Har FZ blivit för PK?

Redaktör
Skrivet av oldschoolgamer:

Håller med. Tycker "åsiktskorridoren" här blivit allt trängre och dessvärre med viss bias för vissa åsikter (identitetspolitik....).
Antingen har man yttrandefrihet och då tillåts alla komma till tals, även de man nödvändelsevis inte håller med. Eller så har man det inte, och då är det cencur.

Identitetspolitik diskuterades knappt förr, men nu passar vissa på att lyfta det så fort tillfälle ges. Det är skälet till att de ämnena försvinner mer nu.

Yttrandefrihet har du, och den låter dig säga vad du vill (inom lagens ramar). Men den ger dig inte rätt att säga det var du vill, exempelvis inte i ett privatägt forum som FZ:s.

signatur
Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Fast egentligen är det väl det. Det din seriestrip bevisar är väl att åsikter är välkomna om man tycker rätt. Eller misstolkar jag den totalt?

Att utesluta någon för vad de tycker eller säger är väl inte helt rätt (om det som sägs/skrivs är lagligt).
Det är helt klart en form av censur om man tar bort sånt man själv inte gillar eller håller med om eller tycker är obekvämt.

Däremot skriver seriestripen att det inte är ett brott mot yttrandefriheten att bete sig så och så kanske det är. Men det är fortfarande censur.

Det är inte censur, särskilt om man tyder det steget längre än till synes.
Att något någon skrivit blir borttaget så är det sannolikt för att det strider mot regler som personen i fråga aktivt gått med på att följa genom att starta ett konto här. Om man inte håller med om reglerna bör man inte heller starta ett konto.

https://www.fz.se/forum/regler

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Det är inte censur, särskilt om man tyder det steget längre än till synes.
Att något någon skrivit blir borttaget så är det sannolikt för att det strider mot regler som personen i fråga aktivt gått med på att följa genom att starta ett konto här. Om man inte håller med om reglerna bör man inte heller starta ett konto.

https://www.fz.se/forum/regler

Alla kanske inte läser igenom regler och lägger dom på minnet. Men jag tycker ändå det är censur. Om någon skriver något som moderator sedan tar bort så är det ju censurerat. Eftersom moderator ej vill ha det där.

Om jag sitter i tv och råkar kråka ur mig en svordom jag inte får säga enligt deras regler och den ersätts med ett pip eller tas bort så är det alltså inte censurering?

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Alla kanske inte läser igenom regler och lägger dom på minnet. Men jag tycker ändå det är censur. Om någon skriver något som moderator sedan tar bort så är det ju censurerat. Eftersom moderator ej vill ha det där.

Om jag sitter i tv och råkar kråka ur mig en svordom jag inte får säga enligt deras regler och den ersätts med ett pip eller tas bort så är det alltså inte censurering?

Med det argumentet så borde man få undkomma fortkörningsböter så länge man har glömt lagen?

Du får tycka att det är censur men det är inte censur.
Polisen har fortfarande inte gripit dig för något du skrivit på det här forumet.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Med det argumentet så borde man få undkomma fortkörningsböter så länge man har glömt lagen?

Du får tycka att det är censur men det är inte censur.
Polisen har fortfarande inte gripit dig för något du skrivit på det här forumet.

Jag har aldrig påstått att censur är olagligt. Men jag påstår att om saker tas bort så är de censurerade.

Böter får du för att du gjort något olagligt, vad har det med saken att göra?

Så.. tolkar din slutkläm som att du är facit.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mirage:

I en tråd om FZ och PK, börja prata om Elon Musk och vad personen tycker om global PK (som inte finns) är inte för off topic? Var går gränsen då? Vad Ulf Kristersson gör? Vad Xi Jinping gör?

Jag tycker ju att snacka globalt och specifika personer som inte är relaterade till FZ alls är ordentligt off topic.

Tråden heter "Har FZ blivit för PK?", där trådskaparen upplever att sättet vi modererar sajten på gör att vissa åsikter tystas medan motsatta får stå kvar. Hen frågar i slutändan om andra upplever samma sak.

Är FZ "PK"? Otapamo svarar då med sin tolkning av vad "PK" betyder och påpekar bland annat att kommentarsfält generellt är fyllda av konservativa värderingar.

Inte nog med att hen delar med sig av sin åsikt om vad "PK" betyder för denne – ämnet "PK" är också relevant för tråden, eftersom syftet är att diskutera om sajten FZ är det. Man skulle kunna hävda att kommentaren om techmiljardären är onödig, men den knyter ändå an till allt annat som både jag och hen skrev.

Vi fimpar inte varje inlägg som är off-topic. Enstaka inlägg kan ligga kvar så länge de inte bryter mot några regler. Det är först när diskussionen börjar spåra ur som vi rensar.

Dessutom försöker vi vara mer tillåtande just i den här tråden, eftersom det handlar om feedback till FZ och är en frågeställning till communityt.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Jag har aldrig påstått att censur är olagligt. Men jag påstår att om saker tas bort så är de censurerade.

Böter får du för att du gjort något olagligt, vad har det med saken att göra?

Så.. tolkar din slutkläm som att du är facit.

Censur är när staten kontrollerar och styr vad som publiceras, begreppet täcker inte in när tex FZ redigerar bort meddelanden eller när någon ber dig hålla tyst i biosalongen. Tid och plats osv.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Censur är när staten kontrollerar och styr vad som publiceras, begreppet täcker inte in när tex FZ redigerar bort meddelanden eller när någon ber dig hålla tyst i biosalongen. Tid och plats osv.

Ok. Du har säkert rätt. Jag har tolkat det annorlunda.

"Censur (av latinets censere, granska) är förhandsgranskning eller retroaktivt avlägsnande av innehåll i kommunikation via olika kanaler, såsom TV, radio, internet, litteratur, film, teater, brev och emejl i syfte att förhindra spridning av uppgifter, åsikter eller värderingar som enligt de styrande inte bör komma till allmän kännedom.[1][2][1][3][4] Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad"

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jag har märkt på sistone hur modereringen här på FZ fungerar, och det känns som att vissa typer av kommentarer försvinner medan andra – ofta från motsatt perspektiv – får stå kvar.
Det är speciellt tydligt när det handlar om identitetspolitik. Om man ifrågasätter det så raderas kommentaren snabbt, medan den andra sidans kommentarer, även när de är lika konfrontativa, ofta får vara kvar. Eller om man drar skämt så är det okej att göra det om vissa grupper men inte andra.

Det ger intrycket av att FZ styr samtalet i en viss riktning istället för att bara se till att diskussionen hålls respektfull. Har någon annan märkt samma sak?

Jag får raderat ganska ofta, även fått varningar. Mina åsikter passar inte in i facket. Sen har jag aldrig någonsin attackerat någon på personnivå då de är totalt ointressant för mig.
Här och på de flesta ställen så måste du älska alla utom ryssar, du måste gilla höga skatter och vara rädd för döden, annars stämplas du och dina inlägg hamnar under luppen.
Så ja, definitivt PK.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

"Censur (av latinets censere, granska) är förhandsgranskning [b]eller retroaktivt avlägsnande av innehåll"... "i syfte att förhindra spridning av uppgifter, åsikter eller värderingar som enligt de styrande inte bör komma till allmän kännedom

; Tidningar och andra massmedier kan censurera sig själva, så kallad självcensur, men vanligtvis syftar ordet censur på statlig censur, som i regel är lagstadgad"

Som det står i ditt citat, det handlar om att det styrande (i landet där du bor) kontrollerar informationen. Självcensur är något annat än censur, och ganska vagt definierat. Men att ropa censur bara för att någon inte vill att deras egendom ska användas för att sprida vilka budskap som helst är att vattna ur begreppet. Jag vill inte att någon ska klottra politiska budskap på mitt hus, du vill inte att "jesus lever" gubben från nordstan står i ditt trapphus och skriker. Inget av detta är censur i och med att det är fritt fram att göra detta, men någon annan stans.

Medlem

Jag kan också bli väldigt trött på "PK-tjafset" ibland, det verkar ibland som att folk går runt och bara väntar på att få känna sig kränkta och liknande. Skulle någon bli kränkt är det helt okej för mig, den där känslan går över.

Däremot, att bara slänga ur sig saker för att man vill få en reaktion eller trigga saker hos någon är ju ärligt talat bara ohyfsat? Jag har själv fått två varningar här, en av dem kan jag köpa. Den andra? Vet ärligt talat inte varför, men vet också att även solen har fläckar och likaså kan ju Uber haft en dålig dag. Till 99% tycker jag dock att FZ fungerar alldeles ypperligt, jag gillar att man försöker hålla en del saker utanför. Vill du diskutera politik helt fritt finns det andra forum för det, inte ett spelforum...

Världen är tillräckligt jävlig som det är, ganska skönt med en paus från det där här inne.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mr_Qi:

Jag får raderat ganska ofta, även fått varningar. Mina åsikter passar inte in i facket. Sen har jag aldrig någonsin attackerat någon på personnivå då de är totalt ointressant för mig.
Här och på de flesta ställen så måste du älska alla utom ryssar, du måste gilla höga skatter och vara rädd för döden, annars stämplas du och dina inlägg hamnar under luppen.
Så ja, definitivt PK.

"Aldrig någonsin attackerat någon på personnivå" går att diskutera. De varningar du har fått har handlat om att du är extremt kritisk till nästintill allt och ingenting som rör transpersoner. Du har ofta dragit dem alla över en kam och spridit något som kan liknas vid hat mot dem – samtidigt som du, ironiskt nog, anklagar dem för samma sak.

Så nej, man måste inte gilla höga skatter för att få skriva på FZ.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Som det står i ditt citat, det handlar om att det styrande (i landet där du bor) kontrollerar informationen. Självcensur är något annat än censur, och ganska vagt definierat. Men att ropa censur bara för att någon inte vill att deras egendom ska användas för att sprida vilka budskap som helst är att vattna ur begreppet. Jag vill inte att någon ska klottra politiska budskap på mitt hus, du vill inte att "jesus lever" gubben från nordstan står i ditt trapphus och skriker. Inget av detta är censur i och med att det är fritt fram att göra detta, men någon annan stans.

Som jag även skrev i kommentaren så har du säkert rätt och att jag kanske tolkat fel.

Att förlöjliga mig med jesus lever gubben gör inte att du har rätt. Men enkel taktik för att få med sig stora massan på sin sida. Däremot kanske din tolkning är rätt, vilket jag redan skrivit.

Men självcensur är fortfarande en form av censur och inte "något annat vagt" som du skriver.

Medlem
Skrivet av Saltanötter:

Som jag även skrev i kommentaren så har du säkert rätt och att jag kanske tolkat fel.

Att förlöjliga mig med jesus lever gubben gör inte att du har rätt. Men enkel taktik för att få med sig stora massan på sin sida. Däremot kanske din tolkning är rätt, vilket jag redan skrivit.

Men självcensur är fortfarande en form av censur och inte "något annat vagt" som du skriver.

Motsvarigheten till "galningen i nordstan med megafon" är vad internetforum utvecklas till om de inte har någon form av moderering.

Som självcensur brukar definieras så innebär det att någon/något censurerar sig själv från att säga det man egentligen vill säga. Exempelvis om FZ hade velat ge Flaspoint 2: Red rising 5/5, men låtit bli för att de är rädda att en sådan åsikt kan bemötas med arga kommentarer, då hade det kunnat ses som en form av självcensur. Att de däremot hindrar någon annan från att använda deras plattform för en sådan åsikt är inte självcensur.

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Motsvarigheten till "galningen i nordstan med megafon" är vad internetforum utvecklas till om de inte har någon form av moderering.

Som självcensur brukar definieras så innebär det att någon/något censurerar sig själv från att säga det man egentligen vill säga. Exempelvis om FZ hade velat ge Flaspoint 2: Red rising 5/5, men låtit bli för att de är rädda att en sådan åsikt kan bemötas med arga kommentarer, då hade det kunnat ses som en form av självcensur. Att de däremot hindrar någon annan från att använda deras plattform för en sådan åsikt är inte självcensur.

Så.. självcensur är alltså en form av censur.
Och inte något annat vagt.

Och om galningen i nordstan med megafon hade varit ett internetforum så hade du fått höra sånt du inte vill höra. Förstått.

Medlem

Finns ju andra forum om man diskutera grejor med en hårdare ton om man nu vill det. På FZ kan vi väl hålla en god och trevlig ton och prata om relevanta spel relaterade topics.

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Finns ju andra forum om man diskutera grejor med en hårdare ton om man nu vill det. På FZ kan vi väl hålla en god och trevlig ton och prata om relevanta spel relaterade topics.

Om du syftar på min diskussion om censur så handlar tråden om "Har FZ blivit för PK?". Därifrån kom det på sidospår och hamnade på censur vilket i sig kanske inte är så konstigt. Men det är ett sidospår och ber om ursäkt för min del i sidospårsdiskussionen.

Däremot tycker jag ändå att vår diskussion håller en god och ok ton.

On topic så tycker jag inte att Fz är för Pk.

Måste säga att jag tycker Uber och övriga FZ mod-team agerat föredömligt i denna tråd och andra, på sistone!

Den här tråden är ett bevis på att FZ tar till sig av konstruktiv feedback och att alla får komma till tals, så länge debatten är saklig och sansad. Det gör att sajten är en inbjudande och trevlig plats att besöka och snacka lite spel, lyx-tacos och annat flams. Keep it up 💚

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Måste säga att jag tycker Uber och övriga FZ mod-team agerat föredömligt i denna tråd och andra, på sistone!

Den här tråden är ett bevis på att FZ tar till sig av konstruktiv feedback och att alla får komma till tals, så länge debatten är saklig och sansad. Det gör att sajten är en inbjudande och trevlig plats att besöka och snacka lite spel, lyx-tacos och annat flams. Keep it up 💚

Lite lagom off-topic känns inte fel ibland. Ska vi ta en taco på det, tisdag som det är? 😁

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av PeTTs0n:

Lite lagom off-topic känns inte fel ibland. Ska vi ta en taco på det, tisdag som det är? 😁

Hade precis satt i mig en Al Funghi och 36 liter Cola när jag skrev det där, hög på socker och tänkte att tisdagar kan vara rätt bra, ändå... Men självklart kan vi ta en 1 800 kronors krabbtacca på det, jag förutsätter att du bjuder för jag är luspank på grund av alla höga skatter (som jag älskar...).

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Uppdutt-fiskeri-varning på den.

Medlem

Låt fz fortsätta vara fz och inte ännu en plattform som blir förstörd av politik och annat .. bös

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

☝️ This. Borde väl för bövelen inte vara svårare än så.

signatur

Konsolgubbe

Medlem

Jag skiter i om FZ är PK eller inte. Det är förbannat tjatigt med politiska bråk helt enkelt, och det har FZ löst bra genom att släcka en jäkla massa eldar i trådar och kommentarer som är uppenbara "rage bait".

Jag kommer hit för att läsa om spel eller läsa om något lättsamt i någon tråd. Det finns en uppsjö av sociala medier man kan hänga på om man vill ägna sig åt pajkastning.

Skrivet av Reemix:

Uppdutt-fiskeri-varning på den.

Haha OK, det får du tycka om du vill. Tänker snarare så här, i en tråd med rätt tryckt stämning och mycket doom and gloom, är det så jäkla illa om nån visar lite uppskattning nångång ibland också?

Den som finkammar min posthistorik kommer att hitta en hel del tillfällen där jag varit kritisk mot FZ... ibland väldigt tillspetsat.

Men tycker också att om man tycker något görs bra ska man inte vara rädd för att lyfta det, ibland är vi dåliga på att ge credd men desto snabbare på att kritisera!

Ja, det var väl det. Se nu till att uppdutta den här kommentaren, gott folk, annars kommer jag inte kunna sova inatt.

Medlem

Nej, men provocerande blivit pga av sådana som skapade den här tråden.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Så tråkigt är det alltid är såna här trådar som får mest aktivitet nu för tiden. Ibland undrar jag om folk ens gillar spel eller om dom bara använder det som en ursäkt för att få bråka om politik.

Edit: Mitt svar är för övrigt nej. Folk kan väl bara ge fan i att komma hit med sina unkna åsikter och lämna dom i Asmongolds chatt istället.

Medlem

Fz har den bästa stämningen av alla forum jag varit på oftast. Detta tack vare moderatorernas arbete och såklart medlemarna själva.

Så snälla, var tacksamma för deras arbete att hålla sidan positivt inriktad. Alla förstår nog varför en kommentar eller 2 blir borttagna ibland, då dessa ofta har en ganska arg ton. Det är ju sällan ett mysterium iallafall. Även om det skulle vara min egen?

Det är ju inte att dom vill jävlas med en personligen, utan för att stämningen ska vara god.
Även om man anser man har rätt, så kan man väl svälja sin stolthet nån gång ibland för allas bästa eller?

Peace!

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Skrivet av Tomas Helenius:

Identitetspolitik diskuterades knappt förr, men nu passar vissa på att lyfta det så fort tillfälle ges. Det är skälet till att de ämnena försvinner mer nu.

Yttrandefrihet har du, och den låter dig säga vad du vill (inom lagens ramar). Men den ger dig inte rätt att säga det var du vill, exempelvis inte i ett privatägt forum som FZ:s.

Morsning, tror det finns en anledning att s.k identitetspolitik knappt diskuterades förr. Nämligen pga att det är ett relativt nytt fenomen. Jag tycker som sagt ni ska anamma samma policy som SweC. Ingen politik öht. Men givetvis samma regler för båda sidor. Idag upplever jag, som trådskaparen och jag själv säger, att modereringen är hårdare av "ena sidan" vilket kan uppfattas som att det skulle vara "fel åsikter" enligt FZ, vilket är en mycket dålig väg att gå. Säger inte att det är så, men att det kan upplevas på det viset om man tillåter ena sidan att komma till tals i större utsträckning än andra. Förstår att det blir väldigt svårt att förbjuda ämnet helt också då vissa aktörer inom spelbranchen/journalister är rena aktivister som propagerar för mer av detta i spel, och då vill man kanske diskutera det. Eller när spel har uppenbara inslag av ex. DEI (Som den kvinnliga sumobrottaren i nya AC) som kan vara intressant att diskutera för gamers.

Självklart har FZ (och alla andra icke statliga organisationer) friheten att ha vilka regler ni vill på forumet, jag tror däremot det är i ert bästa intresse att tillämpa regelverket lika för alla så ni inte får en stämpel att ha en viss tillhörighet, men självklart är det upp till er i slutet av dagen.

tillägg: För tydlighetens skull, jag tycker FZ är en fantastisk bra site med mycket bra artiklar och recensioner. Ni gör alla ett fantastiskt jobb!

Skrivet av Påskmust:

Så tråkigt är det alltid är såna här trådar som får mest aktivitet nu för tiden. Ibland undrar jag om folk ens gillar spel eller om dom bara använder det som en ursäkt för att få bråka om politik.

Edit: Mitt svar är för övrigt nej. Folk kan väl bara ge fan i att komma hit med sina unkna åsikter och lämna dom i Asmongolds chatt istället.

lol, trots att du ber andra lämna sina unkna åsikter härifrån så kunde du inte låta bli att bidra med dina egna Alltså att på något viss insinuera att Asmongold och hans chatt skulle ha "fel" åsikter. Lev som du lär vettja

Skriv svar