Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Hehe, ja, okej då. GC var också med i grafikracet, men sedan mitten av 00-talet i alla fall.

Tredjepartsstödet till Switch 2 lär ju definitivt bli ännu bättre än för Switch, det skulle förvåna mig mycket om så inte vore fallet. Märkligt om nån/några försöker downplaya det. Tidigare Nintendo-konsoler har ibland lidit av att "bara Nintendos egna spel säljer till konsolen" (grovt förenklat), men till Switch har ju mkukvaruförsäljningen varit stark även för tredjepart så den tesen tycks ju inte stämma längre.

Nej, efter Wii U-floppen var det många som var skeptiska till att släppa till Switch men efter tid den sålde otroligt så kom det ju bara mer och mer spel från allehanda håll. Så nu har den ju otroligt spelutbud egentligen. Och många som tvekade då vill inte vara sena på tåget den här gången heller. Och tekniken, oaktat om den är baserad på 8 eller 4nm (Switch är på 20 och PS4 Pro 16), lär vara tillräcklig för att låta spel köras bra utan att bli totalt nedstympade. Så nej, jag förstår inte heller varför en del tycks se det som viktigt att få det att låta som Nintendo kommer med typ en bärbar PS3 snarare - men det kanske är PS5-fanboys som är oroliga för att "deras" format inte ses som ledande längre eller något

Medlem

Fann denna på X och tycks ju summera rätt bra hur vissa tycks tänka... förstår inte alls. Med nyare teknik och noder kommer det ju bli en fantastisk spelupplevelse för det mesta. Förstår inte negativiteten och doom&gloom-andet.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror det var NecroPhilipe (lär mig aldrig hur hans nick stavas men en spansk speljournalist som tycks ha bra kontakter) som sa att vi kommer ha en grym CES-vecka då Switch 2 också ska avtäckas inom den ramen (7-11 jan) så jag hoppas det blir nästa vecka

Pyoro hade tydligen tillgång till någon backend till Eshopen så han såg vilka spel som skulle läggas upp inom kort efter Directen, han hade aldrig någon riktig kontakt på Nintendo utan det var genom den han visste vilka spel som skulle utannonseras och släppas. Så du bör inte räkna honom som "trovärdig läckare" längre. Tycks dock ha någon kontakt på Sega då han läckte Sonic Racing inför Game Awards vilket visade sig stämma. Men räkna inte med att han sitter på unik insiderinformation om utannonseringen. Vilket jag inte tror de andra heller har så skulle inte räkna med att det motbevisar denna veckan på något sätt. Dessutom var det väl Nate som skrev att han ändå inte skulle röja utannonseringsdatumet om han så visste det så...

Tror också den kommer ha visats innan nästa meeting så blir det inte nästa vecka så blir det antagligen slutet av månaden. Men med allt som läcker nu borde de väl försöka få tillbaka upper handen och utannonsera så det är främst deras officiella design och information som får uppmärksamhet.

Du har bättre koll än mig så det stämmer säkert. Bra info

Räknar absolut inte ut kommande vecka. Men har bara en känsla av att 23 eller 30 Januari känns mer sannolik. Blir positivt överraskad om NecroPhilipe har rätt!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

En hel del på sociala medier kör med doom&gloom-mindset och att det vore katastrofalt om Nintendo kör på 8nm (Switch är på 20) och att den då skulle vara utdaterad redan från lansering. Men så enkelt är det inte. Och från Gamescom-demonstrationen tycktes folk höra att den kör i alla fall DLSS 3 men nu tycks mer och mer indikera på att de inte kör på någon regelrätt variant som finns tillgänglig utan har en egen som bara kommer finnas på Switch 2. Vilket lär hjälpa Nintendo att optimera spel och batteritid även om den skulle vara på 8nm. Men nu verkar allt indikera på att den är på lägre 5nm - som då skulle ge både bättre prestanda och batterieffektivitet. Och jag vet inte varför så många tycks finna det viktigt att smutskasta Switch 2 ens innan lansering, men att få det att låta som att den inte kommer klara av de flesta spel (vilket vittnen från utvecklare tycks säga raka motsatsen) och kommer kunna köras fantastiskt låter mer som fanboys som är rädda för att deras favoritkonsol nu får riktig konkurrens.

<Uppladdad bildlänk>

Dock vet jag inte vad du menar att det vore orealistiskt att förvänta sig mer än bare minimum, det är enbart Frame Generation som är låst till RTX 4000-serien men då inte enbart 80- och 90-korten som kostar så mycket som du kastar ut. De korten må ha mer kärnor och kunna använda allt bättre, men de har inget exklusivt som Nintendo inte kommer kunna använda sig utav. Självklart är det inte i klass med kommande 5000-serien, men de kommer nog förvåna många med vad deras custom chip klarar av.

Skärmen är jag också intresserad av, det mesta pekar ju mot att det blir en 8" LCD till att börja med, och även om det inte finns speciellt mycket som stödjer det tror jag de kommer köra på 1080p för att kunna visa hur bra och kapabel konsolen är. Men är nog lika stor chans att det "bara" är 720p för att få batteriet att hålla längre. Så känns som det är lite 50/50 vad de landar på. Snart nog vet vi nog. Och ja, det lär bli en OLED-variant denna gången också och nu lär vi få en bättre Pro-variant då det inte finns samma hinder för att massproducera nya chip som det fanns då.

Fattar inte det där riktigt hur det fungerar med skärmupplösningar och batteritid. Rendera i 720 på en 1080p borde väl inte dra mer ström än en 720p skärm. Kan tänka mig att nyare tredjepartsspel avsedda för PS5 kommer behöva stanna på 720p, men hade ju varit trevligt få spela gamla Switch 1-spel i full hd på konsolskärmen.

Nice med nya axelknappar. Hoppas de inte blir så plastiga som på nuvarande joy-cons.

Skrivet av Sebastian Lind:

Förstår inte riktigt spekulationerna kring grafikhetsen. Switch 2 lär knappast vara bleeding edge tech, det är inte Nintendos filosofi och särskilt inte när det också är frågan om bärbar hårdvara. Nintendo har inte försökt leda tech racet sedan 90-talet. Men är det något de senaste 20 åren eller så visat så är det att Nintendo är jäkligt skickliga på att jobba med vad de har, så spelen lär alldeles säkert vara ett stort steg upp från nuvarande Switch.

Gott så!

Lämna blast processing och polygon crunchande till konkurrenterna.

Ja, speciellt nu för tiden när priserna drar iväg allt mer med konsoler som höjs i pris istället för sänks och Pro-konsoler som kostar som en bättre begagnad bil, så tycker jag det är viktigare att NIntendo satsar på ett lättillgängligt pris så att Switch 2 konsoler inte blir nån sorts lyxprodukt.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du har bättre koll än mig så det stämmer säkert. Bra info

Räknar absolut inte ut kommande vecka. Men har bara en känsla av att 23 eller 30 Januari känns mer sannolik. Blir positivt överraskad om NecroPhilipe har rätt!

I början av denna videon går han igenom trovärdiga källor (obs: plural, inte bara en) som säger nästa vecka. Det är vad jag går på. Detta är ändå inte någon känslotråd om Switch 2 så du får ursäkta om jag inte väger in det så tungt

Medlem

Gotham Knights tycks vara på gång till Switch 2!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/fiiPQa0IG5U

Gotham Knights tycks vara på gång till Switch 2!

Inte den typen av moderna spel jag hoppades på

Medlem
Skrivet av Gertzy:

<Uppladdad bildlänk>

Laddkupan tycks ju inte se likadan ut, utan mer lik det Nexthandheld läckte? Eller detta kanske bara är en mod från Genki de satt på för att likna det?

Det där ser ut exakt som dockan för OLED-modellen av Switch.

Medlem
Skrivet av KalleKlas:

Det mesta kommer nog att komma så att detta är på gång utesluter typ ingenting annat

Skrivet av Daed:

Det där ser ut exakt som dockan för OLED-modellen av Switch.

https://assets.nintendo.com/image/upload/ar_16:9,b_auto:borde...

Det är för att det är det, jag fotade min OLED-docka för att jämföra med bilden jag postade innan Men det är irrelevant nu, vi har redan klarat upp att det är en vanlig docka med modifikation eller så.

Medlem

Verkar som serienumret på den läckta joy-conen bekräftas av Nintendo själva som legit! Någon har slagit in det och får det som legit.

Sen pratar han om IR-sensorn också och han är också inne på att den används som mus. Nu är det inte mycket kvar som kan läcka innan Nintendo utannonserar den

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/n0Bs79HTjEU

Verkar som serienumret på den läckta joy-conen bekräftas av Nintendo själva som legit! Någon har slagit in det och får det som legit.

https://preview.redd.it/looks-like-the-joy-con-leak-is-legit-...

Sen pratar han om IR-sensorn också och han är också inne på att den används som mus. Nu är det inte mycket kvar som kan läcka innan Nintendo utannonserar den

Jag kan redan tänka mig ett nytt WarioWare spel där i ett microgame tvättar man ett fönster genom att röra runt joy-conen i mus-lägget. Att använda den som mus skulle ha superpotential och även göra skjutspel lättare. Vet att det bara är en gissning som folk tar upp men jag hoppas det stämmer!

Medlem
Skrivet av KalleKlas:

Jag kan redan tänka mig ett nytt WarioWare spel där i ett microgame tvättar man ett fönster genom att röra runt joy-conen i mus-lägget. Att använda den som mus skulle ha superpotential och även göra skjutspel lättare. Vet att det bara är en gissning som folk tar upp men jag hoppas det stämmer!

Han tar upp detta i videon, tänker sig ett Mario Maker 3 där "musen" kan användas! Kan ju bli hur bra som helst. CoD kan nog spelas mer precist också!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/GgaHZ4wWAAA1IuO?format=jpg&name=s...

Fann denna på X och tycks ju summera rätt bra hur vissa tycks tänka... förstår inte alls. Med nyare teknik och noder kommer det ju bli en fantastisk spelupplevelse för det mesta. Förstår inte negativiteten och doom&gloom-andet.

Ja det är en fånig mentalitet vissa har. Nintendo har ju dock alltid fått stå ut med skit av dessa fanboys som jagar de senaste grafikpixlarna. Samma gejmers som bara kikar på om grafikmotorn ser bra ut även om gameplay är kass.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/qiWnZ2cZGPo

I början av denna videon går han igenom trovärdiga källor (obs: plural, inte bara en) som säger nästa vecka. Det är vad jag går på. Detta är ändå inte någon känslotråd om Switch 2 så du får ursäkta om jag inte väger in det så tungt

Spännande - Oavsett om det är denna vecka eller någon av dom 2 sista veckorna i Januari så är det äntligen väldigt nära reveal!

Även om det inte är någon känslotråd 🙃 så känns det väldigt osannolikt att vi behöver vänta till Februari eller Mars nu då "mass assembly" är i full produktion sen ett tag tillbaka. Läckorna kommer bara att fortsätta och fortsätta i detta stadie.

Sen har vi dessa datum att se fram emot:

• Nintendo: Investor Meeting: 4 Februari

• Super Bowl - Trailer/Marknadsföring: 9 Februari (Ryktat)

• Nintendo Direct: 13 Februari (Gissar baserat på historik)

• Pokemon Day: 27 Februari

• Mar10 Day: 10 Mars

Skulle vara en miss av Nintendo om ovan datum inte ingår i marknadsföringen av Switch 2. Troligen minst 4-5 events inom spannet av exakt 5 veckor (4 Februari - 10 Mars)

Medlem

Att ha joycons som mus låter riktigt spännande om det stämmer. Jag är dock högerhänt så lär ju ha svårt om man skall styra med vänster joycon också.

signatur

Medlem

När jag tänker efter. Det som liknar en laser sensor, skulle även kunna vara en lampa bara för att visa om man är spelare 1-2-3-4 på liknande vis som finns på Switch 1 joy cons.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

När jag tänker efter. Det som liknar en laser sensor, skulle även kunna vara en lampa bara för att visa om man är spelare 1-2-3-4 på liknande vis som finns på Switch 1 joy cons.

Nope, dioderna för det finns på ovansidan av "rälsen" på de nya joy-consen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nope, dioderna för det finns på ovansidan av "rälsen" på de nya joy-consen.

Aah. Ja där är dem.

Testade nu att hålla en vanlig joy con likt en mus och det känns faktiskt rätt bekvämt.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Ja det är en fånig mentalitet vissa har. Nintendo har ju dock alltid fått stå ut med skit av dessa fanboys som jagar de senaste grafikpixlarna. Samma gejmers som bara kikar på om grafikmotorn ser bra ut även om gameplay är kass.

Samma gejmers lirar 4K material på 27-34 tums skärmar 😂
När skall folk lära sig; för att kunna nyttja denna höga upplösning i dess fullo så kräver det större skärmyta än ynkliga 20-30 tum.
Lixom, 480p material ser bra ut på en 3.5 tums skärm. Förstora upp det till en TV på 55-tum så ser det för jävligt ut.

Medlem

Om ryktet stämmer och det ska bli något i veckan så bör Nintendo annonsera imorgon på X att en Switch 2 presentation kommer hållas på Onsdag. Eller Om det sker på Torsdag att Nintendo utannonserar det i övermorgon.

Har vi inte hört något tills Onsdag så lär det inte bli förrän veckan 20-24 Januari eller 27-31 Januari. Jag tror tyvärr det blir sent - på Torsdag 30 Januari

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Tror det var NecroPhilipe (lär mig aldrig hur hans nick stavas men en spansk speljournalist som tycks ha bra kontakter) som sa att vi kommer ha en grym CES-vecka då Switch 2 också ska avtäckas inom den ramen (7-11 jan) så jag hoppas det blir nästa vecka

Pyoro hade tydligen tillgång till någon backend till Eshopen så han såg vilka spel som skulle läggas upp inom kort efter Directen, han hade aldrig någon riktig kontakt på Nintendo utan det var genom den han visste vilka spel som skulle utannonseras och släppas. Så du bör inte räkna honom som "trovärdig läckare" längre. Tycks dock ha någon kontakt på Sega då han läckte Sonic Racing inför Game Awards vilket visade sig stämma. Men räkna inte med att han sitter på unik insiderinformation om utannonseringen. Vilket jag inte tror de andra heller har så skulle inte räkna med att det motbevisar denna veckan på något sätt. Dessutom var det väl Nate som skrev att han ändå inte skulle röja utannonseringsdatumet om han så visste det så...

Tror också den kommer ha visats innan nästa meeting så blir det inte nästa vecka så blir det antagligen slutet av månaden. Men med allt som läcker nu borde de väl försöka få tillbaka upper handen och utannonsera så det är främst deras officiella design och information som får uppmärksamhet.

Om Necro Filipe har sagt det som du säger att Switch 2 visas i veckan så har han då ändrat sig igår. "It's a possibility, but I don't think so" när han blir frågad om reveal i veckan.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Spännande - Oavsett om det är denna vecka eller någon av dom 2 sista veckorna i Januari så är det äntligen väldigt nära reveal!

Även om det inte är någon känslotråd 🙃 så känns det väldigt osannolikt att vi behöver vänta till Februari eller Mars nu då "mass assembly" är i full produktion sen ett tag tillbaka. Läckorna kommer bara att fortsätta och fortsätta i detta stadie.

Sen har vi dessa datum att se fram emot:

• Nintendo: Investor Meeting: 4 Februari

• Super Bowl - Trailer/Marknadsföring: 9 Februari (Ryktat)

• Nintendo Direct: 13 Februari (Gissar baserat på historik)

• Pokemon Day: 27 Februari

• Mar10 Day: 10 Mars

Skulle vara en miss av Nintendo om ovan datum inte ingår i marknadsföringen av Switch 2. Troligen minst 4-5 events inom spannet av exakt 5 veckor (4 Februari - 10 Mars)

Ja, nu när det läcker inte bara suddiga bilder utan riktigt högupplösta och fokuserade bilder och allt blir tydligare bör det kännas för dem att de inte vill skjuta upp det mer än nödvändigt. Allt efter investerarmötet i början av nästa månad vore galenskap. Väntar de längre än så har de antagligen ingenting att utannonsera då är antagligen allt läckt redan För marknadsföringen efter har jag också sett spekulation om Super Bowl (dock ingen riktig läcka som påstår det utan mer journalister som spekulerat och gissat i det, men det är nästintill en högtid där och att köpa plats kostar jättemycket (några miljoner per halvminut tror jag det är) så det vore riktigt smart av dem att visa där. Bara visa konsolen och datum så har de stor publik och hypefaktor där. Att de kommer ha en sedvanlig direct i februari känns också logiskt då de bör vilja visa upp sista Switch-spelen och de kommande Switch 2-titlarna. Pokémon Day brukar ju också följa och de lär vilja visa mer utav Pokémon Legends Z-A och kanske visar de att det också får en Switch 2-version/next gen patch så de bygger dubbel hype där. Mario har ju 40-årsjubileum i år så Mar10 Day lär bli speciellt i år. Sen lär de knäppa in ett event enbart för Switch 2 (likt det Switch hade i Januari efter Oktober-utannonseringen) nånstans där, eller kanske efter Mario Day kanske i april om konsolen lanseras i Maj eller juni.

Skrivet av lonian:

Att ha joycons som mus låter riktigt spännande om det stämmer. Jag är dock högerhänt så lär ju ha svårt om man skall styra med vänster joycon också.

Anledningen till att det är mus på båda sidorna kan vara för att både två spelare ska kunna spela samtidigt, men också för att en spelare ska kunna välja vilken "setup" den vill spela med. Vänster mus, höger joy-con eller tvärtom. Så det passar "alla".

Skrivet av Belgaar:

https://i.ibb.co/zSfxQJf/NEC2.jpg

Om Necro Filipe har sagt det som du säger att Switch 2 visas i veckan så har han då ändrat sig igår. "It's a possibility, but I don't think so" när han blir frågad om reveal i veckan.

Kan ha varit någon annan, eller så har han fått nyare uppgifter som pekar på senare. Blir osäker nu. Men det är flera som sagt att det bör hända saker nu i början av månaden efter nyåret (detta är veckan efter så) så förhoppningsvis hör vi något i dagarna!

Medlem

"According to the Switch 2 leaker the new Joy-con will also have color behind the joysticks, so they will look something like this"

Det må vara en liten detalj som inte är någon dealbraker på något sätt, men personligen tycker jag inte det ser bra ut med färgade ringar runt styrspakarna. Vill helst ha det helsvart framtill, på sidorna (där "muspekaren" är) bryr jag mig inte. Vad tycker ni?

Medlem

Verkar som det inte är Switch 2 som ska visas denna veckan utan en större översiktsvideo för Xenoblade Chronicles X I alla fall om vi ska tro på Samus Hunter (som haft alla rätt i år) och Pyoro (som visserligen inte tycks ha egna Nintendo-kontakter men kan få info av andra så lite tillförlit bör en kunna ha till fågeln än antar jag)

Medlem

Resident Evil 4 Remake har sålt 9 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/GgnxltFXIAARTNR?format=png&name=s...

Resident Evil 4 Remake har sålt 9 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

Skulle vara en dröm... det skulle också vara 3:e gången jag köper RE4 Remake.

Medlem

Spekulation: förutom flera spel (som fps och rts) kan den nya "musen" till Switch 2 öppna upp för DS/3DS på NSO och/eller remakes... vad tror ni om detta?

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Samma gejmers lirar 4K material på 27-34 tums skärmar 😂
När skall folk lära sig; för att kunna nyttja denna höga upplösning i dess fullo så kräver det större skärmyta än ynkliga 20-30 tum.
Lixom, 480p material ser bra ut på en 3.5 tums skärm. Förstora upp det till en TV på 55-tum så ser det för jävligt ut.

Ppi alltså pixel per inch blir ju bättre när skärmen är mindre. Allt ser skarpare ut på 27 tum vs 32 eller 55 tum i 4K.

En lågupplöst bild kommer se dålig ut på en större skärm medan en högupplöst bild kommer se ännu bättre ut på en mindre skärm.

Det finns naturligtvis en gräns där du inte kan se någon skillnad på upplösningen om skärmen är liten.

signatur

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/GgnxltFXIAARTNR?format=png&name=s...

GTA har sålt 205 miljoner ex sedan lanseringen - vilket gör det till bäst säljande i serien, någonsin! Och fler lär det bli när spelet lanseras till Switch 2 sen också! Kanske en day 1-titel?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://pbs.twimg.com/media/Ggj6U5HXAAA3WCS?format=jpg&name=l...

"According to the Switch 2 leaker the new Joy-con will also have color behind the joysticks, so they will look something like this"

Det må vara en liten detalj som inte är någon dealbraker på något sätt, men personligen tycker jag inte det ser bra ut med färgade ringar runt styrspakarna. Vill helst ha det helsvart framtill, på sidorna (där "muspekaren" är) bryr jag mig inte. Vad tycker ni?

Jag tycker att det ser snyggare ut än på Switch 1.

signatur

Skriv svar