Att vara småbarnsförälder med kronisk trötthet och depression
Som fyrbarnspappa kan jag relatera till lite av varje i den här tråden! Har egentligen inte så mycket mer att säga just nu, mer än att jag tycker att det var fint att du delar med dig och jag hoppas saker och ting blir lättare. Det är inte alltid så jäkla lätt med föräldraskap, relationer och jobb och allt annat som ska in i bilden, så tycker det är jättefint med en tråd som belyser detta. Kämpa på! 💛💛💛
Tack. Ja jag tänkte att det är nog fler föräldrar som har upplevt åtminstone delar av det jag tagit upp. Ville väl belysa att allt inte är guld och gröna skogar alltid, och att man inte är ensam i världen om det.
BlackBozze - the man, the myth, the concept
Riktigt stort att dela med sig av dina erfarenheter.
Har gjort en liknande resa med mina två barn, första barnet har jag varit ute otaliga nätter ute och kört bil och sen sovit bredvid barnet in bilen när det väl somnat. Gått med barnvagn hela nätterna eftersom barnet vaknade direkt när vagnen stannade. Gick så långt att jag köpte en robot som jag satte under vagnen som simularade att vagnen var ute och rullade.
Bodde i Stockholm då, fick noll hjälp från vården. "ni har ett nyfiket barn" fick vi höra. Både jag och sambon blev deprimerade, jag fick antidepressiva mediciner och hade självmordstankar.
När vi flyttade från Stockholm till en mindre stad fick vi hjälp, blev inlagd på barnkliniken men de hittade inget först. Efter några månader fick vi kontakt med öron näsa hals. Då visade sig att han hade en körtel bakom näsan och kunde endast andas ungefär 10% mot vad man ska kunna göra genom näsan. Vi fick tid för operation och efteråt försvann alla besvär och jag kommer ihåg att jag låg och grät brevid mitt barn när han för första gången kunde andas ordentligt och "sov som ett barn"
Barn nummer två fick ju såklart exakt samma sjukdom, men då visste vi iallafall vad det var och gick hjälp fort 😉
Det låter fruktansvärt kämpigt. Det kan ta så jävla hårt, man känner sig värdelös som inte kan hjälpa sina barn, det plus stresspåslag 100% kan få vem som helst att gå in i väggen och ramla ner i ett svart hål. Skönt att höra att ni till slut fick reda på vad det var och att det gick att göra något åt!
Okej, jag tog iof mina varje dag med starkaste dos så kanske därför.
Skönt att det löste sig för BlackBozze:s familj. Måste ha varit en oerhörd lättnad.
Jag visste faktiskt inte ens att det fanns receptfritt. Dock verkar det bara vara tabletter, för vuxna ("behandla jetlag hos vuxna" ), vet inte om det är någon skillnad. Vi får utskrivet i flytande form, något som inte finns receptfritt.
Tack så mycket. Ja det var en lättnad, första kvällen vi använde det. Som @Milos skrev så var det nästan så att man grät av lättnad. Sedan hade vi ju fortsatt problem på nätterna, men det har blivit bättre med hjälp av sömncoach (något som sagt jag verkligen rekommenderar, som jag nämnde tidigare förstås.
Tack för att du delar med dig. Har flera vänner som haft det olika tufft med just sömn. Själv kan jag inte klaga, vår treåring har verkligen varit exemplarisk, och alltid sovit väldigt bra. Sämre vissa korta perioder. Men det är dumt att jämföra då alla barn och föräldrar är så olika.
Härligt att höra det har blivit bättre!
Är nu 40 år gammal och har haft kroniska sömnproblem sedan barnsben med många turer i vården runt detta.
Att stötta sin kropp och sinne med ett aktivt engagemang när sömnen inte fungerar är för mig en förutsättning för välmående.
Att jobba bort en stressad kropp och sinne oavsett om det kommer av att du har för mycket, för lite, för svårbeslutade aktiviteter att göra är en nyckel.
Att läsa om melatonin, adenosin, ATP, d-vitamin/magnesium, kortisol och kort-/långtidseffekter av vår svenska koffein-kultur är bra läsning utöver dom vanliga ämnena 👌
Har en 2 åring och 4 månaders bäbis. Är ett helvete. Ett barn är enkelt, 2 st är 5 gånger jobbigare. Är så trött på att vakna 4-5 gånger varje natt av skrik, spark i huvudet, byta blöjor eller göra välling. Varenda kväll är en kamp att lägga barnen i 2 timmar. Har ingen fritid överhuvudtaget och ingen ork att göra nånting alls egentligen. Känner mig som en zombie, slags dött kött som bara vandrar omkring och slavar för att barnen ska vara nöjda.
Edit: ja nu var det dags igen. 2 åringen hade pinkat ner sängen. Bara att byta. Nu ligger hon och ä4 hysterisk och väckte lillebror också. Är såååå härligt..
Tack för att du delar med dig. Har flera vänner som haft det olika tufft med just sömn. Själv kan jag inte klaga, vår treåring har verkligen varit exemplarisk, och alltid sovit väldigt bra. Sämre vissa korta perioder. Men det är dumt att jämföra då alla barn och föräldrar är så olika.
Tack, jag är glad att höra att det finns sådana fall också
Har en 2 åring och 4 månaders bäbis. Är ett helvete. Ett barn är enkelt, 2 st är 5 gånger jobbigare. Är så trött på att vakna 4-5 gånger varje natt av skrik, spark i huvudet, byta blöjor eller göra välling. Varenda kväll är en kamp att lägga barnen i 2 timmar. Har ingen fritid överhuvudtaget och ingen ork att göra nånting alls egentligen. Känner mig som en zombie, slags dött kött som bara vandrar omkring och slavar för att barnen ska vara nöjda.
I hear you. Och det är satan, det är vad det är. Jag önskar att jag kunde trycka på en knapp och göra allt bra för er, men det går ju tyvärr inte. Vad jag däremot kan göra är att delge erfarenhet, av en som testat det mesta känns det som... PM:a om det är av intresse. Inga pekpinnar, bara vad som till slut funkade för oss.
Fint att du delar med dig, och helt sjukt att vården i Sverige inte har koll på detta.
Och, så skönt att det löste sig!
Tack.
Håller helt med, på många plan så är sjukvården så styrd av läkemedel (lite av det som @anon_342888 skriver) och konservativa, och tar nästan inte åt sig av någon annan typ av hjälpmedel. Känns det som i alla fall.
Härligt att höra det har blivit bättre!
Är nu 40 år gammal och har haft kroniska sömnproblem sedan barnsben med många turer i vården runt detta.
Att stötta sin kropp och sinne med ett aktivt engagemang när sömnen inte fungerar är för mig en förutsättning för välmående.
Att jobba bort en stressad kropp och sinne oavsett om det kommer av att du har för mycket, för lite, för svårbeslutade aktiviteter att göra är en nyckel.
Att läsa om melatonin, adenosin, ATP, d-vitamin/magnesium, kortisol och kort-/långtidseffekter av vår svenska koffein-kultur är bra läsning utöver dom vanliga ämnena 👌
Det låter satans surt, det känns som att man måste ha otrolig viljestyrka för att komma ut på andra sidan. Har du fått någon ordning på det?
Tack.
Håller helt med, på många plan så är sjukvården så styrd av läkemedel (lite av det som @BroderTuck skriver) och konservativa, och tar nästan inte åt sig av någon annan typ av hjälpmedel. Känns det som i alla fall.
Så är det utan tvekan. Läkemedelsindustrin är maffia. Att aktieutdelning, VD-bonusar i miljonbelopp, korruption, mutor, fiffel och fulspel ska gå före vår hälsa är beyond fruktansvärt.
En av mina nära gick på bluffen om kroniska sjukdomar, ett liv av lidande med endast lindring som inkluderade biverkningar av rang. Men tack vare min skeptism och förmåga att inte lita blint på auktoriteter och media så testade personen alternativ. Trots att vitrocks-maffian avrådde. Nu har den personen varit helt frisk, botad, i snart 7år.
Det är exakt så det går till när man blir av med ett förtroende för vården!
Håll ut min vän, var skeptisk och hoppfull så fixar sig allt ✌️
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Så är det utan tvekan. Läkemedelsindustrin är maffia. Att aktieutdelning, VD-bonusar i miljonbelopp, korruption, mutor, fiffel och fulspel ska gå före vår hälsa är beyond fruktansvärt.
En av mina nära gick på bluffen om kroniska sjukdomar, ett liv av lidande med endast lindring som inkluderade biverkningar av rang. Men tack vare min skeptism och förmåga att inte lita blint på auktoriteter och media så testade personen alternativ. Trots att vitrocks-maffian avrådde. Nu har den personen varit helt frisk, botad, i snart 7år.
Vad menas med "bluffen om kroniska sjukdomar"? Det låter lite som att alla kroniska sjukdomar åsyftas. Men jag gissar att det är något mer specifikt det gäller?
Får man fråga vilken sjukdom?
Vad menas med "bluffen om kroniska sjukdomar"? Det låter lite som att alla kroniska sjukdomar åsyftas. Men jag gissar att det är något mer specifikt det gäller?
Jag har själv en så kallad "kronisk sjukdom" och spekulerar nu, men min egen åsikt är snarlik. Det finns många nyanser, och jag skulle inte dra alla över en kam.
Min åsikt är att sjukvården idag lättvindigt slänger iväg ordet "kronisk", även fast det finns en uppsjö personer som blivit helt botade och där man inte ser ett spår av sjukdomen längre.
Jag har ulcerös kolit, som innebär en inflammation i tarmen. Den anses vara kronisk. Men många har blivit helt botade genom livsstilsförändringar, särskilt kring dieten (anti-inflammatorisk kost).
Mina gastroläkare nämner aldrig att en bra diet kan vara till hjälp för detta. De påstår att man kan äta McDonald's varje dag och att det skulle ha samma effekt som den mest nyttiga dieten som finns. Jag skojar inte. Varför säger de detta? "Det finns inte tillräcklig forskning på detta område." Det är ju ändå legitimt att förlita sig på vetenskap.
Ett annat problem är att en gastroläkare får enbart ca 20 timmar utbildning kring dietens påverkan.
Sen kan man ju fråga sig vem som finansierar och publicerar böckerna som gastroläkarna använder.
För att ni ska förstå hur mycket pengar vi pratar om: En spruta som jag skulle ta varje vecka skulle kosta skattebetalarna 30 000 kr per vecka.
Problemet med det är: Tror ni att läkemedelsindustrin, som omsätter miljarders miljarder per år på medicin mot magsjukdomar, vill att gratis livsstilsförändringar ska studeras? Nej, de har inget intresse av det. Därav efterforskas det inte, och därför kan gastroläkare aldrig rekommendera det.
Samtidigt pumpar läkemedelsindustrin ut studier om hur deras läkemedel hjälper. Vilket de faktiskt gör. Problemet är att de ger enorma biverkningar, kostar samhället enorma summor och att individen kan må mycket bättre på naturlig väg.
Läkemedel botar dock inte på samma sätt eftersom du inte går till roten av din problematik - en felaktig livsstil. Ungefär som samhället i stort. Symtomlindring. Ta en alvedon.
Många kroniska sjukdomar är ett resultat av samhället och hur vi lever också som läkemedelsindustrin inte direkt är intresserade av att hjälpa. Antalet kroniska sjukdomar har ökat lavinartat senaste årtionden. Förut kunde en läkare knappt träffa en diabetes patient under sin livsstil. Idag är det helt normalt.
Jag har själv en så kallad "kronisk sjukdom" och spekulerar nu, men min egen åsikt är snarlik. Det finns många nyanser, och jag skulle inte dra alla över en kam.
Min åsikt är att sjukvården idag lättvindigt slänger iväg ordet "kronisk", även fast det finns en uppsjö personer som blivit helt botade och där man inte ser ett spår av sjukdomen längre.
Jag har ulcerös kolit, som innebär en inflammation i tarmen. Den anses vara kronisk. Men många har blivit helt botade genom livsstilsförändringar, särskilt kring dieten (anti-inflammatorisk kost).
Mina gastroläkare nämner aldrig att en bra diet kan vara till hjälp för detta. De påstår att man kan äta McDonald's varje dag och att det skulle ha samma effekt som den mest nyttiga dieten som finns. Jag skojar inte. Varför säger de detta? "Det finns inte tillräcklig forskning på detta område." Det är ju ändå legitimt att förlita sig på vetenskap.
Ett annat problem är att en gastroläkare får enbart ca 20 timmar utbildning kring dietens påverkan.
Sen kan man ju fråga sig vem som finansierar och publicerar böckerna som gastroläkarna använder.
För att ni ska förstå hur mycket pengar vi pratar om: En spruta som jag skulle ta varje vecka skulle kosta skattebetalarna 30 000 kr per vecka.
Problemet med det är: Tror ni att läkemedelsindustrin, som omsätter miljarders miljarder per år på medicin mot magsjukdomar, vill att gratis livsstilsförändringar ska studeras? Nej, de har inget intresse av det. Därav efterforskas det inte, och därför kan gastroläkare aldrig rekommendera det.
Samtidigt pumpar läkemedelsindustrin ut studier om hur deras läkemedel hjälper. Vilket de faktiskt gör. Problemet är att de ger enorma biverkningar, kostar samhället enorma summor och att individen kan må mycket bättre på naturlig väg.
Läkemedel botar dock inte på samma sätt eftersom du inte går till roten av din problematik - en felaktig livsstil. Ungefär som samhället i stort. Symtomlindring. Ta en alvedon.
Många kroniska sjukdomar är ett resultat av samhället och hur vi lever också som läkemedelsindustrin inte direkt är intresserade av att hjälpa. Antalet kroniska sjukdomar har ökat lavinartat senaste årtionden. Förut kunde en läkare knappt träffa en diabetes patient under sin livsstil. Idag är det helt normalt.
https://cdn.prod.website-files.com/5e20f576d0e9d12be5abc763/5...
Min fru har också ulcerös kolit. Den anser läkarna vara kronisk. Som tur är behöver hon "bara" äta tabletter dagligen. Hon har heller inte fått höra något om att diet skulle påverka, så vitt jag vet.
Har du testat något av denna antiinflammatoriska diet?
Förstår att det är tufft. Vi har valt att bara skaffa ett barn då vi ärligt talat inte vet om vi hade orkat med att ha fler.
Starkt av er som kan och orkar dock!
Enda anledningen till att sambon är sugen på en till är för att vi har haft det väldigt enkelt med vår förstfödda.
Knappt sjuk, somnar snabbt och enkelt och fungerar skitbra på förskolan.
Viam inveniam aut faciam
https://cdn.prod.website-files.com/5e20f576d0e9d12be5abc763/5...
Ok, jag tolkade det som att det fanns en möjlighet att inlägget menade att kroniska sjukdomar i sig var en bluff. Vilket naturligtvis inte är sant.
Men jag håller med om att läkarkåren har en förkärlek för att försöka medicinera bort alla problem istället för att lösa dem.
Många hälsomässiga problem kan som ni är inne på lösas med livsstilsförändringar. Långt ifrån alla, men många.
Men om man löser ett hälsoproblem/sjukdom som vården klassar som kroniskt genom att exempelvis gå på en viss diet så betyder ju inte det att man inte har eller har haft en kronisk sjukdom. Och det var det min fråga gällde.
Kroniska sjukdomar behöver normalt behandlas, men behandling behöver inte ske med medicin. Och även om många kroniska sjukdomar är livslånga så är inte alla det.
Som sagt, jag håller med om att medicinering kan användas vidlyftigt idag. Men kroniska sjukdomar i sig är inte en bluff. I så fall är det nog mer att man misstolkat betydelsen av ordet.
https://www.1177.se/Stockholm/riktlinjer-och-material/sprakli...
Förstår att det är tufft. Vi har valt att bara skaffa ett barn då vi ärligt talat inte vet om vi hade orkat med att ha fler.
Starkt av er som kan och orkar dock!
Jag förstår dig. Jag hade kanske gjort andra livsval om jag fick göra det igen 😆
Det låter satans surt, det känns som att man måste ha otrolig viljestyrka för att komma ut på andra sidan. Har du fått någon ordning på det?
Bättre i perioder, sämre i andra (månader / år). Ofta nuförtiden, men inte alltid, kopplat till att det aktiva engagemanget tummas på över för lång tid. Det stimulerar i vart fall personlig utveckling om man ska se något positivt
Stort problem för mig är att ju friskare i kroppen/mer fit jag är desto mindre sover jag pga. insomningsproblem. Jag tappar rem-sömn pga. för lite timmars sömn och/eller stör dygnsrytm till kaotiska tider. Strul med struktur och handlingskraft ökar samtidigt som jag blir mindre stresstålig. Omvänt är jag som de flesta även mer mottaglig för sämre välmående om jag inte är frisk i kroppen och äter dåligt
Med åldern har det generellt blivit bättre, gissningsvis då att jag naturligt inte är lika kvick i skallen men också att jag lärt mig mer om mig själv och min kropp. En acceptans pga. förståelse av vad som händer lugnar också.
Över tid med för lite sömn uppstår ett problem där jag vaknar men "går i sömnen". Nu är det några år sedan jag hade just dessa episoder då jag nu forcerar insomningstid med medicin när det är på gång. Förr försov jag mig mycket där jag vaknat utan minsta minnet av att jag stängt av larm på komplexa vis på flera enheter runtom i mitt hem utanför sovrummet.
Hade jag i perioder inte haft rätt jobb, rätt chef och rätt sömnmedicin hade jag inte haft samma möjlighet till liv idag.
Fått ordning på det skulle jag säga. Ibland förstår jag tydligt varför jag satt mig i en sämre period och ibland inte. Inte på något vis är det tyvärr "löst".
Bättre i perioder, sämre i andra (månader / år). Ofta nuförtiden, men inte alltid, kopplat till att det aktiva engagemanget tummas på över för lång tid. Det stimulerar i vart fall personlig utveckling om man ska se något positivt
Stort problem för mig är att ju friskare i kroppen/mer fit jag är desto mindre sover jag pga. insomningsproblem. Jag tappar rem-sömn pga. för lite timmars sömn och/eller stör dygnsrytm till kaotiska tider. Strul med struktur och handlingskraft ökar samtidigt som jag blir mindre stresstålig. Omvänt är jag som de flesta även mer mottaglig för sämre välmående om jag inte är frisk i kroppen och äter dåligt
Med åldern har det generellt blivit bättre, gissningsvis då att jag naturligt inte är lika kvick i skallen men också att jag lärt mig mer om mig själv och min kropp. En acceptans pga. förståelse av vad som händer lugnar också.
Över tid med för lite sömn uppstår ett problem där jag vaknar men "går i sömnen". Nu är det några år sedan jag hade just dessa episoder då jag nu forcerar insomningstid med medicin när det är på gång. Förr försov jag mig mycket där jag vaknat utan minsta minnet av att jag stängt av larm på komplexa vis på flera enheter runtom i mitt hem utanför sovrummet.
Hade jag i perioder inte haft rätt jobb, rätt chef och rätt sömnmedicin hade jag inte haft samma möjlighet till liv idag.
Fått ordning på det skulle jag säga. Ibland förstår jag tydligt varför jag satt mig i en sämre period och ibland inte. Inte på något vis är det tyvärr "löst".
Ja det här med långvarig sömnbrist är fan ingen höjdare... Glad att höra att jobbet är förstående, alltid nåt... Jag hoppas att det kommer att gå åt rätt håll för dig. Jag ska läsa om ämnena du tipsade om.