Ett spöke återvänder - för tre konserter på Tele2!

Backloggens befriare

Jag hade hoppats att de bara körde Kräm på de här konserterna.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag hade hoppats att de bara körde Kräm på de här konserterna.

Ja, nu när de struntar i principer så borde de låtit det spöket återuppstå också men kommer inte hända tyvärr.

Medlem

Saknade alternativet "hade gärna gått om jag kunnat"

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Idag bytte de tydligen ut "Jag ser dig" mot hitsingeln "Max 500" i passande spöklik version!

Medlem

Typ enda låten jag ville höra under avskedsturnén men inte fick som får mig att nästan önska jag var där nu: Pärlor! De fick ihop den riktigt bra med Romeo också.

Farornas Konung

KENT. För mig betyder Kent svettlukt! Ett av världens tråkigaste band. Kanske bara Cold Play som är mer slätstrukna!!

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

KENT. För mig betyder Kent svettlukt! Ett av världens tråkigaste band. Kanske bara Cold Play som är mer slätstrukna!!

Haha! Två av mina favoritband!

Medlem
Farornas Konung
Skrivet av Gertzy:

Haha! Två av mina favoritband!

Haha.. Ja smaken är ju som den berömda baken! Två band som jag har försökt att gilla men inte lycklats med!

Medlem

Ett av mina absoluta favoritband. Började lyssna på dem vid Vapen och Ammunition för 23 år sedan (pga en tjej) och de har följt med sedan dess. Gick på deras näst sista spelning i Stockholm och där tog det slut för mig.

Hade inte haft något emot att höra mer av deras musik, Jocke Bergs soloalbum var också riktigt bra, men minns väl hur principfasta de var förr i tiden. Återförenas på riktigt istället för att klämma fram tre konserter där tre extra var inplanerade för att släppas som extra när biljetterna tog slut.

Lite som när ett ex gjort slut och sedan åtta år senare vill bli tillsammans igen, eller i alla fall få bekräftelse under en vecka för att sedan försvinna igen.

Medlem

Haha.. Ja smaken är ju som den berömda baken! Två band som jag har försökt att gilla men inte lycklats med!

Så är det ju! För mig har de "alltid" varit med, i alla fall sen jag började utveckla någon slags musiksmak i typ 11-12 årsåldern så nu när jag börjar bli gammal är det svårt att lära mig tycka om nytt så de ligger väl kvar som gamla kära bekanta haha!

Medlem

Åh! En av mina favoritlåtar spelades idag! Nickade Sundance Kid på deras forum way back!

Medlem

För mig kan listan utökas med U2 och Foo Fighters, men ja... Kent har verkligen aldrig lockat. Tycker allt jag hört varit otroligt tråkigt att lyssna på.

Och cynikern i mig tycker det är rätt osmakligt att göra en stor comeback efter en så jäkla storslagen avslutning som de fläskade på med. Men gillar folk det så får de. ¯\_(ツ)_/¯

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Lilla ego också! Skulle nog säga detta verkar ha varit den bästa konserten hittills!

Medlem

Det har tydligen varit sparsmakat med mellansnack på spelningarna men ikväll var han tydligen pratglad och tog upp "Kent-promenaden". Vilket är kul att höra om. Precis som om deras tidigare Etuna-år.

Medlem

Mitt första möte med kent kom när jag var runt sju år gammal och vi hade nån mix-cd hemma med "Frank" minns att jag tyckte om låten men hade ju ingen aning om att det var kent. Åren gick men så 1999 släpptes HH och då fastnade jag som 10-åring. Första konserten kom 2005 och sedan dess har jag sprungit på oräkneliga konserter med bandet.

Brottades väldigt mycket med den här återföreningen. Avslutet var ju så jävla perfekt som det kunde bli, men föll till föga och gick i lördags och well....Det första är väl att jag glömt bort hur uselt ljudet många gånger är i den där arenan, diskant så att det förslår och stundtals hörde man ju knappt Jocke och bandet kändes (som väl kanske är naturligt) inte riktigt i synk på samma sätt som de gjorde tidigare.

Publiken var också den....Speciell? Nu var det visserligen lördag och med allt vad det innebär men herregud vad tydligt det blev för mig hur många som faktiskt nog aldrig varit på en konsert med kent. Massor av kids som drog efter "Förlåtelsen" än ännu fler som gick när "747" tonades ut....Känns inte som att man riktigt har koll på bandet då va?

Kanske är jag bara elitistisk och gubbgrinig nu, men att se alla kids som skrek "grisch" och bara malde på om "Pärlor" krossade lite mitt hjärta. kent har aldrig handlat om att vara någon form av elit i min bok. Det är melankoli, tristess i en småstad och heartbreak för mig. Det är jobbiga år i tonåren, det är första natten ensam i sin studentlägenhet eller bussen på landet till en tonårsförälskelse.

Men! Tiden har sin gång och jag kan väl inte säga att jag ångrar att jag gick, det var kul att se gubbarna igen. Hoppas dock verkligen att de bestämmer sig på allvar nu, antingen så har de fått blodad tand av detta och då tycker jag att de ska köra på igen och börja släppa nytt material. Jocke kan ju uppenbarligen fortfarande skriva då hans soloplatta var riktigt fin, men annars får man verklige låta liket ligga nu. Det får inte bli Gyllene Tider över det.

Medlem
Skrivet av pinky:

Ett av mina absoluta favoritband. Började lyssna på dem vid Vapen och Ammunition för 23 år sedan (pga en tjej) och de har följt med sedan dess. Gick på deras näst sista spelning i Stockholm och där tog det slut för mig.

Hade inte haft något emot att höra mer av deras musik, Jocke Bergs soloalbum var också riktigt bra, men minns väl hur principfasta de var förr i tiden. Återförenas på riktigt istället för att klämma fram tre konserter där tre extra var inplanerade för att släppas som extra när biljetterna tog slut.

Lite som när ett ex gjort slut och sedan åtta år senare vill bli tillsammans igen, eller i alla fall få bekräftelse under en vecka för att sedan försvinna igen.

Skrivet av PeTTs0n:

För mig kan listan utökas med U2 och Foo Fighters, men ja... Kent har verkligen aldrig lockat. Tycker allt jag hört varit otroligt tråkigt att lyssna på.

Och cynikern i mig tycker det är rätt osmakligt att göra en stor comeback efter en så jäkla storslagen avslutning som de fläskade på med. Men gillar folk det så får de. ¯\_(ツ)_/¯

U2 är ett annat av mina favoritband! Var glad när någon hade tagit med pistol till Globen (tror det var en polis som hade tagit med tjänstvapnet av någon anledning) så de ställde in hela konserten och bokade om den något datum så lyckades knipa biljett då. Men skulle vilja se dem på typ Ullevi i ännu större format!

Ja, avskedet var ju så himla fint orkestrerat och det klingar ju falskt nu när Jocke påstår att de inte lovade att aldrig återvända när de skrev "sista albumet, sista turnén" vilket känns rätt tydlig indikation på vad som menas. Men men. Väldigt många människor känner tydligen behov av att höra UDA, KV och andra hitsinglar för miljonte gången. För mig känns det mer "sellout" på ett sätt som bandet tidigare var starkt emot och de kan inte ens göra någonting speciellt och spela mer unika låtar. Visst, Pärlor var som sagt längesen de spelade så den hade varit kul att höra men att den är en Tiktok-trend gör att det känns som ett annat band för en ny publik.

Skrivet av greb1989:

Mitt första möte med kent kom när jag var runt sju år gammal och vi hade nån mix-cd hemma med "Frank" minns att jag tyckte om låten men hade ju ingen aning om att det var kent. Åren gick men så 1999 släpptes HH och då fastnade jag som 10-åring. Första konserten kom 2005 och sedan dess har jag sprungit på oräkneliga konserter med bandet.

Brottades väldigt mycket med den här återföreningen. Avslutet var ju så jävla perfekt som det kunde bli, men föll till föga och gick i lördags och well....Det första är väl att jag glömt bort hur uselt ljudet många gånger är i den där arenan, diskant så att det förslår och stundtals hörde man ju knappt Jocke och bandet kändes (som väl kanske är naturligt) inte riktigt i synk på samma sätt som de gjorde tidigare.

Publiken var också den....Speciell? Nu var det visserligen lördag och med allt vad det innebär men herregud vad tydligt det blev för mig hur många som faktiskt nog aldrig varit på en konsert med kent. Massor av kids som drog efter "Förlåtelsen" än ännu fler som gick när "747" tonades ut....Känns inte som att man riktigt har koll på bandet då va?

Kanske är jag bara elitistisk och gubbgrinig nu, men att se alla kids som skrek "grisch" och bara malde på om "Pärlor" krossade lite mitt hjärta. kent har aldrig handlat om att vara någon form av elit i min bok. Det är melankoli, tristess i en småstad och heartbreak för mig. Det är jobbiga år i tonåren, det är första natten ensam i sin studentlägenhet eller bussen på landet till en tonårsförälskelse.

Men! Tiden har sin gång och jag kan väl inte säga att jag ångrar att jag gick, det var kul att se gubbarna igen. Hoppas dock verkligen att de bestämmer sig på allvar nu, antingen så har de fått blodad tand av detta och då tycker jag att de ska köra på igen och börja släppa nytt material. Jocke kan ju uppenbarligen fortfarande skriva då hans soloplatta var riktigt fin, men annars får man verklige låta liket ligga nu. Det får inte bli Gyllene Tider över det.

För mig var det lite av en slump att jag upptäckte dem. Såg en notis i lokaltidningen om HH-släppet och jag visste inte vem "Kent" var utan det var omslaget med tjejen i svart hår som fångade mig. Hade aldrig sett någon med det förut så jag blev lite mesmerized. Så fick jag brorsan att ta hem skivan på ett LAN så jag lyssnade och det var någonting som klickade. Men det var nog först vid V&A som jag verkligen fastnade med "vissellåten" (Dom andra) och FF och var så avundsjuk för tyckte det var så häftigt koncept med den helvita konserten på Stadion. Tyvärr hade jag inte så bra koll på konserter och så på skivan efter så missade hela tältturnén 2005 tyvärr men fick bootleg från Storängsbotten av en forumit så lyssnade väldigt mycket på den. Men DOJD var en väldigt mästerlig skiva som också blev väldigt mycket tröst när min fostermor låg hemma sjuk i cancer och jag kände att musiken både gav mig förståelse och förberedelse för vad som hände mig då.

Överlag har det varit ett bra band för en outsider som mig, har känts som han sjungit om mig och förstått mig. Det har känts så personligt och som en varm filt över mig när allt annat har känts skit. Så för mig har det aldrig bara varit "bra låtar" utan som en vän jag verkligen behövt under uppväxten. Nu har de ju övergått från det till "alla ska med" band - eller som någon hipster skrev på BON.se - jag slutade lyssna på Kent när de blev för populära och plötsligt gick mina mobbare på deras konserter.

Men kan hålla med dig. Lägg ned eller återkom på riktigt. Hade de haft en skiva i ryggen hade jag nog kunnat förlåta dem och velat gå på dessa konserter. Nu känns det bara "billigt". De gick från att lägga ned med flaggan i topp och göra det med stil och klass, men ska de bara köra återvändarkonserter i huvudstan med jämna mellanrum tappar jag mer och mer respekt för dem. Tyvärr.

Medlem

De har inte producerat något nytt album och inte turnerar de heller, så jag förstår nog inte riktigt uppståendelsen.

Medlem

Aldrig gillat Kent eller Jocke Berg, men han producerade Lars Winnerbäcks senaste skiva rätt bra. Synd bara att han körar på skivan också 😑

Medlem
Skrivet av Loxus:

Aldrig gillat Kent eller Jocke Berg, men han producerade Lars Winnerbäcks senaste skiva rätt bra. Synd bara att han körar på skivan också 😑

Jaha det var därför han gästade Winterdäck när han spelade i Globen Tyckte det var fint att de även spelade Sverige!

Medlem
Medlem

Hoppas de inte glömde bort deras största hit.

Medlem

Kent, ett band som inte direkt faller i min smak förutom albumet "Vapen och Ammunition", som jag lyssnar på än idag, från och till. Inte förvånad över att de återförenas men det går ju helt emot vad de sa.

Medlem
12
Skriv svar