Höja panten?

Medlem

Höjer man pantpriset så höjer säkert butikerna priset på drickat..
Så nej till någon större höjjning.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Fast i Sverige blir det ju ingen större skillnad mot innan, skillnaden är att kommunerna blir huvudman för förpackningsåtervinning i stället för branschorganisationen FTI (som ägdes och drevs av näringslivet - du betalade alltså redan lite extra på förpackningarna för kostnaderna för att driva FTI och deras verksamhet) samt att kraven blir lite hårdare och mer specificerade. Övergången sker dessutom någorlunda sömlöst då FTI blir NPA och NPA med största sannolikhet kommer agera konsulter/entreprenörer/förmedlare/rådgivare åt kommuner och även större företag och organisationer som hanterar större mängder förpackningar.

I praktiken blir det för en del vissa mindre förändringar (som extra kärl för villaägare), men återvinningsstationer är inget som kommer försvinna i alla fall så länge det finns flerbostadshus i området - då dessa i många fall inte i nuläget kommer få möjlighet att på individuell hushållsnivå återvinna förpackningar i alla fall. Försökt ta fram vad "fastighetsnära insamling" (som ska vara infört senast 2027) faktiskt innebär för flerbostadshus i praktiken men inte riktigt lyckats få något tydligt svar. Är det insamling av förpackningar i varje trappuppgång som gäller? Varje byggnad? X antal meter från ytterdörren?

Sen kommer det även efter 2027 finnas insamlingsplatser, då "Kommuner ska också ordna insamling av förpackningar vid lättillgängliga insamlingsplatser för skrymmande förpackningar.".

Fast priset kommer gå upp för denna typ av insamling räknar jag med. En enorm investering men sen om vinsten miljö mässigt är värt det är något som kommer visa sig på sikt.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast priset kommer gå upp för denna typ av insamling räknar jag med. En enorm investering men sen om vinsten miljö mässigt är värt det är något som kommer visa sig på sikt.

Ja, det är inte omöjligt att priset påverkas, och det är en omställning, men inte så extrem som det kan låta - infrastrukturen för återvinningen har i förhållandevis stor utsträckning funnits på plats sedan innan (och givetvis då också bekostats, det är inte som att återvinning hittills varit gratis), sen blir det lite arbete i och med att ansvaret flyttas och vissa krav och specifikationer förändras (främst för villaägare, men många i Sverige bor i flerbostadshus).

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ja valde nej men skulle kunna tänka mig ja om vi inte behöver betala mer än i nuläget 😉

Medlem
Skrivet av GustavA:

Vore kanske bättre att sälja all dryck på tapp.

Det finns/fanns mjölk på tapp hos Coop i Skövde. Man tog en tomflaska och stoppa in den i en maskin som fyllde på med mjölk.

Jag testade ett par gånger.
Tyckte mest den var omständig.

Film på maskinen här:
https://m.facebook.com/StoraCoopSkovde/videos/-äntligen-vi-på...

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns/fanns mjölk på tapp hos Coop i Skövde. Man tog en tomflaska och stoppa in den i en maskin som rengjorde den och fyllde på med mjölk.

Jag testade ett par gånger. Tyckte mest den var omständig.

Fantastiskt. Fast varför stoppa där. Vad sägs om soppor och såser på tapp. En beatapp vore fint. Eller flytande alvedon? Ärtsoppa?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Fantastiskt. Fast varför stoppa där. Vad sägs om soppor och såser på tapp. En beatapp vore fint. Eller flytande alvedon? Ärtsoppa?

Jag vet inte om det blir så effektivt i längden? Maskinerna tar dessutom en hel del plats.

Jag tror det är ungefär lika effektivt att köra ut 2000 liter mjölk i tetrapack som det är att köra ut en 2000 liter stor mjölktank (och sedan ett 200-tal tomma glasflaskor etc).

Likadant tror jag det är mer miljövänligt ifall bonden kör in sin mjölk till stan än att alla ska ta sin bil ut ur stan 5 km för att köpa mjölk hos bonden.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag vet inte om det blir så effektivt i längden? Maskinerna tar dessutom en hel del plats.

https://youtube.com/watch?time_continue=0&v=1eLFVt8igck&embed...

Jag tror det är ungefär lika effektivt att köra ut 2000 liter mjölk i tetrapack som det är att köra ut en 2000 liter stor mjölktank (och sedan ett 200-tal tomma glasflaskor etc).

Likadant tror jag det är mer miljövänligt ifall bonden kör in sin mjölk till stan än att alla ska ta sin bil ut ur stan 5 km för att köpa mjölk hos bonden.

Jo jag skojade lite bara. Men vad gäller mjölken så missade du tillverkning och transport av förpackningen. Den tillverkas inte på mejeriet.
Nu tycker jag att det alltid blir lite "sila mygg och svälja elefanter" när man diskuterar sånt här. Det viktigaste för miljön är att få ner konsumtionen till det mest nödvändiga och sedan därifrån se vad man kan göra för att få ett mer hållbart samhälle. Jag menar absolut inte att vi ska leva som Kristina och Karl-Oskar men lite återhållsamhet är nog nödvändigt. Personligen skulle jag säkert ha ett lika bra liv om inte bättre av att dra ner på konsumtionen med en 70-80%.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jo jag skojade lite bara. Men vad gäller mjölken så missade du tillverkning och transport av förpackningen. Den tillverkas inte på mejeriet.
Nu tycker jag att det alltid blir lite "sila mygg och svälja elefanter" när man diskuterar sånt här. Det viktigaste för miljön är att få ner konsumtionen till det mest nödvändiga och sedan därifrån se vad man kan göra för att få ett mer hållbart samhälle. Jag menar absolut inte att vi ska leva som Kristina och Karl-Oskar men lite återhållsamhet är nog nödvändigt. Personligen skulle jag säkert ha ett lika bra liv om inte bättre av att dra ner på konsumtionen med en 70-80%.

En sak som borde ta stopp är allt billigt skräp ifrån Kina. Det är sanlöst vad mycket billiga skitgrejer vi köper och fraktar över halva jordklotet. Typ tandborstar och annat billigt slit och släng. Tror 90% av alla leksaker till barnen såsom vattenpistoler, nallar och allt möjligt är Made in China. Fasn mobilen jag håller i nu är lika så.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, det är inte omöjligt att priset påverkas, och det är en omställning, men inte så extrem som det kan låta - infrastrukturen för återvinningen har i förhållandevis stor utsträckning funnits på plats sedan innan (och givetvis då också bekostats, det är inte som att återvinning hittills varit gratis), sen blir det lite arbete i och med att ansvaret flyttas och vissa krav och specifikationer förändras (främst för villaägare, men många i Sverige bor i flerbostadshus).

Precis, detta gäller främst villaägare som får fler kärl medan de i flerbostadshus redan har sortering.

Sen kan varje kommun bestämma själv hur det ska utföras och det finns några sätt men det visas också sen vad som är bäst.

Releasehästryttare
Medlem

Äh. Höj till 5 kr burken och 10 kr flaskan istället så har man inte råd att inte panta det man köpt.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Så nu höjs priset på allt med pant med 1 krona.

Själv vill jag helst dumpa allt i plast- och metallförpackningskärlen på närmaste återvinningsplats så jag slipper stå och mata nån maskin i en affär. Men jag vet inte om de har nån utsortering på pantförpackningar via återvinningen. Gissar att det är en "ekonomisk fråga".

Inaktiv
Skrivet av jawik:

Själv vill jag helst dumpa allt i plast- och metallförpackningskärlen på närmaste återvinningsplats så jag slipper stå och mata nån maskin i en affär. Men jag vet inte om de har nån utsortering på pantförpackningar via återvinningen. Gissar att det är en "ekonomisk fråga".

För mycket som eldas upp gissar jag därför höjs panten.

Medlem

Se på fan! 😮

Skrivet av jawik:

Det blir vanligare med smidigare pantlösningar än att stå och mata förpackningar en och en.

Pantamera Express (på ex. återvinningscentraler) och Tomra R1/T9 (på ex. större affärer/köpcentrum) är ett par exempel som sväljer bra med pant rätt fort.

signatur

Releasehästryttare
Skrivet av jawik:

Håller absolut med, men de vanliga maskinerna har ju blivit betydligt snabbare mellan hur fort man kan kasta in nästa sak, kommer ihåg de äldre maskinerna där man fick vänta 5+ sekunder mellan varje sak medans nu kan man ju i princip slänga in en varje sekund.

#progress

Medlem
Skrivet av Devan:

Håller absolut med, men de vanliga maskinerna har ju blivit betydligt snabbare mellan hur fort man kan kasta in nästa sak, kommer ihåg de äldre maskinerna där man fick vänta 5+ sekunder mellan varje sak medans nu kan man ju i princip slänga in en varje sekund.

#progress

När alla förpackningar typ skulle snurras ett par varv oavsett var streckkoden satt. 😅
Allt var inte bättre förr. ^^

signatur

Medlem
Skrivet av Devan:

#progress

Och man fick hämta personalen för att maskinen stal ens flaskor utan att registrera pant om man råkade stoppa i nästa flaska en halv sekund för tidigt. Eller så stal den allt rakt av bara så man fick hämta personalen som hatade att ha en pantmaskin inne i sin butik.

Skrivet av PeTTs0n:

När alla förpackningar typ skulle snurras ett par varv oavsett var streckkoden satt. 😅
Allt var inte bättre förr. ^^

Och åka in och ut några gånger bara för att maskinen kunde. Sen får vi inte glömma hur maskinen inte godkände en flaska bara för att sen acceptera den, men bara om man hade en annan att stoppa mellan. Då var det som glömt att den där ena flaskan inte var godkänd. De var underliga maskiner.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det blir vanligare med smidigare pantlösningar än att stå och mata förpackningar en och en.

Pantamera Express (på ex. återvinningscentraler) och Tomra R1/T9 (på ex. större affärer/köpcentrum) är ett par exempel som sväljer bra med pant rätt fort.

Skrivet av Devan:

#progress

Det finns två relativt nyöppnade affärer i närheten som har sådana där maskiner man kan hälla i panten och inte behöver köra en och en. Problemet är att folk inte kollar sina kassar så noga och har annat skräp än pant i dem vilket orsakar stopp. Så de har nog stått still mer än de fungerat. 🙄

Men det kanske är en liten lärokurva hos folk. Har de orsakat stopp ett par gånger så kanske de lär sig vara mer uppmärksamma på vad de har i kassen.

Men min förbrukning av pantvaror är inte så stor, så jag skulle även med höjd pant föredra att bara kunna dumpa det i återvinningen. Men jag förstår varför de hellre vill ha det direktsorterat.

Medlem
Skrivet av jawik:

Det finns två relativt nyöppnade affärer i närheten som har sådana där maskiner man kan hälla i panten och inte behöver köra en och en. Problemet är att folk inte kollar sina kassar så noga och har annat skräp än pant i dem vilket orsakar stopp. Så de har nog stått still mer än de fungerat. 🙄

Men det kanske är en liten lärokurva hos folk. Har de orsakat stopp ett par gånger så kanske de lär sig vara mer uppmärksamma på vad de har i kassen.

Men min förbrukning av pantvaror är inte så stor, så jag skulle även med höjd pant föredra att bara kunna dumpa det i återvinningen. Men jag förstår varför de hellre vill ha det direktsorterat.

Har ingen i närheten, men de gånger jag har testat dem har de fungerat bra. Men jag kan tänka mig att det finns lite problem och barnsjukdomar också, så klart.

Och ja, jag länkade i ett tidigare inlägg lite information om hur insamling och återvinning fungerar i andra fall - både vad gäller plast och metall finns ju en rad olika typer av båda delarna (du kan själv kika på plastförpackningar, i/kring återvinningssymbolen med pilar ska det finnas en siffra och/eller beteckning på plasttypen som används - LDPE och HDPE är vanliga, likaså polypropen, samt även polyetentereftalat - PET) som måste sorteras när det kommer till den vanliga återvinningen. I pantsystemet blir det bra mycket mer effektivt då det är specifikt PET och aluminium som används.

Kan dock tycka att det skulle kunna vara pant på fler förpackningar som faktiskt är av enhetlig form och storlek - snusdosor inte minst. Inte direkt sällan man ser sådana ligga och skräpa ute, och snusandet (inte minst vitt snus) ser inte ut att minska heller.

signatur

Medlem

Borde höjt mera. Men jag antar att man inte kan överdriva detta för då pajar marknaden för onödiga drycker.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Borde höjt mera. Men jag antar att man inte kan överdriva detta för då pajar marknaden för onödiga drycker.

Nu är det ju faktiskt pant inte bara på "onödiga drycker" (beroende på hur man definierar det, läsk och alkoholhaltiga drycker kan väl benämnas rätt onödiga antar jag), utan även på saker som juice, smoothies, vatten o.s.v.

signatur

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu är det ju faktiskt pant inte bara på "onödiga drycker" (beroende på hur man definierar det, läsk och alkoholhaltiga drycker kan väl benämnas rätt onödiga antar jag), utan även på saker som juice, smoothies, vatten o.s.v.

Ja, det är sant. Det ändrades någon gång. Men ja, det är väl bra.

TLDR: Det är nog bra att det är pant på fler saker!

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot

Handlar om mer vinst skulle jag tro. Ligger på återvinning på 90 %.

Inte helt säker på vem som får pengarna vi betalar när burken inte går tillbaka, men någon har precis dubblat sin vinst i alla fall. Blir väl även fler som köper öl från andra ställen än bolaget när det blir ännu dyrare att handla.

Medlem

Höjd pant spelar mig personligen ingen roll- däremot hade pant på fler förpackningar varit bra.
Kolla på ketchupflaskor, tvättmedelsburkar, olivflaskor och liknande.

Jag känner att pant på rejäla plast/glas-produkter som det här borde gynna återvinningen.

Medlem

Kan vi inte sälja all dryck på tapp istället? Skulle minska plasterna rejält det. När vi ändå är igång så kan vi sälja allt på lösvikt och förbjuda reklam så kanske vi äntligen kan få ner masskonsumtionen. Lite iallafall.

Medlem
Skrivet av GamerNurse:

Att panta som barn var ju en eternal struggle. Dagens ungdomar som har allt dom vill 3 knapptryck iväg ska fan känna samma LOTR-liknande äventyrskänsla och angst. Nej till höjda pantpriser, att panta (som barn iallafall) bygger karaktär.

Gud ja.
Några av mina värsta minnen från barndomen måste vara 1. Följa med farsan o panta på ICA samt 2. Följa med farsan när han strosade i klädbutiker i 4 långa timmar för att köpa samma jäkla tenniströjor han alltid köpte (stort mysterium varför man måste prova varje tröja när det är en och samma modell man alltid köpt...)

Skrivet av GustavA:

Kan vi inte sälja all dryck på tapp istället? Skulle minska plasterna rejält det. När vi ändå är igång så kan vi sälja allt på lösvikt och förbjuda reklam så kanske vi äntligen kan få ner masskonsumtionen. Lite iallafall.

Nej, läsk på kran är ju alltid mycket sämre plus att det skulle bli mycket vanligare med matförgiftningar med alla butiker och leverantörer som skulle slarva med hygienen...
99,999% av allt plastavfall som hamnar i naturen är ju andra länder än Sverige, så tycker inte vi behöver mobba svenskar mer med styggelser som sugrör i papp eller korkar som sitter fastgjutna i flaskan.

Medlem

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Majoren:

så tycker inte vi behöver mobba svenskar mer med styggelser som sugrör i papp eller korkar som sitter fastgjutna i flaskan.

Jag håller med, vi i sverige är bäst i världen på returer och återvinning och ändå ska vi hålla på med sådana vansinniga saker som korkar som sitter fast i mjölkpaketet? Vem fan slänger en sådan kork i naturen ändå liksom? Nu har dom åtminstone fattat att vi inte slänger plastpåsar i naturen så skatten försvinner på dessa igen. Pappåsar i all ära men plast är fan bättre. Men att få ett plastsugrör på bion hade ju varit nice, får alltid plocka på sig 3 stycken papp och byta eftersom dom hinner löses upp under filmer. Och det är ju inte direkt så man tar med sig sugröret efter filmen för att kasta det i busken runt hörnet. Nä dum smarta saker

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag håller med, vi i sverige är bäst i världen på returer och återvinning och ändå ska vi hålla på med sådana vansinniga saker som korkar som sitter fast i mjölkpaketet? Vem fan slänger en sådan kork i naturen ändå liksom? Nu har dom åtminstone fattat att vi inte slänger plastpåsar i naturen så skatten försvinner på dessa igen. Pappåsar i all ära men plast är fan bättre. Men att få ett plastsugrör på bion hade ju varit nice, får alltid plocka på sig 3 stycken papp och byta eftersom dom hinner löses upp under filmer. Och det är ju inte direkt så man tar med sig sugröret efter filmen för att kasta det i busken runt hörnet. Nä dum smarta saker

Gillar både pappkassarna och plast. Papp är bra för jag har dem som "sopkorg" då de står upprätt på eget bevåg, och plast vill man ju ha när det regnar när man handlar. Pappsugrör däremot måste vara världens sämsta ide, och sen de idiotiska fastgjutna korkarna som konstant läcker då det nästan är omöjligt att sätta tillbaka dem tätt..

Skriv svar