Netease sägs vilja bli av med flera av sina internationella studior

Robot
Netease sägs vilja bli av med flera av sina internationella studior

Vilket potentiellt kan leda till uppköp eller nedläggning av studior som Quantic Dream.

#Netease, #nyhetstips

Medlem

NEJ! Rädda Quantic Dream och Grasshopper, de har gjort så otroligt bra spel och gjort spelindustrin betydligt intressantare om än på olika vis! De får inte gå förlorade!

Medlem

Det är väl inte så konstigt, de köpte ju studiona för att tjäna pengar, om de inte anser sig få ut något värde långsiktigt så är det väl rimligt att sälja eller lägga ner.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ifall de lägger ner Quantic Dreams hamnar de officiellt på min shitlist.

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Tencent kanske köper dom.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Verkar vara en sjukt hård marknad o göra spel, räcker inte ens med göra ett lyckat spel, får sparken ändå.

Va bättre förr när studios behöll sina anställda och de va som en familj o gjorde vilka spel de ville. Utvecklingskostnaderna måste gå ner. Ge mer utrymme får att våga chansa på nya spel och inte bara göra uppföljare eller apa efter lyckade spel o försöka bli nästa "fortnite".

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Verkar vara en sjukt hård marknad o göra spel, räcket inte ens med göra ett lyckat spel, får sparken ändå.

Va bättre förr när studios behöll sina anställda och de va som en familj o gjorde vilka spel de ville. Utvecklingskostnaderna måste gå ner. Ge mer utrymme får att våga chansa på nya spel och inte bara göra uppföljare eller apa efter lyckade spel o försöka bli nästa "fortnite".

En kreativ bransch som ska fungera som en fabrik är inte roligt. Det blir ju också svårare när det blir färre möjligheter att komma med något nytt. Jag är inte avis på den branschen.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Tror det är ett smart drag av netease, känns som kineserna är bättre på att göra nu förtiden

Medlem

Än en gång. Börsnoteringar är inte bra för spelarna.

Inaktiv
Skrivet av Majinbuu:

Verkar vara en sjukt hård marknad o göra spel, räcker inte ens med göra ett lyckat spel, får sparken ändå.

Den tiden är borta sen länge.
Du får titta på indie-utvecklare för att hitta liknande. Men många har ekonomiska bekymmer där också iaf dom som har som mål att växa.
Bäst går det väll för 1 till 5-manna "kompisgänget" som gör spel för att det är roligt men har annan inkomst också så studion inte står och faller med att man måste trycka ut ett halv-färdigt spel eller inte.

Skrivet av DarkSvenn1002:

Tror det är ett smart drag av netease, känns som kineserna är bättre på att göra nu förtiden

Det finns tyvärr inget som är bra med Kina i längden.
en vidrig diktatur är vad det är där kreativitet dödas så fort det inte passar narrativet.
Netease är bara en av många som nått framgång genom att kopiera andra spel skamlöst rakt av, men eftersom dom får härja fritt i den egna marknaden är det inga problem så klart. Pappa staten betalar.

Medlem
Skrivet av anon_361774:

Den tiden är borta sen länge.
Du får titta på indie-utvecklare för att hitta liknande. Men många har ekonomiska bekymmer där också iaf dom som har som mål att växa.
Bäst går det väll för 1 till 5-manna "kompisgänget" som gör spel för att det är roligt men har annan inkomst också så studion inte står och faller med att man måste trycka ut ett halv-färdigt spel eller inte.

Det finns tyvärr inget som är bra med Kina i längden.
en vidrig diktatur är vad det är där kreativitet dödas så fort det inte passar narrativet.
Netease är bara en av många som nått framgång genom att kopiera andra spel skamlöst rakt av, men eftersom dom får härja fritt i den egna marknaden är det inga problem så klart. Pappa staten betalar.

Håller helt med dig att Kina är skit men den senaste tiden verkar det som dom pumpat ut spel som säljer bättre än spelen från väst

Testpilot
Är inte förvånad att Netease dumpar som de gör.

Man kan säga vad man vill om Kina ur ett politiskt perspektiv, men rent praktiskt vacklar den västerländska spelutvecklingen kraftigt. Stora franchise-titlar ersätter varandra i en oavbruten takt, och den grafiska presentationen utgör knappt längre ett säljargument. Vi har nått en punkt där Store Assets räcker för de flesta, medan entusiaster – som jag själv – ibland måste kämpa för att urskilja det lilla extra, exempelvis i form av ray tracing och liknande tekniker. Tyvärr är dessa ofta låsta bakom en hög betalvägg när det gäller den nödvändiga hårdvaran för att driva de grafiska framstegen.

Jag har inga invändningar mot att storskaliga spel kostar en hel del pengar, mycket tack vare kravet på tilltalande presentationer. Utgivarna kan införa Battle Passes och kosmetiska tillägg i vilken omfattning de än önskar – jag är beredd att spendera de pengar de begär, så länge grundspelet håller en tillräckligt hög kvalitet. Problemet är att spelen i sig inte är bra nog för att jag ens ska överväga att betala ordinarie pris utan någon form av rea, än mindre att jag skulle vara villig att betala extra för ytterligare tillägg.

Det finns alldeles för mycket likriktning mellan titlarna, och det värsta är den drastiska nedgången i optimeringen av spel under det senaste årtiondet. Problemen är inte enbart begränsade till PC – även konsolspel drabbas, trots striktare riktlinjer från Sony och Microsoft.

Det känns som om vi har gått i en cirkel; tidigare var japanska utvecklare ökända för att släppa spel med en överdriven “cinematisk upplevelse” – titlar som ofta presterade sämre vid PC-portningar, om portningarna ens genomfördes. Delvis stämmer detta än idag (till exempel Elden Ring och Dragons Dogma 2), men överlag anser jag att japanska spel har gjort betydande tekniska framsteg, medan västerländska utvecklare verkar ha tagit ett steg tillbaka på denna front. Allt detta medan Kina och Sydkorea banar väg för framtidens spel på allt fler sätt.

signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Medlem

Håller helt med dig att Kina är skit men den senaste tiden verkar det som dom pumpat ut spel som säljer bättre än spelen från väst

Jag har dålig koll, vilka spel har Kina pumpat ut förutom Wukong eller vad det hette? Det blev ju succé så blev väl stort nog för mig att notera liksom. Men vad mer? Vore kul med tips om det är lite av en våg att prata om att upptäcka mer!

Inaktiv

Det är pga en inhemsk marknad som är väldigt stor.

1
Skriv svar