Vad hade du gjort med 1,25 miljarder kr?

Medlem

Gett familj/nära vänner typ 10 mille var eller något sådant. Det borde dom nöja sig med. Sagt upp mig, köpt en gård i en skog/bredvid en sjö med minst 500 meter till närmsta granne, byggt en stor musikstudio och ett sjysst hemmagym. Sedan hade jag mestadels spenderat mina dagar där. Och gejmat lite när jag behöver en paus från musikskapandet.

Medlem

Absolut första jag gjort hade varit att köpa en ny bil till mina föräldrar som puttrar runt i en Santa-Fe som ständigt krånglar. Hade helrenoverat kåken, gillar huset vi har nu så blir inget nybygge. Hus/Stuga i fjällen, ny bil. Lagt undan åt barnen. Jag hade troligen inte slutat jobba helt men kanske gått ner i tid till 50-75%.

Sen hade jag troligen skänkt bort en stor del, för jag kommer aldrig använda alla dessa pengar själv. Då hade jag nog troligen spridit ut donationerna ganska mycket, ingen större summa till bara ett ställe.

Medlem

Hade lätt börjat med TUNGA droger, varit ett allmänt svin och spenderat alldeles för mycket pengar på onödig skit!

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Hade nog tänkt på hur man säkrast kan förvara pengarna, inget volatilt som aktier iaf kanske flera olika banker för att sprida risken.
Se till att det endast går att komma åt pengar med fysiskt möte på bankerna med ett helt offline konto.
Kanske även någon övre spärr på uttag ifall det sker under hot.

Köpt en del kul saker samt sagt upp mig osv. Som andra nämnt.
Gett till familjemedlemmar så även de får en trevlig framtid, fast inte för mycket så relationen kanske blir förändrad.

Kollat av läget med vänner och se vilka som är äkta vänner när saker ställs mot sin spets, därefter varit generös mot dessa efter att ha sållat.

Redaktör
Ponny
Skrivet av JokerM6:

Sovit ut ordentligt!

Det där gillade jag! Second that. Sova ut, ta det lugnt, göra det jag vill göra.

Jag skulle nog inte ändra alltför mycket, vilket ju ändå känns glädjande. Men ja, ett vräkigt hus istället för en hyresrätt skulle jag satsa på. Komplettera amiibo-samlingen också, förstås.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Sovit ut ordentligt!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det där gillade jag! Second that. Sova ut, ta det lugnt, göra det jag vill göra.

Jag skulle nog inte ändra alltför mycket, vilket ju ändå känns glädjande. Men ja, ett vräkigt hus istället för en hyresrätt skulle jag satsa på. Komplettera amiibo-samlingen också, förstås.

Lycka till. Inte så att den mängden pengar lär generera "viss" paranoia och stress eller så.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Köpt ett PS5 PRO med en tillhörande snusikgt bra TV!

Redaktör
Ponny
Skrivet av PeTTs0n:

Lycka till. Inte så att den mängden pengar lär generera "viss" paranoia och stress eller så.

Nå, nu lär inte jag få det "problemet". Men stress och paranoia lär ju finnas oavsett om pengarna är för mycket eller för lite.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Nå, nu lär inte jag få det "problemet". Men stress och paranoia lär ju finnas oavsett om pengarna är för mycket eller för lite.

Fair, väldigt fair. Som någon var inne på tidigare i tråden, hur man hanterar en bisarrt stor summa pengar kan nog variera väldigt. För folk med beroendeproblematik/missbruksproblematik kan det nog bli katastrof.

Men ja, sannolikheten att någon här på forumet ska "drabbas" är ganska försumbar. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag hade investerat allt i Lego.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Det är för mycket pengar. Skulle ge bort så mycket som möjligt så fort jag kunde och sen ha tillräckligt för att kunna leva utan att behöva jobba i resten av mitt liv.

Men vem vet när man väl ser det summan på kontot.

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Köpt ett hus/lägenhet till min mamma och syrra, förskottsbetala avgiften 20år framåt så att dom bor gratis.

Gett pengar till dom så att dom kan leva bra

Öppna en fond/sparkonto till min syrras nyblivna son

Betalat av csn

Köp en fin bil

Resa runt i världen

Köpa ett fint hem

Starta ett företag som genererar pengar där 100% av vinsten går till välgörenhet

Sen efter det vet jag inte

It's not a lake, it's an ocean

Vi brukade prata om detta på ett tidigare jobb jag hade. Vad det skulle göra med en. Vilka man skulle berätta för. Och, såklart, vad man skulle göra med så mycket pengar. Investera mycket av det, givetvis. Men jag skulle nog inte sluta jobba direkt utan försöka fortsätta som vanligt under en tid. Sedan köpa ett drömhus och kanske ge bort pengar till familj och släkt. Att bara resa jorden runt skulle inte vara möjligt eftersom barnen har skolplikt, så det får bli under sommarmånaderna i så fall.

Problemet är att alla, även ytligt bekanta, skulle börja förvänta sig pengar och gåvor om det blev känt. Och pengar leder alltid till bråk, så det skulle skapa problem som man först inte tänker sig. Det finns många exempel på människor som vunnit mycket pengar (miljoner, inte miljarder) och gått ned sig i missbruk och olycka, så jag tror att man måste ha ett knivskarpt fokus på alla utmaningar som den här sortens pengar från en dag till en annan skapar.

Förmodligen skulle jag starta upp någon sorts verksamhet för att ha något att göra. 1,2 miljarder ger ett bra startkapital.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tror att man blir förändrad som person av en sådan mängd pengar.
I början kanske man försöker knega på som vanligt, och det går säkert bra ett litet tag. Men efter ett tag så inser man att den där Porschen är ju faktiskt snygg, och den kostar inte mer än någon miljon.

Und so weiter.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Först och främst hade jag lyxat till det med en kebabpizza, med extra kött och pommes. Sen en 1.5l Cola från pizzerian.
Sen vetifan hur mycket pengar man hade haft kvar.

Skrivet av Holonyaa:

Först och främst hade jag lyxat till det med en kebabpizza, med extra kött och pommes. Sen en 1.5l Cola från pizzerian.
Sen vetifan hur mycket pengar man hade haft kvar.

Nog för att Colan alltid är dyrare i pizzerian än på ICA, men jag tror du klarar dig. Vem vet, du har säkert råd med lyxtacos varje fredag, så länge du lever! #tacogate

Medlem

Svårt att förhålla sig till så mycket pengar. Jag har alltid arbetat så jag skulle fortsätta med det. Vanans makt och behover att känns mig behövd och viktig. De som har så mycket tid och pengar att de glider runt och spelar gold/PS5/valfrittt annat hela dagen har nog inte så roligt i längden. Speciellt inte eftersom jag inte är van vid det. Jag vill inte umgås med såna människor heller. Jag tror inte heller mina barn hade blivit bra människor om de hade kunnat få vad de ville hela tiden och inte lärt sig arbeta för en sak man vill ha.

Så, en stiftelse med ett underligt namn (för man kan ha roligt med) som hjälper till där det kan behövas. Jag hade hållt det så hemligt jag kunde och arbetat med ombud.

"Stiftelsen Korpar Huggsnok bekostar <namn>skolans nya bibliotek."
"Stiftelsen Korpar Huggsnok ersätter alla köpare av FZ Moderskepp för biljetterna. Ni kan fortfarande åka men Huggsnok har betalt för er."

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Betalat alla mina föräldrars skulder.

Medlem

Hade investera i några dussin Dell P1130 skärmar, helst i nytt eller oöppnat skick och kört CRT för resten av mitt liv. Sedan skulle jag fixa upp huset och lägga resten på sparkonto och leva tryggt.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Varför skulle det göra det?
Om jag skulle vinna denna vinst så skulle jag se till att så få människor visste om detta så man slipper nyfikna och giriga människor.
Flytta till en annan ort eller land, jag har den möjligheten då vi äger en lägenhet i Zlatibor (skidort i Jugoslavien aka Serbien)
Ingen jävel där skulle veta att jag hade så mycket pengar på mitt konto.
Ingen jävel där vet idag på vilka "rikedomar" vi sitter på kontra den gemene serben på Zlatibor: No buddy cares.

Beter man sig som folk och inte öser pengar på skit och SYNAS, så jo, kan nog sova ut ordentligt.
Mer än vad jag kan göra idag, med den ständiga byråkratin och samhällets konstanta pekande fingrar på en...

Jag skulle nog inte ändra alltför mycket, vilket ju ändå känns glädjande. Men ja, ett vräkigt hus istället för en hyresrätt skulle jag satsa på.

Tror inte heller jag hade satsat på ett vräkigt hus. Lite större boende än idag, absolut, då 39 kvm, en etta, är inte så "sexigt" va
Speciellt när man är en vuxen man på över 40 år haha. Men vräkigt hus? Nej tack, så mycket rum som bara står och samlar damm och det var faktiskt en av anledningarna varför mina föräldrar sålde sitt stora hus mot mycket mindre. Fan skall dom till ett sådant hus till när alla tre barnen är utflyttade sedan länge.

Medlem

Jag hade nog bränt en miljard på medicinsk forskning, skänkt bort en del o sen levt gott på 100 millar.

Medlem

Flyttat till Japan i en prefektur med mycket dalar. Köpt ett hus och hemhjälp åt morsan i sitt hemland för att hon skulle kunna tillbringa äldre åren med sina resterande syskon. Startat en fond för barn med separerade föräldrar som behöver resa långt.

Medlem

Betalat av den nya villan och den enorma CSN-skulden. Köpt ny bil till sambon. Sett till att min familj och mina vänner får en del av kakan. Skänkt till välgörenhet. Sen… får vi se. Börja där i alla fall.

Medlem

Jag undrar hur det fungerar, rent praktiskt. Får man in 1,25 miljarder på kontot helt plötsligt?

Medlem

Hade den här diskussionen på jobbet häromdagen. Jag hade satt av en del av pengarna för att vara säker på att jag om mina kommande generationer skulle klara sig bra ekonomiskt, jag skulle starta några fonder för mina vänners barn. Sen skulle jag starta upp ett familjehem där jag skulle säkerställa att vi hade resurser att ta väl om hand om barnen som vi tar emot. Sen skulle jag vara ganska nöjd med livet😊

signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

123
Skriv svar