Dragon Age: The Veilguard

Medlem
Skrivet av TheRob:

Om du har spelat tidigare Bioware spel så är det stor skillnad. I de spelen sa karaktären faktiskt det som stod, medan i Veilguard så står det Who is this, Idiot men karaktären säger istället Who is this? Finns många exempel, bara kolla upp.

Varför ger de dig incitament på vad du ska säga, men karaktären säger något annat? Nu snackar jag om Bioware och inte BG3, och jag har inte spelat det. BG3 verkar dock vara otroligt spel.

"BG3 verkar dock vara otroligt spel" ja det är riktigt bra, mycket LGBTQ+ grejer i det. Säker på att du vill spela det? Och Bioware kanske har ändrat hur de vill göra sina dialoger, tycker att det är lite för lite. Sen som någon annan skrev, hur vet du att det är all dialog som är så "dålig". Det är rätt så mycket dialog och att få ut exakt vad man säger i text kan vara ett problem. Tänk om karaktären ska dra världens monolog, då kanske det är bättre att man bara leder dem i vilken väg monologen ska ta snarare än att det ska vara exakta ord.

Skrivet av TheRob:

Vet du skillnaden? I dessa spel var de väl utfört, och inte varanan dialog handla om they/them och Isabella gjorde inte push-ups som straff för att hon "råka" gissa ett kön fel på person som identifierar sig som transman Qunari. Lustigt att liknande händelser inte var så aktuellt i tidigare spelen från Bioware.

Problemet är inte att folk är trans, utan sättet de är skrivna och porträtteras. Man har fått se en del dialog i spelet, och den är verkligen inte imponerande på nåt sätt.

Lustigt att du bryr dig när du inte lär spela spelet? Och som sagt, jag kommer kanske ändra mig efter jag lirat det men jag litar inte på internet som du gör. Det är fullt av troll som bara är ute efter en enda sak, hat. Och du föder deras brasa genom att föra deras tankar vidare. Sådant som gör att jag i mångt och mycket sällan är aktiv i online communityn runt spel eller gaming generellt. Det är för mycket små barn som bara vill bråka och verka "coola".

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har du spelat igenom spelet och hört alla dialoger som finns? Eller litar du bara blint på vad anti-woke-riddarna säger till dig? Innan du har spelat spelet så borde du inte yttra dig om dialogerna. Vad jag har hört så tar spelet 40-100h att spela igenom och har över 140k rader dialog. Tvivlar starkt på att 20-50h och 70k rader dialog handlar om HBTQ. Och om det är den upplevelsen du fått av det du sett hittills, där det läggs väldigt mycket fokus på hur "woke" spelet är, så kanske du bör fundera över vad det faktiskt är du tittar på?

Räcker med klippen man har fått se, och recensioner från folk som fått lira det för att bilda en uppfattning. Spelet ska provas, men kommer inte gå in med positiva förväntningar tyvär, men kommer bli glad om de lyckas. Jag har spelat igenom samtliga Dragon age spel, och de man har fått höra hittills känns det som Biowares sista spel. Det vore tråkigt då man ser fram emot Mass Effect 5.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Varför pratar ingen om immersion?

Att det finns flertal referenser till nutidens politik är så sjukt immersion breaking, speciellt i ett fantasy spel med grundtema från medeltiden. Det spelar ingen roll om det är vänster eller höger politik. Jag pallar inte se sånt när jag försöker leva mig in i en fiktiv värld.

Immersion är a och o i ett RPG. Där dör det här spelet direkt för mig.

Jag håller med, jag tänker på samma sätt.

Jag kommer inte heller att spela detta spel på grund av alla referenser till nutida politik som så tydligt dyker upp i spelet på flera ställen och som i många fall inte går att undvika. Det är helt enkelt sjukt immersion breaking som sagt. Jag tycker inte sånt hör hemma i ett fantasyspel och kommer aldrig att spela sånt spel.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Har du spelat igenom spelet och hört alla dialoger som finns? Eller litar du bara blint på vad anti-woke-riddarna säger till dig? Innan du har spelat spelet så borde du inte yttra dig om dialogerna. Vad jag har hört så tar spelet 40-100h att spela igenom och har över 140k rader dialog. Tvivlar starkt på att 20-50h och 70k rader dialog handlar om HBTQ. Och om det är den upplevelsen du fått av det du sett hittills, där det läggs väldigt mycket fokus på hur "woke" spelet är, så kanske du bör fundera över vad det faktiskt är du tittar på?

Behöver du äta bajset innan du vet eller räcker det kanske med att man luktar på det?

Medlem
Skrivet av Moriquende:

"BG3 verkar dock vara otroligt spel" ja det är riktigt bra, mycket LGBTQ+ grejer i det. Säker på att du vill spela det? Och Bioware kanske har ändrat hur de vill göra sina dialoger, tycker att det är lite för lite. Sen som någon annan skrev, hur vet du att det är all dialog som är så "dålig". Det är rätt så mycket dialog och att få ut exakt vad man säger i text kan vara ett problem. Tänk om karaktären ska dra världens monolog, då kanske det är bättre att man bara leder dem i vilken väg monologen ska ta snarare än att det ska vara exakta ord.

Lustigt att du bryr dig när du inte lär spela spelet? Och som sagt, jag kommer kanske ändra mig efter jag lirat det men jag litar inte på internet som du gör. Det är fullt av troll som bara är ute efter en enda sak, hat. Och du föder deras brasa genom att föra deras tankar vidare. Sådant som gör att jag i mångt och mycket sällan är aktiv i online communityn runt spel eller gaming generellt. Det är för mycket små barn som bara vill bråka och verka "coola".

Då är ju frågan varför LGBTQ+ grejer fungerar i det spelet, och inte i detta? Blir ett spel magiskt bra om de har stort fokus på inklusivitet? Varför reagerar inte spelare i samma form i det spelet? Kan det handla om en primär detalj många gamers vill ha i ett spel. Välskrivna karaktär och story med dialog och narrativ som inte känns forcerat? Du verkar ha missat totalt att jag inte är emot LGBTQ+, men jag förväntar mig välskrivna karaktärer, framförallt när det gäller Dragon Age.

Jag kommer prova spelet via abonnemang tjänsten EA har. Vem säger att jag litar på Internet? Jag säger att dialogen som visats, cringe-dialogerna och EA/biowares hantering av vilka som får recensera spelet i förtid har hanterats otroligt dåligt.

Jag diskuterar här inne som ett oroligt fan primärt till den värld Bioware en gång i tiden byggde upp. Idag känns det som att aktivister har tagit över ledningen, där det är viktigare att pusha politiska frågor än att skriva välskrivna karaktärer och story.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Om jag ska gissa orsaken så kan det vara att vissa recensenter använder formuleringar från pressmaterial (medvetet eller omedvetet). Pr-folk brukar formulera slagkraftiga begrepp om spelet, och om man inte är vaken som skribent (eller lite lat) kan snygga termer slinka med. "Battlefield Moments" är en klassiker i sammanhanget.

Det känns extremt osannolikt att spelföretaget lyckats styra massa siter att tycka samma saker om spelet, men sjabblar bort denna superkraft på att få alla att använda samma formuleringar.

De har ju spelat det och inte jag, men baserat på allt man läst och hört, har jag svårt att förstå att man kan tycka att det är så pass bra. Jag menar även om man verkligen gillar ett spel, så måste man ju också vara objektiv. Får en känsla att betygsbilden just nu inte stämmer överens med verkligheten. Kanske är det ett för stort subjektivt element med i bilden. Det finns t. ex. många 6/10, 3/5, spel som jag ändå älskar. Tror verkligen annars att det här är max en 3:a. Här fick det ju en 2:a.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

En sak kan man i alla fall säga. Vet inte hur mycket värdering man ska lägga i det här, men just "return to form" låter som en väldigt udda fras att dra till med i och med det här släppet (och sen konstigt att så många använt det, på det).

Om man på engelska ska beskriva någon/något som varit bra, hamnat i en svacka och sedan blir bra igen är nog "return to form" den vanligaste frasen.

Det används om idrottare och lag, artister och band, filmregissörer, författare med mera.

Jag följer F1 och vet inte hur många gånger jag hört eller läst om Ferraris "return to form" de senaste veckorna.

Avstängd
Skrivet av Margy:

Om man på engelska ska beskriva någon/något som varit bra, hamnat i en svacka och sedan blir bra igen är nog "return to form" den vanligaste frasen.

Det används om idrottare och lag, artister och band, filmregissörer, författare med mera.

Jag följer F1 och vet inte hur många gånger jag hört eller läst om Ferraris "return to form" de senaste veckorna.

Det här kan väl inte beskrivas "return to form" sett mot det gamla BioWare-stuket (som de själva med deras egna uttalande vill få det att låta.)

Visst kanske det blir lite, med tanke på Anthem och Andromeda, men nu tror jag faktiskt att det här kommer floppa också, tyvärr.

Men BioWare har ju gått längre och vill få det till att nu är det back to BioWare-basics. Väldigt vilseledande och inte schysst mot deras fans eller nya fans för den delen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast vem säger att den diskussionen inte skulle finnas i en fantasy-värld?

Jag kan väl flika in. Jag ser det som så att jag bestämmer själv vad jag vill spela och vad jag vill ha ut ur ett spel. Om jag känner att jag inte kommer att få en bra spelupplevelse så skippar jag spelet helt enkelt.

När det gäller fantasyspel så vill jag bli indragen i en fantastisk spelvärld och den lore som finns där — det är främst det som jag vill få ut av ett sånt spel och i bästa fall kan det bli snudd på episk upplevelse som jag kommer att minnas länge.

I det här fallet, där jag spelat tidigare spel i serien och känner till loren, så vet jag redan nu att den upplevelsen kommer jag aldrig få i det här spelet eftersom stämningen där skulle rubbas kraftigt gång på gång av den nutida politiken som på så tydligt sätt finns i spelet och som inkluderats på ett väldigt klantigt sätt (min åsikt baserat på vad jag sett och läst hittills om spelet). Känns som att det inte hör hemma där och spelet hade varit bättre utan det (återigen min åsikt). Så det är inget för mig och jag spelar hellre de tidigare titlarna i stället.

Medlem

Känns som jag kanske borde avvakta att köpa till nästa rean.

Medlem
Skrivet av pippen1001:

Japp sämre och sämre för varje spel

Det är väl tråkigt att du tycker det. Men samtidigt, "Comparison is the thief of joy"

Jag har ingen speciell relation till första spelet, känner ingen nostalgi eller avsaknad, ändå tyckte och tycker jag det är ett jävligt bra spel (spelar igenom hela serien emellanåt). Det lyckades med vad det försökte göra. Likaså gillar jag både DA2 och Inquisition för de är jäkligt bra på många andra sätt och lyckades med de som de ville göra. Det ena måste inte ta ut det andra.

Om man slutar ta spel för vad de är så är det inte konstigt att man alltid jämför med det man tyckte var bäst och gör sig själv besviken och cynisk till allt annat. Du skrev innan i tråden att det var "skönt att se att recensenten här tycker liknande som jag", det är väl helt fel inställning? Det är ju bara tråkigt att för dig själv att dina negativa förutfattade känslor om ett spel bekräftades, hade det inte varit sjukt mycket skönare om det hade fått högt betyg (vilket det har på många håll)?

Jag tycker i vilket fall som helst att det är en märklig inställning till både liv och underhållning (inte riktat endast mot dig, du kanske bara rejält hatar just denna serien men är positiv överlag i övrigt). Det finns plats för samtliga upplevelser i livet och det ena måste inte vara det andra likt överhuvudtaget oavsett vilken serie det är i. Om man vill att alla spel ska vara lika i en serie så blir det ju bara Call of Duty och sportspel kvar..

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men jösses, dra upp huvudet ur sanden nu. Han/hon skriver inte att ALL dialog är dålig och handlar om HBQTLHSDDF. Det finns gott om videor ute nu som visar scener från spelet och man måste inte se varenda lite enskild dilog för att tycka att det är dåligt och att det inte passar en. Det är ju bara löjligt att resonera som du gör. Med din logik så borde ingen få recensera spelet då eftersom ingen lär ha sett alla dialogvalen som finns.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Då är ju frågan varför LGBTQ+ grejer fungerar i det spelet, och inte i detta? Blir ett spel magiskt bra om de har stort fokus på inklusivitet? Varför reagerar inte spelare i samma form i det spelet? Kan det handla om en primär detalj många gamers vill ha i ett spel. Välskrivna karaktär och story med dialog och narrativ som inte känns forcerat? Du verkar ha missat totalt att jag inte är emot LGBTQ+, men jag förväntar mig välskrivna karaktärer, framförallt när det gäller Dragon Age.

Jag kommer prova spelet via abonnemang tjänsten EA har. Vem säger att jag litar på Internet? Jag säger att dialogen som visats, cringe-dialogerna och EA/biowares hantering av vilka som får recensera spelet i förtid har hanterats otroligt dåligt.

Jag diskuterar här inne som ett oroligt fan primärt till den värld Bioware en gång i tiden byggde upp. Idag känns det som att aktivister har tagit över ledningen, där det är viktigare att pusha politiska frågor än att skriva välskrivna karaktärer och story.

Du var då inte på Steams forum för BG3 inför släppet ser jag. Det antalet trådar som startades om hur woke BG3 var för att det inkluderade pronomen och kunna ha sex med en björn översteg vida den här debatten på FZ, den var sju resor större.

Medlem

Det är en större mångfald bland dagens spelskapare än i tidigare generationer och de vill representera det i spelen de skapar.
Eftersom det finns fler spelskapare som vill göra vad som i den här tråden kallas för "DEI"- och "Woke-spel" kommer en större andel av de totala spelen som skapas också vara mer åt det hållet. På samma sätt kommer fler antal spel med sådana inslag både lyckas och misslyckas. Vissa spel är dåliga, andra spel är bra.

Jag tror inte det är så himla mer komplicerat än så.

Medlem

Inte mycket fantasi där. Det ser ut som Kalifornien 2024 i lustiga kostymer.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om jag ska gissa orsaken så kan det vara att vissa recensenter använder formuleringar från pressmaterial (medvetet eller omedvetet). Pr-folk brukar formulera slagkraftiga begrepp om spelet, och om man inte är vaken som skribent (eller lite lat) kan snygga termer slinka med. "Battlefield Moments" är en klassiker i sammanhanget.

Det känns extremt osannolikt att spelföretaget lyckats styra massa siter att tycka samma saker om spelet, men sjabblar bort denna superkraft på att få alla att använda samma formuleringar.

Du är väl medveten att det är typ 3 massiva företag som äger nästan alla dessa siter? Och nej, detta är inte någon konspirationsteori. Så är ju inte så svårt att få dessa siter att skriva och tycka samma saker?

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är väl tråkigt att du tycker det. Men samtidigt, "Comparison is the thief of joy"

Jag har ingen speciell relation till första spelet, känner ingen nostalgi eller avsaknad, ändå tyckte och tycker jag det är ett jävligt bra spel (spelar igenom hela serien emellanåt). Det lyckades med vad det försökte göra. Likaså gillar jag både DA2 och Inquisition för de är jäkligt bra på många andra sätt och lyckades med de som de ville göra. Det ena måste inte ta ut det andra.

Om man slutar ta spel för vad de är så är det inte konstigt att man alltid jämför med det man tyckte var bäst och gör sig själv besviken och cynisk till allt annat. Du skrev innan i tråden att det var "skönt att se att recensenten här tycker liknande som jag", det är väl helt fel inställning? Det är ju bara tråkigt att för dig själv att dina negativa förutfattade känslor om ett spel bekräftades, hade det inte varit sjukt mycket skönare om det hade fått högt betyg (vilket det har på många håll)?

Jag tycker i vilket fall som helst att det är en märklig inställning till både liv och underhållning (inte riktat endast mot dig, du kanske bara rejält hatar just denna serien men är positiv överlag i övrigt). Det finns plats för samtliga upplevelser i livet och det ena måste inte vara det andra likt överhuvudtaget oavsett vilken serie det är i. Om man vill att alla spel ska vara lika i en serie så blir det ju bara Call of Duty och sportspel kvar..

det är som mass effect lätt bäst 1an sen 2an är ok sen 3an är skit.

spelade om trilogin nyligen körde igenom hela ettan skitskoj , gav upp efter några timmar i 2an
dom har tatt bort allt som är skoj rpg till fördel för adhd barn som ska köra nå action skit

Medlem
Skrivet av Moriquende:

Och till er som klagar på woke agenda och vad ni nu kallar det...

https://ibb.co/82hZt22

Det handlar inte om att det finns lgbt karaktärer, kvinnor eller annan hudfärg.
Snacka om att inte fatta poängen🤣🤣

Medlem
Skrivet av fredde82:

Det handlar inte om att det finns lgbt karaktärer, kvinnor eller annan hudfärg.
Snacka om att inte fatta poängen🤣🤣

Kollade din profil. Riktig KK vad tycker du om?

signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Kollade din profil. Riktig KK vad tycker du om?

Men tack, tycker om dig med😉
Favoriterna är klart BG3, Mass Effect 1, 2 och 3.
Mest friheten att ha valmöjligheterna.
BG3 är väl ganska "woke" men det spelar ingen roll eftersom det har så bra story, karaktärer och allt annat roligt.

Medlem
Skrivet av TheRob:

Det jag har märkt många YouTubers som fått pröva spelet säger är att din karaktär "Rook" inte svarar det du faktiskt väljer som svar. De verkar tagit bort hårdvare valen, samt mjukat upp din karaktär. I gamla bioware kunde du ge typ 6 st olika svar, medan i detta är d snälla moderna Rook med 0 karaktär.

Det där låter ju som Mass Effect, där visste man aldrig vad Shepard faktiskt skulle säga. Känns som ett vanligt problem i Biowares spel, fast i första Dragon Age tror jag faktiskt dom skrev ut hela repliker på långa rader. Det var innan dom hade uppfunnit hjulet.

Medlem

Just nu 65% "Mixed" på Steam. Förvisso verkar en del tekniska problem dra ner betyget. Men ändå. Jag tror den här recensionen kommer att stå sig bra med tiden.

Avstängd
Skrivet av kingbaldr:

Just nu 65% "Mixed" på Steam. Förvisso verkar en del tekniska problem dra ner betyget. Men ändå. Jag tror den här recensionen kommer att stå sig bra med tiden.

Mest woke/anti-woke reviewbombning än så länge.

Medlem
Skrivet av kingbaldr:

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Väldigt väntat, ändå.

Medlem
Skrivet av marsipanbröd:

Har du några bevis för dessa konspirationsteorier?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Folk nämner access journalism, men är inte click journalism ett minst lika stort problem? Vad får influencers mest klick och interaktioner av, att mer eller mindre hålla med traditionell spelmedia eller dra på rejält med hyllningar och sågningar? Säger inte att alla är så men men tjänar du mer pengar på att sticka ut med dina åsikter, raljera eller hylla så är det ju lätt hänt att du gör just det. Om du sen också kan spela på "titta vad synd det är mig som inte är en del av etablissemanget och de försöker tysta mig" så är det ju bara ännu bättre.

Tycker helt enkelt att om man vill vara skeptisk mot IGN, FZ, euro gamer, etc etc så ska man vara skeptisk mot youtubers, influencers vars intäkter är direkt knutna till klicks, patreon, etc

Nu gällande Veilguard så tror jag nog att jag kommer gilla det. Jag gillade inquisition och av det jag läst så verkar det passa de som gillade det och ett litet mer lättsmält rollspelande, vilket är det jag är ute efter.

Lol vad har du läst?
Spelet är mer som grinder än DA:I.
Du tror inte felet ligger i att man gruppar ihop folket?
Det finns youtubare jag inte skulle lita på ens om de sa att Empire strikes back är en bra film.

Andra som om de rekommenderar nått så skulle jag kolla upp det.

Men när vissa journalister och youtubare har tokhyllat skräp som sw outlaws, concorde och dustborn blir det svårt att lita på de när andra säger tvärt emot.

Gruppera inte håll koll på individer istället.

Medlem
Skrivet av Rico01:

Du var då inte på Steams forum för BG3 inför släppet ser jag. Det antalet trådar som startades om hur woke BG3 var för att det inkluderade pronomen och kunna ha sex med en björn översteg vida den här debatten på FZ, den var sju resor större.

Du missade förmodligen alla early acess testare som sa att det var en liten grej men som hindrade spelet att nå upp till 1an och 2ns storhet.
Ett bra spel men kunnde vart bättre.

Finns ingen som säger att det Veilguard är ett jävligt bra spel med lite små saker som sänker betyget lite.

Du har helt missat att det var en liten del av BG3s fokus.
Här är det main focus.
Du kan inte ens klara main quest innan du löst alla relations problem.

Medlem

En helt OK första kväll ändå, låter det som. Får se om det håller sig.

Dragon Age The Veilguard beats Inquisition’s Steam record by 500% in one hour:
https://www.pcgamesn.com/dragon-age-the-veilguard/launch-stea...

Dragon Age: The Veilguard Takes No. 1 Spot on Steam Top Sellers Charts:
https://gamingbolt.com/dragon-age-the-veilguard-takes-no-1-sp...

Skrivet av Balunan:

En helt OK första kväll ändå, låter det som. Får se om det håller sig.

<Uppladdad bildlänk>

Dragon Age The Veilguard beats Inquisition’s Steam record by 500% in one hour:
https://www.pcgamesn.com/dragon-age-the-veilguard/launch-stea...

Dragon Age: The Veilguard Takes No. 1 Spot on Steam Top Sellers Charts:
https://gamingbolt.com/dragon-age-the-veilguard-takes-no-1-sp...

Inte illa för att vara en så kallad "SBI-flopp"! 😅😂🙈

Skriv svar