Ny massiv Stalker 2-patch ute – över 1 200 ändringar

Robot
Ny massiv Stalker 2-patch ute – över 1 200 ändringar

Bra blir bättre och mindre buggigt.

#stalker-2

Medlem

Snart dags att börja spela alltså!
Märkte ganska snabbt att release-versionen präglades av Stalkers typiska opolerade ädelstens-kvalité där potentialen var stor men lite polerande behövdes.

Medlem

Hahaha att det ens är lagligt att släppa en produkt där det sen behöver genomföra 650 + 1800 + 1200 olika fixar.

Medlem

Det är fult, buggigt och dåligt optimerat men endå är jag inte ledsen över att jag köpte det vid släpp!

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahaha att det ens är lagligt att släppa en produkt där det sen behöver genomföra 650 + 1800 + 1200 olika fixar.

Fast lite överseende kan man väl ändå ha just för det här spelet pga att utvecklarna är från Ukraina och i det landet är det krig, eller? Menar det kan ju ha haft en rätt rejäl påverkan på utvecklingen av spelet.

signatur
Medlem
Skrivet av MrStrange:

Fast lite överseende kan man väl ändå ha just för det här spelet pga att utvecklarna är från Ukraina och i det landet är det krig, eller? Menar det kan ju ha haft en rätt rejäl påverkan på utvecklingen av spelet.

Fel. Dom har tillfälligt uppehälle och lokaler i Prag. Dom flyttade sin studio dit när kriget startade. Så tycker inte man kan ha överseende med det med tanke på hur länge dom hållt på med spelet. Kriget har pågått mindre än en 1/3 av tiden spelet varit i utveckling. Det har ju kantas av problem sedan starten.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Eftersom STALKER 2 är för tungdrivet för mitt RTX 2080 (eller snarare min CPU från 2018) har jag lagt det på hyllan tills jag lagat min nya dator med 4090 och Ryzen 7800X3D, så jag undrar - är det här spelet egentligen så bra?

Jag upplevde med första STALKER och med uppföljarna Clear Sky och Call of Prpyat att de blev rätt enformiga rätt fort.

Jag gillar serien och älskar settingen och atmosfären. Men alla tre spel led av samma upplägg, nästan som med Ubisoftspel. En stor karta med en jämnt spridd utsådd av läger eller minibaser med 3-10 skurkar i varje som man ska rensa upp.

Trista uppdrag, gå och rensa en fiendebas för att kanske rädda en NPC man inte bryr sig ett dugg om, vandra tillbaka till hembasen, sälja och köpa vapen och ammo, sen ut på samma repetetiva uppdrag.

Illusionen av en dynamisk, autentisk, levande värld spräcktes ganska snabbt. Och jag kände aldrig någon connection till storyn, kände inte att jag progredierade mot nåt högre mål, såg inget slut i sikte. Det slutade med att jag efter några dussin timmar stängde av alla tre spelen.

I ärlighetens namn, lider inte STALKER 2 av samma problem?

signatur

Memento Mori

Medlem

härligt, då kanske det snart är dags att testa spelet då

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av robbis:

Fel. Dom har tillfälligt uppehälle och lokaler i Prag. Dom flyttade sin studio dit när kriget startade. Så tycker inte man kan ha överseende med det med tanke på hur länge dom hållt på med spelet. Kriget har pågått mindre än en 1/3 av tiden spelet varit i utveckling. Det har ju kantas av problem sedan starten.

Du får det att låta som att de bara behövde flytta på sin dator och utveckla vidare. Hela deras sociala/arbets liv förändras vid flytten + dubbla stressen de måste upplevt att deras land är i krig samtidigt som de utvecklar + allt annat som kommer med det.

De förtjänar definitivt lite överseende

Medlem
Skrivet av robbis:

Så du menar att utvecklarna av Stalker 2 inte har blivit rejält påverkade både mentalt och fysiskt av att behöva fly från sitt hemland och konstant bli påminda om att deras vänner, bekanta och landsmän dör i landet de flydde ifrån..? Försök visa lite medmänsklighet, empati och förståelse va? Jag tror att du inte heller alltid skulle kunna utföra ditt arbete till 100% med ständiga mardrömmar och tankar om kriget som pågår i ditt hemland.

signatur
Medlem
Skrivet av robbis:

Halva studion är kvar i Kyiv. Spelet började utvecklas 2018, så lite mindre än hälften av tiden har det varit krig.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Halva studion är kvar i Kyiv. Spelet började utvecklas 2018, så lite mindre än hälften av tiden har det varit krig.

2010 började utvecklingen av 2an. Så 14 år varav 2 år i krig.

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

2010 började utvecklingen av 2an. Så 14 år varav 2 år i krig.

Nej, studion gick i konka 2012, vad snackar du om? Utvecklingen startades från grunden 2018 varav nästan 3 år i krig, den här information är inte svår att få tag på.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nej, studion gick i konka 2012, vad snackar du om? Utvecklingen startades från grunden 2018 varav nästan 3 år i krig, den här information är inte svår att få tag på.

"GSC Game World first announced STALKER 2 in 2010, via a personal statement from the developer's CEO and founding member, Sergiy Grygorovych. The CEO set a 2012 release date for the game, and announced that the long-awaited, fully-fledged sequel would use a brand-new engine, designed to bring the game to multiple platforms as opposed to just PC."

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

"GSC Game World first announced STALKER 2 in 2010, via a personal statement from the developer's CEO and founding member, Sergiy Grygorovych. The CEO set a 2012 release date for the game, and announced that the long-awaited, fully-fledged sequel would use a brand-new engine, designed to bring the game to multiple platforms as opposed to just PC."

Sen gick studion KK 2012, vad är det som är så svårt att förstå? Stalker 2 har varit i kontinuerlig utveckling sen 2018 efter att man avslutade sitt sista DLC för Cossacks 3.

Pinsamt.

signatur

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Sen gick studion KK 2012, vad är det som är så svårt att förstå? Stalker 2 har varit i kontinuerlig utveckling sen 2018 efter att man avslutade sitt sista DLC för Cossacks 3.

Pinsamt.

Fortsätt inte motargumentera eller bemöta honom med fakta. Han blir bara förbannad.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Är ju inte som att studion uteslutet har släppt trasiga spel de senaste 20+ åren.. eller vänta nu..

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Pinsamt.

🤚

signatur

1# FZ Troll

Hoppas hoppas det börjar rulla bättre på min burk med patchen 🙏 Har ändå ett 4070 Ti S, numera ett 5700x3d och 32 gb RAM men inväntar gärna en bättre spelupplevelsen för prestanda är fortfarande rätt bedrövlig.

Edit: Rullar betydligt bättre nu men kan också bero på att jag slog på resizeable BAR eller vad tusan det heter i BIOSen. Men något har hänt iaf.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av B-itta:

Du får det att låta som att de bara behövde flytta på sin dator och utveckla vidare. Hela deras sociala/arbets liv förändras vid flytten + dubbla stressen de måste upplevt att deras land är i krig samtidigt som de utvecklar + allt annat som kommer med det.

De förtjänar definitivt lite överseende

Men du måste förstå; spelutvecklare är bara spelutvecklare! Om de inte utvecklar spelet så existerar de inte. De har ingen fri vilja, fritid, liv, värderingar, känslor, ansvar, framtidsvisioner, svårigheter, behov och så vidare!

Det är väl så det fungerar, right?

Medlem

Fast så jävla hårt kan inte kriget ha tagit på dom om det är viktigare att utveckla ett spel och tjäna pengar än att fösvara sitt land.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Vore intressant att höra vad betyget skulle vara idag efter patchar, från någon som spelat?
Jag startade och körde väldigt kort men fastnade inte i det som med Metrospelen men det var nog före senaste två patcharna.

Medlem

Hur ser A-life ut idag? Väntar på köpa tills folk tycker det känns färdigt och en fin rea

Medlem
Skrivet av noyart:

Hur ser A-life ut idag? Väntar på köpa tills folk tycker det känns färdigt och en fin rea

Bättre men inte helt på plats. Det intressanta är att alla funktioner verkar finnas men är avaktiverade. Det finns moddar som aktiverar dom igen, men det dödar prestandan ganska rejält.

Jag tror helt enkelt att det inte är möjligt att få en A-life som fungerar fullt likadant som i originaltrilogin. Det krävs helt enkelt för mycket processorkraft för att det ska fungera i en stor öppen värld.

signatur

Medlem

Kanske dags att dra igång detta igen ett par månader senare

signatur

MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Bättre men inte helt på plats. Det intressanta är att alla funktioner verkar finnas men är avaktiverade. Det finns moddar som aktiverar dom igen, men det dödar prestandan ganska rejält.

Jag tror helt enkelt att det inte är möjligt att få en A-life som fungerar fullt likadant som i originaltrilogin. Det krävs helt enkelt för mycket processorkraft för att det ska fungera i en stor öppen värld.

Hoppas dom kommer på en lösning på något sätt. ska ta i titta på vilka mods som finns ute nu

Medlem

grymt spel!

signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Eftersom STALKER 2 är för tungdrivet för mitt RTX 2080 (eller snarare min CPU från 2018) har jag lagt det på hyllan tills jag lagat min nya dator med 4090 och Ryzen 7800X3D, så jag undrar - är det här spelet egentligen så bra?

Jag upplevde med första STALKER och med uppföljarna Clear Sky och Call of Prpyat att de blev rätt enformiga rätt fort.

Jag gillar serien och älskar settingen och atmosfären. Men alla tre spel led av samma upplägg, nästan som med Ubisoftspel. En stor karta med en jämnt spridd utsådd av läger eller minibaser med 3-10 skurkar i varje som man ska rensa upp.

Trista uppdrag, gå och rensa en fiendebas för att kanske rädda en NPC man inte bryr sig ett dugg om, vandra tillbaka till hembasen, sälja och köpa vapen och ammo, sen ut på samma repetetiva uppdrag.

Illusionen av en dynamisk, autentisk, levande värld spräcktes ganska snabbt. Och jag kände aldrig någon connection till storyn, kände inte att jag progredierade mot nåt högre mål, såg inget slut i sikte. Det slutade med att jag efter några dussin timmar stängde av alla tre spelen.

I ärlighetens namn, lider inte STALKER 2 av samma problem?

Så är det, håller med till ett hundra procent.

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Fast så jävla hårt kan inte kriget ha tagit på dom om det är viktigare att utveckla ett spel och tjäna pengar än att fösvara sitt land.

Du har väl inte en aning om vad de gör för att försvara sitt land? Det är inte bara vid fronten som krig förs och det är viktigt att ett land och dess företag fungerar någorlunda även i krig. "Tjäna pengar"=skatt=försvar. Teknikutveckling likaså och om du har lite koll på modern krigföring så borde du veta att man tar mycket hjälp från spelutvecklare.

Personangrepp Deluxe (opatchat). Akta så ni inte får en bro-släpp av moderatorn.

Jag älskade de tre första spelen, de hade atmosfär och var opolerade, men det fanns en känsla där som S2 inte kommer i närheten av. Jag tror den största boven i dramat är Unreal Engine. Den passar inte.

signatur
1
Skriv svar