Stora ryktestråden för "Switch 2"

Skrivet av Belgaar:

Ja, det stämmer nu såg jag. Kanske 1+2 kommer snart då. Spelade också igenom 11an på strong monster, inte hunnit med 3an remake ännu. Men kan mycket väl inför jul ledigheten.

Egentligen så spekulerades DQ12 ha planerat release runt dessa tider. Slutet av 2024/början av 2025
efter man visade upp teasern maj 2021. Men utvecklingen har tagit lite längre än väntat. Men man kan ju alltid hoppas på en 2025 release närmare julhandeln.

Enligt Dragon Quest wikia:

”In June 2023, Yuji Horii had a Zoom meeting with fellow workers about the game's development difficulties, such as targeting adult audiences and working remotely thanks to the COVID-19 pandemic. The game is speculated to come out in late 2024 to early 2025 and is currently available for preorder on Playasia.”

Annars inte mycket information ännu. Vi vet att det är Unreal Engine 5 och att det kommer vara med komplext, men även mer för adults. Tror inte det betyder bara mera blod. Utan förmodligen i lite mer seriösa toner vad gäller story, striddsystem, attributes, story, character development etc.

”Yuji Horii stated during the 35th anniversary live stream that the turn-based battle system will be changed, but assures that it won't completely disappear. He also stated that the game will be darker than past games, saying it will be mostly aimed for adults. The game will also focus on life choices, with characters making tough decisions that will change their fates.”

Oavsett så har jag stora förhoppningar att vi får i varje fall se detta spel och höra mer nästa år om det inte blir release. Samt att det blir year 1 eller senast year 2 titel för Switch 2

Den som lever får se... En mörkare story likt DQ V kan ju bli bra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det mest intressanta om detta stämmer är att de som tillverkar väskor och skärmskydd (bolag som inte har med nintendo att göra) har fått korrekta mått och börjat tillverka produkterna.

Att det redan nu finns färdiga tillbehör från 3e partstullverkare till Switch 2 talar väll kanske för att reveal nu i December eller nästa månad ändå är sannolik.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det mest intressanta om detta stämmer är att de som tillverkar väskor och skärmskydd (bolag som inte har med nintendo att göra) har fått korrekta mått och börjat tillverka produkterna.

Att det redan nu finns färdiga tillbehör från 3e partstullverkare till Switch 2 talar väll kanske för att reveal nu i December eller nästa månad ändå är sannolik.

Ja, och kul att se mått och jämförelse med Switch - vilket tyder på tidigare uppgifter om större skärm t.ex. stämmer bra! Ja, tror utannonsering är nära nu och att allt mer kommer läcka ut desto mer vi närmar oss så tänker mig att det blir tidig Januari

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Här är exempel på information om konsolen och tekniken den vilar på som jag rapporterat om och det har mycket goda grunder att det är 100% legit. Sen har inte information om utannonsering visat sig stämma (vilket jag tror många hakar upp sig på) men som sagt det fanns tydliga indikationer på att det stämde - som de tidigarelagda Directsen från September till Augusti (vilket aldrig hänt tidigare, heller inte att de har klumpats ihop) vilket visade sig att uppgiftslämnaren var seriös och besatt initierad kunskap - så att själva utannonseringen inte stämde var lika chockerande som besvikelse men att säga att det var helt grundlöst är inte sant. Så även om vissa saker är på betydligt lösare grunder än andra är det inte från små nameless Twitter/småforum jag hämtar information främst. Precis som en läckare var så säker på att Metroid Prime Remastered skulle lanseras hösten 2022 att han satsade sitt hår på det - vilket han förlorade och fick raka av. Men planera ändras och flyttas fram, så att någonting inte "visar sig stämma" betyder inte att det var falsk eller dålig information från början. Saker ändras snabbt inom teknik/spelindustrin och Nintendo är inget undantag. De bygger strategi de tycker lämpar sig bäst för företaget och sina varor och ändras de har de inga problem med att låta någonting ligga på hyllan ett halvår extra for no good reason other than because they want to. Så gäller att ha is i magen och kunna njuta av resan under tiden trots allt - och kan en inte det finns det annat en bättre kan ägna sig åt istället.

Vet detta, mitt meddelande var riktad till ”JokerM6” som gav kritik.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Vet detta, mitt meddelande var riktad till ”JokerM6” som gav kritik.

Jo, jag bara spann vidare på det så det var inte för att läxa upp dig utan mer allmänt. Sorry om det blev lite fel!

Förövrigt verkar det som utvecklare hintar om att Switch 2 lanseras till Juni och tydligen ska uppgifterna finnas här men kan inte översätta så om någon kan hjälpa med det vore det kul!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jo, jag bara spann vidare på det så det var inte för att läxa upp dig utan mer allmänt. Sorry om det blev lite fel!

Förövrigt verkar det som utvecklare hintar om att Switch 2 lanseras till Juni och tydligen ska uppgifterna finnas här men kan inte översätta så om någon kan hjälpa med det vore det kul!

Lugnt! Juni känns mer logiskt i mina öron än mars, men hoppas Nintendo kan ge besked snart.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Här har du nog en översättning, från Gamereactor dessutom.

https://www.gamereactor.se/rykte-switch-2-slapps-i-juni-och-k...

Switch 2 i... juni?!??

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Här har du nog en översättning, från Gamereactor dessutom.

Det var verkligen en rak översättning från GR till GR

"Members of at least six development studios that are working on titles for the Switch successor have confirmed that the console have a launch window the period between June and early July"

Samus Hunter eldar på!

Som tidigare rykten pekat på verkar det fortsatt som att priset landar på $399-449 men det kanske slutar på 6000 här?

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Lugnt! Juni känns mer logiskt i mina öron än mars, men hoppas Nintendo kan ge besked snart.

Ja, mars känns lite genomstressat ändå men där i Maj blir nog bra! Då har de nog byggt tillräckligt lager för att alla ska kunna få en! Juni är lite semestertider och kanske inte bästa tiden för en konsollansering? Vi vet ju inte vilka dessa spelstudios är och om de fått exakt lanseringsfönster av Nintendo eller någonting att "sikta på" men Samus Hunter verkar ju ha koll hoppas hon har rätt här.

Medlem

Det är inte den vanligaste tidsperioden, men det här hänt några gånger innan.
Se Snes (Europa), N64 (Japan), GBA (Europa och Nordamerika).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Som tidigare rykten pekat på verkar det fortsatt som att priset landar på $399-449 men det kanske slutar på 6000 här?

Bara lite nyfiken. När samus skriver ett pris; är det då rykte eller rent av spekulation från en enskild individ?

Alltså, vad krävs för att det ska klassas som rykte?
Om jag postar på valfritt forum/socialamedier med vilda spekulationer, är det då ett rykte??

signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det var verkligen en rak översättning från GR till GR

https://youtu.be/zK4-UespQJo?t=602

"Members of at least six development studios that are working on titles for the Switch successor have confirmed that the console have a launch window the period between June and early July"

Samus Hunter eldar på!

<Uppladdad bildlänk>

Maj/Juni är mer i linje vad jag tror om konsolen inte visas upp detta år. Aldrig köpt detta med 2 månaders fönster från reveal till lansering Januari-Mars. Inte heller köpt att det ska lanseras Q3/Q4 dels så är första delen semesterperiod och september-december är för långt bort baserat på all shipping data etc.

Q2 it is!

Skrivet av Daed:

Det är inte den vanligaste tidsperioden, men det här hänt några gånger innan.
Se Snes (Europa), N64 (Japan), GBA (Europa och Nordamerika).

Jo, det är väl inte omöjligt -- om än extremt ovanligt. Men känns ju rätt spontant som att det vore bättre att satsa på launch i ~mitten av augusti för att hålla momentum in i hösten, om de verkligen inte är redo för en vårlansering. Och vårlansering tror jag inte på... Om det inte kommer en reveal tiiidiiiigt i jan så att de får tid att hajpa och promota. Har tippat sen vår- eller höstlansering nu i evigheter, och börjar mer och mer tro på ett höstsläpp. Men men, den som lever får se, med en junilansering behöver de ju inte bekymra sig om konkurrerande spel iaf, för alla andra har väl gått på semester 😅😂

Skrivet av Enartz:

Bara lite nyfiken. När samus skriver ett pris; är det då rykte eller rent av spekulation från en enskild individ?

Om jag postar på valfritt forum/socialamedier med vilda spekulationer, är det då ett rykte??

För att kvalificera sig för den här tråden... I stort sett, ja.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, det är väl inte omöjligt -- om än extremt ovanligt. Men känns ju rätt spontant som att det vore bättre att satsa på launch i ~mitten av augusti för att hålla momentum in i hösten, om de verkligen inte är redo för en vårlansering. Och vårlansering tror jag inte på... Om det inte kommer en reveal tiiidiiiigt i jan så att de får tid att hajpa och promota. Har tippat sen vår- eller höstlansering nu i evigheter, och börjar mer och mer tro på ett höstsläpp. Men men, den som lever får se, med en junilansering behöver de ju inte bekymra sig om konkurrerande spel iaf, för alla andra har väl gått på semester 😅😂

Maj/Juni är ganska bra timing för lansering. Många som köper day 1 kan köpa. Men sen under semesterperioden juli/augusti är efterfrågan inte jättehög. Då kan man passa på att bygga upp nya lager inför wave 2 till hösten och wave 3 inför julhandeln.

Antar att det kommer bli slutsålt rätt snabbt oavsett när lansering är och man måste få ut nya enheter. Den perioden som är slutsålt är rätt bra att pricka in under semestern Juli/Augusti så att man har nya lager till hösten.

Tillverkningen i fabrikerna går nästan 24/7 året om, även om andra delar av leveranskedjan inte gör det. Så perfekt timing att lansera maj eller juni och sälja slut, sen ha tid för att bygga upp nya lager till andra halvan av augusti och hösten när försäljningen rampar upp igen

Medlem
Skrivet av Enartz:

Samus Hunter har bra track rackord (läckor som visat sig stämma) och bra källor. Skulle du utan att kunna redogöra för varifrån du fått informationen eller något tidigare att luta dig mot så skulle du ha svårt att bli tagen på allvar - typ som om du hade svarat Samus Hunter och sagt "No, I heard its $699" utan vidare kontext så hade antagligen inte många brytt sig utan antagit att det är just vild spekulation och ingen läcka. Men pröva, någon kanske snappar upp det och du får din stund i rampljuset

Skrivet av Belgaar:

Maj/Juni är mer i linje vad jag tror om konsolen inte visas upp detta år. Aldrig köpt detta med 2 månaders fönster från reveal till lansering Januari-Mars. Inte heller köpt att det ska lanseras Q3/Q4 dels så är första delen semesterperiod och september-december är för långt bort baserat på all shipping data etc.

Q2 it is!

Nä, det vore nog för bra för att vara sant med så kort turnaround men januari-maj känns inte alls otroligt då mycket nu pekat mot januari-utannonsering! Så 4-5 månader promotion på det så blir det nog bra.

Skrivet av Belgaar:

Maj/Juni är ganska bra timing för lansering. Många som köper day 1 kan köpa. Men sen under semesterperioden juli/augusti är efterfrågan inte jättehög. Då kan man passa på att bygga upp nya lager inför wave 2 till hösten och wave 3 inför julhandeln.

Antar att det kommer bli slutsålt rätt snabbt oavsett när lansering är och man måste få ut nya enheter. Den perioden som är slutsålt är rätt bra att pricka in under semestern Juli/Augusti så att man har nya lager till hösten.

Tillverkningen i fabrikerna går nästan 24/7 året om, även om andra delar av leveranskedjan inte gör det. Så perfekt timing att lansera maj eller juni och sälja slut, sen ha tid för att bygga upp nya lager till andra halvan av augusti och hösten när försäljningen rampar upp igen

Nja, har svårt att se att man dumpar konsolen rätt ut i den djupa sommaren... Men vi får väl se... 🤷

Medlem

Nja, har svårt att se att man dumpar konsolen rätt ut i den djupa sommaren... Men vi får väl se... 🤷

Är väl inte hela världen som har semesterersättning.
Samt att är väl endast dom nordiska länderna som ”tar vara” på sommaren.

Tror inte det har så stor betydelse om vilken årstid maskinen släpps, om man zoomar ut i lite större perspektiv dvs.

Obs! Detta är mina tankar och inte ett rykte!

signatur

Medlem

Rent historiskt, om man kollar på när de fyra stora konsoltillverkarna (Nintendo, Sony, MS, Sega) har lanserat konsoler i de tre stora regionerna (Nordamerika, Europa, Japan), så är juni och juli faktiskt inte riktigt så ovanligt som man kan tro.

Vi snackar inte enorma mängder, men fler konsoler har haft release i juni (4 st) eller juli (3 st) än april (1 st), maj (2 st), eller augusti (2 st). Några av de lite mer udda månaderna var förr i tiden när konsolreleaser var mycket mer utspridda.

De tre vanligaste månaderna är november, september, och mars, och ingen har släppt en ny konsol i januari.

Min egen spekulation:
Om Nintendo gör nån form av reveal den här veckan eller nästa vecka (känns inte så troligt, men vem vet) så skulle jag gissa på vårrelease, nånstans mellan mitten/slutet av mars och slutet av maj typ.

Vid det här laget känns det mer sannolikt att utannonsering sker efter nyår, och om det blir i januari så tror jag release ligger som tidigast i maj eller juni. Jag tror inte på juli, men det har som sagt hänt innan. Augusti är möjligt, men september känns mer sannolikt.

Medlem

Efter sommaren är dock uteslutet sett till shipping data. Bekräftad och inget rykte.

Nintendo kommer inte sitta och hålla på miljontals produkter till september. Det är enorm kostnad både i lager och missad försäljning att sitta still, batterier tappar prestanda, risk för rånarligor, risk för jordbävningar etc.

När man nått ett par miljoner enheter så sätter man dom i rörelse till återförsäljare så snabbt som möjligt. Inte sitter still på dom till hösten, det är verkligen 0% baserat på den data vi vet.

Lansering kommer ske första halvåret. Semesterperioderna är i Juli/Augusti inte Maj/Juni.

Skrivet av Enartz:

Är väl inte hela världen som har semesterersättning.
Samt att är väl endast dom nordiska länderna som ”tar vara” på sommaren.

Tror inte det har så stor betydelse om vilken årstid maskinen släpps, om man zoomar ut i lite större perspektiv dvs.

Obs! Detta är mina tankar och inte ett rykte!

Sommarmånaderna är inte attraktiva för gaming. Det har väldigt lite med oss uppe i Norden att göra, vi är en hyfsat obetydlig marknad på det stora hela.

Skrivet av Daed:

Rent historiskt, om man kollar på när de fyra stora konsoltillverkarna (Nintendo, Sony, MS, Sega) har lanserat konsoler i de tre stora regionerna (Nordamerika, Europa, Japan), så är juni och juli faktiskt inte riktigt så ovanligt som man kan tro.

Vi snackar inte enorma mängder, men fler konsoler har haft release i juni (4 st) eller juli (3 st) än april (1 st), maj (2 st), eller augusti (2 st). Några av de lite mer udda månaderna var förr i tiden när konsolreleaser var mycket mer utspridda.

De tre vanligaste månaderna är november, september, och mars, och ingen har släppt en ny konsol i januari.

Min egen spekulation:
Om Nintendo gör nån form av reveal den här veckan eller nästa vecka (känns inte så troligt, men vem vet) så skulle jag gissa på vårrelease, nånstans mellan mitten/slutet av mars och slutet av maj typ.

Vid det här laget känns det mer sannolikt att utannonsering sker efter nyår, och om det blir i januari så tror jag release ligger som tidigast i maj eller juni. Jag tror inte på juli, men det har som sagt hänt innan. Augusti är möjligt, men september känns mer sannolikt.

Ja, om tidigt--> maj
Men tror personligen mer på sena augusti eller september.

Skrivet av Belgaar:

Efter sommaren är dock uteslutet sett till shipping data. Bekräftad och inget rykte.

Nintendo kommer inte sitta och hålla på miljontals produkter till september. Det är enorm kostnad både i lager och missad försäljning att sitta still, batterier tappar prestanda, risk för rånarligor, risk för jordbävningar etc.

När man nått ett par miljoner enheter så sätter man dom i rörelse till återförsäljare så snabbt som möjligt. Inte sitter still på dom till hösten, det är verkligen 0% baserat på den data vi vet.

Lansering kommer ske första halvåret. Semesterperioderna är i Juli/Augusti inte Maj/Juni.

Du låter väldigt säker på din sak. Vi får väl se vad som händer.

Medlem
För Dyrt för så gammal hårdvara

Rykte Switch kommer kosta 6000kr (7000+ i Sverige), Sägs Switch 2 kommer vara kraftfullt som Vanliga PS4 (Ej Pro) 6000kr är jättedyrt för så gammal hårdvara.

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Rykte Switch kommer kosta 6000kr (7000+ i Sverige), Sägs Switch 2 kommer vara kraftfullt som Vanliga PS4 (Ej Pro) 6000kr är jättedyrt för så gammal hårdvara.

Det kan omöjligt stämma. Playstation 4 kom ut 2013

På gamla datorn hade jag ett GTX 780 och den datorn köpte jag 2013 när GTX780 var nytt.

Sen dess har GTX900, GTX1000, RTX2000, RTX3000, RTX4000, RTX5000 (innan Switch 2) kommit ut. 6 nya generationer av chip från Nvidia.

På processorfronten så måste minst 12 nya cpu generationer kommit ut sen 2013.

Att Switch 2 i docked mode har prestanda som en 13 år gammal PS4 kan inte vara något annat än nonsens. Dessutom sägs Switch 2 ha DLSS. Vilket är enorm boost.

Bärbart skulle jag också säga att Switch 2 är kraftigare än en docked PS4. Även om det kan vara lite närmare

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det kan omöjligt stämma. Playstation 4 kom ut 2013

På gamla datorn hade jag ett GTX 780 och den datorn köpte jag 2013 när GTX780 var nytt.

Sen dess har GTX900, GTX1000, RTX2000, RTX3000, RTX4000, RTX5000 (innan Switch 2) kommit ut. 6 nya generationer av chip från Nvidia.

På processorfronten så måste minst 12 nya cpu generationer kommit ut sen 2013.

Att Switch 2 i docked mode har prestanda som en 13 år gammal PS4 kan inte vara något annat än nonsens. Dessutom sägs Switch 2 ha DLSS. Vilket är enorm boost.

Bärbart skulle jag också säga att Switch 2 är kraftigare än en docked PS4. Även om det kan vara lite närmare

Rykte är alltid bara Rykte. Vi får se

signatur

PEACE✌️

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Rykte är alltid bara Rykte. Vi får se

Samtidigt så har alla typer av minnen också gjort stora framsteg i prestanda jämfört 12 år sen. Hårddisk, Ram, Grafikminne, L3 på processor etc.

Så vi får se. T239 heter chippet. Det är redan bekräftat från flera håll. Men det är ett custom made för Nintendo så prestandan är oklar

Medlem
Skrivet av Geijmer:

Vart kommer ryktet ifrån gållande 6000kr?

Eller är det ditt egna rykte?

Ordet rykte används flitigt här märker jag..

signatur

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Samus Hunter har bra track rackord (läckor som visat sig stämma) och bra källor. Skulle du utan att kunna redogöra för varifrån du fått informationen eller något tidigare att luta dig mot så skulle du ha svårt att bli tagen på allvar - typ som om du hade svarat Samus Hunter och sagt "No, I heard its $699" utan vidare kontext så hade antagligen inte många brytt sig utan antagit att det är just vild spekulation och ingen läcka. Men pröva, någon kanske snappar upp det och du får din stund i rampljuset

Samus Hunter är tier 5 på r/GamingLeaksAndRumours

Tier 5 - Pretty Much Clickbait
This tier is for leakers who are almost never correct and potentially just make things up. Anything they claim should be taken with a grain of salt.

Pretty Much Clickbait Sources
Colt Eastwood
SamusHunter2
Markomaro

så är tyvärr långt ifrån trovärdig. 😅

Skrivet av Enartz:

Testpilot

Personligen hade jag tyckt det vore trevligt med ett sommardatum. Det är ju ändå primärt en portabel konsol som kan vara kul att ta med sig när man är ute mycket.

Medlem
Skrivet av Enartz:

signatur

PEACE✌️

Skriv svar