Jag förstår mig inte på den här världen

Skrivet av Sebastian Lind:

Har jag drömt nu eller hade vi inte precis en sådan här tråd om att inte förstå sin samtid?

Var det månne tråden om när bussarna i Värmland fick problem för att internet låg nere?

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Har jag drömt nu eller hade vi inte precis en sådan här tråd om att inte förstå sin samtid?

Stämmer. Jag som gjorde den också, men tog bort den. Nu kände jag igen att jag inte förstår, så jag gjorde en ny.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Var det månne tråden om när bussarna i Värmland fick problem för att internet låg nere?

Ja, det är också en sak jag inte förstår. När jag åkte buss förr så funkade dom utan internet.
Det var tider det.

Medlem

Jag har insett/bestämt att jag inte förstår någonting, det blir lättare så. 👍
Ända sedan det faktiska priset på tacos avslöjades så raserades hela min verklighet. #tacogate

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av scaryfoot:

Ja, det är också en sak jag inte förstår. När jag åkte buss förr så funkade dom utan internet.
Det var tider det.

Bussnäten är idag helt enkelt mer komplexa idag där en buss ska tidsamordnas med femton andra bussar, kör- och vilotider för förarna och kanske ett tåg eller två. Detta kräver ett ledningsstödsystem och i den civila världen använder man civilt internet för data-transmissionen utan krav på redundans.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Bussnäten är idag helt enkelt mer komplexa idag där en buss ska tidsamordnas med femton andra bussar, kör- och vilotider för förarna och kanske ett tåg eller två. Detta kräver ett ledningsstödsystem och i den civila världen använder man civilt internet för data-transmissionen utan krav på redundans.

Allt är mer komplext nu. Jag tror det är därför som många känner en stress. Som man inte kände förr.

Haha, tack, så var det!

Skrivet av PeTTs0n:

Jag har insett/bestämt att jag inte förstår någonting, det blir lättare så. 👍
Ända sedan det faktiska priset på tacos avslöjades så raserades hela min verklighet. #tacogate

Ja, jag känner också att hela min tillvaro förändrades efter #tacogate, får nu svår ångest bara av att tänka på tacofredagar. Det värsta är ju att fredagarna återkommer varje vecka, vi kanske kan avskaffa dem? Fredagarna alltså, inte tacosen.

Kontot avslutas

Jag har inte förstått mig på världen sedan jag blev vuxen. Alla är så arg och all den ilskan den har knuffas in på filmer och spel. Jag hatar att säga det men spel och film har blivit väst världens propaganda maskin och slutat var det som det ska vara ett form av nöje.

Samma sak på internet man kan inte diskutera något utan att bli kallad en massa saker av folk som inte ens känner dig och så mycket ilska och så mycket gnäll och vuxna beter sig som 5åringar i en sandlåda som bråkar om vems pappa är bäst.

Så jag försöker blunda hoppas på något ska bli bättre. Alla behöver chilla. Och snälla kom ihåg alla tycker olika och det är fult okej.

Medlem

Förr så hade jag brevvänner. Vi skrev brev till varann, för hand. På papper. Efter att man skickat brevet så dröjde det veckor innan man fick svar. Man fick vänta, var förväntansfull.

Nu kan man prata direkt med folk på nätet. Man får svar direkt.
Vet inte om det alltid är bättre. Med tanke på hur vissa beter sig.
Kanske att saker är för lättillgängligt nu. Slit och släng-samhälle.

Medlem
Skrivet av Roxilius40:

Jag har inte förstått mig på världen sedan jag blev vuxen. Alla är så arg och all den ilskan den har knuffas in på filmer och spel. Jag hatar att säga det men spel och film har blivit väst världens propaganda maskin och slutat var det som det ska vara ett form av nöje.

Samma sak på internet man kan inte diskutera något utan att bli kallad en massa saker av folk som inte ens känner dig och så mycket ilska och så mycket gnäll och vuxna beter sig som 5åringar i en sandlåda som bråkar om vems pappa är bäst.

Så jag försöker blunda hoppas på något ska bli bättre. Alla behöver chilla. Och snälla kom ihåg alla tycker olika och det är fult okej.

Ja, vanligt hyfs är nog nåt som försvann för ett tag sen. Nu är det en sport att kalla andra för dumma i huvudet. Speciellt om de har andra åsikter.

Man kan ju se hur det ser ut i politiken också. Saker har förändrats. Makt är viktigast.

Medlem

Jag är född i slutet av 80-talet och växte upp med teknikens frammarsch, internet-revolutionen etc etc och tycker allt detta är en logisk utveckling bara. Ser inget som helst problem med det. Men om tio år eller så kanske jag sitter och surar över någonting nytt

Skrivet av scaryfoot:

Ja, vanligt hyfs är nog nåt som försvann för ett tag sen. Nu är det en sport att kalla andra för dumma i huvudet. Speciellt om de har andra åsikter.

Man kan ju se hur det ser ut i politiken också. Saker har förändrats. Makt är viktigast.

Makt har varit viktigast sedan Olof Skötkonungs dagar.
Maktbasen är dock fragmenterade till en miljon olika viljor och det politiska landskapet lika ombytligt som SMHI:s väderprognoser.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Haha, tack, så var det!
Ja, jag känner också att hela min tillvaro förändrades efter #tacogate, får nu svår ångest bara av att tänka på tacofredagar. Det värsta är ju att fredagarna återkommer varje vecka, vi kanske kan avskaffa dem? Fredagarna alltså, inte tacosen.

Tacos är ju på tisdagar. På fredagar är det kyckling (enligt lag)!

Kontot avslutas
Skrivet av scaryfoot:

MM det är många gånger man bara känner ush jag ångrar jag blev vuxen. Men när det kommer till spel så är det kul se vissa spel företag inte glömt bort att spel är till för vara kul. Monster hunter wild, Space Marine 2, Ever space.

Jag må vara dum i skallen många gånger men jag behöver inga spel eller internet som talar om det för mig hela tiden.

Skrivet av kalleball3:

Om 20 år sitter dagens unga och längtar tillbaka till tiden med högkvslitetsmedia som skibidi-toilet och den enklare tiden när man kunde skattedeklarera utan ett chip i hjärnan

Och ja, 99% av all ny film är riktig skit.

När kassörskan på Systembolaget fick slå upp ens önskemål i en katalog och försöka hitta vilket vin det var Bengt Frithiofsson testade på Nyhetsmorgon och som fick fem solar av fem möjliga. Medan 50 andra personer i kön stod och muttrade om vilket kioskmongo det var som tog sån tid på sig i kön när det tog fem minuter att bara be om elefantölen.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tjaaa, man håller väl med på något sätt men synd att klaga. En sak jag tänkt på är att Kina får ta mycket skit nu för tiden, så brukade det inte vara förr. Då pratade man mest om att dom hade Kina-muren.

Sen ju äldre jag blir ju tröttare blir jag på politik. Kan dom inte bara ta det lite lugnt, något babbel eller utspel varje dag från en massa politiker, känns onödigt.

Men men, mycket man kan göra själv. Vill du bara ha 2st kanaler på tvn är det bara ställa in den så.

It's not a lake, it's an ocean

Det är lätt att bli nostalgisk. Vi satt i går på jobbet och drömde oss tillbaka till när en lakritspuck kostade 6 kronor. Nostalgin kan dock vara förrädisk. Spel, exempelvis, var ju inte alls billiga förr. Inflationsjusterat kostade ett Saturn-spel motsvarande 900 kronor. Och då var jag tonåring och hade extremt begränsade resurser. Spel vare en dyr hobby då. Och spelen var otillgängliga jämfört med i dag. Att hyra film är något jag kan se tillbaka på med nostalgi. Men bara tills jag minns att filmen jag ville ha oftast redan var uthyrd och det enda som fanns kvar var en C-film med Wesley Snipes, som vi givetvis såg klart eftersom vi hade betalat 55 kr (inflationsjusterat: 90 kr!) och då kunde man inte bara stänga av.

Så allt var verkligen inte bättre förr. Men jag har nu nått den åldern då jag inte längre är lika pepp på precis all digitalisering. Streamingtjänsterna börjar kännas blasé. Jag har kvar Netflix för breddens skull, och nu har min operatör lagt till Disney+ utan att jag velat det och höjt priset. Jag försöker spela lite och läsa lite varje kväll nu för att koppla bort allt. Och världsläget ska vi inte tala om.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

5 fördelar kommer med 4 nackdelar.
Överlag är det nog bättre. Men vi kanske mådde bättre förr ändå?
Jag vet inte..

Skrivet av Ronzem:

5 fördelar kommer med 4 nackdelar.
Överlag är det nog bättre. Men vi kanske mådde bättre förr ändå?
Jag vet inte..

Tror inte "vi" mådde bättre, "vi" pressades att inte visa att "vi" mådde dåligt.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spel bara funkade. Inga patchar och updates i efterhand.

Det där stämmer däremot inte. Trasiga spel var istället trasiga för evigt.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Jävla Bloober Team slår till igen…

Medlem

Detta klippet lägger fingret på något som jag tror många känner igen sig i:

Hoppas i alla fall att många känner att kvalitén inte är vad den borde vara när det gäller nya filmer och serier. För endast då kan det bli bättre igen.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Tjaaa, man håller väl med på något sätt men synd att klaga. En sak jag tänkt på är att Kina får ta mycket skit nu för tiden, så brukade det inte vara förr. Då pratade man mest om att dom hade Kina-muren.

Sen ju äldre jag blir ju tröttare blir jag på politik. Kan dom inte bara ta det lite lugnt, något babbel eller utspel varje dag från en massa politiker, känns onödigt.

Men men, mycket man kan göra själv. Vill du bara ha 2st kanaler på tvn är det bara ställa in den så.

Det behövs alltid en yttre fiende. Det har regenter känt till i tusentals år.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Facts!

Sena 90-talet/tidiga 2000 var bäst. Spelen var snygga(Dreamcast/PS2), filmerna var bra(Gladiator, Matrix) och internet hade precis kommit

Vill börja med att säga att jag också var snyggare då.

Vi som satt på nätet runt den tiden var dessutom en subgrupp. Visst fanns det idioter på nätet och visst skrevs det en och annan dumhet. Men den stora pöbeln satt fortfarande offline och skrattade åt Lennie Normans skämt om att mobiltelefoner var yuppienallar (höhö) och ordet "tjattra".

Men sen kom hela pöbeln ut på nätet och det moraliska topplocket gick på gemene man. De som tidigare hade förfasats över att ungdomarna skrev "hora" till varandra på nätet gick nu själva full berzerk i kommentarsfärlt/chattar/X/etc. Och ftersom pöbeln inte hade varit datatöntar så hade de ingen aning om spårbarhet och att det krävde mer arbete för att vara anonym än ett handle.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av Lecarde:

Detta klippet lägger fingret på något som jag tror många känner igen sig i:

https://www.youtube.com/watch?v=HvO6YYkQakI

Hoppas i alla fall att många känner att kvalitén inte är vad den borde vara när det gäller nya filmer och serier. För endast då kan det bli bättre igen.

Ja stora hollywoodfilmer är mestadels dynga idag, men generellt tycker jag att det släpps väldigt många bra filmer överlag nu för tiden.

Medlem

När kassörskan på Systembolaget fick slå upp ens önskemål i en katalog och försöka hitta vilket vin det var Bengt Frithiofsson testade på Nyhetsmorgon och som fick fem solar av fem möjliga. Medan 50 andra personer i kön stod och muttrade om vilket kioskmongo det var som tog sån tid på sig i kön när det tog fem minuter att bara be om elefantölen.

Lite progressiv får man tillåta sig att vara. Systembolaget borde såklart bort 🙏

Medlem

@scaryfoot

Jag gillar att du har insikten iaf, det är många äldre (än mig) som inte har det.

Skrivet av kalleball3:

Lite progressiv får man tillåta sig att vara. Systembolaget borde såklart bort 🙏

Nää, det enda statliga monopol som tar sin uppgift på allvar och vägrar duka under för marknadskrafternas inflytande.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Sarato:

Det där stämmer däremot inte. Trasiga spel var istället trasiga för evigt.

De spel jag köpt sen 1998 funkade utan patch. Max Payne till PS2 borde dock inte ha släppts i det skicket. Jag har kvar flera fysiska spel som jag haft sen 1999.
Jag märker stor skillnad på hur det är nu när spel släpps, jämfört med då.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

De spel jag köpt sen 1998 funkade utan patch. Max Payne till PS2 borde dock inte ha släppts i det skicket. Jag har kvar flera fysiska spel som jag haft sen 1999.
Jag märker stor skillnad på hur det är nu när spel släpps, jämfört med då.

Prova att spela Ultima VIII eller Dennis på Amiga utan patchar så ska vi se att allt inte var bättre förr.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Skriv svar