Omröstning: DEI i spel
Hur är Stardew Valley woke?
Enligt folk på nätet så är det för att man kan vara homosexuell och även gifta sig som gay.
Forumets Mega Drive-expert!
Jag undrar vilken bokstav det är som man avskyr mest. D, E eller I. Var för sig så brukar ingen ha nåt emot det (om du nu inte är tokig och tycker att jämställdhet är avskyvärt).
Jag tycker CP:2077 gjorde det väldigt bra, om jag kommer ihåg rätt, så kunde man inte tvinga en NPC som hade en viss läggning att bli ens partner om man inte uppfyllde kraven. Du kunde inte tvinga en homosexuell man att bli hetro.
Om man ska dra det till sin spets så är det ju DEI att man ens ska kunna välja mellan olika kön i spel. Då hade ju FemShep inte funnits och alla vet väl att det är den bästa Shep
Om man ska dra det till sin spets så är det ju DEI att man ens ska kunna välja mellan olika kön i spel. Då hade ju FemShep inte funnits och alla vet väl att det är den bästa Shep
Instämmer. Femshep och Thane är den bästa kombon.
Enligt folk på nätet så är det för att man kan vara homosexuell och även gifta sig som gay.
Okej. Om en karaktär är svarthårig eller om den är homosexuell är inte definitionen av woke eller DEI. Jag tror du har missuppfattat vad DEI är.
Mass effect är inte DEI eftersom spelet inte gjordes utifrån DEI. Att man kan vara gay i det spelet är i linje med utvecklarens vision och inte forcerat för att locka till sig investerare eller för att använda spelmediet som ett politiskt slagträ och aktivism.
Okej. Om en karaktär är svarthårig eller om den är homosexuell är inte definitionen av woke eller DEI. Jag tror du har missuppfattat vad DEI är.
Mass effect är inte DEI eftersom spelet inte gjordes utifrån DEI. Att man kan vara gay i det spelet är i linje med utvecklarens vision och inte forcerat för att locka till sig investerare eller för att använda spelmediet som ett politiskt slagträ och aktivism.
Vad är då "definitionen av woke eller DEI"?
Mass Effect innehåller teman som:
Jämställdhet - Check
Inkludering - Check
Diversifiering - Check
Jag undrar vilken bokstav det är som man avskyr mest. D, E eller I. Var för sig så brukar ingen ha nåt emot det (om du nu inte är tokig och tycker att jämställdhet är avskyvärt).
Jag tycker CP:2077 gjorde det väldigt bra, om jag kommer ihåg rätt, så kunde man inte tvinga en NPC som hade en viss läggning att bli ens partner om man inte uppfyllde kraven. Du kunde inte tvinga en homosexuell man att bli hetro.
E=Equity. Är utan tvekan det mest problematiska och politiskt laddade initiativet. Kan dock inte utveckla mer än så utan att bryta mot nopolitics. Equality hade varit betydligt rimligare.
Oavsett vad vi tycker om DEI sjunger DEI på sista versen.
Nintendo släppte en uppdatering till Animal Crossing: New Horizons för några år sen som inkluderade svarta frisyrer. Jag hade själv aldrig tänkt på det där men det var många som blev väldigt glada. Det är uppenbart att människor överlag blir glada över att vara inkluderade, att kunna spela en karaktär som påminner om en själv, som man kan relatera till. Det driver även försäljning är jag säker på.
<Uppladdad bildlänk>
Mmm, men det är väl högst motiverat i ett sppel som är en "livssim". SKulle dock aldrig drömma om att designa en karaktär som liknar mig själv i ett äventyrsspel eller RPG, blir störigt att spela som/se på en feminiserad ung man hela tiden, i de flesta spel vill man spela som en vrång actionhjälte, helst en kombination av Geralt of Rivia och Duke Nukem.
Vad är då "definitionen av woke eller DEI"?
Mass Effect innehåller teman som:
Jämställdhet - Check
Inkludering - Check
Diversifiering - Check
Ja! Mass Effect är ett klockrent exempel för att visa att DEI-initiativet inte behövs. Där mångfald, inkludering och diversifiering inte forceras, utan gifter sig med spelets vision helt naturligt. Precis som i t ex Star Wars eller Harry Potter.
DEI är social ingenjörskonst.
Tråd rensad på flera off topic-grejer. Som Hanzo skrev: detta handlar om DEI i spel. Respektera att ni tycker olika om detta, och dra inte in världspolitik o.s.v. i detta. Jag och ni vet det: detta leder aldrig till "gött snack". Nu gör vi ett försök till rimligheter.
Mina fem cent: allt är inte svart och vitt. Allt måste inte vara polarisering. Inte vi mot dom. Det finns spel för alla. Det finns Doom, GTA, To the Moon, Life is Strange etc. Om ett spel inte är för mig, ja, då undviker jag att spela det. Personligen ger det mig mer att omfamna spelen jag gillar än att lägga ner massa (dålig) energi på spelen som inte är för mig.
Citerar detta för att igen påminna om vad tråden handlar om. Berätta gärna vad ni tycker och var sakliga.
Kan Op @Hanzo skriva en definition av vad DEI är i spelvärlden?
Tråddeltagarnas inlägg talar förbi varandra pga olika definition.
Vad tycker FZ-redaktionen att DEI är och vad tycker ni det innebär för spel?
Diskussionen dyker upp titt som tätt, skulle vara intressant med en krönika. Läste en av @Tomas Helenius med tema avbryten rymdinvasion, men den var ju inte riktigt om samma sak, även om den lyfter flera punkter som är relevanta här (varför reta upp sig på spel egentligen). Skulle vara intressant med en längre utläggning om synen på denna diskussion som dyker upp om och om igen och då lite mer än bara fem ören
Om det nu finns något att säga om saken.
E=Equity. Är utan tvekan det mest problematiska och politiskt laddade initiativet. Kan dock inte utveckla mer än så utan att bryta mot nopolitics. Equality hade varit betydligt rimligare.
Oavsett vad vi tycker om DEI sjunger DEI på sista versen.
Jag har faktiskt inte hört ordet equity utanför ekonmivärlden och helt rätt jämställdhet och rättvisa är olika saker (även om de ligger nära varandra). Som du skriver Equality hade är ju så pass rimligt att jag antog att det var som E stod för.
Fast du har fel om BG3. Det existerar inte i spelet vad jag kan se, utan du får modda in det själv.
Det = DEI? Många olika spår i inläggen så svårt att ha koll på alla. Men du kan utan att ha moddat skapa trans eller non-binary karaktär. Sen behöver man ju inte gå in på hur mycket det finns bland NPC'er i spelet.
Men Baldurs gate 3 är ju ett spel som gör det på ett mycket bra sätt. Du har möjligheten utan att det trycks upp i ansiktet på dig. Och inga predikande scener. Det bara finns där utan att störa.
Det = DEI? Många olika spår i inläggen så svårt att ha koll på alla. Men du kan utan att ha moddat skapa trans eller non-binary karaktär. Sen behöver man ju inte gå in på hur mycket det finns bland NPC'er i spelet.
Men Baldurs gate 3 är ju ett spel som gör det på ett mycket bra sätt. Du har möjligheten utan att det trycks upp i ansiktet på dig. Och inga predikande scener. Det bara finns där utan att störa.
Det= top surgery scar
Skulle nog säga att jag är ganska neutral då det inte är något som som gör spel varken bättre eller sämre, men det säger jag också som vit heterosexuell man som har gott om representation i spelvärlden. Skulle aldrig låta bli att köpa ett spel bara för att det förekommer DEI, så länge spelet är roligt att spela så bryr jag mig inte.
Intressant tråd! Jag tillhör den skara som anser att påtvingad DEI i spel är dåligt. Att ett spel däremot behöver utvecklas några månader extra för att införa stöd för syn- eller hörselskadade har jag absolut ingenting emot, och det är nog aldrig detta som folk syftar på när de säger att DEI är dåligt. Inkludering i bemärkelsen att folk med handikapp kan ta del av min hobby är bara av godo som jag ser det.
Jag tror faktiskt det största missförståndet kring DEI är att de koncept som ingår i förkortningen, dvs. "Diversity", "Equity" och "Inclusion" ursprungligen har en positiv laddning och ses som självklarheter. Ungefär som att det är svårt att argumentera emot påståendet "man ska vara snäll mot folk". Problemet är att verkligheten är komplex, och i vissa lägen funkar det inte att vara bokstavstroende. Vi uppnår inte nödvändigtvis verklig D, E och I bara för att det står så i ett policydokument. Vi måste ställa oss frågor som: "Vem skrev dokumentet? Hur uppnås D, E och I enligt den som skrev dokumentet? Vem gynnas av införandet av D, E och I? Vem är ansvarig för att policydokumentet följs? Vem mäter resultatet av policyn? Hur mäts resultatet?"
Om DEI implementeras på ett sådant sätt att man inför positiv särbehandling hos en utvecklare/utgivare, då vill jag som konsument gärna veta det eftersom jag är emot diskriminering. Det samma gäller om jag är ett fan av en spelserie. Då vill jag inte att det görs ändringar i ett försök att locka en s.k. "modern publik" eller uppnå ESG-mål för att få nya investeringar. Då blir det inget köp.
Å andra sidan ser jag inget problem med att ett nytt spel släpps med helt nya karaktärer och story som är sprängfyllt med tafflig DEI (Dustborn, någon?), så länge jag som konsument kan undvika att köpa det genom att hålla mig informerad. Här tycker jag speljournalister har ett ansvar att vara ärliga när de ser att kvalitén fått stryka på foten för att politiskt laddade budskap ska klämmas in. Tyvärr har många av dom valt att ducka frågan. Därför är det kuratorer och Youtubers som får lösa det istället.
Spelnomineringar och spelgalor är till och med mer politiska än spelen själva. Speljournalister är ju de mest högljudda DEI-aktivisterna.
Du snarare bevisar hans poäng med de där nomineringarna.
Kan ju fylla i här med att Eurogamer precis gav KCD2 ett ljummet betyg och nämnde i sin recension att spelets game directors privata åsikter, vilket åsyftar hans kritiska syn på DEI, är skadliga för spelbranschen. Varför det är viktigt att ta upp i en recension av ett spel är anledningen till varför den här tråden skapades.
Dessa speljournalister bryr sig inte om spel. De bryr sig i första hand om sin DEI-aktivism. Och det är dessa människor som nominerar spelen till GOTY.
Kan ju fylla i här med att Eurogamer precis gav KCD2 ett ljummet betyg och nämnde i sin recension att spelets game directors privata åsikter, vilket åsyftar hans kritiska syn på DEI, är skadliga för spelbranschen. Varför det är viktigt att ta upp i en recension av ett spel är anledningen till varför den här tråden skapades.
Dessa speljournalister bryr sig inte om spel. De bryr sig i första hand om sin DEI-aktivism. Och det är dessa människor som nominerar spelen till GOTY.
Där ser man! KCD2 får ju också kritik av den andra sidan efter att det läckt bilder på en NPC som tydligen kommer från Mali. Man kan väl med ganska stor säkerhet säga att det inte fanns någon naturlig kontaktväg mellan Böhmen och Mali på den tiden, så hur en afrikan söder om Sahara lyckades korsa öknen och ta sig till Europa ska bli mycket intressant att få en förklaring på.
Det= top surgery scar
Ok, det har jag ingen aning om vad det är.
Politik hör inte hemma i spel.
Då kommer du inte kunna spela speciellt många spel.
Så gott som alla spel innehåller politik av något slag.
Även spel som Halo, Sim City och Call of Duty.
Å andra sidan så gav ju många från anti-wokemaffian sig på spelet nyligen och skrek sig hesa över hur “woke” spelet är, bland annat p.g.a den ovannämnda svarta karaktären Musa, ”unskippable queer romances scenes”, att Henry kan vara gay (och tydligen ”alltid menad att vara gay”) och ”code of conduct”/reglerna för spelets forum som förbjuder all form av diskriminering och rasism. Jag är glad att det verkar ha dött ut, för spelet verkar fantastiskt.
Jag tycker bara att det är alldeles för lätt att klaga på det som är dåligt men för att kunna komma vidare måste man ändå förtydliga vad som kan tänkas vara bra.
Ta Vamp i Metal Gear Solid 2 som exempel som är bisexuell. Det är inget som nämns förutom i en enskild dialog med Pliskin som går att missa men han är det. Är det något som folk är "okej" med som exempel?
https://i.pinimg.com/originals/f9/d2/08/f9d208cf53069609db914...
Ja, det klagas väldigt lätt på det där, det verkar finnas hela kanaler som bara klagar på detta har jag märkt på sista. Förstår inte varför folk bryr sig så mycket, det är ju enligt mig bara att inte spela spelen, med 600000 spel som kommer ut varje minut så är det lite whatever.
Det bevisar i så fall att DEI trots allt är viktigare än vad man tror då folk uppenbarligen inte ens kan ge exempel på välskrivna
eller positiva HBTQ-personer.
Det är väl inget bevis, det går ju att säga tvärt om med? Om det funkar men ingen märker det, varför ha det då och för vem? Vi pratar väl om ingame, inte att anställa liksom, det är ju två helt olika saker.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Å andra sidan så gav ju många från anti-wokemaffian sig på spelet nyligen och skrek sig hesa över hur “woke” spelet är, bland annat p.g.a den ovannämnda svarta karaktären Musa, ”unskippable queer romances scenes”, att Henry kan vara gay (och tydligen ”alltid menad att vara gay”) och ”code of conduct”/reglerna för spelets forum som förbjuder all form av diskriminering och rasism. Jag är glad att det verkar ha dött ut, för spelet verkar fantastiskt.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Hur många av ”anti-wokemafian” recenserar ett spel för en stor etablerad spelsajt? Vad privatpersoner skriver på sina egna sociala medier kan inte likställas med artiklar från en seriös publikation.
Hade du däremot haft ett exempel på där IGN gav Veilguard 5/10 och i recensionen nämnde att betyget drogs ned pga att game directorn är transsexuell med sunkiga privata åsikter hade din jämförelse varit helt rimlig.
För övrigt håller jag med om att kritiken mot KCD2 är hyperbolisk, men samtidigt förstår jag att de blir misstänksamma när game directorn tidigare sagt att: ”det fanns inga svarta i Tjeckien på den tiden och då finns det inga svarta med i mitt spel.”
Tycker nog _diskussionen_ om DEI är mer störig än nått DEI-inslag jag sett i nått spel Har ju sett tillfällen då det känns lite väl krystat i ett spel, men leder mest till ett skratt sen går man vidare.
10000% det här
Ad hoc addendum
Hur många av ”anti-wokemafian” recenserar ett spel för en stor etablerad spelsajt? Vad privatpersoner skriver på sina egna sociala medier kan inte likställas med artiklar från en seriös publikation.
Grummz har en nästan en kvarts miljon följare på X, Asmongold har nästan 3,5 miljoner på YT, det sistnämnda är många gånger fler än Eurogamer. Jag skulle påstå att de också är rätt ”etablerade”. Dessa är privatpersoner som öppet och ofta uttrycker sig kritiskt mot woke/D.E.I.
Jag tror också att du är fullt medveten om hur mycket inflytande de har, och hur starkt deras åsikter kring spel värdesätts bland deras följare och likasinnade. Så det är i mångt och mycket direkt jämförbart.
Grummz har en nästan en kvarts miljon följare på X, Asmongold har nästan 3,5 miljoner på YT, det är många gånger fler än Eurogamer. Jag skulle påstå att de också är rätt ”etablerade”. Dessa är privatpersoner som öppet och ofta uttrycker sig kritiskt mot woke/D.E.I.
Jag tror också att du är fullt medveten om hur mycket inflytande de har, och hur starkt deras åsikter kring spel värdesätts bland deras följare och likasinnade. Så det är i mångt och mycket direkt jämförbart.
Var Grummz och Asmongold inbjudna till att rösta på GOTY? Jag hittar nämligen inte en enda privatperson på den listan. Den dagen Asmongolds röst väger lika tungt som delegaten från Eurogamer, då har du en poäng. Men så fungerar det inte idag.
https://thegameawards.com/voting-jury
Att de har stort inflytande och många följare på sociala medier kan absolut inte i något parallellt universum likställas med en etablerad spelsajt med ansvariga redaktörer.
Det är som att likställa Kanye Wests tweets med Nobelkommitténs utlåtande om vem som ska få Nobelpriset i litteratur. Helt befängt.
Den överväldigande majoriteten av människor på den här jorden är kritiska mot DEI. Av den anledningen är det extra anmärkningsvärt att ingen representerar den åsikten bland den etablerade spelpressen. Vi går precis som inom filmbranschen mot en tydlig diskrepans mellan en liten kulturelit och den breda massans vilja och smak.
Var Grummz och Asmongold inbjudna till att rösta på GOTY? Jag hittar nämligen inte en enda privatperson på den listan. Den dagen Asmongolds röst väger lika tungt som delegaten från IGN, då har du en poäng. Men så fungerar det inte idag.
Att de har stort inflytande och många följare på sociala medier kan absolut inte i något parallellt universum likställas med en etablerad spelsajt med ansvariga redaktörer.
Det är som att likställa Kanye Wests tweets med Nobelkommitténs utlåtande om vem som ska få Nobelpriset i litteratur. Helt befängt.
Nu flyttade du helt på målstolpen och börjar svamla om helt andra saker. Diskussion var huruvida de var etablerade, nådde ut och hade inflytande på vad folk tycker om spel. Det var i alla fall det jag diskuterade, ingenting annat. Nu kom vi in på prisutmärkelser, redaktörer och Nobelkommittén. Jebus… Jag ser var detta leder (ingenstans) och lämnar diskussionen.
Nu flyttade du helt på målstolpen och börjar svamla om helt andra saker. Diskussion var huruvida de var etablerade, nådde ut och hade inflytande på vad folk tycker om spel. Det var i alla fall det jag diskuterade, ingenting annat. Nu kom vi in på prisutmärkelser, redaktörer och Nobelkommittén. Jebus… Jag ser var detta leder (ingenstans) och lämnar diskussionen.
Nej, det är nog du som får läsa om mitt inlägg du först svarade på.
Mitt inlägg hänvisade till min tidigare poäng att spelpressen som röstar fram GOTY består av DEI-aktivister och att DEI är ett ännu större problem bland speljournalistiken än i spelen eftersom spelutvecklarna försöker blidka den lilla men högljudda minoritet som recenserar deras spel.
Det är väl inget bevis, det går ju att säga tvärt om med? Om det funkar men ingen märker det, varför ha det då och för vem? Vi pratar väl om ingame, inte att anställa liksom, det är ju två helt olika saker.
Nej. Då är det så väl implementerat att ingen ens tänker på det. Det är ett gott tecken.