Diskutera – Vilken nedlagd utvecklare sörjer du mest?

Medlem

Bullfrog
LucasArts
Sierra

signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av benwick:

bitmap brothers, microprose, bullfrog

De finns faktiskt fortfarande kvar, och inte bara som ett varumärke köpt av någon helt annan (till skillnad mot ex. 3D Realms) - en av grundarna (Bill Stealey) är involverad. Sen har vägen dit varit lite krokig.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Det gamla Epic games förmodligen. pre Gears of war.

Medlem

Bullfrog, Microprose, Novalogic.

Så många bra spel och så många minnen dessa utvecklare givit mig.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Looking Glass Studios. Det är alltid det första som dyker upp i mitt huvud vid såna här frågor. Sad-face.

Skribent

Kommer aldrig komma över Bullfrog.

Medlem

Westwood studios

signatur

00:00:02:42

Medlem

Epyx

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Silicon Knights
3DO

Backloggens befriare
Skrivet av Kalliban:

Edit: Blizzard North om det räknas.

Klart de räknas, det är mitt svar i alla fall!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Black Isle, Looking Glass, Troika

Medlem

Kanske mest som utgivare, men dom hade ett otroligt bibliotek av spel. Och den loggan! Wow!

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Acclaim!

Psygnosis! Vilka spel de släppte till Playstation.

Medlem

Gas Powered Games skulle jag tro, men det är nog för att jag spenderade så mycket tid i Dungeon Siege 2 och Supreme Commander.

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Gas Powered Games skulle jag tro, men det är nog för att jag spenderade så mycket tid i Dungeon Siege 2 och Supreme Commander.

Ooooh, jag förlovade mig under en coop-spelsession av Dungeon Siege 1! Galet bra spelserie, iaf 1an och 2an!

signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

No One Lives Forever skulle jag vilja se en uppföljare till eller bara göra om den.... gillade estetiken

Medlem

Cinemaware

Defender of the Crown
It Came from the Desert
Wings

Medlem

Westwood alla dagar i veckan!

Medlem

Westwood studios o lucasarts.

Medlem
Skrivet av grungeman:

Cinemaware

Defender of the Crown
It Came from the Desert
Wings

Wings! ❤️
Var och är förundrad hur spelet kunde vara så långt och bara låg på två disketter?
Är nog det första spelet jag minns att jag var väldigt investerad i storyn.

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Bullfrog, den bästa utvecklaren genom tiderna!
Digital Illusions innan de började släppa BF.

Medlem

Westwood

signatur

Ruthless Milsim - gå med idag!
https://discord.gg/5Ab9sGVeMj

Medlem

Sierra On-Line.
Cinemaware, Lucasarts

Dödgrävaren

Raven är väl inte nedlagt men de gjorde en del riktigt spännande spel innan de fastande i COD-träsket.

Medlem

Looking Glass Studios (Thief 1+2, System Shock)
Ion Storm Austin (Deus Ex 1)

Medlem
Skrivet av theailer:

Looking glass
RIP Terra Nova, Thief och världens utan tvekan bästa spelserie någonsin: System Shock

Jupp, Looking Glass Studios var det första jag tänkte på när jag såg rubriken.

Jag sörjer såklart också Westwood.

Skrivet av kebbe:

Troika Games släppte tre guldkorn och gick hem. Trist såklart men föredrar det ödet över den tragiskt ovärdiga kvalitetsdöden som utvecklare likt Blizzard, Obsidian och Bioware gick till mötes av att överleva.

Obsidian har släppt hela tre spel sedan 2020 som alla tagits emot väl. Det finns ingen kvalitetsdöd där.

Medlem

Shiny var balla. Dom gjorde jäkla weird och quirky spel och jag hade gärna velat se deras stil med dagens teknik.

Monolith tar dock kakan för mig. Nu hade dom förvisso inte gjort något av intresse för mig på många år (även om Mordor var bra) men deras katalog från 90 och 00-talet är exceptionell. Spel jag växte upp med som gjorde stora intryck på mig. Spel jag fortfarande kör igenom någon gång per år.

Medlem

Lionhead studios eller vad det hette för jag älskade Black and White 2 och hoppades länge på ett tredje spel, deras Movie Maker-spel (man skulle göra ett hollywood) var också väldigt roligt för man kunde lägga upp sina "filmer" på ett gemensamt community för sitt spel.

Westwood och Bullfrog är också saknade, jag blev väldigt förvirrad i övrigt när jag såg något företag som hette just Westwood om jag inte minns fel. Som inte ens hade med spel att göra.

Skriv svar