Dragon Age: The Veilguard
Epic kissing scene
https://x.com/i/status/1851314761377747359
Vet inte om man får länka klipp till spelet, men det här är alldeles för bra.
fast det är ju helt klart en symptom på woke, du har inte samma för manliga karaktärer i spel, där man känner att man måste förfula dom eller göra dom så de ser ut som average-joe, för det vore ju förskräckligt ifall kvinnor skulle tycka att karaktären är åtråvärd.
Bara grejen att påstå att gamers automatiskt börjar runka till kvinnliga karaktärer ifall de ser vackra ut tycker jag är en väldigt patetiskt argument, speciellt när dessa argument faktiskt tycks komma från just hypersexualiserade personer som bara tycks tänka i termer av sex och runka och vikten av vilken preferens man har för kön osv.
Men... är inte det där med utseende i mångt och mycket subjektivt? Finns det något som styrker att man aktivt och medvetet "förfular" karaktärer? Nej, det räcker inte att säga "det finns inga feminina karaktärer jag tycker ser snygga ut".
Att skapa/representera personer som inte faller dig (eller någon/några specifika andra) i smaken snarare än sådana som hade gjort det är ju liksom inte rakt av att "förfula" karaktärer. Det är en så märklig argumentation, det där.
Att ha karaktärer som för så många som möjligt är estetiskt tilltalande på något sätt kanske inte är det främsta målet med spelet, eller ens ett mål överhuvudtaget - det betyder inte att man enkelt kan vända på orsakssambandet till att det aktivt arbetas med att nå någon slags motsats. Det där med korrelation och kausalitet fortsätter uppenbarligen vara ganska besvärligt för ganska många. Och om målsättningen nu skulle vara att aktivt inte fokusera på det som för så många som möjligt är estetiskt tilltalande säger det inget om varför - det är liksom ganska många pusselbitar i den där ekvationen.
Brasklappen där är att det givetvis är helt okej att *tycka* att karaktärer är fula, eller snygga, eller vad det nu må vara. Det är också helt okej att personligen vilja se mer/mindre av det man själv uppskattar estetiskt i spel. Men att göra massa kopplingar därifrån till hur spel designas och varför (med saker som målsättningar) är lite långsökt. Det här verkar ju få bra betyg av en ganska bred massa (även sådana som annars tenderar att skrika sig hesa över det där med "woke"), så det är något som inte riktigt stämmer i anklagelserna från en del i det här fallet.
Spel kan väl inte vara annat än svart-vita? Är de woke så *måste* de ju vara dåliga? (Vilket är, tragikomiskt nog, vad en del insinuerar.) Skulle det, hemska tanke, kunna vara så att spel är mer komplexa och kan vara bra eller dåliga, inte direkt avhängigt till huruvida de inkluderar element som en del definierar som "woke" eller inte?
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Hmm bara jag som känner att om man gör sina karaktär så "ful" som möjligt, är man då rätt person att recensera ett RPG?
Ja
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Ja? Så du tycker att personer som gör oseriösa karaktärer tar ett RPG på allvar och så? Speciellt på en första genomspelning, svaret är nej något så extremt.
Jag vet inte om fokusen var DEI, men fokusen är i alla fall fel och de verkar ju medvetna om det då de tar ner videos som gör narr av det. Varför kan de inte göra en respons till videon istället, om man är så inställd på att man gjort rätt och är stolt över spelet osv.
Den här kan de ju glömma att få bort eftersom det inte ligger på youtube (där de kan missbruka copyright claims)
"The WORST SCENE in DRAGON AGE VEILGUARD"
https://x.com/Grummz/status/1851665635513950434?t=CeDeUamCjrJ...
vet inte om jag håller med om att den är värst ens, jag har sett många klipp nu och de är likvärdigt dåliga / cringe.
Men herregud vad är det där för smörja. Jag visste att det var illa men inte att det var så här illa. 40 timmar med det där? Nej, fy fan. Vilka tilltalas ens av det där? Millennials? jag fattar verkligen inte..
Ja? Så du tycker att personer som gör oseriösa karaktärer tar ett RPG på allvar och så? Speciellt på en första genomspelning, svaret är nej något så extremt.
Varför är det oseriöst att göra en karaktär som inte är tänkt att vara snygg?
Ja? Så du tycker att personer som gör oseriösa karaktärer tar ett RPG på allvar och så? Speciellt på en första genomspelning, svaret är nej något så extremt.
Friheten med ett rollspel.
Du får skapa DIN EGNA karaktär hur du vill.
Ingen vill ha en RPG-Polis som dig
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Hmm bara jag som känner att om man gör sina karaktär så "ful" som möjligt, är man då rätt person att recensera ett RPG?
Det säger kanske något om sin inställning till spelet åtminstone.
Ja? Så du tycker att personer som gör oseriösa karaktärer tar ett RPG på allvar och så? Speciellt på en första genomspelning, svaret är nej något så extremt.
Kommer att tänka på när jag var tonåring. Spelade igenom Final Fantasy VIII första gången och då hette Squall "SEBBE", Quistis "LÄRAREN", Rinoa "LILLEN" och hennes hund Angelo "HUNDFAN". Allt givetvis med caps lock. Har jag förbrukat min RPG-credd för all framtid då? 😅😂
Kommer att tänka på när jag var tonåring. Spelade igenom Final Fantasy VIII första gången och då hette Squall "SEBBE", Quistis "LÄRAREN", Rinoa "LILLEN" och hennes hund Angelo "HUNDFAN". Allt givetvis med caps lock. Har jag förbrukat min RPG-credd för all framtid då? 😅😂
Inte lika illa som en kompis när vi gick i mellan eller om det var högstadiet.
Cloud - k*ken
Barret - N*ger J'veln
Tifa - h*ran
Aeris - L*dret
Sen minns jag inte dom andra men det var lika illa i samma stil.
jag skulle en gång spela på hans save minns inte av vilken anledning. Var väldigt inlevelserikt, inte.
Men... är inte det där med utseende i mångt och mycket subjektivt? Finns det något som styrker att man aktivt och medvetet "förfular" karaktärer? Nej, det räcker inte att säga "det finns inga feminina karaktärer jag tycker ser snygga ut".
Att skapa/representera personer som inte faller dig (eller någon/några specifika andra) i smaken snarare än sådana som hade gjort det är ju liksom inte rakt av att "förfula" karaktärer. Det är en så märklig argumentation, det där.
Att ha karaktärer som för så många som möjligt är estetiskt tilltalande på något sätt kanske inte är det främsta målet med spelet, eller ens ett mål överhuvudtaget - det betyder inte att man enkelt kan vända på orsakssambandet till att det aktivt arbetas med att nå någon slags motsats. Det där med korrelation och kausalitet fortsätter uppenbarligen vara ganska besvärligt för ganska många. Och om målsättningen nu skulle vara att aktivt inte fokusera på det som för så många som möjligt är estetiskt tilltalande säger det inget om varför - det är liksom ganska många pusselbitar i den där ekvationen.
Brasklappen där är att det givetvis är helt okej att *tycka* att karaktärer är fula, eller snygga, eller vad det nu må vara. Det är också helt okej att personligen vilja se mer/mindre av det man själv uppskattar estetiskt i spel. Men att göra massa kopplingar därifrån till hur spel designas och varför (med saker som målsättningar) är lite långsökt. Det här verkar ju få bra betyg av en ganska bred massa (även sådana som annars tenderar att skrika sig hesa över det där med "woke"), så det är något som inte riktigt stämmer i anklagelserna från en del i det här fallet.
Spel kan väl inte vara annat än svart-vita? Är de woke så *måste* de ju vara dåliga? (Vilket är, tragikomiskt nog, vad en del insinuerar.) Skulle det, hemska tanke, kunna vara så att spel är mer komplexa och kan vara bra eller dåliga, inte direkt avhängigt till huruvida de inkluderar element som en del definierar som "woke" eller inte?
Med risk för att gå mer off-topic och kanske även få en del anklagelser riktade mot mig så skulle jag säga att det finns paralleller att dra om man kollar mot andra branscher och då framförallt skönhets- och modebranschen.
Finns så klart undantag men jag kommer att tänka på Victoria's Secret och deras intåg i progressiva kroppsideal, följt av deras fall, för att sedan återgå mer mot det som tidigare visat sig vara framgångsrikt.
Kontentan är väl att de flesta människor tycker om att vila ögonen på attraktiva ting. Sen hade det väl varit dötrist om det inte fanns någon variation och inget utrymme för något annorlunda alls.
Däremot finns ju många olika sorters attraktiva utseenden, så alla måste inte se ut som modeller heller.
Med det sagt tycker jag ändå att Victoria's secrets historia visar på att det är värt att syna bolag och ifrågasätta beslut.
Många av dessa bolag bryr sig inte för fem öre om många av de progressiva ideal de säljer. För det är just det det är, ett försök att göra mer pengar.
Undvika konspirationsteorier? Absolut.
Använda krisiskt tänkande? Absolut.
Försöka förstå andras perspektiv? Vi får försöka så gott vi kan.
Kommer att tänka på när jag var tonåring. Spelade igenom Final Fantasy VIII första gången och då hette Squall "SEBBE", Quistis "LÄRAREN", Rinoa "LILLEN" och hennes hund Angelo "HUNDFAN". Allt givetvis med caps lock. Har jag förbrukat min RPG-credd för all framtid då? 😅😂
Haha, dumma namn är ju halva charmen med att spela rpgn.
Min karaktär i Metaphor Refantazio heter Fukboi.
Ja, det är löjligt, pubertalt och jag skulle inte vilja ha det på något annat vis 😊
Varför är det oseriöst att göra en karaktär som inte är tänkt att vara snygg?
I detta fallet så är ju karaktären bara komiskt ful och man har försökt förlöjliga sig. Har svårt för det i alla spel, speciellt när man ska recensera ett spel, att man går in och gör en "ful gubbe" som man spelar som. Känns som man inte tar det seriöst helt enkelt redan ifrån början då.
Friheten med ett rollspel.
Du får skapa DIN EGNA karaktär hur du vill.
Ingen vill ha en RPG-Polis som dig
Har jag sagt att man inte får göra detta? Nej. Däremot om man ska recensera ett spel så kanske man inte ska göra det med en "ful gubbe" som sedan blir headliner bilden för ens recension. Bara det att man börjar där med att göra en sådan karaktär tycker jag känns oseriöst som en recensent. Det är lite annorlunda hur man spelar privat, men första genomspelningen kan ju vara seriös i alla fall. Känns inte som det i det här fallet med en sådan karaktär. Sen kan det så klart vara så att det inte spelar någon roll, men det är känslan jag får när jag ser recensionen.
Det är lite "nu ska jag testa det här spelet...aja...låt oss börja med att göra en ful gubbe för att sätta prägeln på min genomspelning"
Kommer att tänka på när jag var tonåring. Spelade igenom Final Fantasy VIII första gången och då hette Squall "SEBBE", Quistis "LÄRAREN", Rinoa "LILLEN" och hennes hund Angelo "HUNDFAN". Allt givetvis med caps lock. Har jag förbrukat min RPG-credd för all framtid då? 😅😂
Nej, men jag hade ogillat dig extremt när jag var tonåring/20åring nånting. Spelade bland annat wow på RP server där sådana namn blev anmälda utan tvekan. Saknar det ibland.
Har jag sagt att man inte får göra detta? Nej. Däremot om man ska recensera ett spel så kanske man inte ska göra det med en "ful gubbe" som sedan blir headliner bilden för ens recension. Bara det att man börjar där med att göra en sådan karaktär tycker jag känns oseriöst som en recensent. Det är lite annorlunda hur man spelar privat, men första genomspelningen kan ju vara seriös i alla fall. Känns inte som det i det här fallet med en sådan karaktär. Sen kan det så klart vara så att det inte spelar någon roll, men det är känslan jag får när jag ser recensionen.
Det är lite "nu ska jag testa det här spelet...aja...låt oss börja med att göra en ful gubbe för att sätta prägeln på min genomspelning"
Varför ens spela ett spel om man inte får spela hur man vill
Är väll skit samma om det är för en recension.
Bevisar ju mer att det går att lyssna på den här grabben för han vågar vara sig själv jämfört med de andra som har typ kopierat varandras uppgift ord för ord.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Varför ens spela ett spel om man inte får spela hur man vill
Är väll skit samma om det är för en recension.
Bevisar ju mer att det går att lyssna på den här grabben för han vågar vara sig själv jämfört med de andra som har typ kopierat varandras uppgift ord för ord.
Klart man får spela som man vill. Skrev jag inte det? Jo. Men på samma gång så tycker jag att just en recension blir oseriös när bland de första man ser är hurdan karaktär han har skapat. Det sätter ju nivån på det hela och man blir inte förvånad när han kapar spelet. Jag har alltid haft svårt för oseriösa karaktärer, speciellt om man som här ska göra en första playthrough och använda bilder för sin recension. Det gör att hela recensionen blir mindre seriös helt enkelt, i mina ögon. Eller vänta..får jag inte tycka så här? Är det fel att jag tycker så här?
Klart man får spela som man vill. Skrev jag inte det? Jo. Men på samma gång så tycker jag att just en recension blir oseriös när bland de första man ser är hurdan karaktär han har skapat. Det sätter ju nivån på det hela och man blir inte förvånad när han kapar spelet. Jag har alltid haft svårt för oseriösa karaktärer, speciellt om man som här ska göra en första playthrough och använda bilder för sin recension. Det gör att hela recensionen blir mindre seriös helt enkelt, i mina ögon. Eller vänta..får jag inte tycka så här? Är det fel att jag tycker så här?
Jodå du får tycka som du vill, även om jag eller andra kanske tycker att det är lite snett
Du verkar bara vara lite mer engagerad i det hela än andra
Sen gör det ingen skillnad heller att han gjorde den fulaste gubben för alla i spelet är rätt så jäkla fula, så han passade in rätt bra.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Jodå du får tycka som du vill, även om jag eller andra kanske tycker att det är lite snett
Du verkar bara vara lite mer engagerad i det hela än andra
Sen gör det ingen skillnad heller att han gjorde den fulaste gubben för alla i spelet är rätt så jäkla fula, så han passade in rätt bra.
Så du tycker att alla i spelet är så djävla fula. Men varför kommenterar du om spelet då om du inte är intresserad av det? Har aldrig förstått den impulsen hos vissa.
Och jag är engagerad i att RPGn inte ska vara löjliga och ses som fjantiga spel. Åtminstone en recensent i sin första spelgenomgång ska vara seriös tycker jag. Annars tar jag inte dem seriöst i deras åsikt. Så det funkar för mig. Jag har svårt för folk som spelar lila alver med rosa hår som har skumma namn. Det funkar liksom inte i min värld. Vil du ha sådan men lira fortnite eller något annat barnspel.
Så du tycker att alla i spelet är så djävla fula. Men varför kommenterar du om spelet då om du inte är intresserad av det? Har aldrig förstått den impulsen hos vissa.
Och jag är engagerad i att RPGn inte ska vara löjliga och ses som fjantiga spel. Åtminstone en recensent i sin första spelgenomgång ska vara seriös tycker jag. Annars tar jag inte dem seriöst i deras åsikt. Så det funkar för mig. Jag har svårt för folk som spelar lila alver med rosa hår som har skumma namn. Det funkar liksom inte i min värld. Vil du ha sådan men lira fortnite eller något annat barnspel.
Du verkar veta vad du tycker om och det är bra.
Kudos.
"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"
Men... är inte det där med utseende i mångt och mycket subjektivt? Finns det något som styrker att man aktivt och medvetet "förfular" karaktärer? Nej, det räcker inte att säga "det finns inga feminina karaktärer jag tycker ser snygga ut".
Att skapa/representera personer som inte faller dig (eller någon/några specifika andra) i smaken snarare än sådana som hade gjort det är ju liksom inte rakt av att "förfula" karaktärer. Det är en så märklig argumentation, det där.
Det blir ju alltid en kontrovers när det här händer i spel, varför då i så fall? Det om något styrker väl att det sker? Menar du att ingen alls sa något om karaktären i nya Fable, te.x?
För ifall det är som du säger, att det "bara är smak" så skull det inte hända, för då skulle det ju isf hända lika ofta med vad som kan sägas är vackra karaktärer, men det gör det ju inte.
Varför män eller kvinnor föredrar ett ganska specifikt utseende är vetenskapligt bevisat, djur fungerar på samma sätt också (to.m vissa insekter också faktiskt), de letar också efter vissa ganska specifika attribut.
Om man vill så kan man titta på jämförelsebilder mellan skådespelerskan och hur man valt att göra utseendet i spelen. Finns för både Alloy och karaktären i Fable. Om det inte är en förfulning av personen så vet jag inte vad...
Jag tycker väl det hamnar ganska långt ner på listan över saker jag själv bryr mig om i spel, jag hade inget emot nya Alloy, som så många andra. Sen beror det väl på hur extremt det är, Fable för min del är väl där gränsen går Får jag välja spelar jag helst inte kvinnliga karaktärer alls, och det har inget med utseendet att göra.
Det blir ju alltid en kontrovers när det här händer i spel, varför då i så fall? Det om något styrker väl att det sker? Menar du att ingen alls sa något om den kvinnliga (? tror jag det var) karaktären i nya Fable, te.x?
För ifall det är som du säger, att det "bara är smak" så skull det inte hända, för då skulle det ju isf hända lika ofta med vad som kan sägas är vackra karaktärer, men det gör det ju inte.
Varför män eller kvinnor föredrar ett ganska specifikt utseende är vetenskapligt bevisat, djur fungerar på samma sätt också (to.m vissa insekter också faktiskt), de letar också efter vissa ganska specifika attribut.
Jag tycker väl det hamnar ganska långt ner på listan över saker jag själv bryr mig om i spel, jag hade inget emot nya Alloy, som så många andra. Sen beror det väl på hur extremt det är. Karaktären i Fable antar jag är en trollning (man kan kanske göra sin egen karaktär), men svårt att veta i dessa dagar.
Ptja, jag vill inte göra missen att blanda ihop orsak och verkan. Det finns det folk som gör så det räcker och blir över.
Rent subjektivt går det ju att uppröras över precis vad som helst, det i sig innebär ju inte nödvändigtvis att grunden för att bli upprörd är särskilt underbyggd.
Varför vi blir attraherade till andra individer är inte det relevanta i sammanhanget egentligen - det är inte som att du (spelaren) ska para dig med NPCerna i Dragon Age (eller andra spel), direkt. Som sagt, det är helt okej att vilja se attraktiva individer i spel, och få ut någon slags förhöjd spelupplevelse av det - men jag ser inte riktigt varför det för mediet som helhet behöver vara en prioritet, eller att en avsaknad av attraktiva individer (återigen, åtminstone i viss mån, beroende på vem du frågar) skulle betyda att det är något som aktivt motarbetas. Och i så fall kommer vi in på frågeställningen jag tog med sist: varför är det en grej att fokusera så på överhuvudtaget?
Missförstå mig rätt, jag tycker karaktärer i spel ska få se ut i princip hur som helst - om det så är i stil med någon slags perfekt människa (vet inte om speldesigners utgår/utgått från den vitruvianske mannen) eller någon som kanske drabbats av mer fysiologiska åkommor än vad de flesta överlever, eller vad som helst däremellan/därutöver. Men det här med att gråta över att karaktärer är "för fula" känner jag är rejält tramsigt, och inte ett dugg bättre än moralpaniken som sågs när karaktärer som Lara Croft gjorde entré heller.
Snarare tvärtom, för jag kan till viss del förstå de som poängterar att variationen på karaktärer i spel historiskt kanske inte varit särskilt stor.
Delvis grundas det i tekniska begränsningar/resursbegränsningar (att ha ett spel med massa NPCer som ska individuellt modelleras och vara väldigt varierade tar tid och resurser - lättare idag med tekniska verktyg som hjälper till att skapa karaktärer förvisso), men att börja måla upp massa scenarier där det är rent ideologiska övertygelser som styr med järnhand... det känns som att dra det "ganska" långt.
När jag själv skapar karaktärer i RPGer gillar jag att ta med flera aspekter - "realism" (så som det är tillämpbart i spelvärlden) och vad som passar i rollen tror jag är det viktigaste för mig personligen, men visst tycker jag ofta också det är upplyftande att skapa och spela som en karaktär jag finner estetiskt tilltalande med. Där är det väl lite vad jag hade velat identifiera mig med och hur jag hade gärna hade sett mig själv, och där kommer vi in på diskussionen om ideal som @jeppe109 (Förlåt att jag inte svarar direkt på ditt inlägg! Det här inlägget blir lite apropå det du nämner också.) är inne på.
Men karaktärer man möter... där ser jag verkligen inte varför det är ett fokus på att NPCer ska vara attraktiva i så gott som alla spel som släpps (jag vet inte om det finns någon fotomodell-simulator, där kanske attraktivitet är en direkt relevant aspekt), och historiskt kan jag känna att det nästan varit lite väl mycket åt det hållet också. Det betyder inte att jag aktivt motarbetar X mängd "attraktiva" karaktärer i spel.
Men jag tänker på lite blandade verksamheter jag själv varit en del av genom åren, jag har jobbat med och haft skitkul med människor jag har tyckt varit ordentligt attraktiva, men också människor jag kanske personligen inte skulle betrakta som det. Och vice versa, det finns liksom så många andra aspekter jag tycker är spännande att lyfta i interaktioner såväl IRL som i spel, och jag känner att vissa saker (oavsett om det är ett par screenshots/en konversation om könsidentitet och pronomen eller fysisk attraktivitet i allmänhet) blir tämligen oproportionerliga i sammanhanget.
Men det är jag det. TL;DR (för jävlar vilken wall of text... igen): fysisk attraktivitet känner jag får lite för stor plats i diskussionen/RPG överlag - jag säger inte att det inte ska existera, men det bör inte haussas heller. Och att göra massa kopplingar det inte finns underbyggd grund för känner jag blir tröttsamt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ptja, jag vill inte göra missen att blanda ihop orsak och verkan. Det finns det folk som gör så det räcker och blir över.
Rent subjektivt går det ju att uppröras över precis vad som helst, det i sig innebär ju inte nödvändigtvis att grunden för att bli upprörd är särskilt underbyggd.
Varför vi blir attraherade till andra individer är inte det relevanta i sammanhanget egentligen - det är inte som att du (spelaren) ska para dig med NPCerna i Dragon Age (eller andra spel), direkt. Som sagt, det är helt okej att vilja se attraktiva individer i spel, och få ut någon slags förhöjd spelupplevelse av det - men jag ser inte riktigt varför det för mediet som helhet behöver vara en prioritet, eller att en avsaknad av attraktiva individer (återigen, åtminstone i viss mån, beroende på vem du frågar) skulle betyda att det är något som aktivt motarbetas. Och i så fall kommer vi in på frågeställningen jag tog med sist: varför är det en grej att fokusera på överhuvudtaget?
Missförstå mig rätt, jag tycker karaktärer i spel ska få se ut i princip hur som helst - om det så är i stil med någon slags perfekt människa (vet inte om speldesigners utgår/utgått från den vitruvianske mannen) eller någon som kanske drabbats av mer fysiologiska åkommor än vad de flesta överlever, eller vad som helst däremellan/därutöver. Men det här med att gråta över att karaktärer är "för fula" känner jag är rejält tramsigt, och inte ett dugg bättre än moralpaniken som sågs när karaktärer som Lara Croft gjorde entré heller.
Snarare tvärtom, för jag kan till viss del förstå de som poängterar att variationen på karaktärer i spel historiskt kanske inte varit särskilt stor.
Delvis grundas det i tekniska begränsningar/resursbegränsningar (att ha ett spel med massa NPCer som ska individuellt modelleras och vara väldigt varierade tar tid och resurser - lättare idag med tekniska verktyg som hjälper till att skapa karaktärer förvisso), men att börja måla upp massa scenarier där det är rent ideologiska övertygelser som styr med järnhand... det känns som att dra det "ganska" långt.
När jag själv skapar karaktärer i RPGer gillar jag att ta med flera aspekter - "realism" (så som det är tillämpbart i spelvärlden) och vad som passar i rollen tror jag är det viktigaste för mig personligen, men visst tycker jag ofta också det är upplyftande att skapa och spela som en karaktär jag finner estetiskt tilltalande med. Där är det väl lite vad jag hade velat identifiera mig med och hur jag hade gärna hade sett mig själv, och där kommer vi in på diskussionen om ideal som @jeppe109 (Förlåt att jag inte svarar direkt på ditt inlägg! Det här inlägget blir lite apropå det du nämner också.) är inne på.
Men karaktärer man möter... där ser jag verkligen inte varför det är ett fokus på att NPCer ska vara attraktiva i så gott som alla spel som släpps (jag vet inte om det finns någon fotomodell-simulator, där kanske attraktivitet är en direkt relevant aspekt), och historiskt kan jag känna att det nästan varit lite väl mycket åt det hållet också. Det betyder inte att jag aktivt motarbetar X mängd "attraktiva" karaktärer i spel.
Men jag tänker på lite blandade verksamheter jag själv varit en del av genom åren, jag har jobbat med och haft skitkul med människor jag har tyckt varit ordentligt attraktiva, men också människor jag kanske personligen inte skulle betrakta som det. Och vice versa, det finns liksom så många andra aspekter jag tycker är spännande att lyfta i interaktioner såväl IRL som i spel, och jag känner att vissa saker (oavsett om det är ett par screenshots/en konversation om könsidentitet och pronomen eller fysisk attraktivitet i allmänhet) blir tämligen oproportionerliga i sammanhanget.
Men det är jag det. TL;DR (för jävlar vilken wall of text... igen): fysisk attraktivitet känner jag får lite för stor plats i diskussionen/RPG överlag - jag säger inte att det inte ska existera, men det bör inte haussas heller.
Jag håller med om att NPC's man möter ska ha stor variation. Ofta finns det väl det också, men i vissa spel är det verkligen hyperfokus på tilltalande utseende på alla, vilket blir ganska larvigt.
När jag gör mina karaktärer har det mer att göra med att göra någon som ser cool än snygg ut och som passar det jag tänkt rollspela och det är ju så de bör tänka när de gör spel också, mer än att det måste se ut som en modell. Men ja, ska de slippa kontrovers kan de inte gå till överdrifter, och egentligen inte åt något håll numera, och det kanske är något bra i slutändan..
Ptja, jag vill inte göra missen att blanda ihop orsak och verkan. Det finns det folk som gör så det räcker och blir över.
Rent subjektivt går det ju att uppröras över precis vad som helst, det i sig innebär ju inte nödvändigtvis att grunden för att bli upprörd är särskilt underbyggd.
Varför vi blir attraherade till andra individer är inte det relevanta i sammanhanget egentligen - det är inte som att du (spelaren) ska para dig med NPCerna i Dragon Age (eller andra spel), direkt. Som sagt, det är helt okej att vilja se attraktiva individer i spel, och få ut någon slags förhöjd spelupplevelse av det - men jag ser inte riktigt varför det för mediet som helhet behöver vara en prioritet, eller att en avsaknad av attraktiva individer (återigen, åtminstone i viss mån, beroende på vem du frågar) skulle betyda att det är något som aktivt motarbetas. Och i så fall kommer vi in på frågeställningen jag tog med sist: varför är det en grej att fokusera så på överhuvudtaget?
Missförstå mig rätt, jag tycker karaktärer i spel ska få se ut i princip hur som helst - om det så är i stil med någon slags perfekt människa (vet inte om speldesigners utgår/utgått från den vitruvianske mannen) eller någon som kanske drabbats av mer fysiologiska åkommor än vad de flesta överlever, eller vad som helst däremellan/därutöver. Men det här med att gråta över att karaktärer är "för fula" känner jag är rejält tramsigt, och inte ett dugg bättre än moralpaniken som sågs när karaktärer som Lara Croft gjorde entré heller.
Snarare tvärtom, för jag kan till viss del förstå de som poängterar att variationen på karaktärer i spel historiskt kanske inte varit särskilt stor.
Delvis grundas det i tekniska begränsningar/resursbegränsningar (att ha ett spel med massa NPCer som ska individuellt modelleras och vara väldigt varierade tar tid och resurser - lättare idag med tekniska verktyg som hjälper till att skapa karaktärer förvisso), men att börja måla upp massa scenarier där det är rent ideologiska övertygelser som styr med järnhand... det känns som att dra det "ganska" långt.
När jag själv skapar karaktärer i RPGer gillar jag att ta med flera aspekter - "realism" (så som det är tillämpbart i spelvärlden) och vad som passar i rollen tror jag är det viktigaste för mig personligen, men visst tycker jag ofta också det är upplyftande att skapa och spela som en karaktär jag finner estetiskt tilltalande med. Där är det väl lite vad jag hade velat identifiera mig med och hur jag hade gärna hade sett mig själv, och där kommer vi in på diskussionen om ideal som @jeppe109 (Förlåt att jag inte svarar direkt på ditt inlägg! Det här inlägget blir lite apropå det du nämner också.) är inne på.
Men karaktärer man möter... där ser jag verkligen inte varför det är ett fokus på att NPCer ska vara attraktiva i så gott som alla spel som släpps (jag vet inte om det finns någon fotomodell-simulator, där kanske attraktivitet är en direkt relevant aspekt), och historiskt kan jag känna att det nästan varit lite väl mycket åt det hållet också. Det betyder inte att jag aktivt motarbetar X mängd "attraktiva" karaktärer i spel.
Men jag tänker på lite blandade verksamheter jag själv varit en del av genom åren, jag har jobbat med och haft skitkul med människor jag har tyckt varit ordentligt attraktiva, men också människor jag kanske personligen inte skulle betrakta som det. Och vice versa, det finns liksom så många andra aspekter jag tycker är spännande att lyfta i interaktioner såväl IRL som i spel, och jag känner att vissa saker (oavsett om det är ett par screenshots/en konversation om könsidentitet och pronomen eller fysisk attraktivitet i allmänhet) blir tämligen oproportionerliga i sammanhanget.
Men det är jag det. TL;DR (för jävlar vilken wall of text... igen): fysisk attraktivitet känner jag får lite för stor plats i diskussionen/RPG överlag - jag säger inte att det inte ska existera, men det bör inte haussas heller. Och att göra massa kopplingar det inte finns underbyggd grund för känner jag blir tröttsamt.
Bra formulerat.
Jag tror den största skillnaden för mig är vad du beskriver om upplevelser i verkligheten och att det är just där skillnaden ligger. Att spel inte är verklighet och därför förhåller sig annorlunda jämfört mot den.
För mig finns det inget mer själadödande för spel än att vår verklighet ska representeras för representationens skull exempelvis.
Jag vill ha upplevelser som inte är möjliga i verkligheten.
Jag vill se en värld uppmålas på fantastiska och ofta överdrivna sätt.
En sak är däremot säkert och det är att det inte finns en lösning som passar alla. Ett tag trodde jag att det kanske skulle kunna lösas med mer individuell preferens av karaktärsdesign i spel.
Vill du ha karaktärer som inte följer ideal och konventionell fysisk attraktion, kör på.
Vill du ha det, kör på.
Allas rätt till egna preferenser borde vara positivt.
Däremot är det ganska tydligt att även om det skulle vara tekniskt möjligt skulle bägge sidor fortsätta att gnälla på varandra om olika preferenser.
Frågan är väl hur industrin ska kunna lösa problemet med en sådan oerhörd dikotomi.
I just detta fallet tror jag det är svårt att förneka att Dragon Age: The Veilguard till viss del har blivit "kapat" och förändrat till den grad att folk som tyckte om första spelet inte kan förstå varför målgruppen behövde ändras.
Jag använder ordet kapat för att om Bioware hade skapat ett nytt IP skulle många inte brytt sig i närheten av lika mycket. Vissa hade gjort narr av produkten för att den för dem känns konstig och befängd men inget är för heligt att skoja om.
Försöker komma på något mer positivt att skriva som avslut på detta inlägg men det är svårt. Oavsett hur framtiden ser ut för spel hoppas jag att vi kan gå framåt till en tid där folk pratar mer om hur bra spel är och inte mestadels fokuserar på varför spelen är dåliga.
Där det verkligen märks att spelen först och främst existerar för att göra spelarna nöjda.
Att så många klagar på spel överlag idag tror jag säger mycket om dagens spelindustri och jag hoppas på bättre tider framöver.
Tror att utvecklarna fick gå på tå för att inte göra något för Svårt/Komplicerat, Upprörande, Läskigt eller Obehagligt. I början av Origins hade man som Mage Bloodmagic som det obehagliga. När man kom till "Ostkrokar" eller vad nu Wardens stället hette blev värvningen det upprörande och som följd drömmarna det läskiga. Första byn man kommer till efteråt fanns det mer goda och onda val osv. Så var det genom hela spelet, har svårt att Veilguard överhuvudtaget kommer i närheten. Tror inte ens det kommer i närheten av Inquisition.
Jag håller med om att NPC's man möter ska ha stor variation. Ofta finns det väl det också, men i vissa spel är det verkligen hyperfokus på tilltalande utseende på alla, vilket blir ganska larvigt.
När jag gör mina karaktärer har det mer att göra med att göra någon som ser cool än snygg ut och som passar det jag tänkt rollspela och det är ju så de bör tänka när de gör spel också, mer än att det måste se ut som en modell. Men ja, ska de slippa kontrovers kan de inte gå till överdrifter, och egentligen inte åt något håll numera, och det kanske är något bra i slutändan..
Bra formulerat.
Jag tror den största skillnaden för mig är vad du beskriver om upplevelser i verkligheten och att det är just där skillnaden ligger. Att spel inte är verklighet och därför förhåller sig annorlunda jämfört mot den.
För mig finns det inget mer själadödande för spel än att vår verklighet ska representeras för representationens skull exempelvis.
Jag vill ha upplevelser som inte är möjliga i verkligheten.
Jag vill se en värld uppmålas på fantastiska och ofta överdrivna sätt.
En sak är däremot säkert och det är att det inte finns en lösning som passar alla. Ett tag trodde jag att det kanske skulle kunna lösas med mer individuell preferens av karaktärsdesign i spel.
Vill du ha karaktärer som inte följer ideal och konventionell fysisk attraktion, kör på.
Vill du ha det, kör på.
Allas rätt till egna preferenser borde vara positivt.
Däremot är det ganska tydligt att även om det skulle vara tekniskt möjligt skulle bägge sidor fortsätta att gnälla på varandra om olika preferenser.
Frågan är väl hur industrin ska kunna lösa problemet med en sådan oerhörd dikotomi.
I just detta fallet tror jag det är svårt att förneka att Dragon Age: The Veilguard till viss del har blivit "kapat" och förändrat till den grad att folk som tyckte om första spelet inte kan förstå varför målgruppen behövde ändras.
Jag använder ordet kapat för att om Bioware hade skapat ett nytt IP skulle många inte brytt sig i närheten av lika mycket. Vissa hade gjort narr av produkten för att den för dem känns konstig och befängd men inget är för heligt att skoja om.
Försöker komma på något mer positivt att skriva som avslut på detta inlägg men det är svårt. Oavsett hur framtiden ser ut för spel hoppas jag att vi kan gå framåt till en tid där folk pratar mer om hur bra spel är och inte mestadels fokuserar på varför spelen är dåliga.
Där det verkligen märks att spelen först och främst existerar för att göra spelarna nöjda.
Att så många klagar på spel överlag idag tror jag säger mycket om dagens spelindustri och jag hoppas på bättre tider framöver.
Vill bara säga (det ska inte bli en till wall of text, jag lovar) att det också var väl uttryckt - och det är inte helt lätt det där. När spelmediet växer, som det har gjort över tid länge, så blir det också fler röster och åsikter, och att göra alla i närheten av nöjda... det blir svårt. Och frågan är då om man ska nischa, och i så fall mot vem? Hur? Varför? Inte heller helt enkelt eller svart och vitt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Kolla in detta med köpta recensioner.
Vad man saknar TB... som helt svart på vitt blev utan recensent koder ibland eftersom han hade så stort inflytande och var ärlig. Folk som påstår att detta är konspirationsteorier är antingen för unga för att minnas eller har kort/selectivt minne.
Minns TBs ord, WE DO NOT PREORDER!
Tänkte faktiskt det samma, synd att TotalBiscuit inte är med oss längre, gillade hans upplägg och enligt mig var hans spelanalyser spot on, väldigt sällan han vat ute och cyklade.
Kolla in detta med köpta recensioner.
Ytterligare en video med korrelationer utan påvisad kausalitet. Folk måste verkligen bli bättre på det där med bevisvärdering i dagens samhälle. Korrelationerna kan visserligen vara oroväckande i sig och en anledning att gräva djupare för att få fram mer information.
Men det är fortfarande helt hopplöst hur många som får 1+1 till att bli 3. Precis som den där kritiska videon ett par sidor bak i kommentarerna här som EA plockade ner med ett upphovsrättsanspråk. Det ENDA det bevisar är att EA plockat ner en video som är kritisk med ett upphovsrättsanspråk, vilket egentligen är fog för kritik i sig - DMCA, och världens copyrightsystem i allmänhet, är trasigt och missbrukas alldeles för ofta. Men att försöka köra konspirationsspåret att det *måste* vara *på grund av* att den är kritisk är liksom inte underbyggt för fem öre, och ändå går det väldans fort att sprida den typen av budskap.
Fram med bevisen (och inte bara indicierna) som visar att det är så. De ska liksom finnas där *innan* slutsatserna dras.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Ytterligare en video med korrelationer utan påvisad kausalitet. Folk måste verkligen bli bättre på det där med bevisvärdering i dagens samhälle. Korrelationerna kan visserligen vara oroväckande i sig och en anledning att gräva djupare för att få fram mer information.
Men det är fortfarande helt hopplöst hur många som får 1+1 till att bli 3. Precis som den där kritiska videon ett par sidor bak i kommentarerna här som EA plockade ner med ett upphovsrättsanspråk. Det ENDA det bevisar är att EA plockat ner en video som är kritisk med ett upphovsrättsanspråk, vilket egentligen är fog för kritik i sig - DMCA, och världens copyrightsystem i allmänhet, är trasigt och missbrukas alldeles för ofta. Men att försöka köra konspirationsspåret att det *måste* vara *på grund av* att den är kritisk är liksom inte underbyggt för fem öre, och ändå går det väldans fort att sprida den typen av budskap.
Fram med bevisen (och inte bara indicierna) som visar att det är så.
Kommer alla recensioner när plebs får recensera spelet och spela det vara "bevis" nog när det visar sig att endast journalister av någon anledning är nästan de enda som älskar spelet... eller måsta jag skriva en tenta med massa bevis eller kommer det bara att visa sig att journalister är de enda som har smak och inteligens att kunna uppskatta ett mästerverk medans alla andra är Ryssar, konspirationsteorier, incels, sexister eller vad dem nu kan kallas?