliga PS5an kanske kan få en rejäl prissänkning under reaperioden däremot.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Känns alldeles för dyrt, men vad ska man göra när kronan är så jäkla svag. Men Sony vet nog också om att de inte kan ta för mycket heller, då lär den inte sälja så bra?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Testpilot
Skrivet av magma:

Känns alldeles för dyrt, men vad ska man göra när kronan är så jäkla svag. Men Sony vet nog också om att de inte kan ta för mycket heller, då lär den inte sälja så bra?

Ja, det är helt klart en smärtgräns där i krokarna. Krävs en hel del skicklighet, undersökningar och tur för att landa på exakt rätt pris där konsolen blir efterfrågad utan att vara föremål för scalpers eller förlöjligad som överprisad.

Kanske kommer det också en version utan skivläsare för typ 6 000:- SEK.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Ja, det är helt klart en snärtgräns där i krokarna. Krävs en hel del skicklighet, undersökningar och tur för att landa på exakt rätt pris där konsolen blir efterfrågad utan att vara föremål för scalpers eller förlöjligad som överprisad.

Kanske kommer det också en version utan skivläsare för typ 6 000:- SEK.

Med skivläsare vore att föredra då man lätt kan byta spel med polaren

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Testpilot
Skrivet av magma:

Med skivläsare vore att föredrag då man lätt kan byta spel med polaren

Håller med. Samt spela de PS4 spelen man missat.

Som jag förstår, och här får experten @gertzy kliva in och rätta om det behövs, så antingen släpps två versioner eller en version som är digital men med möjlighet att peta in en skivläsare som @gertzy förklarade för mig förut när jag trodde det var en extra extern enhet.

Medlem

Kanske blir en beställning av en läsare imorgon då. För att garantera att man har den när maskinen släpps.
Men vem vet, Sony kanske förvånar och inkluderar skivläsare (tveksamt).

Medlem
Skrivet av Shadee:

Håller med. Samt spela de PS4 spelen man missat.

Som jag förstår, och här får experten @gertzy kliva in och rätta om det behövs, så antingen släpps två versioner eller en version som är digital men med möjlighet att peta in en skivläsare som @gertzy förklarade för mig förut när jag trodde det var en extra extern enhet.

Det har varit lite delade uppgifter om detta, men de senaste uppgifterna pekar mot att det blir en modell som lanseras utan skivläsare, men att den likt PS5 Slim Digital kan fästa till samma skivläsare till Pro konsolen också. Imorgon vet vi med säkerhet vad som gäller så skulle avvakta med att boka skivläsaren eller andra tillbehör tills vi vet med all säkerhet.

Medlem

Har länge varit inriktad på att köpa Pro:n. Så länge prislappen är under 10K blir det direkt ett köp. Är "lite" sugen kan man säga hah.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Du får nog tyvärr ge 1500Kr per 1000$ om man ska följa vad PS5 kostar😓

Men det blir nog lite lägre, hoppas att disc versionen hamnar på under 9K i alla fall.

Skrivet av Gertzy:

Det har varit lite delade uppgifter om detta, men de senaste uppgifterna pekar mot att det blir en modell som lanseras utan skivläsare, men att den likt PS5 Slim Digital kan fästa till samma skivläsare till Pro konsolen också. Imorgon vet vi med säkerhet vad som gäller så skulle avvakta med att boka skivläsaren eller andra tillbehör tills vi vet med all säkerhet.

Ganska säker på att det blir disk variant. Surt om man tillexempel precis köpt Astro bot annars. Deras största kundgrupp för pro konsol lär vilja ha läsare med, känns inte heller så Pro utan den.

Jag tänker då att deras största fans köpt spel som dem samlar på skivor, som bland annat prydnad.

Edit* skivläsare kostar 1450Kr till 1900Kr(elgiganten) extra, helt sjukt ju. Lanseringspriset var $80 😧

Medlem
Skrivet av Shadee:

Du får räkna så här 699*10.40=7269kr +Moms * 1.25 = 9087kr + Kemikalieskatt några hundra så troligen strax under 10000kr vid ett pris på 699$

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Testpilot
Skrivet av Fearnox:

Men det blir nog lite lägre, hoppas att disc versionen hamnar på under 9K i alla fall.

Ganska säker på att det blir disk variant. Surt om man tillexempel precis köpt Astro bot annars. Deras största kundgrupp för pro konsol lär vilja ha läsare med, känns inte heller så Pro utan den.

Jag tänker då att deras största fans köpt spel som dem samlar på skivor, som bland annat prydnad.

Edit* skivläsare kostar 1450Kr till 1900Kr(elgiganten) extra, helt sjukt ju. Lanseringspriset var $80 😧

Skrivet av Crank:

Du får räkna så här 699*10.40=7269kr +Moms * 1.25 = 9087kr + Kemikalieskatt några hundra så troligen strax under 10000kr vid ett pris på 699$

Jo, det är nog som ni säger. :/ Kikade lite bakåt och ett enkelt sätt verkar vara att ta dollarpriset x 15, som ni båda är inne på. Slim lanserades för 499$ och gick för 7 500:- här.

På plussidan om vi ser lanseringspriserna så har det den här generationen varit 499$ för varianten med skivspelare och sedan 499$ för slim, så borde fan inte vara dyrare än max 599$ och alltså ~9000 SEK. 🤞

Testpilot

Det inte bara värmen som gör att man börjar svettas av att fundera på hur jävla dyrt allting blir här i Sverige, med vår kassa valuta.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det inte bara värmen som gör att man börjar svettas av att fundera på hur jävla dyrt allting blir här i Sverige, med vår kassa valuta.

Ja det är rätt illa men när (om?, ouch) det vänder kommer det förhoppningsvis gå rätt fort upp.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ja, jag håller med, men skriver bara vad jag hört enligt rykten och uppgifter inte vad jag själv tycker. Skulle jag få välja skulle jag också ha med skivläsare med direkt, men det pekar mot att de kommer "ta bort" den för att få ned priset och att de istället för två modeller lanserar en utan och möjligheten att köpa till och koppla in. Snart vet vi vad som stämmer och jag hoppas du har rätt men tror jag har det

Medlem

Nyfiken på vad de visar upp! Men klättrar konsolpriserna uppåt 10K så är det min signal att hoppa över till PC.

signatur

Konsolgubbe

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, jag håller med, men skriver bara vad jag hört enligt rykten och uppgifter inte vad jag själv tycker. Skulle jag få välja skulle jag också ha med skivläsare med direkt, men det pekar mot att de kommer "ta bort" den för att få ned priset och att de istället för två modeller lanserar en utan och möjligheten att köpa till och koppla in. Snart vet vi vad som stämmer och jag hoppas du har rätt men tror jag har det

Mardrömspriset vore $700 och det översätts till 1500Kr per $100, vilket då blir 10500Kr.
Eller ännu värre att skivläsaren pressar upp priset ännu högre än så :O.

Jag vill absolut ha en, men lägger den sig på 10K så känns det nog tveksamt för egen del.
Kanske blir att behålla gamla konsolen för exklusiva spelen och sedan investera i en ny PC igen.
Bekymrande då vad nästa generations konsoler kommer kosta, speciellt då om man inte vill ha någon budget variant såsom Series S som hade liknande prestanda som One X.

Mellan 8-9K känns dock ganska lagom, även om det ändå är rätt mycket pengar för bara ett bättre grafikkort.
Då hoppas jag såklart att kunna få ut ca 4K för nuvarande nuvarande konsol, men det kanske är svårt när den är från lanseringen?
Blir alltså 4-5K för nytt grafikkort helt enkelt....

Tror ändå att man kan få en rätt bra PC för 15K med betydligt bättre CPU i alla fall och att den då kan uppgraderas för att ligga nivå med kanske till och med nästa PS konsol framöver(byta CPU och GPU). Får ju då också mer garanterad VR prestanda.

Men man inte ropa hej än, de kanske lyckas få till ett bra pris ändå.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Mardrömspriset vore $700 och det översätts till 1500Kr per $100, vilket då blir 10500Kr.
Eller ännu värre att skivläsaren pressar upp priset ännu högre än så :O.

Jag vill absolut ha en, men lägger den sig på 10K så känns det nog tveksamt för egen del.
Kanske blir att behålla gamla konsolen för exklusiva spelen och sedan investera i en ny PC igen.
Bekymrande då vad nästa generations konsoler kommer kosta, speciellt då om man inte vill ha någon budget variant såsom Series S som hade liknande prestanda som One X.

Mellan 8-9K känns dock ganska lagom, även om det ändå är rätt mycket pengar för bara ett bättre grafikkort.
Då hoppas jag såklart att kunna få ut ca 4K för nuvarande nuvarande konsol, men det kanske är svårt när den är från lanseringen?
Blir alltså 4-5K för nytt grafikkort helt enkelt....

Tror ändå att man kan få en rätt bra PC för 15K med betydligt bättre CPU i alla fall och att den då kan uppgraderas för att ligga nivå med kanske till och med nästa PS konsol framöver(byta CPU och GPU). Får ju då också mer garanterad VR prestanda.

Men man inte ropa hej än, de kanske lyckas få till ett bra pris ändå.

Ja, hört rykten om både 599,99 och högre. Så kan vara både 649,99 och 699,99 så är nervös att höra vad det landar på. Speciellt som jag kommer behöva skivläsare på det då majoriteten av min spelsamling är fysisk. Kanske är detta för att "tvinga" över oss till att köpa digitalt istället.

Medlem
Skrivet av Cortex:

Mer än nöjd med min nuvarande PS5 som jag haft sen releasen. Köpte PS4 Pro då den gav ett bra prestandalyft men jag är inte lika sugen på en PS5 Pro då den nuvarande modellen mer än väl räcker till. Spelen blir dessutom med åren mer optimerade för plattformen de utvecklas till. Tycker personligen att olika versioner av samma generation konsoler bara ställer till det (tittar särskilt på dig Xbox Series S). Om jag sen ändå köper en eventuell Provariant har det nog mer med mitt samlande att göra

exakt så jag tänker med, jag köpte ps4 pro DIREKT när den kom och uppgraderade min vanliga PS4a, men känner mig inte alls pepp på PS5 Pro faktiskt, Jag tycker fortfarande att Demon Souls som släpptes med PS5an är PS5ans snyggaste spel och det flöt dessutom på bra i 60fps, så om de andra utvecklarna kan skärpa sig så... Gillar inte PRO versioner alls, låt utvecklarna få optimera till så få konsoler som möjligt istället.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, hört rykten om både 599,99 och högre. Så kan vara både 649,99 och 699,99 så är nervös att höra vad det landar på. Speciellt som jag kommer behöva skivläsare på det då majoriteten av min spelsamling är fysisk. Kanske är detta för att "tvinga" över oss till att köpa digitalt istället.

Jag vill ändå hoppas och tro att Playstation inte riktigt är där än, utan ser värdet för konsumenter av att få spel fysiskt.
Xbox är ju inne på ett annat spår och säljer också säkert ett betydligt mindre antal fysiska spel, så deras övergång är inte lika stark eller förvånande.

Spännande ikväll, blir Pro bara digital med skivläsare som tillbehör så lär PS6 bara bli digital också, förmodligen utan läsare som tillbehör. Men det "känns" ju också som dem borde se något värde i att finnas på butikshyllor för exponering. Men de kanske fyller hyllorna med merch och konsoler/tillbehör istället? Bara konsoler och tillbehör räcker nog inte utan det behöver nog vara något lite mer tilldragande och färgrikt. Kanske börjar ställa ut prova på konsoler i butikerna igen för att visa vilka spel som finns tillgängliga och kan köpas direkt på plats om man så vill via telefonen.

Aja, lite oroande helt enkelt.

Edit* kollar man på priserna i Sverige så skiljer det dock inte lika mycket emellan digital och standard edition, så det finns hopp om att det kanske inte kostar så mycket extra för att få en med läsare. Det skiljer ca 1000Kr, men kostar minst 1450Kr att köpa till i efterhand.

Medlem

€799 hade jag inte på min bingoplatta.

Medlem

799 euro, ouch!!

Lär ju landa på typ 9 500 i Sverige, utan skivläsare 🙃

Medlem

Blir dyrt nu när man måste köpa en skivläsare separat. Vad tror vi det svenska priset blir? Jag gissar 9490:- Men den har ju iaf 2TB SSD, alltid något.

Medlem
Skrivet av Moonglow:

Blir dyrt nu när man måste köpa en skivläsare separat. Vad tror vi det svenska priset blir? Jag gissar 9490:- Men den har ju iaf 2TB SSD, alltid något.

Bara priset + moms är 11400kr.
Sen räkna med kemiklieskatt och copyswede med.

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

”Other enhancements include PS5 Pro Game Boost, which can apply to more than 8,500 backward compatible PS4 games playable on PS5 Pro. This feature may stabilize or improve the performance of supported PS4 and PS5 games. Enhanced Image Quality for PS4 games is also available to improve the resolution on select PS4 games.”

signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem

Har uppdaterat startinlägget med all officiell information och här är originalinlägget för arkivsyfte. Typ allt jag rapporterat om har visat sig stämma, förutom exakta priset och att den stödjer Wi-fi 7!

Skriv svar