Den stora Switch 2-tråden

Medlem

Vart kommer Half Life 3 diskussionerna från? För det första så finns det inget Half Life 3 och för det andra så är det 0% chans att Nintendo skulle ha några sådana rättigheter om det fanns något HL3 under utveckling (vilket är högst osannolikt, trots rykten varje år sen stenåldern)

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/nHwAGstwlkk

Verkar som DLSS/egen uppskalning inte bara kommer användas för att AI-uppskala grafiska detaljer och upplösningar, utan möjliggöra att Switch (1)-spel packeteras på en kassett i 1080p på låt säga t.ex. 20GB men sedan skala upp spelet i realtid på Switch 2 utan att vidare nedladdning behöver göras och därmed möjliggöra att spel kan få plats på mindre kort då de inte behöver stora nedladdningar för 4k-texturer.

Och mer om hur uppskalningen kommer ganga tredjepartsutvecklare, Switch 2-portar och batteritid! Bästa konsolen confirmed?

DLSS är typ den mest revolutionerande mjukvarutekniken för prestanda boost genom alla tider. Helt magiskt!
Sägs att Nvidia visar upp DLSS 4 på CES om 3 dagar, kommer att sitta spikad då det snart är dags att köpa RTX5000 serien för mig. Tvekar inte på att om Nintendo har en custom version av DLSS för Switch 2 att det kommer vara osannolikt bra för konsolen också!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vart kommer Half Life 3 diskussionerna från? För det första så finns det inget Half Life 3 och för det andra så är det 0% chans att Nintendo skulle ha några sådana rättigheter om det fanns något HL3 under utveckling (vilket är högst osannolikt, trots rykten varje år sen stenåldern)

Haha, det är inte ens ett rykte/läcka om att det ska släppas till Switch 2 utan det det var denna videon som fick mig att skriva "thumbnailen fick det att se ut som HL3 ska släppas till Switch 2" typ och då uppstod någon onödig icke-diskussion av någon anledning.

Skrivet av Belgaar:

DLSS är typ den mest revolutionerande mjukvarutekniken för prestanda boost genom alla tider. Helt magiskt!
Sägs att Nvidia visar upp DLSS 4 på CES om 3 dagar, kommer att sitta spikad då det snart är dags att köpa RTX5000 serien för mig. Tvekar inte på att om Nintendo har en custom version av DLSS för Switch 2 att det kommer vara osannolikt bra för konsolen också!

Ja, det är en grym teknik helt klart! Kan den dock räknas som mjukvaru då den kräver fysiska kärnor på gpu/APUn? Oavsett så är den otrolig ja. Ska bli kul att se om de i sin egna hybridvariant får tillgång till 4an eller "bara" kör 3.5 tillsammans med egen variant som patentet verkar indikera. Då kanske den kombinationen blir likgiltig ändå.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/nHwAGstwlkk

Verkar som DLSS/egen uppskalning inte bara kommer användas för att AI-uppskala grafiska detaljer och upplösningar, utan möjliggöra att Switch (1)-spel packeteras på en kassett i 1080p på låt säga t.ex. 20GB men sedan skala upp spelet i realtid på Switch 2 utan att vidare nedladdning behöver göras och därmed möjliggöra att spel kan få plats på mindre kort då de inte behöver stora nedladdningar för 4k-texturer.

Och mer om hur uppskalningen kommer ganga tredjepartsutvecklare, Switch 2-portar och batteritid! Bästa konsolen confirmed?

Det där med bakåtkompatibilitet av Switch spel i högre upplösning är nummer #1 i vad jag längtar efter.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av N3gn4v:

Det där med bakåtkompatibilitet av Switch spel i högre upplösning är nummer #1 i vad jag längtar efter.

Få spela om spel i högre upplösning, utan framedrops och kunna ha hela samlingar på kassett utan extra nedladdning kommer vara stort försäljningsargument - tror att ryktet om att de gör stor poäng av det i utannonseringstrailern redan stämmer. Tänk Hyrule Warriors och Age of Calamity utan att konsolen drunknar fullständigt. Och Botw i stabilt 60fps hela tiden - och utan laddtider. Det känns som Switch 2 inte bara är en rak uppföljare utan en perfektion av originalet.

Medlem

En känd läckare tycks ha samlat lite rykten/läckor om spel till Switch 2! Dock osäkert hur säkra uppgifterna är så tas med nypa salt såklart. Men Switch 2 tycks få ett otroligt spelutbud och då indieutvecklare tycks ha haft tillgång till devkit i lite mer än ett år blir det nog tidigt stöd bortom mainstream. Men AA och AAA-spelen kommer ju också såklart då "vanliga" utvecklare har haft tillgång till devkits i nästan två år. Lär bli en hel del spel som redan släppts på Switch OG men också en del nya såklart! Så vi har nog en hel del att se fram emot! PEPPEN!!!

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Om det är ett 8nm nvidia chip från Samsung som använts i rtx 3000 serien som använder dlss 2 så är det osannolikt att dlss 3 eller 4 används på Switch 2. Men de kan ju ha en specialanpassad dlss som överskrider dlss2 eller bygger vidare på den.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om det är ett 8nm nvidia chip från Samsung som använts i rtx 3000 serien som använder dlss 2 så är det osannolikt att dlss 3 eller 4 används på Switch 2. Men de kan ju ha en specialanpassad dlss som överskrider dlss2 eller bygger vidare på den.

Som sagt, det är osannolikt att det är 8nm utan det lutar snarare åt 5nm. Dessutom lär det vara en custom solution (liksom hela T239 är) som bygger vidare på 3.5 och kombineras med en egen variant från Nintendo - om nu senaste patentet stämmer. Så snarare än att det är 3.5 eller 4 så lär det vara något däremellan för just Nintendo Switch 2 som andra gpu:s och enheter inte kommer kunna nyttja.

Silksong har antagits komma till Switch 2 - vilket jag också tror nu (eller sen en tid tillbaka) och att spelet kommer visas upp vid konsolens utannonsering. Det har inte visats upp på länge nu och det enda logiska känns är för att det kommer visas upp i all sin glans på nya konsolen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Allt tyder på att dom kör på 5nm och inte 8nm

Medlem
Skrivet av lonian:

Skrivet av Gertzy:

Som sagt, det är osannolikt att det är 8nm utan det lutar snarare åt 5nm. Dessutom lär det vara en custom solution (liksom hela T239 är) som bygger vidare på 3.5 och kombineras med en egen variant från Nintendo - om nu senaste patentet stämmer. Så snarare än att det är 3.5 eller 4 så lär det vara något däremellan för just Nintendo Switch 2 som andra gpu:s och enheter inte kommer kunna nyttja.

https://youtu.be/QpR3CTvPZEM

Silksong har antagits komma till Switch 2 - vilket jag också tror nu (eller sen en tid tillbaka) och att spelet kommer visas upp vid konsolens utannonsering. Det har inte visats upp på länge nu och det enda logiska känns är för att det kommer visas upp i all sin glans på nya konsolen.

Tycker det är humoristiskt hur insnöade en del blivit på vilken fabrikationsprocess som används, och om den kör typ dlss 2.0 eller 3.0 eller 4.0. Så länge det ser bra ut på TV:n och på skärmen så är jag nöjd, sen om man vill ha det absolut senaste och bästa så är det bara att glömma då det är frågan om en batteridriven spelkonsol som jag antar inte kommer kosta mer än max 399.99 USD. Tycker det blir fränt om vi får uppskalning som ser vettigt ut överhuvudtaget, men att det ska ligga på nivån av de senaste grafikkorten som i sig kostar typ över tiotusen känns som helt orealistiska förväntningar...

Nåväl, känns som vi har en ganska bra bild på vad SoC och arbetsminne och lagringsminne blir nu. Synd att det inte kommit nån nyare läcka än om vad vi får för skärm. Där vet vi ju inte ens upplösningen. Om den nu blir 8 tum, vilket bilden på det ganska höga motherboard ser ut att bekräfta, så hoppas jag de drämmer till med 1080p (och Oled). Stannar det på 720p och en blek LCD så känns det lite väl mycket som att de kommer släppa en "PRO/Oled"-konsol 1,5 år senare...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det blir fränt om vi får uppskalning som ser vettigt ut överhuvudtaget, men att det ska ligga på nivån av de senaste grafikkorten som i sig kostar typ över tiotusen känns som helt orealistiska förväntningar...

Exakt. Det gäller att ha realistiska förväntningar och det lär ju se bra ut vad de gör av den.

signatur

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det är humoristiskt hur insnöade en del blivit på vilken fabrikationsprocess som används, och om den kör typ dlss 2.0 eller 3.0 eller 4.0. Så länge det ser bra ut på TV:n och på skärmen så är jag nöjd, sen om man vill ha det absolut senaste och bästa så är det bara att glömma då det är frågan om en batteridriven spelkonsol som jag antar inte kommer kosta mer än max 399.99 USD. Tycker det blir fränt om vi får uppskalning som ser vettigt ut överhuvudtaget, men att det ska ligga på nivån av de senaste grafikkorten som i sig kostar typ över tiotusen känns som helt orealistiska förväntningar...

Nåväl, känns som vi har en ganska bra bild på vad SoC och arbetsminne och lagringsminne blir nu. Synd att det inte kommit nån nyare läcka än om vad vi får för skärm. Där vet vi ju inte ens upplösningen. Om den nu blir 8 tum, vilket bilden på det ganska höga motherboard ser ut att bekräfta, så hoppas jag de drämmer till med 1080p (och Oled). Stannar det på 720p och en blek LCD så känns det lite väl mycket som att de kommer släppa en "PRO/Oled"-konsol 1,5 år senare...

En hel del på sociala medier kör med doom&gloom-mindset och att det vore katastrofalt om Nintendo kör på 8nm (Switch är på 20) och att den då skulle vara utdaterad redan från lansering. Men så enkelt är det inte. Och från Gamescom-demonstrationen tycktes folk höra att den kör i alla fall DLSS 3 men nu tycks mer och mer indikera på att de inte kör på någon regelrätt variant som finns tillgänglig utan har en egen som bara kommer finnas på Switch 2. Vilket lär hjälpa Nintendo att optimera spel och batteritid även om den skulle vara på 8nm. Men nu verkar allt indikera på att den är på lägre 5nm - som då skulle ge både bättre prestanda och batterieffektivitet. Och jag vet inte varför så många tycks finna det viktigt att smutskasta Switch 2 ens innan lansering, men att få det att låta som att den inte kommer klara av de flesta spel (vilket vittnen från utvecklare tycks säga raka motsatsen) och kommer kunna köras fantastiskt låter mer som fanboys som är rädda för att deras favoritkonsol nu får riktig konkurrens.

Dock vet jag inte vad du menar att det vore orealistiskt att förvänta sig mer än bare minimum, det är enbart Frame Generation som är låst till RTX 4000-serien men då inte enbart 80- och 90-korten som kostar så mycket som du kastar ut. De korten må ha mer kärnor och kunna använda allt bättre, men de har inget exklusivt som Nintendo inte kommer kunna använda sig utav. Självklart är det inte i klass med kommande 5000-serien, men de kommer nog förvåna många med vad deras custom chip klarar av.

Skärmen är jag också intresserad av, det mesta pekar ju mot att det blir en 8" LCD till att börja med, och även om det inte finns speciellt mycket som stödjer det tror jag de kommer köra på 1080p för att kunna visa hur bra och kapabel konsolen är. Men är nog lika stor chans att det "bara" är 720p för att få batteriet att hålla längre. Så känns som det är lite 50/50 vad de landar på. Snart nog vet vi nog. Och ja, det lär bli en OLED-variant denna gången också och nu lär vi få en bättre Pro-variant då det inte finns samma hinder för att massproducera nya chip som det fanns då.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

nu tycks mer och mer indikera på att de inte kör på någon regelrätt variant som finns tillgänglig utan har en egen som bara kommer finnas på Switch 2. Vilket lär hjälpa Nintendo att optimera spel och batteritid även om den skulle vara på 8nm.

Ja jag tror att Nintendo har fått tillgång till någon egen variant av dlss om den ens kan kallas så. Om de skulle använda samma teknik som på nuvarande grafikkort så hade det troligtvis varit en säkerhetsrisk den dagen folk försöker att emulera Switch 2 spel. De kan bygga in spärrar så att det inte riktigt fungerar så smidigt att fungera på PC grafikkort osv.

Vad gäller hur kraftfull allt blir i slutändan så skulle jag bli oerhört förvånad om de överskrider 60 fps.

signatur

Medlem

Bilder på potentiellt riktiga joycons har läckt!

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch2/comments/1hu3rte/new...

Medlem

Fick nyhetsbrev från Genki som jag signade upp för då de skulle närvara på CES nästa vecka med Switch 2 och bilden ovan ser ju ovan stämmer ju rätt bra med läckta bilden från Nexthandheld på dockan

Edit: det tycks vara en mod av dem snarare än en ny docka, ignorera detta.

Förstår inte riktigt spekulationerna kring grafikhetsen. Switch 2 lär knappast vara bleeding edge tech, det är inte Nintendos filosofi och särskilt inte när det också är frågan om bärbar hårdvara. Nintendo har inte försökt leda tech racet sedan 90-talet. Men är det något de senaste 20 åren eller så visat så är det att Nintendo är jäkligt skickliga på att jobba med vad de har, så spelen lär alldeles säkert vara ett stort steg upp från nuvarande Switch.

Gott så!

Lämna blast processing och polygon crunchande till konkurrenterna.

Medlem

Vet inte om namnet släppts.

När jag tänkte på namnen på Wii och Wii U så så spånade jag på namn till den nya switchen.

Mina förslag är ”Switch t(w)o Nintendo” eller ”SwitchBack 2 Nintendo ”.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Fick nyhetsbrev från Genki som jag signade upp för då de skulle närvara på CES nästa vecka med Switch 2 och bilden ovan ser ju ovan stämmer ju rätt bra med läckta bilden från Nexthandheld på dockan

Det där ser exakt ut som baksidan på en vanlig Switch 1 docka där plastluckan är borttagen. Även vanliga Switch joycons utan den där stora releaseknappen baktill. Det vill säga, det där är med största sannolikhet en helt vanlig Switch.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Jämförelse med första...

Medlem
Skrivet av bowseer:

När jag tänkte på namnen på Wii och Wii U så så spånade jag på namn till den nya switchen.

Medlem

Vad tror ni - Blir det Switch2 reveal till veckan?

Personligen tror jag mer på 30 Januari, Torsdagen om 3,5 veckor - Innan investor meeting som äger rum Tisdag 4 Februari.

Men det finns några rykten som sagt reveal nu kring 8-9 Januari. Tror dock NateTheHate, Pyoro och mer trovärdiga källor hade haft samma uppgifter och verifierat rykterna om det stämmer att det var reveal nu på onsdag.

Veckan efter på Torsdag (16 Januari) kommer Donkey Kong ut så känner att den veckan är lite strategiskt blockad. Ett spel säljer oftast bäst första veckan, så tror inte man kommer stjäla fokus på releasen.

Så veckan 20-24 Januari eller veckan 27-31 Januari är de mest sannolika veckorna enligt mig om det inte sker nu till veckan. Tror fortfarande Nintendo visar upp Switch 2 innan Investor Meeting 4 Februari

Medlem

Är den dolda funktionen att den fungerar som en mus?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Förstår inte riktigt spekulationerna kring grafikhetsen. Switch 2 lär knappast vara bleeding edge tech, det är inte Nintendos filosofi och särskilt inte när det också är frågan om bärbar hårdvara. Nintendo har inte försökt leda tech racet sedan 90-talet. Men är det något de senaste 20 åren eller så visat så är det att Nintendo är jäkligt skickliga på att jobba med vad de har, så spelen lär alldeles säkert vara ett stort steg upp från nuvarande Switch.

Gott så!

Lämna blast processing och polygon crunchande till konkurrenterna.

Nja, Nintendo körde ju stark hårdvara med Gamecube - men då den ändå inte sålde så bra så övergav de idén om att starkast hårdvara vinner och så försökte de innovera istället. Resultatet blev Revolution, senare för oss kända som Wii. Så det var ju långt senare än 90-talet de övergav det hästloppet. Men det är ändå inte vad diskussionen handlar om, ingen förväntar sig RTX 5090-teknik i Switch 2, men vad många försöker få det att låta som är att tredjepartsstödet inte kommer bli speciellt mycket större eller bättre presterande än nu. Vilket många vittnar om inte stämmer. Med PS4-prestanda med nyare teknik och AI-hjälp tror en utvecklare att den lätt kommer prestera bättre än PS4 Pro med råge. Så det handlar inte så mycket om starkast och nyast teknik eller om Nintendo kan göra grymma förstapartsspel utan det är det övriga stödet och potentialen som försöker förminskas. Men CoD och Witcher kommer kunna köras i grymma versioner och inte nedbantade in absurdum som Witcher 3 på första Switch. Så även om Switch 2 inte kommer vara "top notch" kommer den ändå tillräckligt kraftpaket för att köra det mesta på schysst nivå.

Skrivet av asdfg:

Det där ser exakt ut som baksidan på en vanlig Switch 1 docka där plastluckan är borttagen. Även vanliga Switch joycons utan den där stora releaseknappen baktill.

Laddkupan tycks ju inte se likadan ut, utan mer lik det Nexthandheld läckte? Eller detta kanske bara är en mod från Genki de satt på för att likna det?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nja, Nintendo körde ju stark hårdvara med Gamecube - men då den ändå inte sålde så bra så övergav de idén om att starkast hårdvara vinner och så försökte de innovera istället. Resultatet blev Revolution, senare för oss kända som Wii. Så det var ju långt senare än 90-talet de övergav det hästloppet. Men det är ändå inte vad diskussionen handlar om, ingen förväntar sig RTX 5090-teknik i Switch 2, men vad många försöker få det att låta som är att tredjepartsstödet inte kommer bli speciellt mycket större eller bättre presterande än nu. Vilket många vittnar om inte stämmer. Med PS4-prestanda med nyare teknik och AI-hjälp tror en utvecklare att den lätt kommer prestera bättre än PS4 Pro med råge. Så det handlar inte så mycket om starkast och nyast teknik eller om Nintendo kan göra grymma förstapartsspel utan det är det övriga stödet och potentialen som försöker förminskas. Men CoD och Witcher kommer kunna köras i grymma versioner och inte nedbantade in absurdum som Witcher 3 på första Switch. Så även om Switch 2 inte kommer vara "top notch" kommer den ändå tillräckligt kraftpaket för att köra det mesta på schysst nivå.

<Uppladdad bildlänk>

Laddkupan tycks ju inte se likadan ut, utan mer lik det Nexthandheld läckte? Eller detta kanske bara är en mod från Genki de satt på för att likna det?

Så ser en original-docka till Switch ut baktill.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Är den dolda funktionen att den fungerar som en mus?
https://i.redd.it/f3ec9lxuv5be1.jpeg

Spännande - Ser absolut ut som någon form av sensor. Till vad vette fåglarna

Medlem
Skrivet av bowseer:

Jag har ägt en Switchback för några år sedan, det namnet är nog lite upptaget.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Vad tror ni - Blir det Switch2 reveal till veckan?

Personligen tror jag mer på 30 Januari, Torsdagen om 3,5 veckor - Innan investor meeting som äger rum Tisdag 4 Februari.

Men det finns några rykten som sagt reveal nu kring 8-9 Januari. Tror dock NateTheHate, Pyoro och mer trovärdiga källor hade haft samma uppgifter och verifierat rykterna om det stämmer att det var reveal nu på onsdag.

Veckan efter på Torsdag (16 Januari) kommer Donkey Kong ut så känner att den veckan är lite strategiskt blockad. Ett spel säljer oftast bäst första veckan, så tror inte man kommer stjäla fokus på releasen.

Så veckan 20-24 Januari eller veckan 27-31 Januari är de mest sannolika veckorna enligt mig om det inte sker nu till veckan. Tror fortfarande Nintendo visar upp Switch 2 innan Investor Meeting 4 Februari

Tror det var NecroPhilipe (lär mig aldrig hur hans nick stavas men en spansk speljournalist som tycks ha bra kontakter) som sa att vi kommer ha en grym CES-vecka då Switch 2 också ska avtäckas inom den ramen (7-11 jan) så jag hoppas det blir nästa vecka

Pyoro hade tydligen tillgång till någon backend till Eshopen så han såg vilka spel som skulle läggas upp inom kort efter Directen, han hade aldrig någon riktig kontakt på Nintendo utan det var genom den han visste vilka spel som skulle utannonseras och släppas. Så du bör inte räkna honom som "trovärdig läckare" längre. Tycks dock ha någon kontakt på Sega då han läckte Sonic Racing inför Game Awards vilket visade sig stämma. Men räkna inte med att han sitter på unik insiderinformation om utannonseringen. Vilket jag inte tror de andra heller har så skulle inte räkna med att det motbevisar denna veckan på något sätt. Dessutom var det väl Nate som skrev att han ändå inte skulle röja utannonseringsdatumet om han så visste det så...

Tror också den kommer ha visats innan nästa meeting så blir det inte nästa vecka så blir det antagligen slutet av månaden. Men med allt som läcker nu borde de väl försöka få tillbaka upper handen och utannonsera så det är främst deras officiella design och information som får uppmärksamhet.

Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Hehe, ja, okej då. GC var också med i grafikracet, men sedan mitten av 00-talet i alla fall.

Tredjepartsstödet till Switch 2 lär ju definitivt bli ännu bättre än för Switch, det skulle förvåna mig mycket om så inte vore fallet. Märkligt om nån/några försöker downplaya det. Tidigare Nintendo-konsoler har ibland lidit av att "bara Nintendos egna spel säljer till konsolen" (grovt förenklat), men till Switch har ju mkukvaruförsäljningen varit stark även för tredjepart så den tesen tycks ju inte stämma längre.

Medlem
Skrivet av asdfg:

Ser ju inte exakt ut som den på bilden ovan? Utan den tycks ju ha större kåpa för fläkten vid utgångarna. Så tror inte det är samma.

Skrivet av Belgaar:

Spännande - Ser absolut ut som någon form av sensor. Till vad vette fåglarna

Wii sensor bar-liknande?

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja jag tror att Nintendo har fått tillgång till någon egen variant av dlss om den ens kan kallas så. Om de skulle använda samma teknik som på nuvarande grafikkort så hade det troligtvis varit en säkerhetsrisk den dagen folk försöker att emulera Switch 2 spel. De kan bygga in spärrar så att det inte riktigt fungerar så smidigt att fungera på PC grafikkort osv.

Vad gäller hur kraftfull allt blir i slutändan så skulle jag bli oerhört förvånad om de överskrider 60 fps.

Glömde svara på det här. Men nej, det skulle förvåna mig om de kör rent DLSS 3 eller 3.5 och har det skrivet på kartongen t.ex. utan det lär vara en custom-variant som bara de har tillgång till. Och som du nämner, säkerhetsrisken och läck-risken blir för hög, något de lär vilja undvika efter hur fort Switch hackades och fick typ alla spel läckta direkt.

Hmm, med uppskalning och optimering tror jag nog vi kan se 90+ fps också

Skriv svar