Skruva ner hypen så kommer spelen kännas roligare
PR-människorna behöver kolla på spelens guldålder, menar Tomas Helenius.
Finns inget att hypa över längre. Man är för gammal för sådant och när spelen alltid är helt trasiga och har enformiga gameplay loops så undrar man mera varför man gång på gång försöker intala sig själv att gejming är roligt. Var länge sedan jag hade riktigt kul med ett spel. Senast war väl när man naken raida i Warhammer Online 2010 eller nåt
1# FZ Troll
Nu förtiden så brukar jag skymma mig nästan från all previews och diskussioner på kommande spel jag ser fram emot.
Då brukar jag få en personlig hype istället.
Som Xbox spelare så utreder jag bara om spelet är 60 FPS, för det är ett personligt krav.
Låter klokt! Alltid kul att gå in i saker utan att riktigt veta.
Finns inget att hypa över längre. Man är för gammal för sådant och när spelen alltid är helt trasiga och har enformiga gameplay loops så undrar man mera varför man gång på gång försöker intala sig själv att gejming är roligt. Var länge sedan jag hade riktigt kul med ett spel. Senast war väl när man naken raida i Warhammer Online 2010 eller nåt
Det låter lite som att du inte går igång på spel lika mycket som förr, mer än att alla spel faktiskt är överhypade. Det finns ju massor av guldkorn.
Fast… fz tjänar ju pengar på hypen?
Sluta dela nyheter och bara skriv recensioner när väl spelet är släppt? Speljournalistik är ju mer hype än någonsin.
Alla spel som får en hype är ju i min värld uppföljare och de har ju det tidigare spelets kvalité och grund att skapa ett nytt och roligare spel på. Lyckas det inte är det ju inte min hype eller förväntans fel.
Eller det är ju såklart konsumenten som har för höga förväntningar som är dåligt. Höj priset till 800kr och släpp ett sämre spel. Åh vad jag väntar!
Kan också känna så, men bara senaste året har jag hittat spelglädjen i Tears of the Kingdom, Luigis Mansion 3, Link's Awakening, Like a Dragon: Infinite Wealth, Metroid Prime Remastered, Paper Mario, Super Mario Odyssey, Super Mario RPG.
Håller med om mycket i texten MEN... spel som jag verkligen gillar och har tid att spela kommer bara med 5-7 års mellanrum (exempelvis Oblivion, Skyrim, Starfield etc för att ta Bethesda som ett exempel) så när man är lite uttråkad av det nuvarande spel. Då är det gött att gotta sig lite i spekulationer, rykten och tänka hur man själv hade velat ha en utvecklig på just det spelet man spelar.
Det kanske inte är sunt, men hypen håller mig lite intresserad av att hålla mig ajour med speljournalistiken och liknande.
Ser mest fram emot (hypear?) Once Lost Games - The Waywards Realm just nu. Och det är minst ett år innan Early Access och typ 3+ år innan det är klart...
Submission is for the weak
Fast… fz tjänar ju pengar på hypen?
Sluta dela nyheter och bara skriv recensioner när väl spelet är släppt? Speljournalistik är ju mer hype än någonsin.
Alla spel som får en hype är ju i min värld uppföljare och de har ju det tidigare spelets kvalité och grund att skapa ett nytt och roligare spel på. Lyckas det inte är det ju inte min hype eller förväntans fel.
Eller det är ju såklart konsumenten som har för höga förväntningar som är dåligt. Höj priset till 800kr och släpp ett sämre spel. Åh vad jag väntar!
Vi får in pengar på annonser, och de är ofta för hårdvara. För att nån ska vilja annonsera här behöver siten vara aktiv med såväl nyheter som recensioner och annat innehåll. Utan det, inga annonser och i slutändan ingen site.
Hype byggs inte av en aktör, utan gemensamt av alla som intresserar sig för och diskuterar spel. Företag, medier, läsare/tittare. Men en förutsättning är att det finns något konkret att dela/titta på/snacka om, och där spelar spelskaparna förstås en viktig roll.
Håller med om mycket i texten MEN... spel som jag verkligen gillar och har tid att spela kommer bara med 5-7 års mellanrum (exempelvis Oblivion, Skyrim, Starfield etc för att ta Bethesda som ett exempel) så när man är lite uttråkad av det nuvarande spel. Då är det gött att gotta sig lite i spekulationer, rykten och tänka hur man själv hade velat ha en utvecklig på just det spelet man spelar.
Det kanske inte är sunt, men hypen håller mig lite intresserad av att hålla mig ajour med speljournalistiken och liknande.
Ser mest fram emot (hypear?) Once Lost Games - The Waywards Realm just nu. Och det är minst ett år innan Early Access och typ 3+ år innan det är klart...
Jao, ibland gillar man förstås att längta också. Men jag är väldigt förtjust i snabba puckar. Som Assetto Corsa Evo: spelet bekräftades i somras, i går avtäcktes det officiellt med beskedet att det blir early access i januari 2025. Då hinner man börja tråna lagom mycket innan det är dags att testa.
Jag håller med om att det är segt att vänta. Samtidigt kommer de ut så mycket spel i dag att jag knappt hinner med allt jag vill spela, så det är lite tudelat. Medan jag väntar på GTA VI väntar både backloggen och den evigt rullande frontloggen där det dyker upp små nuggets som jag inte har lika bra koll på på förhand.
Ett undantagsfall för mig är tredje delen i FF VII Remake serien men det är nog för att det är just den tredje avslutande delen, där jag är spänd på hur de får ihop det denna gång och väntar otåligt.
Hade saker att säga men när jag började forma dessa saker till meningar att dela med mig av här i form av en kommentar insåg jag att jag inte riktigt förstod varför jag kände som jag gjorde och att resonemangen forslades fram lite på rutin.
Så.
Denna text fick mig att börja tänka i nya banor i berörd kontext och leta svar på hur, när och varför.
Inte mycket jag blir hypad för längre, men ibland så händer det. Ett stort undantag är dock FromSoftware, från dom blir jag ALLTID extremt hypad.
Jag kände en väldigt hype för Hollow Knight: Silksong, och jag kommer självfallet spela det när det nu släpps, men hypen som fanns finns inte riktigt kvar som när det utannonserades för 5(!!!) år sen. Men hypen kanske börjar vakna till liv igen närmare release.
The more I practice, the luckier I get.
Hinner aldrig hypa upp.mig speciellt.
Det släpps mer spel än jag hinner spela, så det finns alltid nått bra att spela.
Hypa upp sig det var nått man gjorde som ung när man väntade på spel för man spelade ut det man hade flera ggr. Tror det är mer den känslan folk saknar.
Men det klart spelar man hela tiden så kanske det "tar slut" så då sitter man och väntar eller att man har väldigt snäv spelsmak.
Ändå sjukt hur mycket dom tryckte ut med GTA 3, Vice City och GTA: San Andreas inom 3 år!
Frågan är hur lång tid det egentligen tar att utveckla nya GTA 6? Om dom nu lägger manken till och inte sitter och brainstormar dom första åren.
Nä vetifan, bättre att hålla sig till gamla goda spel, så som Doom och Tetris.
Är för gammal för att bli ”hypad”
Hypad och dåliga cigarrer, det har man jobbat sig igenom.
Sen kan man ju självklart bli gubbsugen när man ser nått kul spelsläpp, men efter 4 decennier av spelande så har man ju som ni i samma ålder säkert vet, blivit garvad och kan avvakta (om man vill)
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Jag känner mig faktiskt befriande ohypad efter samtliga spel just nu. Antar att det till stor del beror på att jag dels blivit bränd så många gånger att jag slutat hoppas och dels på att jag har så många spel med toppbetyg i backloggen att jag inte behöver längta efter något.
Jag har försiktiga förhoppningar till Light no Fire, men det är mest för att jag vill uppleva ett nytt Valheim, och då saknar jag redan riktiga Valheim för att se fram emot att köra det på nytt igen, efter ett par års uppehåll.
Tröja
Den där tröjan, skall det vara typ kulhål eller något?
Typ när man skjuter i betong i fear?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det låter lite som att du inte går igång på spel lika mycket som förr, mer än att alla spel faktiskt är överhypade. Det finns ju massor av guldkorn.
Nä intressen förändras väl antar jag, gillar mer att läsa om spel än att spela spel nu för tiden, ungefär som när jag utbildade mig till spelprogrammerare, jag tyckte det var roligare att vet hur dom gjort ett spel än att göra själva spelet...
1# FZ Troll
Kan också känna så, men bara senaste året har jag hittat spelglädjen i Tears of the Kingdom, Luigis Mansion 3, Link's Awakening, Like a Dragon: Infinite Wealth, Metroid Prime Remastered, Paper Mario, Super Mario Odyssey, Super Mario RPG.
Jag avskydde Breath of the Wild så kommer aldrig sätta mig in i varken det eller Tears. Luigis Mansion 3 har jag men tröttnar varje gång efter typ 2 timmar. Super Mario Odyssey var lätt ett av de sämsta mariospelen jag spelat. Låter som du gillar Nintendo, medans jag gärna hade gett bort min switch gratis till någon behövande om det inte vore för mina barn som spelar på den 1 gång per år och inte vill göra sig av med den.
1# FZ Troll
Den där tröjan, skall det vara typ kulhål eller något?
Typ när man skjuter i betong i fear?
Min fru menar att det är blommor. Jag är färgblind och har glasögon, så jag får lita på hennes omdöme.
Min fru menar att det är blommor. Jag är färgblind och har glasögon, så jag får lita på hennes omdöme.
Ah, okok, till ditt försvar så är det ändå inga färger där.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
1998 - Åhhh det finns ett Zelda spel på spelhyllan på Stor och liten. Man kan rida en häst! Jag väljer det spelet för min veckopengar/önskar mig i julklapp. Oj det var riktigt bra!
2024 - Förboka det så får du det här skinnet, det här mountet och tillgång till spelet 3 dagar tidigare. De utlovar dessutom att det här är en unik upplevelse.
Helt klart olika ingångsvärden. Sen får man ändå säga att detta inte är unikt. Samma sak i filmbranschen. Komiskt nog så levererade just åren 1997-2005 rätt många bra filmer också. Den tätheten på bra filmer saknar motstycke idag. Istället har en flytt gått till serier till exklusiva filmtjänster.
Orsak: Pengar. Mer komersiellt idag.
| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|