Earthblade nedlagt efter spricka i utvecklarstudion
Jag tror att ambitionen att överträffa Celeste är nog för att slita ut även de mest passionerade kreatörerna. Det påminner lite om förväntningarna på Notch att han en dag skulle skapa något som överträffar Minecraft – något som är nästintill omöjligt. Att skapa världens mest sålda spel är inte något man gör ens en gång i livet, än mindre flera gånger.
Jag tror att studion hade mått bra av att sätta upp helt andra ambitioner, frikopplade från deras megahit Celeste. Det verkar som att den möjligheten finns nu, men det är synd att behöva lägga is på – eller till och med skrota – ett så lovande spel som Earthblade. Även om det kanske inte skulle ha nått samma höjder som Celeste.
Sen är det inte ovanligt att indie-studios fungerar bra i några år – kanske 2–6 år – innan teamet splittras, förändras eller växer till något helt annat. Men i ärlighetens namn är det nog så på många studios, oavsett storlek.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]