Den lilla tråden om S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

Geeks Gaming

Wohoo, nu laddas mitt ner

Medlem

Till er som är insatta i S.T.A.L.K.E.R. universumet: Finns det någon bra genomgång eller sammanfattning ni kan rekommendera till en som inte spelat det första?

Geeks Gaming
Skrivet av QBAN92:

Till er som är insatta i S.T.A.L.K.E.R. universumet: Finns det någon bra genomgång eller sammanfattning ni kan rekommendera till en som inte spelat det första?

Denna ska vara bra, har dock inte sett den själv (ännu)

Geeks Gaming
Skrivet av NordhNet:

Denna ska vara bra, har dock inte sett den själv (ännu)

https://youtu.be/coIFssPeJpA?si=BMC1m2DWZ7vE8cBI

Edit: Ser den nu för nerladdningen är låååångsam

Ambassadör
Xbox

Stabil tråd! Här kommer man ju hänga en del förhoppningsvis.

Allt är nedladdat och klart för spel ikväll! Konsolen sköter det där själv så det är ju skönt, varit en hel del patchar under veckan som gått hehe.

signatur

Jump in.

Medlem

Ska bli intressant om gog hänger på steam med uppdateringarna denna gång.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Geeks Gaming

Nu har jag spelat några timmar och spelet är bra, inget snack.
Är väl inte direkt superoptimerat men man får hoppas på några patchar löser det.
Har inte stött på några stora buggar ännu men det kommer säkert.

Nu ska jag bara lära mig hushålla med ammon 😁

Medlem

Två frågor för er som hunnit testa:

1. Vad kör ni med för språk? Jag föredrar ukrainska men rädd för att missa en del då man kanske inte läser text ute i världen alltid men samtidigt tycker jag att de som är engelska VA är mediokra.

2. Vad är er uppfattning om svårighetsgraden? Jag startade på stalker (normal) men höll på att få storsmisk i mina tre första drabbningar. Sänkte till easy och upplever den som väldigt "lagom". Då brukar jag ändå köra fps på normal/hard.

Medlem

Hade tydligen förbokat detta och glömt bort det. Fick iaf en bättre deal än om jag köpt/förbokat idag. Hur är laddningstiderna? Har ingen plats på SSD:erna så försöker installera på snigeldisk men steams servrar är långsamma tyvärr.

Geeks Gaming
Skrivet av Jönsen:

Två frågor för er som hunnit testa:

1. Vad kör ni med för språk? Jag föredrar ukrainska men rädd för att missa en del då man kanske inte läser text ute i världen alltid men samtidigt tycker jag att de som är engelska VA är mediokra.

2. Vad är er uppfattning om svårighetsgraden? Jag startade på stalker (normal) men höll på att få storsmisk i mina tre första drabbningar. Sänkte till easy och upplever den som väldigt "lagom". Då brukar jag ändå köra fps på normal/hard.

1. Har kört engelska men ska byta till ukrainska nästa runda. Tycker det är ok röstskådespelare men inte mycket mer. Vissa är riktigt bra medans andra är ”arrow to the knee”

2. Kör ”stalker” och ja det är inte lätt!

Geeks Gaming
Skrivet av Shodan:

Hade tydligen förbokat detta och glömt bort det. Fick iaf en bättre deal än om jag köpt/förbokat idag. Hur är laddningstiderna? Har ingen plats på SSD:erna så försöker installera på snigeldisk men steams servrar är långsamma tyvärr.

Det är inte jättesnabba laddningstider så snigeldisk kan nog bli plågsamt men det är bara att testa

Medlem
Skrivet av NordhNet:

1. Har kört engelska men ska byta till ukrainska nästa runda. Tycker det är ok röstskådespelare men inte mycket mer. Vissa är riktigt bra medans andra är ”arrow to the knee”

2. Kör ”stalker” och ja det är inte lätt!

Tack för svar! Ja det blir nog engelska hela denna genomspelningen, kör jag igen så blir det ukrainska men då är det kanske inte hela världen att man missat lite heller.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Tack för svar! Ja det blir nog engelska hela denna genomspelningen, kör jag igen så blir det ukrainska men då är det kanske inte hela världen att man missat lite heller.

Är det inte större risk man missar något med otextad engelska vs textad ryska?

Medlem
Skrivet av Shodan:

Är det inte större risk man missar något med otextad engelska vs textad ryska?

Jag kör alltid med text men jag behöver inte snegla på texten när dom pratar i radion på engelska, som exempel, medan det är ett måste med ukrainska.

Sen är det ukrainska som är språket i spelet och inte ryska. Nu tar inte jag illa vid mig men med tanke på vad som sker lite längre söderut kan det nog vara rätt känsligt att generalisera och kalla det ryska.

Medlem

Såg några tidiga streams och tyckte spelet såg dåligt ut men nu när jag provat själv är det faktiskt riktigt snyggt. Ser bättre ut än Metro Exodus som vissa jämförde med. Miljöerna är mer detaljerade med mycket mer växlighet och snyggare ljusättning. Atmosfären och stämningen är grym. Bra ljudbild. Flyter på riktigt najs också, inga stutter alls hittils (PC). Mycket nöjd

De tog bort A-LIFE 2.0 verkar det som. Borttaget från STALKERhemsidan också (i features). Utan det är det inte så mycket STALKER kanske..

Antar det blev som med Oblivion's radiant AI, kräver för mycket helt enkelt. Hoppas vi tillslut får det dock, kanske att någon moddare kan fixa det eller att det själva tillslut lägger till det och kanske för PC bara ifall det inte funkar för konsolerna.

Fiender som respawnar känns ju inte som STALKER, alls.

Finder som gapar att de gömt sig för dig känns idiotiskt.

Men rätt snyggt är det. Skulle ge det 6/10 just nu men jag tror det kan bli en 8.5/10 tillslut kanske, att få det lika bra som te.x GAMMA lär nog ta 5+ år.

Skulle inte rekommendera att köpa det nu, kan mycket väl bli så att de lägger manken till och fixar det mesta, men det vet man ju inte, de kan också bara lämna skutan om nån vecka eller månad, ingen vet.

För ett spel som tagit 12 år så är det inte i så bra skick skulle jag nog säga. Jaja, de har krig men det har inte varit krig i 12 år, tyvärr kommer de komma undan med det mesta pg.a krig-argumentet.

Medlem

Efter justeringar i grafikinställlningarna så rullar det på rätt bra nu, inte stött på någon bugg heller, men är nog bara en tidsfråga...

Misstänker det är den ökända UE5-motorn som spökar här....

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Tycker det är rätt komiskt hur hyllat UE5 var när det släpptes, forumen idiotförklarad utvecklare som nyttjade sig av andra motorer än våran frälsare UE5.

Låter lite annorlunda idag.

Jag tycker verkligen bara att det är roligt att observera, jag har inte kompetens att bedöma hur bra eller dålig en motor är. Som sagt roligt med hur snabbt det vänder i hockey helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Besprutningsfarfar:

För ett spel som tagit 12 år så är det inte i så bra skick skulle jag nog säga. Jaja, de har krig men det har inte varit krig i 12 år, tyvärr kommer de komma undan med det mesta pg.a krig-argumentet.

Fast det där är ju inte helt sant. Det fanns en version som gamla GSC gjorde som de kallade S.T.A.L.K.E.R 2. Den versionen skrotades och sen gick GSC under.

Några år senare så öppnade lillebrorsan till grundaren av GSC upp spelstudion igen. Det var något år efter detta som de började arbeta på denna version av S.T.A.L.K.E.R 2.

Sen har det varit krig i Ukraina sedan 2014, även om vi i väst inte tänkte på det förrän den fullskaliga invasionen.

Dock försvarar jag inte skicket i spelet med detta ovan.

Medlem

Testade i dryga 2 timmar.

En hel del jank och känns inte speciellt optimerat. Känslan i gunplay känns väl sisådär, skulle vilja känna lite mer "ompf" och impact när man träffar fiender, men kanske blir bättre med tiden. Stötte inte på någon större bugg direkt, nån NPC som gick på plats i någon dörröppning utan att komma framåt.

Mysig atmosfär hittills, bra ljud.

Får se om man avvaktar på lita patchar eller fortsätter.

Förövrigt mitt första Stalker-lir, fick bli att kolla en recap på lore/story.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

De tog bort A-LIFE 2.0 verkar det som. Borttaget från STALKERhemsidan också (i features). Utan det är det inte så mycket STALKER kanske..

Antar det blev som med Oblivion's radiant AI, kräver för mycket helt enkelt. Hoppas vi tillslut får det dock, kanske att någon moddare kan fixa det eller att det själva tillslut lägger till det och kanske för PC bara ifall det inte funkar för konsolerna.

Fiender som respawnar känns ju inte som STALKER, alls.

Finder som gapar att de gömt sig för dig känns idiotiskt.

Men rätt snyggt är det. Skulle ge det 6/10 just nu men jag tror det kan bli en 8.5/10 tillslut kanske, att få det lika bra som te.x GAMMA lär nog ta 5+ år.

Skulle inte rekommendera att köpa det nu, kan mycket väl bli så att de lägger manken till och fixar det mesta, men det vet man ju inte, de kan också bara lämna skutan om nån vecka eller månad, ingen vet.

A-LIFE 2.0 är kvar. Dom har bara bytt namn på det.

För övrigt så flyter det på bra för mig. Riktigt kul spel!

Medlem

Flyter på helt ok och gameplay känns bra. Däremot känns det som om NPCs spawnar från tomma intet.
Jag kan loota en cache och vända mig om vart jag kom ifrån och vips! 5st bandits redo att göra köttfärs av mig.

Det här A-LIFE 2.0 verkar inte finnas alls faktiskt. Saknar även scoreboarden och faction relationer.

Inaktiv
Skrivet av sk4sure:

Flyter på helt ok och gameplay känns bra. Däremot känns det som om NPCs spawnar från tomma intet.
Jag kan loota en cache och vända mig om vart jag kom ifrån och vips! 5st bandits redo att göra köttfärs av mig.

Det här A-LIFE 2.0 verkar inte finnas alls faktiskt. Saknar även scoreboarden och faction relationer.

Nej fiender får inte random spawna på det sättet i ett sånt här spel. hoppas det är en bugg som fixas.

Skrivet av sk4sure:

Ja dom hypade A-Life 2.0 rätt rejält, sen tar bort det. haha. Men som sagt, jag tror detta kan bli ett bra spel om några år, det tog väldigt, väldigt lång tid från att vi gick från Stalker till GAMMA... men lite trist ändå när de haft så lång tid på sig ändå.

Modverktyg kommer bli grymt, hoppas de inte snackar skit bara.

Märks att många som spelar inte spelat vare sig gamma eller stalker, då kan jag förstå att man inte märker av dessa ändå ganska stora grejer som inte finns med, eller inte ens förstår att respawnande fiender inte känns så STALKER-aktigt alls.

Medlem

Ja dom hypade A-Life 2.0 rätt rejält, sen tar bort det. haha. Men som sagt, jag tror detta kan bli ett bra spel om några år, det tog väldigt, väldigt lång tid från att vi gick från Stalker till GAMMA... men lite trist ändå när de haft så lång tid på sig ändå.

Modverktyg kommer bli grymt, hoppas de inte snackar skit bara.

Märks att många som spelar inte spelat vare sig gamma eller stalker, då kan jag förstå att man inte märker av dessa ändå ganska stora grejer som inte finns med, eller inte ens förstår att respawnande fiender inte känns så STALKER-aktigt alls.

Precis som du säger. Jag har inte spelat vanilla utan endast Anomaly och Gamma under diverse perioder och jag är nog skadad från det men AI:n är otroligt gamey och hårdkodade.

Fiender följer inte in i baser och löper amok, NPC verkar inte ha sina egna mål utan minglar i byn eller spawnar för att ha en firefight sen aldrig se viften av dem igen.

Det gör mig ledsen.
Jag önskade mig åtminstone något i stil med A-LIFE 1.0

EDIT: Verkar som om A-LIFE 2.0 är i spelet, bara att det simulerar runt spelare som en stor bubbla istället för hela zonen. Ett PR trick ifall du frågar mig, motiverar varför dem tog bort A-LIFE 2.0 från steam page.

Soruce: https://www.gamepressure.com/newsroom/a-life-controversy-in-s...

Geeks Gaming

Testade att stänga av raytracing genom .ini filen, flyter på lite bättre nu.
Det känns dock som där är någon sorts minnseläcka i ”byn” då det plötsligt kan gå ner till 10 fps. Laddar man om eller kommer utanför så funkar det igen 🤔

Ikväll blir det jakt på artefakter nu när jag låst upp en slot till på min armour

Dom snackar lite om A-LIFE 2.0 här. Så dom påstår alltså att det finns i spelet, men har "flera problem." NJo, typ, att det inte märks att det är där alls och STALKER 1 (A-Life 1.0) är betydligt bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=TDFIQuj8usI

Jag förstår verkligen varför de valde att ta bort det från sidan (dvs. det finns egentligen inte i spelet alls), för det är sånt de kan stämmas för, påstå en sak och hypa det i flera år och sen inte ha det med

Vi får väl se. Något kan de väl göra åt det får man hoppas! Men nått "2.0", nja, 0.9 mer tippar jag, eller kanske likvärdigt 1.0 om vi har tur.

Medlem
Medlem

Hrmm... Testade det en snabbis, men blev lite irriterad på dessa två saker som händer i början..
Spoilers nedan om du inte klarat första uppdraget (There and back again).

1. När man hittar första artefakten (slug) och blir instruerad att öppna sitt inventory för att hantera den. Ja, då blir man direkt attackerad och dör på 2 röda. Testade 2-3 gånger - monstret triggas av att man öppnar sitt inventory. lösningen blev att ladda om, ta stenen, spring iväg en bra bit och öppna sedan ditt inventory.
2. När man skall placera scannern första gången. Återigen instrueras man: "Hämta scannern när den är klar". OK, den är klar - jag går dit. Zap! Zap! Zappelizap! Tokdöd
Testade två gånger med samma resultat. Avslutade spelet 🤣
Det är ju någon form av tutorial - då gör man ju som man blir tillsagd för att lära sig grunderna...

Medlem
Skrivet av Leon_:

Hrmm... Testade det en snabbis, men blev lite irriterad på dessa två saker som händer i början..
Spoilers nedan om du inte klarat första uppdraget (There and back again).

1. När man hittar första artefakten (slug) och blir instruerad att öppna sitt inventory för att hantera den. Ja, då blir man direkt attackerad och dör på 2 röda. Testade 2-3 gånger - monstret triggas av att man öppnar sitt inventory. lösningen blev att ladda om, ta stenen, spring iväg en bra bit och öppna sedan ditt inventory.
2. När man skall placera scannern första gången. Återigen instrueras man: "Hämta scannern när den är klar". OK, den är klar - jag går dit. Zap! Zap! Zappelizap! Tokdöd
Testade två gånger med samma resultat. Avslutade spelet 🤣
Det är ju någon form av tutorial - då gör man ju som man blir tillsagd för att lära sig grunderna...

Du kanske bör undvika zippity zapsen, bara ett tips

Skriv svar