Allt vi vet om Switch 2
Något som kanske bör nämnas om kontrollerna, är att de högst troligen bara kommer vara kompatibla över bluetooth - du kommer antagligen inte kunna fästa joy-consen från OG Switch på Switch 2 (eftersom den ryktas få nytt magnetfäste som sagt) men kunna använda dem trådlöst. Pro controllern säger väl sig självt att det är så men som det står nu i artikeln låter det som även joy-cons är fullt kompatibla och därmed kan fästas i konsolen också vilket antagligen inte blir fallet. Sen är det inget rykte som tyder på att kommande OLED-varianten blir större än 8" så det vet jag inte vart ni fått det ifrån. Också oklart om den versionen släpps samtidigt som LCD-varianten eller senare så det borde ni också klargöra. Sen är det ingenting som tyder på att de försöker mäta sig med Playstation 5 utan kraften verkar hamna runt PS4 i bärbart läge och runt PS4 Pro och Xbox Series S i dockat läge - men sen med dlss och andra ai-funktioner som kan ge en bättre spelupplvelse utöver det. Och det finns goda läckor som tyder på att konsolen blir bakåtkompatibel såväl fysiskt som digitalt! Och 3D-Mariot förväntas bli ett stort open world spel, kan också vara värt att nämna Och Mario Kart X (mobilspelet räknas som nian så det hoppas inte över btw) förväntas bli riktigt grafiskt avancerat och se otroligt ut! Annars bra sammanfattning
Inte ägt en Nintendo-konsol sedan Gamecube. Men Switch 2 är en konsol jag har ögonen på.
Samma här.
Inte ägt en Nintendo-konsol sedan Gamecube. Men Switch 2 är en konsol jag har ögonen på.
Varför har du alla år inte köpt en switch då ?
Varför har du alla år inte köpt en switch då ?
För dålig grafik
Switch är Nintendos första "stationära konsol" som jag inte ägt, ointresserad i "bärbara" aspekten längre än att vara en cool extra feature som kommer användas någon timme per månad som allra mest.
Vad Switch erbjuder som "stationär konsol" är för klent för ett för högt pris för mig. Om Nintendo Switch hade haft ett pris på runt 1999-2499sek när den släpptes hade jag troligtvis ägt en idag.
| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Själv har jag bara ägt, gameboy, gameboy advance, nintendo Ds, Nintendo 3ds, nintendo wii, nintendo wiiu och nu Nintendo Switch. Hittills älskar jag mest Nintendo DS och Nintendo Switch. Wii var mest kul för Wii sports.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Själv har jag bara ägt, gameboy, gameboy advance, nintendo Ds, Nintendo 3ds, nintendo wii, nintendo wiiu och nu Nintendo Switch. Hittills älskar jag mest Nintendo DS och Nintendo Switch. Wii var mest kul för Wii sports.
Wii för mig handlade inte så mycket om Wii Sports utan mer om Mario Galaxy 1 och 2 samt Twilight Princess, Smash Bros, Donkey Kong Wii, Metroid Prime 3, Mario Kart Wii med mera. Wii Sports Resort däremot spelades intensivt med familj och vänner, då främst bowling, bågskytte och tennis.
Wii för mig handlade inte så mycket om Wii Sports utan mer om Mario Galaxy 1 och 2 samt Twilight Princess, Smash Bros, Donkey Kong Wii, Metroid Prime 3, Mario Kart Wii med mera. Wii Sports Resort däremot spelades intensivt med familj och vänner, då främst bowling, bågskytte och tennis.
De där spelen körde jag på Wiiu eller (wii2).
Galaxy1 körde jag ut på Switch. Twilight princess HD på wiiu.
De där spelen körde jag på Wiiu eller (wii2).
Galaxy1 körde jag ut på Switch. Twilight princess HD på wiiu.
Det är bra med bakåtkompatibilitet.👍
DS och 3ds var fantastiska konsoller med framförallt ett fantastiskt jrpg-utbud.
DS och 3ds var fantastiska konsoller med framförallt ett fantastiskt jrpg-utbud.
Ja DS gick skitlätt att softmodda och sedan fylla med flera hundra spel.
För dålig grafik
Det lär ju inte switch 2 ändra på heller...
Om man jämför med Playstations och Xboxs motsvarigheter kommer Nintendo sannolikt alltid ligga något steg efter då de prioriterar annat med sina maskiner, men det kan ändå vara så att hen tycker att hoppet Switch 2 gör är tillräckligt stort för att godta grafiken.
Men man ska inte räkna med PS5 Pro, däremot kan vi bli positivt överraskade då det ryktats om nån sorts uppskalning som torde kunna erbjuda bättre än den råa prestandan kan ge.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
För dålig grafik
Vad är dålig grafik?
Supergrafik-monstret PS5 kör Star Wars i:
kontra låsta 900p och 60 fps för Metroid Prime Remastered som ett exempel 🤷♂️
Så frågan, kvarstår, vad är dålig grafik?
Vad är dålig grafik?
<Uppladdad bildlänk>
Det är ju inte så imponerande att spela ett spel från 2002 i 900p 60FPS visst är det remastrat men fortfarande fult. Finns ju tecknade spel som körs högupplöst på PS5 och xbox series också. Turist eller något har jag för mig det hette gick köra i 8k60 Fps på ps5.
Dålig grafik är det ju ofta på switchen om du jämför samma spel mellan PS5 och Switch kika på jämförelser av hogwarts spelet. Men det är ju fortfarande bra grafik om du jämför med ex vad Gameboy advance eller andra äldre bärbara konsoler leverarade.
Vad är dålig grafik?
<Uppladdad bildlänk>
Ja frågan kvarstår, för någon som avstod att skaffa Switch pga att grafiken va för dålig, vad får dig att tro att hen skulle bli imponerad av grafiken till switch 2?
Det är ju inte så imponerande att spela ett spel från 2002 i 900p 60FPS visst är det remastrat men fortfarande fult.
Yikes.
Yikes.
Tycker du det är snyggt alltså? Jag kanske bara ogillar stilen men jag tyckte inte om hur de såg ut på gamecube heller.
Själv tycker jag att Switchen på många sätt visade att många lägger för mycket fokus på grafisk prestanda. Kanske är en åldersgrej, men ju äldre jag blir, ju mer värdesätter jag kreativitet och bra design framför att saker ska se fräckt ut.
För mig känns Switch 2, om det blir bakåtkompatibelt, som ett rätt givet köp.
Heja Blåvitt
Själv tycker jag att Switchen på många sätt visade att många lägger för mycket fokus på grafisk prestanda. Kanske är en åldersgrej, men ju äldre jag blir, ju mer värdesätter jag kreativitet och bra design framför att saker ska se fräckt ut.
För mig känns Switch 2, om det blir bakåtkompatibelt, som ett rätt givet köp.
Jo men vissa spel är ju knappt ens samma spel på switch som på xbox/PS (jag tittar på dig hogwarts legacy)
Ducati Streetfighter 848
Tycker du det är snyggt alltså? Jag kanske bara ogillar stilen men jag tyckte inte om hur de såg ut på gamecube heller.
Jag tycker det är ett snyggt spel, men sen har ja både switchens kapacitet och originalet i åtanke. Det blir ju lät så, att prestandan i konsolen blir ett riktmärke på något sätt.
Metroid Prime 4 Beyond ser bra mycket bättre ut, så visst är det imponerande att det körs i 60 bilder/sekund på 8 år gammal hårdvara - som redan var lastgammal vid lanseringen.