Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World

Medlem

Hutlösa priser. Har de räknat med de inkommande tullarna från USA också? :/

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Amazon.de

”Available by invitation”.

Oklart om man som kund utanför Tyskland kommer prioriteras…

Medlem

Är detta tack vare Bergsalas deal med Nintendo. Han gav Nintendo en kristallvas och sedan var det kirrat ”Ok you get Scandinavia”!

Själv är jag purken som torskat mina kosingar på Thunderful-aktier. Bergsala som tidigare ingick fick på något sätt köpa sig själva ut ur Thunderful för 1kr, men han har kvar ett stort aktieägande (25%) i sjunkande skeppet Thunderful, därför ser han kanske marginalen på Switch 2 som ett sätt att få tillbaka från förlusten på Thunderful.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Kostar den verkligen 480euro i övriga Europa? På finska elgiganten ligger den på 589 euro och bundeln går på 649 euro.

Nederländska Mediamarkt säljer den för 469 euro

Medlem

Köp på franska Amazon. Där låg den för 439 eur idag. Köpte min Playstation Portal från tyska amazon. Våte innan den släppts i Sverige och till bättre pris.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Så därför kostar switch2 30% mer i Sverige än i Europa?

Nu verkar den ju kanske bli 50% dyrare i USA.

Medlem
Skrivet av Dergo218:

Nederländska Mediamarkt säljer den för 469 euro

Samma hos franska Fnac, 469 euro. Alla europeiska länder som har Nintendo of Europe AG som distributör verkar ligga där. De extra +100 euro den kostar i Finland verkar till största del till synes bero på... Bergsala.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det är väl bara import till USA som det påverkar (Nintendo är japanskt). Japan håller inte på med strafftullar till oss så långt jag vet.

Sen kan så klart hela världsläget göra saker dyrare.

Medlem

Lmao, för dyrt, kommer inte köpa

Medlem

Alldeles för dyrt. Både konsol och spelen. Tusen spänn för en nintendospel? Aldrig. Nästan dubbelt upp mot första Switch.

Medlem

I dessa stunder får vi tänka på USA där förhandsbokningen stoppades så de kan justera upp priset med 46%

Medlem

Priset man får betala för Nintendo magi alltså. Men som vanligt med Nintendo så är det sällan rea så lika bra att köpa den direkt.

Medlem
Skrivet av storm72:

I dessa stunder får vi tänka på USA där förhandsbokningen stoppades så de kan justera upp priset med 46%

Företag flyttade tillverkning (av flera skäl, tex löner och en oro över eventuella handelstullar) från Kina till Thailand och Kamobodja, länder som har längre BNP per capita än Kina och därmed ännu högre handelsunderskott med USA, så istället för trumpstrafftullar på 34% så blir det 46 och 49%...

Medlem

Helt vansinniga priser.
Blir definitivt ingen switch 2 för mig så länge priserna ligger där de ligger.

Skrivet av Fatmajk:

Vi har iofs den där totalt värdelösa kemikalieskatten som trycker upp priserna lite extra för oss.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Mest oroväckande är priset på spelen. Konsolen köper man en gång, och även om jag förmodligen aldrig kommer vilja betala 7000 kr för en Switchkonsol eftersom den likt den första Switch blir en kompletterande konsol här hemma vid sidan om PlayStation och Xbox, och därmed använd betydligt mer sällan, så är priset på spelen mer bekymrande. För det riskerar att trissa upp prisnivån för spel generellt.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fan. Priset. Hade hoppats på runt 5000

Medlem

Med tanke på Nintendos helt värdelösa takt att släppa spel var Switch vår sista Nintendo. Tror dom släppt mindre än 1 relevant spel per år. Och ofta blev man ändå bara besviken, som nyaste Mario och Zelda. Att dom sen ska ha 1000kr... Nope. Vi har datorer vi kan spela på istället.

Medlem

Nja den här hoppar jag nog över. Och om ingen köper skiten så sänker nog bergsala priset till samma som övriga Europa

Medlem
Skrivet av Augustus:

Fan. Priset. Hade hoppats på runt 5000

Köp från något annat eu-land. Där ligger det på runt 5000.

Medlem

Priserna på spelen är blodiga när Nintendo aldrig sänker mer än 30% på 1st party spel.... Inte najs o köpa 5 år gammalt för 700 direkt

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Hur blev ett riktpris på 480euro (5200kr) istället 6795kr?? Antar att man vill att folk parallellimporterar då? För det finns väl ingen som betalar 30% extra över riktpris för att det är roligt?

Vi har 25% moms plus kemikalieskatt här, så vi e nog bland dom sämsta länder att köpa i. I Louisiana är momsen högst i usa i genomsnitt på statnivå och den ligger under 10 procent. Blir helt galet när staten hugger in på 30% här i kära svea.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem

Det börjar bli en hel del Switch1 konsoler på Tradera nu. 202st.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Så farligt dyr är den inte. Sen kan man inte direkt jämföra priserna med 5 år gamla konsoler, såklart att dom är billigare.

Ta det inte personligt, men det är folk som tycker som du som gör att priserna bara stiger och stiger. Betalar för grejorna vad priset än blir.
Tycker det är en riktigt tråkig utveckling vi är i just nu med ALLT som är riktigt dyrt och med löner som inte alls hänger med.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Priset man får betala för Nintendo magi alltså. Men som vanligt med Nintendo så är det sällan rea så lika bra att köpa den direkt.

Eller vänta och köpa skiten begagnat.

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Vi har 25% moms plus kemikalieskatt här, så vi e nog bland dom sämsta länder att köpa i. I Louisiana är momsen högst i usa i genomsnitt på statnivå och den ligger under 10 procent. Blir helt galet när staten hugger in på 30% här i kära svea.

Det är inte så galet, de flesta länder har moms och den är på 25% sist jag kollade. USA har ingen moms alls.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

<Uppladdad bildlänk>

500kr för lite plast

Nej nej de är inte bara plast, det är Nintendo plast.

Medlem
Skrivet av Kossan-Mu:

Vi tänker inte så långt om vi tror att staternas skatte modell är att föredra. Elektronik är lyxvaror jämfört med sådant våra skatter finansierar. I USA får du t.ex betala din sjukvård själv eller skaffa dyra sjukvårdsförsäkringar. Jag väljer Sveriges modell. Mario kart känns rätt oviktigt i slutändan och har gemene man pengar över är det fritt att spendera dem på valfri konsol och spel.

Medlem

Inget utav det de visade får mig å vilja köpa en direkt. Vara bara the duskbloods som lockade. Men kan vänta lite. Ska köpa en ny dator istället:)

Medlem

Hörde på reddit att Bergsala sagt att man inte får sätta riktpriser i norden och att återförsäljare sätter priset?

Vågar man tro på det? Å andra sidan har vissa lagt sig runt 6k för att sedan successivt öka när intresset ökade.

Medlem

Gud va folk är negativa. Hur svårt är det att inämportera från exempelvis Tyskland eller Frankrike?
5100 kronor på Tyska amazon, max 200 i frakt så har konsolen för 5300 kronor.
Det är lika mycket som Sega Sarurn kostade för 30 år sedan.

Skriv svar