Årets Call of duty överraskar

Fragtjuv
Årets Call of duty överraskar

När jag recenserade förra årets Call of duty fick sig kampanjen en hel del kritik. Betyg landade i en två och och i ärlighetens namn var det en svag sådan. Därför har jag inga större förhoppningar på årets utgåva men jag har ju haft fel tidigare.

Redan från start väcks mina förhoppningar till liv. Mitt uppdrag är att genomsöka en sönderbombad konvoj för att plocka med mig en person som den amerikanske armén inte kan låta komma undan. Det visar sig snart att det är fler som är ute efter personen och snart får jag ta del av en historia full av intriger och vändningar. Det är i positiv bemärkelse som att ta del av film regisserad av Michael Bay. Det är precis såhär jag vill ha mitt Call of duty och jag har faktiskt väldigt roligt inledningsvis men frågan är om det håller hela vägen.

Uppdragen i kampanjen är varierade. Flera av dem går kort och gått ut på att jag ska ta mig från punk A till B. De här uppdragen fungerar riktigt bra och det känns som att det var längesedan som CoD bjöd på action av såhär bra kvalité. Det är väldigt tillfredställande att till exempel närma sig ett palats och sätta det enda headshotet efter det andra samtidigt som kulorna viner runt mig. Under ett uppdrag får jag också möjligheten att själv bestämma i vilken ordning jag ska slå ut tre mål. På vägen dit finns även en hel del annat att göra. Det kan bäst beskrivas som ett uppdrag som drar lite åt open world, även om det är en relativt liten yta jag kan röra mig på. Det uppdraget fungerar också helt okej även om det tar mig ur känslan av att spela en action-film en del.

Tyvärr finns det också ett par uppdrag där jag tvingas att smyga mig fram. Fienderna rör sig på förutbestämda banor och det känns i ärlighetens namn väldigt föråldrat. Jag ser heller ingen logik i att fiender reagerar när de ser mig genom ett fönster men inte reagerar när en av deras kollegor ligger nedslagen i samma rum. Stealth-uppdrag av den här varianten, där jag inte har ett vapen passar helt enkelt inte in i ett Cod-spel enligt mig. Det finns emellertid ett uppdrag, som jag av spoiler-själ inte vill avslöja för mycket kring, som irriterar mig rejält och som frustrerade mig något enormt. Kort och gott kan jag säga att bossar inte hör hemma i den här kampanjen.

Under de 8 timmar som jag tillbringar med kampanjen har jag för det mesta väldigt roligt trots några snedsteg längs vägen. Stealth utan vapen och det där uppdraget som jag nämnde tidigare är det som stör mest. Utöver det så lämnar fiendes AI en hel del att önska men spelet är väldigt snyggt och ljudbilden är maffig. Tack vare att spelet erbjuder bra action och känslan av att spela igenom en riktigt action-rökare i bästa Hollywood-stil så är det här den bästa kampanjen i ett Call of duty på flera år.

Call of duty: Black ops 6
3
Bra
+
Snygg grafik och maffig ljudbild
+
Hollywood-action
-
Svag AI
-
Stealth och bossar passar inte in
Det här betyder betygen på FZ

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Håller helt med !

Medlem

Jag skäms när jag tänker på CoD-spel och CoD:BO6 verkar vara mer av samma mynt.

Sim
Medlem

Måste vara jobbigt att vara så skitnödig hela tiden?

Skrivet av pazu:

signatur

Arff

Inaktiv
Skrivet av pazu:

Skrivet av Sim:

Ja han påstår sig ha 1000-tals spel (som man inte behöver vara bra på) så man kan undra varför han inte spelar det ist.
Dagens spel är alldeles för avancerade för @pazu det har han själv påstått. Han vill ha enkelt, säkert spel som spelar av sig själv nästan. högst trycka på en knapp.

Gen
Medlem

Här passar Game Pass perfekt för mig som är ointresserad av MP. 120kr för kampanjen som ändå är kort som vanligt istället för att slänga ut över 800kr.

Medlem
Skrivet av Gen:

Här passar Game Pass perfekt för mig som är ointresserad av MP. 120kr för kampanjen som ändå är kort som vanligt istället för att slänga ut över 800kr.

COD på gamepass är perfekt! Är precis som du, vill bara spela igenom SP en max två gånger sen är jag nöjd.

Medlem

Bästa på flera år och en ynka 3 av 5???

Medlem
Skrivet av roftg:

Om man startar från botten så är det kanske inte konstigt.

Tillägg: Har kommit en bit på kampanjen och håller med om 3/5.

Jag tycker dock att ljudet är rätt kasst och sen gillar jag inte vissa delar av spelet som känns lite malplacerat i ett CoD-spel.

Medlem

Håller på och spelar igenom kampanjen och måste bara säga att hittils så fungerar det bra.Väldigt bra recenserat och håller med dig till fullo.

Medlem

Tyckte kampanjen var riktigt barnslig, gjord för tonåringar. Fast det är väl dom som är cods målgrupp

Medlem

Tycker att tempot är alldeles för ojämnt! Sandlådebanor + kass AI segar ner tempot ordentligt mellan de "klassiska" uppdragen samt att de

psykakdeliska farcry-uppdragen inte passar in alls och känns väldigt malplacerade enligt mig.

.

Emellanåt är det riktigt bra och kul, men det når inte till de nivåer som Cod 2, Cod4 och Mw2 nådde för länge sedan!

Fragtjuv
Skrivet av roftg:

Ja. Det är som det är med det. Men 3 av 5 är ju ett godkänt betyg och det har Cod inte varit på några år.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av Sim:

eller hur, man kan inte må bra om man bara har en sådan konstant negativitet till exakt allting.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Tyckte kampanjen var riktigt barnslig, gjord för tonåringar. Fast det är väl dom som är cods målgrupp

När jag inte orkade spela igenom kampanjen så insåg jag...... Jag är gammal..... Detta passar inte mig längre... Tror vi är på samma spår fast ser de på olika sätt haha

Medlem

Detta är den första COD-campaignen jag spelat sedan första Black ops och jag tycker det är rätt nice. Spelar igenom på Veteran och finner det ganska så utmanande också. Historien är dock ren nonsens för mig (jag behöver förmodligen spela de tidigare titlarna för att begripa något.)

Medlem

Har inte kommit så väldigt långt än men måste ge ett extremt plus till att Head like a hole av Nine Inch Nails är med som grädde på 90-tals moset.

Jag lyssnade rejält på den plattan (pretty hate machine) runt när detta utspelar sig.

Medlem

Smutt, jag sparar denna kampanj till julledigheten.

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: Project 007 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Känns som att många nästan är beredda på att hylla årets utgåva för att det åtminstone når upp till mediokra 6h för 959 kronor. Eller som andra säger; lagom för Gamepass, "De mediokra storspelens hemborg." Samtidigt så får man erkänna att det är något med de gammaldags instängda skjutgallerior-stuket som lockar, den hjärndöda lättsamma action. Men 959 kronor är för mycket för ett snabbt varv hjärndöd action. Nya spel inom CoD borde kosta max 249:- sett till värdet.

Medlem
Skrivet av jamorro:

Tror egentligen att det alltid varit så, dom har samma målgrupp nu som för 20 år sedan. Jag var själv tonåring när dom två första spelen i serien kom.

Medlem

Jag tycker att åtta timmar CoD är ganska lagom. Sen har man ju zombies och multiplayer att nöta. Om man inte vill göra de utmaningar som finns eller klara spelet på svårare.

1
Skriv svar