Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Medlem

Märks tyvärr att lönen inte alls hänger med i svängarna när man nu får betala drygt 90 spänn för en korvbricka med pulvermos på bensinmacken 😅
Så ja, priset är viltigt på spelkonsoler. Man får väl hoppas att Switch 2 inte når upp i 6000+ kronor.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men om vi jämför med vad motsvarande Ferrari kostade förr ser det likadant ut. RTX 4090 kostade ca 22 000 kr (6 000 kr mindre), RTX 3090 gick på 16 800 kr (drygt 10 000 mindre), RTX 2080 och 2080 Ti kostade 9 800 och 14 000 kr, och så vidare.

För att göra detta ännu tydligare är det alltså följande ökning procentuellt:

• 2080 Ti-3090: ≈20%

• 3090-4090: ≈31%

• 4090-5090: ≈27%

30% ökning i pris varje gång måste ju vara bra mycket mer än inflationen under samma period? 🤔

Medlem

Jag tror Switch 2 kommer kosta $400 (utan sales tax) och det blir ca 4400 kr utan moms. Med moms blir det i Sverige således ca 5500 kr. Med lite kem-skatt och Bergsala-skatt hamnar vi på 5995 kr tror jag.

Medlem

En semla och kaffe kostar 50 kr på Coop. Det var billigare förr. När jag gick på bio för 40 år sen så kostade det inte lika mycket som nu.

Redaktör
Skrivet av RaXha:

För att göra detta ännu tydligare är det alltså följande ökning procentuellt:

• 2080 Ti-3090: ≈20%

• 3090-4090: ≈31%

• 4090-5090: ≈27%

30% ökning i pris varje gång måste ju vara bra mycket mer än inflationen under samma period? 🤔

Snyggt - tack!

*tittar i lönekuvertet*
Ja.

signatur
Medlem

Håller med att priset är bannas specielt om man sitter på 3080 upp så har jag svårt att motivera argument att köpa 5 seren. Men om man tittar på Kr/Timme så blir de inte så dyrt ´jämfört med annat skulle jag tro. Sen har PC alltid haft högt pris för att starta upp jämfört med annat.

Medlem

Bra krönika!

Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hoppas, är det över 5000 är den en no go för mig. kommer vänta till black friday eller annan read tills den kommer ner i enligt mig vettigt pris.

Risken är väl att priset blir högre över tid.

Skrivet av B3RRY:

Inte som att 1080, 2080, 3080, 4080 plötsligt försvinner och går upp i rök för att 5090 släppts

Är ju dock inte så lätt att få tag på dem.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Är ju dock inte så lätt att få tag på dem.

Ganska lätt faktiskt. Det jag menar är att marknaden ser inte ut som den gjorde för 10-15 år sedan. Idag kan du spela Resident Evil 4 Remake i "bra" grafik på en Iphone om 30fps är ok. En Iphone är liksom över 90% mindre än vad bara det externa nätaggregatet var på en Xbox 360. Säg att senaste kortet SKA kosta 8000kr vad ska då föregångaren som också är "bra" kosta? Virrigt förklarat men hoppas ni fattar

Medlem

Fast 4-5tusen för 10 år gammal hårdvara anser jag vara rätt så dyrt.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fast 4-5tusen för 10 år gammal hårdvara anser jag vara rätt så dyrt.

Köp den ny istället då, dumt köpa 10 år begagnad hårdvara till så högt pris. Om det nu inte är samlarobjekt?

Medlem

Vet inte om jag håller med riktigt. Visst att priset i sig är mer överkomligt men vad får du faktiskt för de pengarna? Det vet vi ju inte ännu men risken finns ju att vi återigen får nöja oss med grafik som är flera år efter, ett OS/UI som är segt och fult samt fps drops till höger och vänster. Jag betalar nog hellre mer pengar då och faktiskt får något vettigt för dem än en konsol som känns som en budget produkt som inte riktigt hänger med i den teknologiska utvecklingen.

Medlem

Det finns en enkel lösning:

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Men om vi jämför med vad motsvarande Ferrari kostade förr ser det likadant ut. RTX 4090 kostade ca 22 000 kr (6 000 kr mindre), RTX 3090 gick på 16 800 kr (drygt 10 000 mindre), RTX 2080 och 2080 Ti kostade 9 800 och 14 000 kr, och så vidare.

Skrivet av jehuty:

Poängen är att alla har inte råd att köpa en Ferrari. En Ferrari finns inte ens på världskartan för 99,9% av befolkningen. Så jämföra med en Ferrari är kanske inte helt rätt.

Jag skulle säga att problemet är att ifall ferrari skulle vara ensamma om att göra snabba bilar, så slulle en ferrari idag vara ännu dyrare än vad den är idag. Nvidias monopolställning inom toppsegmentet gör produkten dyrare. Visst gör den nya tekniken produkten lite dyrare, men ifall det varit hela sanningen så hade inte nvidias aktie rusat i höjden. Allt pekar på ockerpriser, och ifall amd gjort liknande produkter så kanske ett 5090-kort "bara" kostat max 20 000 kr. Det är väl det som är problemet. Vem vill betala mer än nödvändigt?

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag var först med att tvivla på det billiga priset i tråden där det utannonserades men jag är glad om jag har fel!

Medlem

Är den för dyr så kommer många familljer bara behålla Switch 1an

Redaktör
Skrivet av vbgbasse:

Jag skulle säga att problemet är att ifall ferrari skulle vara ensamma om att göra snabba bilar, så slulle en ferrari idag vara ännu dyrare än vad den är idag. Nvidias monopolställning inom toppsegmentet gör produkten dyrare. Visst gör den nya tekniken produkten lite dyrare, men ifall det varit hela sanningen så hade inte nvidias aktie rusat i höjden. Allt pekar på ockerpriser, och ifall amd gjort liknande produkter så kanske ett 5090-kort "bara" kostat max 20 000 kr. Det är väl det som är problemet. Vem vill betala mer än nödvändigt?

Det är så vår ekonomi funkar: tillräckligt många vill köpa för de priserna. Suger för oss andra. Man hade gärna sett rejält prisvärda alternativ, men de kort AMD har är ju inte heller jättebilliga. Men vi är extra utsatta i Sverige pga kronkursen, så det är inte bara rövarpriser som spelar in.

signatur
Medlem

För dyrt.
För långt.
Det här blir för mycket.

Medlem

Har inga större problem med att toppkorten kostar premium. Det är en lyxvara. 1060 och 4060 som hör till mellanklassen ligger fortfarande på konsumentnivå och lanserades till liknande pris, möjligtvis att 5060 blir liite dyrare.

Prestandan går dock vidare i full fart, det skiljer många hundra procent från 1060 till 4060 t ex.

80 och 90 modellerna har fått fantasipriser och även om man släger på ett Ti. Men nöjer man sig med ett vanligt 60-kort kommer man långt om man kan leva med att inte allt är ultra i inställningarna.

PS5 Pro har också stuckit iväg lite, men den vanliga PS5 kommer rulla på med GTA6 utan större förändringar.

Switchen lär inte vara långt ifrån priset på en vanlig PS5, nån tusenlapp, Hårdvaran skulle kunna rulla med GTA6 om man offrar prestanda mot att kunna bära med sig den. Om Rockstar nu gör en lightvariant, men fanns tydligen hintar om det.

Så prisfrågan är nog inte lika relevant som vad man föredrar att spela på om man bara skippar lyxen.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Ganska lätt faktiskt. Det jag menar är att marknaden ser inte ut som den gjorde för 10-15 år sedan. Idag kan du spela Resident Evil 4 Remake i "bra" grafik på en Iphone om 30fps är ok. En Iphone är liksom över 90% mindre än vad bara det externa nätaggregatet var på en Xbox 360.
Säg att senaste kortet SKA kosta 8000kr vad ska då föregångaren som också är "bra" kosta? Virrigt förklarat men hoppas ni fattar

Nu går det ju dock inte att få tag på ett nytt RTX 4090 då dom tagit dem ur produktion. Edit: (Okej Cdon hade ett för 33 tusen)

De kanske kan börja göra som med TV aparater då det är väldigt liten skillnad på dem. Gå ut med ett skyhögt pris från start och minska ned i pris över året för att sedan bli helt okej pris runt Black friday för att sedan fasas ut och släppa nytt kort året därpå.

signatur

Medlem

Förstår delar blir dyrare med åren, tycker ändå vi nått en patetisk gräns när gfx kort kostar 20-35.000kr.

En hobby kostar absolut men för mej är gaming gemenskap i första hand...communityn bland annat finns inte mycket som kan jämföras med lanparty tex Dreamhack.

Då man startade med C64, Amiga ( drog på copy party ) fruktansvärt kul. Hur som har man ju varit med från get go typ. Vi har E-sport som erkänts som sport mm vilket även det är otroligt med tanke på gamers sågs mer som några udda nerdar med fyrkantiga ögon.

I slutändan är jag mer rädd att communityn kommer bli mindre och mindre och det som orsakar det hela är ökningen i pris för konsoler och data delar. Där den som tjänar bra och bor själv har råd medans en barnfamilj inte längre mäktar med att köpa dessa till barnen.

Nintendo gör det ändå bra, vettig konsol till bra pris och generellt alltid legat bra i pris.

Medlem

Älskar min OG PS5 med skivläsare. Jättemånga och jättesnygga spel. Massa Blu-ray filmer och serier. Behöver inte köpa hårdvara eller mjukvara på lääääääänge. That's how winning is done!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Köp den ny istället då, dumt köpa 10 år begagnad hårdvara till så högt pris. Om det nu inte är samlarobjekt?

Tror inlägget syftar på att Switch 2 kan ha hårdvara som prestandamässigt ligger 10 år efter (jämfört med Xbox och PS). Någon här gjorde den liknelsen.

signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Tror inlägget syftar på att Switch 2 kan ha hårdvara som prestandamässigt ligger 10 år efter (jämfört med Xbox och PS). Någon här gjorde den liknelsen.

Om det jag läst folk gissar om one/ps4 prestanda stämmer (2013) så är ju 10 år för lite.
Men det är i alla fall bättre än nuvarande switch.

Medlem

Jag var faktiskt rätt nöjd med den första switchen, har kvar den än idag.
Men allt är så otroligt nedlåst, jag menar inte ens en ordentlig webbläsare?
Och spelen är dyrare än på någon annan plattform, det är riktiga ocker-priser.
Allt för ofta kände jag mig otroligt begränsad med en switch och plånboken blev snabbt tom med deras absurda digitala priser på spel....

Jag började snegla på en steam deck för att få ut mycket mer av en handhållen enhet istället och har inte blickat tillbaka sen dess.
Det är också ett bra (och bättre) alternativ till att bygga en svindyr speldator.
Och prisen på spel i Steam store är rena rama rean jämfört med Nintendos digitala store.

Steam deck och PS5 är nog det enda jag behöver faktiskt.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Jo, jag förstod det. Tycker bara det är lustigt med folk som fortfarande envisas med att en batteridriven liten maskin ska prestera på samma nivå som maskiner som drar tio gånger mer ström från vägguttaget. Trodde t.ex. Steam Deck skulle bevisa hur det ligger till då den presterar i nivå med bas-PS4 trots att den släpptes 2021.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, jag förstod det. Tycker bara det är lustigt med folk som fortfarande envisas med att en batteridriven liten maskin ska prestera på samma nivå som maskiner som drar tio gånger mer ström från vägguttaget. Trodde t.ex. Steam Deck skulle bevisa hur det ligger till då den presterar i nivå med bas-PS4 trots att den släpptes 2021.

Det är det nog ingen som tror, däremot kan man ju ha någon form av standard och förvänta sig mer av Nintendo istället för att acceptera deras inställning till prestanda och hårdvara som är långt ifrån godkänd.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det är det nog ingen som tror, däremot kan man ju ha någon form av standard och förvänta sig mer av Nintendo istället för att acceptera deras inställning till prestanda och hårdvara som är långt ifrån godkänd.

Jo, massor massor med folk som seriöst tror man kan jämföra bärbara med stationära konsoler, rakt av. Nintendo lanserade den kraftfullaste bärbara spelkonsolen någonsin 2017, och redan då var folk också igång och frågade sig varför Skyrim såg bättre ut på PS4 Pro 😂

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, massor massor med folk som seriöst tror man kan jämföra bärbara med stationära konsoler, rakt av. Nintendo lanserade den kraftfullaste bärbara spelkonsolen någonsin 2017, och redan då var folk också igång och frågade sig varför Skyrim såg bättre ut på PS4 Pro 😂

Jo absolut att de gjorde det men de la ju ribban på backen istället för att sätta högre krav på sig själva. De flesta spel ser ju ut som att någon spytt på skärmen lol. Det jag menar är att Nintendo verkar ha noll ambition när det kommer till att leverera hårdvara med iaf rimlig prestanda och något som andas lite kvalité. Tycker inte spelglädje eller bra hårdvara behöver utesluta varandra, möts på mitten istället.

Medlem

Men vad vill du ha av Nintendo då? En stationär likadan konsol som Sony och Microsoft? Skulle kraften göra det så mycket roligare i Nintendo spelen?

Personligen tycker jag att det är roligare att få något unikt sen kan jag naturligtvis klaga på att de bör se över ergonomin bättre vilket de har varit kungar på förut.

signatur

Skriv svar