Tim Sweeney: "Spelbranschen är i ett generationsskifte"
Instämmer. De måste börja ta ut svängarna mer och inte lägga alla ägg i samma korg. Varför inte göra 10 intressanta spel för 50 miljoner per spel istället för ett 500-miljonersmonster som måste tvingas ha mikrotransaktioner eller sälja i 50 miljoner exemplar för att gå runt?
Forumets Mega Drive-expert!
Har ibland lite svårt för karln, men han har helt rätt i att live service är framtiden för storspelen/AAA gaming. Trots vissa högprofilerade floppar är det där de största pengarna (och spelarbasen) finns. Siffrorna ljuger inte, liksom, det är väl understött.
Som tur är finns ju indies och mindre spelhus kvar för oss gamla nördar som föredrar spel av den gamla skolan. Så kidsen kan ju veva runt sitt Fortnite och vad det nu kan vara medan jag ser fram emot nästa To the Moon-spel istället. Vilken värld!
Har ibland lite svårt för karln, men han har helt rätt i att live service är framtiden för storspelen/AAA gaming. Trots vissa högprofilerade floppar är det där de största pengarna (och spelarbasen) finns. Siffrorna ljuger inte, liksom, det är väl understött.
Som tur är finns ju indies och mindre spelhus kvar för oss gamla nördar som föredrar spel av den gamla skolan. Så kidsen kan ju veva runt sitt Fortnite och vad det nu kan vara medan jag ser fram emot nästa To the Moon-spel istället. Vilken värld!
Fast det är ju det som siffrorna visar, dock inte i den riktning han menar. Bara för att väldigt många fortfarande spelar Fortnite better inte det att alla vill spela Fortnite, de absolut största flopparna på senaste tiden har ju varit just live service-spel.
Jag hoppas de inte glömmer singleplayer spel med bra story bara för det dock...
Tittar man på Sony så är det väl nästan tvärtom. Deras liveservice spel går åt helvete, medans deras påkostade singleplayer spel går bra...
SP kostar svinmycket och är en större risk och kan aldrig dra in lika mycket pengar.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Fast det är ju det som siffrorna visar, dock inte i den riktning han menar. Bara för att väldigt många fortfarande spelar Fortnite better inte det att alla vill spela Fortnite, de absolut största flopparna på senaste tiden har ju varit just live service-spel.
Varsågod, här kommer en Besk Dos Verklighet 😅

Tråkigt men sant. Saken blir ju inte heller lättare när spelen i fråga också lever på och utvecklas vidare vilket gör det ännu svårare för nya upplevelser att slå sig in på marknaden. Det är nästan som att kvaliteten på de nya upplevelserna inte spelar någon roll, inte så att dåliga spel blir populära utan snarare att bra spel (ännu mindre än tidigare) är en garant för finansiell framgång.
Varsågod, här kommer en Besk Dos Verklighet 😅
https://assets-prd.ignimgs.com/2024/04/04/screenshot-2024-04-...
Förtjänar en tumme upp för informationen i sig, men vill inte ge tumme upp för att det är deprimerande info
Instämmer. Min amatöranalys är att vi gamla rävar är de största köparna av "storspel" aka stora singleplayer spel. I takt med att familjer bildas droppar också en stor skala av, medans de yngre som fyller på i princip är mycket mer intresserade av exklusivt fortnite, cod, apex mfli. Tik tok generationen som jag brukar säga. Snabba kickar.
Instämmer. Min amatöranalys är att vi gamla rävar är de största köparna av "storspel" aka stora singleplayer spel. I takt med att familjer bildas droppar också en stor skala av, medans de yngre som fyller på i princip är mycket mer intresserade av exklusivt fortnite, cod, apex mfli. Tik tik generationen som jag brukar säga. Snabba kickar.
Ja, så är det. För många i de yngre generationerna är gaming synonymt med Fortnite och mtx-spel till Ipad. Inte Nintendo, Playstation eller Steam.
JAG har naturligtvis dragit mitt strå till stacken och försöker styra in mina kids på classic gaming, men Ipad-spöket är jämt i skuggorna! 😂
Har ibland lite svårt för karln, men han har helt rätt i att live service är framtiden för storspelen/AAA gaming. Trots vissa högprofilerade floppar är det där de största pengarna (och spelarbasen) finns. Siffrorna ljuger inte, liksom, det är väl understött.
Som tur är finns ju indies och mindre spelhus kvar för oss gamla nördar som föredrar spel av den gamla skolan. Så kidsen kan ju veva runt sitt Fortnite och vad det nu kan vara medan jag ser fram emot nästa To the Moon-spel istället. Vilken värld!
Problemet är bara att det finns begränsat utrymme för live-service spel eftersom att de tar upp extremt mycket speltid.
Köper man ett spel som är 20-30h så kan man hoppa på nästa spel efter den tiden vilket get mer utrymme till flera titlar.
Man spelar väl sällan mer än 1-2 live-service spel aktivt samtidigt?
Finns också en rätt stor målgrupp inte tar i live-service ens med tång.
Kan tänka mig att en sådan målgrupp är Nintendos kunder, då det nog är bara Pokémon go som har fungerat för dem.
Nintendo spelare är dock bara ett exempel, finns säkert mång andra typer av spelare.
Det är väl föga förvånande att många spel med hög budget säljer dåligt när spelare inte är intresserade av dem?
Ibland undrar jag om underhållningsindustrin förlorat den mest basala och grundläggande kunskap för vad som gör en produkt åtråvärd.
Nu för tiden blir man mest generad å deras vägnar.
Det börjar närma sig extrema pinsamhetsnivåer nu.
Kanske har något att göra med att många spel med högre budget också släpps extremt ofärdiga. Sen även fördumningen av spel där man drar ner på gameplay mechanics och även gör grafiken onödigt dålig och själslös för att istället fokusera på att göra allt större och större mest för sakens skull. Sen verkar många stora spel helt ha glömt hur man berättar en bra historia och istället fokuserar på annat.
Tillslut ledsnar folk.
Tråkigt men sant. Saken blir ju inte heller lättare när spelen i fråga också lever på och utvecklas vidare vilket gör det ännu svårare för nya upplevelser att slå sig in på marknaden. Det är nästan som att kvaliteten på de nya upplevelserna inte spelar någon roll, inte så att dåliga spel blir populära utan snarare att bra spel (ännu mindre än tidigare) är en garant för finansiell framgång.
Förtjänar en tumme upp för informationen i sig, men vill inte ge tumme upp för att det är deprimerande info
Önskar man hade kunnat komma med roligare bilder, men är väl inte heller hälsosamt att blunda för hur det verkligen ser ut! Don't shoot the messenger, osv osv... 🙈
Trots detta är jag personligen inte det minsta oroad. Det kommer drösvis med mindre spel och indies, så de "gamla" spelen lär knappast dö ut bara för att de inte står i centrum på samma sätt som på 90-talet och 00-talet.
tokigt ide från mig men tänk om dom gjorde spel där dom har fokus på att spelen ska vara kul. inte att spelen ska tjäna så mkt pengar som möjligt på alla möjliga elaka sätt och scam vibes. jag vet tokigt tanke från mig men tänk om spelet är gjort för vara kul. så kommer pengarna också pga fler spelar och köper spelet eller skins i det kanske.
och ja nog en bra ide inte invsestera för mkt pengar. gör mindre spel , enklare spel. folk kan ha kul ändå utan mega stor open värld i 8k.
Problemet är bara att det finns begränsat utrymme för live-service spel eftersom att de tar upp extremt mycket speltid.
Köper man ett spel som är 20-30h så kan man hoppa på nästa spel efter den tiden vilket get mer utrymme till flera titlar.
Man spelar väl sällan mer än 1-2 live-service spel aktivt samtidigt?
Finns också en rätt stor målgrupp inte tar i live-service ens med tång.
Kan tänka mig att en sådan målgrupp är Nintendos kunder, då det nog är bara Pokémon go som har fungerat för dem.
Nintendo spelare är dock bara ett exempel, finns säkert mång andra typer av spelare.
Ja, det inneboende problemet med live service är ju att inte ens ungdomarna hinner med mer än 1-2 åt gången. Och de är sedan "låsta" i ett visst spel i flera år, ibland. En viktig sak med live service är dock att det inte nödvändigtvis konkurrerar med de "vanliga" spelen, det är ett felaktigt antagande som ibland görs. Många spelar live service för socialiseringsbiten, att hänga med vännerna och snacka skit. Hade de inte kört live service hade de gått hem till en polare istället, de hade inte köpt ett fräsigt singleplayer-spel.
Du har rätt i att det fortf finns en viss grupp som undviker live service. Dessa kommer så klart fortfarande få spel som passar dem, men de är inte längre i majoritet av alla gamers. Som Sweeney säger så är det live service man ska joxa med om man vill bli störst av alla, inte bara "stor". 💯🌈
Nu kommer jag garanterat låta som en Elitistisk Jävel men det skiter jag i🙈, men kommentarstrådar som dessa med tillhörande outrage visar bara på vilket lågt bransch/business-kunnande den genomsnittlige gamern har. Allt detta finns det gott om tillgänglig data på, de stora spelföretagen är inte dumma i huvudet och vill bränna pengar för att det är kul. (Ja, om vi bortser från fallet Concord då, wtf were they thinking😂)
Instämmer. De måste börja ta ut svängarna mer och inte lägga alla ägg i samma korg. Varför inte göra 10 intressanta spel för 50 miljoner per spel istället för ett 500-miljonersmonster som måste tvingas ha mikrotransaktioner eller sälja i 50 miljoner exemplar för att gå runt?
Förr var det skämmigt att spela. Nu är det Big Business. Det är finare nu när man ser vad mycket pengar man tjänar på spel. Kändisar både spelar och är med i spel. Man gör filmatiseringar baserade på spel. Frågan är om det är roligare för oss som spelar...
Varsågod, här kommer en Besk Dos Verklighet 😅
https://assets-prd.ignimgs.com/2024/04/04/screenshot-2024-04-...
Problemet med den där statistiken är att toplistan utgörs av spel som släppts för många många år sedan. Det är ytterst sällan ett nytt spel tar sig in på live service listan. Så är då verkligen framtiden att satsa på live service om få nya sådana lyckas? Jag tror inte det.
Sprid riskerna på fler AA sp spel istället tycker jag, där man inte behöver mångmiljonförsäljning för att det skall gå runt. Finns många bra sådana idag som nyproduceras och faktiskt går tillräckligt bra.
SP spel kostar inte heller lika mycket efter släpp som live service gör då man kan avsätta utvecklarna på annat istället för att producera content till det som redan släppts då SP spel står på egna ben. Går spelet sedan bra så kan man släppa lite DLC för att rida på den vågen.
Tim Sweeney har säkert rätt, men det där orkar jag inte lyssna på längre. Mitt hopp vad gäller spel står helt och hållet till det gamla ordstävet om att varje reaktion har en motreaktion.
För varje nytt Fortnite som prånglas ut, så kommer minst ett mellanstort enspelarspel av en mellanstor studio med en gemensam och tydlig målbild, och minst ett indiespel som lyckas förvalta en idé och en tanke som ingen ens hade tänkt innan. Så länge den dragkampen fortgår är jag nöjd. Jag tror att ju mer storbolag envisas med att samlas kring sina AAAA-spel och live service-spel för att jämföra spelarsiffror och in game-timmar, desto fler AA-spel och indietitlar kommer att födas när folk oundvikligen ledsnar på den karusellen. Vi som föredrar enspelaräventyr på fem, femton eller tjugofem timmar är kanske en mindre andel än förr, men vi är inte på väg att försvinna, och utvecklingen av spelen vi vill köpa drivs (och måste drivas) av fler saker än bara avkastning och recurring revenue till aktieägare.
Problemet med den där statistiken är att toplistan utgörs av spel som släppts för många många år sedan. Det är ytterst sällan ett nytt spel tar sig in på live service listan. Så är då verkligen framtiden att satsa på live service om få nya sådana lyckas? Jag tror inte det.
Sprid riskerna på fler AA spel istället tycker jag, där man inte behöver mångmiljonförsäljning för att det skall gå runt. Finns många bra sådana idag som nyproduceras och faktiskt går tillräckligt bra.
Du har helt rätt i live service-dilemmat att när spelen går bra så går de ofantligt bra, men om de bombar så sjunker de snabbare än en tank i Stilla Havet... Det är otroligt svårt att slå sig in på live service nu, och få spelarna att överge redan inarbetade ekosystem för något helt nytt.
Men! Det är just det! För de som vill bli störst och branschledande så är det där framtiden ligger, i live service och "sociala" spel. Som jag sagt tidigare kommer de "klassiska" spelen finnas kvar, men majoriteten av gaming kretsar idag kring Fortnite, Roblox, Minecraft, Fifa Online, GTA Online osv. Inte runt hyllade spel som BG3, The Witcher eller The Last of Us. Det betyder inte att de senare inte är inkomstbringande, men live service-spelen sopar banan med dem i $$$.
Varsågod, här kommer en Besk Dos Verklighet 😅
https://assets-prd.ignimgs.com/2024/04/04/screenshot-2024-04-...
Man kan också se det som att den genren nu är mättad eftersom nya Live service-IP:n inte kan slå sig in på den där listan.
Varsågod, här kommer en Besk Dos Verklighet 😅
https://assets-prd.ignimgs.com/2024/04/04/screenshot-2024-04-...
Även om jag kan spela nåt av spelen på topplistorna, börjar det bli lite trist att det alltid är samma gäng som ligger där.
Mitt hopp vad gäller spel står helt och hållet till det gamla ordstävet om att varje reaktion har en motreaktion.
Måste bara flika in och nämna att det inte är något ordstäv utan snarare Newtons 3e lag!
I övrigt tror jag marknaden kommer sortera ut detta på egen hand.
Instämmer. Min amatöranalys är att vi gamla rävar är de största köparna av "storspel" aka stora singleplayer spel. I takt med att familjer bildas droppar också en stor skala av, medans de yngre som fyller på i princip är mycket mer intresserade av exklusivt fortnite, cod, apex mfli. Tik tok generationen som jag brukar säga. Snabba kickar.
Fast Fortnite, apex CoD osv ger ju samma kickar som multiplayershooters alltid gjort (spelmässigt, inte ”köpa prylar”mässigt).
Då jag räknas som ”gammal räv” som förr älskade singelplayerspel måste jag säga att på senare år har storspelen tappat rejält! Det märks att det inte är något hjärta i spelen längre och allt är fokustestat in absurdum.
Så att singelspel tappar har nog en hel del med att göra att utvecklarna lägger ner galna summor och vågar därför inte ta ut svängarna utan ger spelarna det utvecklarna tror dom vill ha vilket resulterar i att glädjen i spelen försvinner (och därmed köplusten).
Har ibland lite svårt för karln, men han har helt rätt i att live service är framtiden för storspelen/AAA gaming. Trots vissa högprofilerade floppar är det där de största pengarna (och spelarbasen) finns. Siffrorna ljuger inte, liksom, det är väl understött.
Som tur är finns ju indies och mindre spelhus kvar för oss gamla nördar som föredrar spel av den gamla skolan. Så kidsen kan ju veva runt sitt Fortnite och vad det nu kan vara medan jag ser fram emot nästa To the Moon-spel istället. Vilken värld!
Problemet är att om alla spel är live service så kommer inte folk ha tid att sätta sig in i dem. Live service är väldigt dyrt och kräver konstant underhåll med både servrar och att skapa nytt innehåll istället för att göra ett stabilt single player-spel som exempel.
Så jag köper inte att det är framtiden.
Forumets Mega Drive-expert!
Man kan också se det som att den genren nu är mättad eftersom nya Live service-IP:n inte kan slå sig in på den där listan.
Fin tanke, svarade delvis på det ovan, men det kommer inte hindra de stora drakarna från att fortsätta försöka tills de lyckas. Det räcker med att träffa rätt en gång för att ha ett spel som sedan supportar hundratals devs och printar pengar i 5-10+ års tid. Visst är det många som kraschar och failar, men live service-pengarna är svåra att motstå. 🙈 Även större SP-spel är ju en risk, även om den är mindre. Men "taket" på vad de kan tjäna på ett lyckat SP-spel är ju också ofantligt mycket lägre.
Du har helt rätt i live service-dilemmat att när spelen går bra så går de ofantligt bra, men om de bombar så sjunker de snabbare än en tank i Stilla Havet... Det är otroligt svårt att slå sig in på live service nu, och få spelarna att överge redan inarbetade ekosystem för något helt nytt.
Men! Det är just det! För de som vill bli störst och branschledande så är det där framtiden ligger, i live service och "sociala" spel. Som jag sagt tidigare kommer de "klassiska" spelen finnas kvar, men majoriteten av gaming kretsar idag kring Fortnite, Roblox, Minecraft, Fifa Online, GTA Online osv. Inte runt hyllade spel som BG3, The Witcher eller The Last of Us. Det betyder inte att de senare inte är inkomstbringande, men live service-spelen sopar banan med dem i $$$.
Det är ingen skillnad på topplistorna där vilken typ av spel som "säljs mest" som det var förr.
minns när man läste månad efter månad år efter år att bla Counter strike och The Sims låg ständigt i topp. Båda får ju ses som den tidens live service ändå.
Så ingen skillnad, det kom ändå bra spel och det kommer bra spel nu också.