Är du beredd att betala drygt tusen spänn för GTA VI?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Förövrigt tycker jag att DEI är det absolut bästa som hänt spelvärlden sedan Nintendo åttabitars. Ser goda möjligheter till mer SBI/DEI och mångfald i alla spel framöver och hoppas på att allt stötande material i alla spel snart är borta.

Att ta bort allt som är stötande är även det stötande för vissa

Den här SBI/DEI grejen är bara utloppet för konsumenters frustration just nu. Imorgon är det något annat.
Och det är i slutändan säljarens uppgift att fixa frustrationen oavsett hur missvande sättet den må utrycka sig på. För säljarens mål är väl att sälja?

Skrivet av Intrigbagarn:

För säljarens mål är väl att sälja?

Jepp, och DEI är en bevisad kassako! Se bara på Overwatch, Baldur's Gate, Horizon, God of War, Hades, The Last of Us, Spider-Man, Celeste, Mass Effect, Stardew Valley, Life is Strange, Cyberpunk och Tetris... Har svårt att se att de hade blivit så stora framgångar utan DEI. Känns som att alla spelutvecklare ser vart vindarna blåser och snart är det DEI för hela slanten som gäller, siffrorna talar sitt tydliga språk!

Medlem

Att ett storspel kostar runt 1000 lappen är inget problem så länge det fortsätter finnas tusentals indiespel, äldre storsäljare och stora spel som reas ut eftersom försäljningsmålen inte nåddes. Alla tillgängliga för någon hundralapp.

Det är så alla andra marknader fungerar. En fabriksny Volvo kostar skjortan, men en begagnad kan jag komma över för det pris jag önskar. Annars kan jag gå över till en billigare bilmärke och hittar något som passar mig.

Det konstiga är inte att det händer. Det konstiga är att spelpriserna legat stagnant i så många år som de har.

Medlem

Kan betala över1000 för GTA6 men samtidigt är det nog ett av få jag gör det för.

Medlem

Jepp, och DEI är en bevisad kassako! Se bara på Overwatch, Baldur's Gate, Horizon, God of War, Hades, The Last of Us, Spider-Man, Celeste, Mass Effect, Stardew Valley, Life is Strange, Cyberpunk och Tetris... Har svårt att se att de hade blivit så stora framgångar utan DEI. Känns som att alla spelutvecklare ser vart vindarna blåser och snart är det DEI för hela slanten som gäller, siffrorna talar sitt tydliga språk!

Du ignorera min poäng. Gissar att du gör det med vilje, men skit samma.

I förgår var det microtransactions, igår var det lootboxes, idag är det DEI och imorgon något annat. Det finns dock en odiskutabelt röd tråd av frustration hos konsumenterna som leder till utebliven försäljning av projekt med ibland miljard investeringar. Detta bidrar till att investerare börjar få upp ögonen vilka dåliga odds deras investeringar i påkostade tv-spel faktiskt har att ge utdelning och därför mindre projekt etc etc repetera.

Vet inte vem eller vilka som sa det här och jag citerar väldigt löst från minne
"Om flera spelare klagar på något finns det ett fel. Kanske felet inte är precis det spelarna klagar över. Men ett fel finns och det är upp till utvecklarna att åtgärda så att spelarna spelupplevelse förbättras"
Det här citatet handlade om player feedback till balansering, men kan absolut även appliceras på försäljning.

Medlem

Inget spel jag kommer att köpa,skulle inte spela det om jag så fick det gratis.

Skrivet av Intrigbagarn:

Du ignorera min poäng. Gissar att du gör det med vilje, men skit samma.

I förgår var det microtransactions, igår var det lootboxes, idag är det DEI och imorgon något annat. Det finns dock en odiskutabelt röd tråd av frustration hos konsumenterna som leder till utebliven försäljning av projekt med ibland miljard investeringar. Detta bidrar till att investerare börjar få upp ögonen vilka dåliga odds deras investeringar i påkostade tv-spel faktiskt har att ge utdelning och därför mindre projekt etc etc repetera.

Vet inte vem eller vilka som sa det här och jag citerar väldigt löst från minne
"Om flera spelare klagar på något finns det ett fel. Kanske felet inte är precis det spelarna klagar över. Men ett fel finns och det är upp till utvecklarna att åtgärda så att spelarna spelupplevelse förbättras"
Det här citatet handlade om player feedback till balansering, men kan absolut även appliceras på försäljning.

Vet inte om jag ignorerade din poäng, är nog snarare att jag inte riktigt hänger med på vad den är? 😅

Medlem
Skrivet av micke52:

Inget spel jag kommer att köpa,skulle inte spela det om jag så fick det gratis.

Om du får det gratis så kan du ge det till mig.

Medlem

Jag kommer att betala 1 000 kronor, dock inte för GTA VI. Gangsterromantikens fanbärare kommer att finansieras ändå genom försäljning av ladd, exploatering av luder, blodspengar, "hellre hans mamma än min mamma", blodspengar som köper PS5:or åt groomade småpojkar och flickor i tio- till tolvårsåldern - som sedan upprätthåller drogmarknaden som förstör familjer, samhällen och länder inifrån.

Däremot kommer jag lägga 1 000 kronor på mindre studios som släpper sitt första eller andra spel, i synnerhet om spelet är bra, efter att jag lirat det på en tjänst som Game Pass, då ingår dessutom en rabatt.

A Plague Tale: Innocence,
var helt lysande när det kom, kritiken mot religiös maktinriktad vidskepelse och härjningar, tillsammans med pesten och balansen mellan realism och romantik.

Eller som någon fritt citerat sade så träffande:

Bad people will always be bad people, religion makes good ordinary people do bad things to each other in the name of superstition and false righteousness.

Skillnaden mellan tro och religion är att den första är berikande, den andra är politiskt motiverad med makt som syfte och mål, eftersom makten över sig själv är alltför många människor otillräcklig i deras strävan att fylla sin tomhet och överleva vinden i skeppet på öppet hav.

Gangsterromantikens skildringar drivs också av religiösa och rituella element om pengar = makt = kredit (credo dvs att tro) = att ha förtroende = politik, att ha roligt och se när idioter har roligt och dör och misshandlas mellan ytterligheterna, medan de som är kvar, mammor och pappor, syskon, vänner, bekanta får städa och moppa det levrade blodet och förstörda miljöerna efter gangsterromantikens julsagor.

Vi är barn av vår tid, är du rädd för ditt eget barn? Lilla mamma ...

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Jag kommer att betala 1 000 kronor, dock inte för GTA VI. Gangsterromantikens fanbärare kommer att finansieras ändå genom försäljning av ladd, exploatering av luder, blodspengar, "hellre hans mamma än min mamma", blodspengar som köper PS5:or åt groomade småpojkar och flickor i tio- till tolvårsåldern - som sedan upprätthåller drogmarknaden som förstör familjer, samhällen och länder inifrån.

Lol, wtf!?

Medlem

Jag kan säga som såhär, att Rockstars spel är ett av ytterst få där en eventuell prislapp på 1000kr är rättfärdigad eftersom det är enormt mycket spel och kvalitet för pengarna samt potentiellt hundratals timmars underhållning för den som känner sig manad. Jämför med en biobiljett, vinylskiva eller liknande och det är fortfarande en förmånlig deal för ett sådant här spel.

Däremot tycker jag att en sådan prislapp känns väldigt fel eftersom spelet förmodligen kommer slå många försäljningsrekord även om det säljs för 799kr och för att GTA V fortsätter att dra in enorma pengar över ett decennium efter lansering. GTA VI kommer dra in pengar oavsett och jag är trött på Rockstars mjölkande.

Så efter alla års väntan där det varit knäpptyst fram tills för ett drygt år sedan, tycker jag att en tusenlapp är ganska respektlöst mot fansen. För det priset ska det då i varje fall ingå minst ett innehållsrikt single player DLC och mer därtill. 1000kr för Standard Edition är vansinne.

Sedan kommer en högre prislapp leda till att andra utvecklare tar efter och vi kommer få betala högre priser för spel som nödvändigtvis, och förmodligen, inte är bättre än när ett spel kostade 599kr vid släpp. Vi har sett det redan med Sony som tar 899kr för de digitala standardversionerna av b.la. Stellar Blade och Rise of the Ronin.
Detta kommer bli allt vanligare och som med mycket annat som Rockstar gör kommer andra att ta efter i ännu större skala.

Medlem

Vet inte om jag ignorerade din poäng, är nog snarare att jag inte riktigt hänger med på vad den är? 😅

DEI är enbart ett organisatoriskt ramverk. Alltså något som berör organisationer, i det här fallet spelföretag och utgivare. Och inte något som är applicerbart på produkter, sen påverkar företaget absolut produkten dom producerar men det hör inte hit. Sen är det även upp till varje organisation att fråga sig hur man applicerar ramverket inom företaget. Så all den här kritiken mot spel som görs med anledningen DEI säger nästan absolut ingenting, både positiv och negativ. Folk hade lika gärna kunnat kritiserat spel med typ UGL eller Porter’s 5 forces och dom hade haft lika rätt typ.

MEN! Det finns dock något som kan ses med den här kritiken och det är att många spelare väljer att ej köpa produkter och även kritiserar produkter med just DEI som anledning. Vilket betyder att dom ser något problem och sedan applicerar det på DEI. Om det nu är p.g.a ignorans, viljan att spara tid och tror att alla förstår vad som menas, missuppfattning, illvilja osv är det som vi här i diskussionerna behöver luska ut med enbart personen man vill kommunicera med. Högst troligt att du och personen du citerade innan jag kom in för att rida på ryggen med din kommentar inte alls menar samma sak när ni skrev DEI.

Spelföretag däremot borde minst ställa sig frågan om det finns en röd tråd från den här kritiken så att dom slipper en stor del av den på deras nästa produkt. Vad som skedde i företagen där det var mycket kritik av det här slaget och om det påverkade. Sen självklart själva spelen i fråga och allt det som tillkommer, karaktärs design, marknadsföring, handling, UI, handling osv osv.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Däremot kommer jag lägga 1 000 kronor på mindre studios som släpper sitt första eller andra spel, i synnerhet om spelet är bra, efter att jag lirat det på en tjänst som Game Pass, då ingår dessutom en rabatt.

A Plague Tale: Innocence,
var helt lysande när det kom, kritiken mot religiös maktinriktad vidskepelse och härjningar, tillsammans med pesten och balansen mellan realism och romantik.

Eller som någon fritt citerat sade så träffande:

Bad people will always be bad people, religion makes good ordinary people do bad things to each other in the name of superstition and false righteousness.

Skillnaden mellan tro och religion är att den första är berikande, den andra är politiskt motiverad med makt som syfte och mål, eftersom makten över sig själv är alltför många människor otillräcklig i deras strävan att fylla sin tomhet och överleva vinden i skeppet på öppet hav.

Gangsterromantikens skildringar drivs också av religiösa och rituella element om pengar = makt = kredit (credo dvs att tro) = att ha förtroende = politik, att ha roligt och se när idioter har roligt och dör och misshandlas mellan ytterligheterna, medan de som är kvar, mammor och pappor, syskon, vänner, bekanta får städa och moppa det levrade blodet och förstörda miljöerna efter gangsterromantikens julsagor.

Vi är barn av vår tid, är du rädd för ditt eget barn? Lilla mamma ...

Mycket bra sagt

Skrivet av Intrigbagarn:

DEI är enbart ett organisatoriskt ramverk. Alltså något som berör organisationer, i det här fallet spelföretag och utgivare. Och inte något som är applicerbart på produkter, sen påverkar företaget absolut produkten dom producerar men det hör inte hit. Sen är det även upp till varje organisation att fråga sig hur man applicerar ramverket inom företaget. Så all den här kritiken mot spel som görs med anledningen DEI säger nästan absolut ingenting, både positiv och negativ. Folk hade lika gärna kunnat kritiserat spel med typ UGL eller Porter’s 5 forces och dom hade haft lika rätt typ.

MEN! Det finns dock något som kan ses med den här kritiken och det är att många spelare väljer att ej köpa produkter och även kritiserar produkter med just DEI som anledning. Vilket betyder att dom ser något problem och sedan applicerar det på DEI. Om det nu är p.g.a ignorans, viljan att spara tid och tror att alla förstår vad som menas, missuppfattning, illvilja osv är det som vi här i diskussionerna behöver luska ut med enbart personen man vill kommunicera med. Högst troligt att du och personen du citerade innan jag kom in för att rida på ryggen med din kommentar inte alls menar samma sak när ni skrev DEI.

Spelföretag däremot borde minst ställa sig frågan om det finns en röd tråd från den här kritiken så att dom slipper en stor del av den på deras nästa produkt. Vad som skedde i företagen där det var mycket kritik av det här slaget och om det påverkade. Sen självklart själva spelen i fråga och allt det som tillkommer, karaktärs design, marknadsföring, handling, UI, handling osv osv.

OK, jo, det är ju sant att det är ett i grunden organisatoriskt ramverk. I så gott som alla trådar här på FZ är det just hur DEI:s indirekta påverkan på slutprodukten är det som diskuteras eller kritiseras, men det blir ofta ett vagt begrepp och en bokstavskombination som samlar allt skribenten själv ogillar eftersom det används på ett så löst och icke-definierat sätt. Så, ja, medhåll att i det perspektivet säger det egentligen inte så mycket.

Medlem

Tyvärr skulle jag väl svära och köpa spelet ändå. Det blir trots allt ett väldigt billigt timpris, eftersom GTA alltid drar några hundra timmars nöje. Men visst skulle jag svära högt.

signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Om man tänker att man spelar ca 200 timmar. Då blir det ett ganska så billigt nöje jämfört med annat även om det kostar 2000 kr.

Men å andra sidan så kan man ju få lika många och fler speltimmar från spel som kostar 200 kr.

Så nej… jag kanske köper spelet om det kostar under 500 kr.

Medlem

Rockstar lever i en egen bubbla, de levererar stora spelupplevelser och GTA VI tycks bli någonting extra så jag tror de kan komma undan med att ta så mycket. Det tycks bli som ett extra liv i spelet så slår du ut hur mycket du kan spela och ha roligt med det så blir det nog rätt billigt ändå. Sen hoppas jag de levererar enspelar-DLC denna gången och inte lägger allt krut på online-delen.

Sen är ju frågan hur andra utvecklare skulle lyckas ta så mycket betalt. Få spel når den gränsen skulle jag säga.

Medlem

Om jag får en fysisk låda med en fysisk kopia av spelet som är buggfritt, komplett, kan spelas direkt från skivan utan uppdateringar och inte kräver internet? Ja. Skulle till och med installera en skivläsare i datorn om det var så.
Annars nej. Köper mina spel på rea och lägger aldrig mer än 300 kr oavsett titel.

Inaktiv

1000kr är nästan billigt med tanke på värdet man får med GTA så givetvis är jag redo att betala. Förbokar förmodligen någon Delux/Ultimate Edition så jag kommer oavsett betala lite extra 😁

Medlem

Nej, väntar på epic giveaway eller rea för 100kr. Jag spelar liksom bara ut kampanjen sen är jag nöjd. Har aldrig varit ett GTA fan men spelade igenom femman för jag fick det gratis av Epic och det var helt ok.

Medlem

Jag tycker att 1000 kronor är för lågt för GTA. Närmare det dubbla för standardutgåvan vore bättre. Att spela GTA ska vara en statussymbol. Som att köra en fin bil eller äta tacos.

Medlem

Tycker spel är generellt billigt med tanke vad dem kostar utveckla, så ja.

signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv
Medlem

Om spelet är helt komplett så kanske 1000:- inte är totalt orimligt men om de har med mikrotransaktioner så betalar jag inte ett öre för grundpselet.

Medlem

Skulle vara intressant att veta totala produktionskostnaden för GTA 6, räknar man hur mycket tid och pengar Rockstar har lagt ner på det misstänker jag att vi får ut mer för varje krona vi betalar än de flesta spel på marknaden, trots priset på 1000kr.

Tror den här typen av spel passar dåligt för folk med FOMO som hela tiden måste köpa nytt, men välkommet för oss som gillar att grotta ner oss och lira samma spel i månader och ibland t.om år, och då spelar några extra hundralappar ingenting om spelet kan hålla en underhållen under en längre tid.

Medlem

Kan inte tänka mig ett spel jag skulle vara beredd att betala det priset för idag. Speciellt inte GTA då det inte är min kopp te.

Men i slutändan så kommer jag säkerligen göra det ändå för något annat än GTA genom att luras in i något Ultimate edition ihopkok.

Medlem

Med tanke på antalet timmar jag brukar få ut av dessa spel så skulle 2000kr vara värt det. Än värre när det kommer till Zelda, där köper jag även konsolen för att kunna spela spelet också

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Rockstar lever i en egen bubbla, de levererar stora spelupplevelser och GTA VI tycks bli någonting extra så jag tror de kan komma undan med att ta så mycket. Det tycks bli som ett extra liv i spelet så slår du ut hur mycket du kan spela och ha roligt med det så blir det nog rätt billigt ändå. Sen hoppas jag de levererar enspelar-DLC denna gången och inte lägger allt krut på online-delen.

Sen är ju frågan hur andra utvecklare skulle lyckas ta så mycket betalt. Få spel når den gränsen skulle jag säga.

Blooper Team lyckas ta 750 kr betalt för sitt förbättrade Silent Hill 2, det är absolut för mycket. Så flera utvecklare kommer höja priserna sen när Rockstar gör det. De inbillar sig att de gör lika bra spel som GTA.

Medlem
Skrivet av jawik:

Jag tycker att 1000 kronor är för lågt för GTA. Närmare det dubbla för standardutgåvan vore bättre. Att spela GTA ska vara en statussymbol. Som att köra en fin bil eller äta tacos.

lol men kom igen, vi pratar om ett satans spel....

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Blooper Team lyckas ta 750 kr betalt för sitt förbättrade Silent Hill 2, det är absolut för mycket. Så flera utvecklare kommer höja priserna sen när Rockstar gör det. De inbillar sig att de gör lika bra spel som GTA.

Håller med om att det är i överkant. Känns mer som ett vanligt 5-600-spel. Tråkig utveckling överlag. Och det här med att "tar Rockstar mer kan vi också göra det" känns lite världsfrånvänt då få håller samma nivå eller höjer ribban spel till spel som Rockstar.

Skriv svar