Switch 2 – räddaren i prisnöden?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

Haha va? Sjuk generalisering du drog där. Eller så kan du tror det är så?

Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.

Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.

Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

Sanning är ju att majoriteten av spelen till Nintendo Switch finns till PS5 och Series S/X (och PC), förutom såklart Nintendos egna spel.

Mindre kul? Mer elände och våld? Utbudet är ju ännu större till PS5 än till Switch. Jag älskar min Switch, men mest för att den är så flexibel (bärbar/dockad) och för Nintendos spel.

Men t.ex Astro Bot till PS5 är bättre än nåt Nintendo släppt på flera år i plattformsväg, och är rent nöje utan ”våld och elände”. Ingen tvingar en att köpa våldsspel bara för att man äger en PS5, för den delen.. Det finns något för alla, oberoende av val av konsol.

Ja det är ju för Nintendos spel många vill ha en Switch, håller med, även indiespel gör sig riktigt bra på Switch. Håller däremot inte med om att Astrobot är bättre än Nintendos plattformsspel, det är riktigt bra men inte riktigt på den nivån som t.ex Odyssey eller SM Galaxy 1-2, i mitt tycke.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo absolut att de gjorde det men de la ju ribban på backen istället för att sätta högre krav på sig själva. De flesta spel ser ju ut som att någon spytt på skärmen lol. Det jag menar är att Nintendo verkar ha noll ambition när det kommer till att leverera hårdvara med iaf rimlig prestanda och något som andas lite kvalité. Tycker inte spelglädje eller bra hårdvara behöver utesluta varandra, möts på mitten istället.

Inget fel på prestandan på gamla Switchen, det var ungefär så kraftig det gick att få bärbara konsoler 2017 med de komponenter och fabrikationsprocesser som fanns tillgängligt då. I regel också bra byggkvalitet på Nintendos konsoler, joy-con spakarna har ju varit dåliga förstås, men de har aldrig haft samma kvalitetsproblem som ex. Xbox haft.

Det är förmodligen mest gamla fördomar som spökar sedan Nintendo på riktigt låg bakom teknologiskt med Wii.
Hade det stått Nvidia "Shield Deck" eller PSP 2 på Switch 2017 istället för Nintendo så hade färre klagat på att den var för svag.

Skrivet av Vintersorg:

Nja, Astro Bot utgör helt klart ett fräscht undantag, men annars är ju Sony sedan åtminstone PS4 varit ökända för ett ensidigt spelutbud bestående av massa snarlika "third person action-adventure games".
Nintendo har helt klart överlägsen variation bland sina exklusiva spelserier. Det finns skjutspel, fightingspel, plattformsspel, äventyrsspel, RPG:s, pusselspel, livssimulatorer, strategispel etc. Tycker Sony skötte variationen mycket bättre under PS3-eran. Riktigt trist tycker jag att Playstation t.ex. inte längre har ens en vettig partyspelserie...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inget fel på prestandan på gamla Switchen, det var ungefär så kraftig det gick att få bärbara konsoler 2017 med de komponenter och fabrikationsprocesser som fanns tillgängligt då. I regel också bra byggkvalitet på Nintendos konsoler, joy-con spakarna har ju varit dåliga förstås, men de har aldrig haft samma kvalitetsproblem som ex. Xbox haft.

Det är förmodligen mest gamla fördomar som spökar sedan Nintendo på riktigt låg bakom teknologiskt med Wii.
Hade det stått Nvidia "Shield Deck" eller PSP 2 på Switch 2017 istället för Nintendo så hade färre klagat på att den var för svag.

Nja, Astro Bot utgör helt klart ett fräscht undantag, men annars är ju Sony sedan åtminstone PS4 varit ökända för ett ensidigt spelutbud bestående av massa snarlika "third person action-adventure games"

Det som är så fascinerande med Nintendos egna spel är ju hur otroligt bra de ser ut trots hårdvaran, titta på Luigi’s Mansion 3 eller Mario Kart 8 eller varför inte Mario Odyssey, fantastiska animationer samt riktigt snygga, tidlösa skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det som är så fascinerande med Nintendos egna spel är ju hur otroligt bra de ser ut trots hårdvaran, titta på Luigi’s Mansion 3 eller Mario Kart 8 eller varför inte Mario Odyssey, fantastiska animationer samt riktigt snygga, tidlösa skulle jag säga.

Jo, designspråk och optimering är ju Nintendo i regel världsbäst på.
Vill minnas under Switch/PS4/Xbox One-eran gjorde Digital Foundry en genomgång och kom fram till att Nintendos spelserier i regel var bättre också på frame-rate än Playstation och Xbox, att Nintendo hade högst andel spel som körde 60fps och minst spel med påtagliga framedrops. Intressant med tanke på det något oförtjänta ryktet de har fått hos en del som teknologiskt värdelösa.
Sen håller jag med om tidlösheten, vilket väl beror på att Nintendo inte eftersträvar realistisk grafik. Realistisk grafik åldras extremt snabbt. Det som var "fotorealism" på PS3 ser ut som blockigt Nintendo 64 tio år senare.

Medlem

Jag har börjat spela fler äldre spel och indieutvecklade spel som inte kräver så mycket, och det fixar mitt GTX 1080 av galant i 1440p med sin långa tjänstgöring. Jag känner inte samma behov av att spela det senaste längre, och visst har prisutvecklingen av hårdvara varit en del av det. Så jag sörjer inte det här så mycket just nu, men grafikkortet kommer att trilla av pinnen en dag och sen vill jag kunna lira nya GTA i mer än 30 fps på PC.

Medlem

Jag tror fortfarande att det svenska priset kommer göra många besvikna. Alltid lika kul att se amerikanska youtubers beklaga sig över priset på senaste mobilen de testar och så kollar man priset här...... Dessutom är switch2 större med större skärm. Hamnar priset under 6 så blir jag väldigt förvånad.

Medlem

Jag tror det kan bli ett kommersiellt fiasko att lansera den till ett pris på över 5999,- Vi som hänger på FZ har ett spelintresse och kan tycka det är rimligt med den prisklassen. Det finns dock en kostnadsmässig smärtgräns för vad tex barnfamiljer vill lägga på en ny konsol. Speciellt om ingen utom kidsen har ett spelintresse och man redan äger den första Switchen. Samma gäller alla som köpte vanliga Switch för att "spela lite mario kart". Då köper man inte heller 2:an om man ska lägga 7000 för maskinen.

PS5 har sålt bra till högt pris men där är det en lite annan målgrupp och en betydligt tydligare uppgradering gentemot tidigare maskin. Det är också marknadens kraftpaket på marknaden när det kommer till konsol. Inget som icke spelande Svenssons köper till en 5-åring.... Då är det Switch som gäller

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Jag tror det kan bli ett kommersiellt fiasko att lansera den till ett pris på över 5999,- Vi som hänger på FZ har ett spelintresse och kan tycka det är rimligt med den prisklassen. Det finns dock en kostnadsmässig smärtgräns för vad tex barnfamiljer vill lägga på en ny konsol. Speciellt om ingen utom kidsen har ett spelintresse och man redan äger den första Switchen. Samma gäller alla som köpte vanliga Switch för att "spela lite mario kart". Då köper man inte heller 2:an om man ska lägga 7000 för maskinen.

PS5 har sålt bra till högt pris men där är det en lite annan målgrupp och en betydligt tydligare uppgradering gentemot tidigare maskin. Det är också marknadens kraftpaket på marknaden när det kommer till konsol. Inget som icke spelande Svenssons köper till en 5-åring.... Då är det Switch som gäller

Tror det mest rimliga blir att den kommer kosta ca. 1000-1500 mer än Switch Oled, dvs. någonstans omkring 5000-5500 (tror mest på 5499:-)
Även om den kommer bli förhållandevis kraftfull, så lär det ju inte vara direkt några banbrytande high-tech komponenter den kommer vara byggd med. Med tanke på att Nintendo brukar vilja lägga sig lägre i pris än närmaste konkurrenterna så känns det rimligt med nån femhundring lägre än nuvarande prisbild för bas-PS5. Sen så är det inte nödvändigtvis att den kommer bli en dundersuccé ändå bland barnfamiljer på samma skala som gamla Switch. Men tror den kommer kompensera det genom att locka fler lite äldre kunder som vill ha en kraftfull bärbar konsol, en del av dem som överväger t.ex. Steam Deck lär väl kunna lockas av Switch 2 mer kompletta paket med fysiska spel, löstagbara kontroller och tv-dockstation. Blir nog lite att gamla Switch och Switch 2 på så sätt till viss del kommer komplettera varandra på marknaden.

Och det är väl helt OK. Det är ju samma pengar oavsett om Nintendo tjänar dem på Switch eller Switch 2. Så länge Switch 2 blir en förhållandevis stor succé med typ 70M sålda ex på 5-6 år eller så, då spelar det ju inte så stor roll egentligen om gamla Switch äter upp 20M av de potentiella kunderna.

Medlem

Äh, 5090 är ytterligare ett Titan-kort de döpt om för att få gamers att tro att det är ett spelkort och därför betalar den sanslösa premien för lite bättre prestanda än det näst häftigaste.

signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror det mest rimliga blir att den kommer kosta ca. 1000-1500 mer än Switch Oled, dvs. någonstans omkring 5000-5500 (tror mest på 5499:-)
Även om den kommer bli förhållandevis kraftfull, så lär det ju inte vara direkt några banbrytande high-tech komponenter den kommer vara byggd med. Med tanke på att Nintendo brukar vilja lägga sig lägre i pris än närmaste konkurrenterna så känns det rimligt med nån femhundring lägre än nuvarande prisbild för bas-PS5.

Allt du säger låter rimligt. Jag hoppas ju iaf på ett pris som max ligger där du säger typ 5499,-

Medlem
Skrivet av V5er:

Jag tror Switch 2 kommer kosta $400 (utan sales tax) och det blir ca 4400 kr utan moms. Med moms blir det i Sverige således ca 5500 kr. Med lite kem-skatt och Bergsala-skatt hamnar vi på 5995 kr tror jag.

Räkna med 6500kr.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Och varar längre. Vill man ha kul väljer man Switch. Vill man ha mindre kul, mer elände och våld, trasiga spel, och spel som ser likadana ut, så väljer man PS5.

Du läser mycket av John Bauer antar jag?

Medlem

Det går ju inte att jämföra ett verktyg med en leksak.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det går ju inte att jämföra ett verktyg med en leksak.

99,99% leker dock med verktyget

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Håller helt med. Tror dom vinner mycket på att hålla priset nere jämfört med konkurrenterna. Visserligen har dom inte samma prestanda men Nintendo är ren spelglädje. En Switch kostar ju trots allt bara som två tacokvällar

Undrar varför bredbandsleverantörerna inte gör det. De har fler konkurrenter. Det kanske beror på att de är giriga.

Medlem
Skrivet av magma:

Jag tror att en del av problemet är konsumenterna som går med på dessa priser. Låt bli att köpa så får företagen lära sig vad som säljer och inte. Nu senast är 50-serien som förutom sin skyhöga prislapp har tillverkningsproblem och drivrutiner som strular. Jag förstår inte hur folk kan acceptera detta.

Det är inte ”folk” som driver priserna. Satsningarna på AI fordrar enorma mängder datorkraft i form av grafikkort som tillhandahålls av primärt NVIDIA. Storföretag som vill bli/fortsätta vara konkurrenskraftiga dammsuger marknaden.

Medlem

Spelglädjen Nintendo erbjuder är bättre och håller oftast väldigt bra över tid.
Just nu spelar jag och min sambo Super Mario Bros Wii tillsammans på kvällarna. Det är ganska utmanande och väldigt roligt. Vi tänker köpa Switch2 när den kommer, och liknande spel som Super Mario Bros Wii, som man kan vara två på.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Räkna med 6500kr.

Tja, det beror på hur mycket Bergsala vill ha per enhet.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

99,99% leker dock med verktyget

Källor på det?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Näe. Man klagar ju om en hårdvara är svag, inte på grund av namnet på enheten.

Var det någon som klagade på svag hårdvara på Nintendo gamecube?!

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Deekar:

Räkna med 6500kr.

Känns som man då måste konkurrera med PS5. Självklart olika USP:ar för maskinerna men inte bra att vara lika dyr som PS5

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Känns som man då måste konkurrera med PS5. Självklart olika USP:ar för maskinerna men inte bra att vara lika dyr som PS5

Sant men har svårt att se att den kommer bli billigare. Jävla kap isåfall med tanke på dagens elektronikpriser i Sverige!

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Kollar man pris på elgiganten vad Steam Deck kostar så trillar man ju baklänges, men då ska ju butiken ha sin kaka.

Ja 9995:- kr.

signatur

Medlem
Skrivet av BiffTannen:

Första switch var dyrare än Xbox one och ps4 när den kom. Köpte min one s med två spel år 2016 eller 17 för 2222kr switch kom 2017 och kostade typ 3700kr.

Medlem

Idag är det 8 år sedan Switch 1 lanserades för 300 dollar. Den summan motsvarar ca 386 dollar i dagens penningvärde. Jag tror fortfarande Switch 2 kommer kosta 400 dollar, vilket blir ca 5500 kr inklusive moms. Sen ska staten ha nån hundralapp i kemikalieskatt och Bergsala ska ha sitt påslag så jag tror det svenska priset landar på 5995 - 6295 kr.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Första switch var dyrare än Xbox one och ps4 när den kom. Köpte min one s med två spel år 2016 eller 17 för 2222kr switch kom 2017 och kostade typ 3700kr.

Ja fast ps4 och Xbox one som kom 2013 hade väl sjunkit mycket i pris vid det laget? Nu har PS5 höjts i pris sedan det släpptes. Switch var också något nytt och häftigt medans Switch 2 mycket är en uppgradering av vad många redan har hemma.

Säger inte att jag har rätt eller att du har fel. Bara spekulationer från min sida.

Medlem
Skrivet av lonian:

Näe. Man klagar ju om en hårdvara är svag, inte på grund av namnet på enheten.

Var det någon som klagade på svag hårdvara på Nintendo gamecube?!

Jo, faktiskt. Nintendo har ett rykte om sig om svag hårdvara sedan typ Nintendo DS var mycket svagare än PSP (så ja, det har stämt väl med flera av deras konsoler att de varit svaga). Men hade som sagt Sony släppt PSP 2 med gamla Switchens specs 2017, så tror jag färre hade klagat på prestandan. Minns att folk klagade på konsolens prestaanda innan den ens var släppt, precis som redan nu klagar folk på Switch 2:s prestanda

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, faktiskt. Nintendo har ett rykte om sig om svag hårdvara sedan typ Nintendo DS var mycket svagare än PSP (så ja, det har stämt väl med flera av deras konsoler att de varit svaga). Men hade som sagt Sony släppt PSP 2 med gamla Switchens specs 2017, så tror jag färre hade klagat på prestandan. Minns att folk klagade på konsolens prestaanda innan den ens var släppt, precis som redan nu klagar folk på Switch 2:s prestanda

Tror du är helt fel ute där, är prestandan svag så är den svag, oavsett namn på konsolen. Jag personligen skiter i vem som gör konsolen, jag lirar ofta på mitt 3ds tex, den är svag om något nu för tiden hehe, men jag tycker man bör och skall förvänta sig mer av Nintend idag, inte nöja sig med förlegad hårdvara bara för att det är just Nintendo. Tror också att anledningen till att folk redan nu spekulerar kring/klagar på Switch 2's prestanda är för att den med största sannolikhet kommer vara svag, speciellt då om den landar kring priset som snackas om här i tråden/vad ryktena pekar mot.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag är ganska övertygad att hela internet gått bananas och funderat på vad i h*vete Sony håller på med om PSvita 2 var mindre kraftfull än Nintendo Switch 2.

signatur

Skriv svar