Geforce RTX 5090 testat – "Utmärkt kort för dig som har råd"

Robot
Geforce RTX 5090 testat – "Utmärkt kort för dig som har råd"

Sweclockers sätter tänderna i Nvidias värsting för 28 000 kr.

#geforce, #rtx-5000, #rtx-5090

Medlem

Jag klarar mig på det jag har i min burk idag. Vi får väl se vad som kommer nästa år.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Skulle det vara samma pris som 4090 skulle jag köpt.
Får bli en 5080. Har en 3080 nu

Medlem

Vore väl fan annars.

signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Skönt att PC-”jag måste ha bäst grejer”-psykosen släppte för många år sedan

En komponent till datorn för 28k är ju fullständigt vansinne.

Inaktiv

Kostar att ligg på topp.
Kul iaf att veta att man är en väldigt liten men unik grupp

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag klarar mig på det jag har i min burk idag. Vi får väl se vad som kommer nästa år.

Vad ska komma nästa år menar du? AMD ska väl presentera nya nu i år.

Medlem

Cynikern i mig tänker att all den extra kraften i den nya generationen kommer användas av utvecklarna för att brute-force:a prestanda i spel som utseendemässigt inte är synbart bättre än det vi haft de senaste fem åren, för att inte behöva optimera så mycket.

Medlem

Utmärkt kort för dig som har råd är för mig inte ett utmärkt kort.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Löjligt påstå ett kort för 30k är utmärkt för gaming... nejtack

Inaktiv
Skrivet av Kyraal:

Cynikern i mig tänker att all den extra kraften i den nya generationen kommer användas av utvecklarna för att brute-force:a prestanda i spel som utseendemässigt inte är synbart bättre än det vi haft de senaste fem åren, för att inte behöva optimera så mycket.

Klart vi får ju 3st extra frames / frame så ett riktigt dåligt optimerat spel i 30FPS räcker för 90.
Eller det kanske kan vara ännu sämre t.o.m. min matte är inte den bästa

Medlem

Helt ologisk ”Utmärkt”-stämpel från Sweclockers. Knappt någon prestandaökning mot tidigare (tre år gamla) generation och saftig prishöjning.

Medlem

Man ska väl ha i åtanke också att 90-serierna inte är tänkta för gemene gamer utan för professionell rendering och andra gpu-tunga aktiviteter.

Redaktör
Skrivet av russinkungen:

Man ska väl ha i åtanke också att 90-serierna inte är tänkta för gemene gamer utan för professionell rendering och andra gpu-tunga aktiviteter.

Ja, det är ju verkligen toppmodellen. Näst snabbaste, RTX 5080, kostar ju cirka hälften bara ("bara"). Lär väl komma test på det inom kort, släpps också den 30:e.

signatur
Medlem

"Men om du ska ha det snabbaste som finns, ja då är det bara att slanta upp."

Ja, men näe, lol...det kommer ju inte hända. Bara för att jag har råd så betyder det ju inte att jag vill bli utnyttjad och förolämpad.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Helt ologisk ”Utmärkt”-stämpel från Sweclockers. Knappt någon prestandaökning mot tidigare (tre år gamla) generation och saftig prishöjning.

Jag förstår dig, och kan nästan hålla med, men de tar väl inte i beaktande hur det presterar prismässigt mot andra, enbart hur det presterar överhuvudtaget. Kortet i sig är ju säkert "utmärkt", även ifall det inte känns prismässigt motiverat.

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Skrivet av Ender:

Jag förstår dig, och kan nästan hålla med, men de tar väl inte i beaktande hur det presterar prismässigt mot andra, enbart hur det presterar överhuvudtaget. Kortet i sig är ju säkert "utmärkt", även ifall det inte känns prismässigt motiverat.

Logiken hänger väl på vad som krävs för att få utmärkelsen. Jag vet inte hur kraven lyder, men kortversionen (citerad nedan) pekar på att du tolkar det rätt, @Ender: att det handlar om prestandan oavsett priset.

Citat:

Trots att Geforce RTX 5090 är ett grafikkort som på många sätt imponerar är inte skillnaden i prestanda jämfört med RTX 4090 tillräckligt stor för att få vår toppklass-utmärkelse. Det vi har testat av DLSS 4 med Multi Frame Gen imponerar men prislappen på nästan 28 000 kronor gör kortet svårt att rekommendera förutom för den mest inbitne entusiasten med stor plånbok.

signatur
Medlem

Hade tänkt köpa, men har fått gå ner i arbetstid till 80% nu pgr av brist på jobb..

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av kebbe:

Swec fick väl behålla kortet.

signatur

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Så de är så billigt att köpa utmärkelser på sweclockers menar du? 😅

Kan jag bli utsett till en utmärkt 5 av 5 medlem om jag swishar Tomas 27999kr? 🤔

Medlem
Skrivet av russinkungen:

Fast nja, det är Titan-delen av lineupen som varit inriktade mot lite mer proffs, och även det kan diskuteras. Till och med Titan-korten har haft en viss gamer-inriktning. Och tänker vi steget bortom det är det Quadro som gäller. Det är nVidias kort för exempelvis "professionell rendering".

xx90 har alltid marknadsförts mot gamers och entusiaster. Att de inte är för "gemene" gamer kan väl förvisso vara tillämpbart, men är ens xx80/xx80Ti det?

GTX 590 var det första xx90-kortet (om vi bortser från GTX 295 och det osläppta GTX 490 - nära skjuter ingen hare), och de första generationerna var det primärt att det var dubbla GPUer som stack ut på xx90-korten. Sen försvann xx90-delen av GeForce lineup ett bra tag, och såg dagens ljus med RTX 3090 igen.

Men återigen, spel är hela tiden i fokus - marknadsföringen från nVidia är tämligen tydlig. "Innehållsskapande" är sekundärt, och "prestanda i Titan-klassen" blir lite motsägelsefullt då "Titan-klassen" inte existerat på några generationer (sista kortet var Titan RTX, släppt 2018), och då ställer man ju sig frågan "varför?" - alltså i stil med "varför har ni inget Titan-kort längre?".

Känslan med 5000-serien är att nVidia mjölkar och fanboys sväljer, som vanligt. Synd att det inte finns någon starkare konkurrens, inte minst i de högre segmenten.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Så de är så billigt att köpa utmärkelser på sweclockers menar du? 😅

Kan jag bli utsett till en utmärkt 5 av 5 medlem om jag swishar Tomas 27999kr? 🤔

Jag kan inte lova något, men testa för all del!

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag kan inte lova något, men testa för all del!

Lockande. Betala räkningar kan vänta. Ska sova på saken.

Medlem

Köpte en Radeon 6750XT för 1,5 år sedan för 4900kr. Inte det allra bästa fps/kr, men precis den nivån att jag kunde börja njuta av 1440p upplösning. FOMO är stark när man ser alla grafer, men det finns verkligen ingenstans en 5090 gör nytta för mig.

Medlem
Grafikslav
Skrivet av Hipshot:

Skärp dig.

Grafikslav
Skrivet av kebbe:

Såhär: Äger du en modern OLED-skärm med 4K upplösning och 240-480Hz?
Vill du kunna spela alla nysläppta titlar med path tracing i hög bilfrekvens?
Värdesätter du den bästa uppskalningen som finns tillgänglig?
Vill du har hårdvara med stöd Nvidia-exklusiv grafikteknik i deras neural-rendering stack med funktioner?

Om svaret på alla ovan frågor är ja så är RTX 5090 det enda kortet som gör det just nu. Om svaret på alla ovan frågor är ja är även priset något som man förmodligen redan tagit med i beräkningen.

Är 5090 ett kort jag kan rekommendera för de allra flesta? Absolut inte, det är svindyrt.

Grafikkortsköp idag är långt ifrån lika enkelt som för några år sedan. Tiden där en ny generation innebar att den gör samma som sist fast snabbare är ganska långt förbi. Köper du ett grafikkort köper du också in dig på den tillverkarens exklusiva funktioner och i Nvidias fall är det nästan som ett ekosystem.

Den gör tillräckligt mycket, tillräckligt mycket bättre för att jag ska bedöma den som utmärkt. Om man stirrar sig blind på procentuell skillnad i genomsnitt av genomsnitt gör man det för enkelt för sig och det är därför testet är typ 10 sidor.

Jag tycker jag förklarar ganska utförligt varför jag bedömer kortet som jag gör. Sen kräver jag inte att alla håller med. Det är snarare bättre om det blir diskussion. En utmärkelse är inte heller logiskt bedömd eftersom det är en mix av min analys av datan jag samlat in blandat med min subjektiva uppfattning av värdet på funktionerna.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Skärp dig.

Haha, jag tyckte det var ganska harmlöst ändå.

signatur

Medlem
Skrivet av Ender:

"Men om du ska ha det snabbaste som finns, ja då är det bara att slanta upp."

Ja, men näe, lol...det kommer ju inte hända. Bara för att jag har råd så betyder det ju inte att jag vill bli utnyttjad och förolämpad.

Fast då får du ju inte heller det snabbaste som finns. Så citatet är ju inte fel, om du ska ha det snabbaste som finns, ja då är det bara att slanta upp. 🙂

12
Skriv svar