Assassin's Creed Shadows visar att framtiden är AI-genererad

FM-guru
F.d. Sisyr

Har inget emot realistisk eller snygg grafik, men jag kan ju känna att utvecklingen när det gäller pris och prestandakrav inte alls - inte för fem öre någonstans - motsvarar utvecklingen vad gäller det vi ser på skärmen. Precis som flertalet i tråden här påstått så vill även jag stämma in i kören att de snyggaste spelen idag inte är mycket snyggare än spelen som kom för upp emot 10 år sen. Men dra åt helvete vad mycket mer krävande dessa är. Någonstans börjar vi nå en gräns där det i mina ögon inte är särskilt rimligt längre.

Inaktiv

Det enda Shadows visat mig är samma som Veilguard och Avowed har vissa mig. Det är att Västerländska spel är inte gjord för mig. Så jag fortsätter lägga mina pengar på indie spel och Asiatiska spel. Håller på med Vision of Mana just nu underbart spel.

Medlem

Glöm inte att fake frames också har en ganska otrevlig baksida. Prova att köra STALKER 2 (mus och tangentbord) med frame generation påslaget. Försök sen njuta av spelet och den fantastiska mängd input lag som just dök upp.

Förutom att Fake frames ger input fördörjningar så har du även problemet att om din "riktiga" FPS ligger på 30 men du har 120 fake FPS. Så kommer du ha extra kännbar inputlag bara pga den låga faktiska frameraten som spelet körs i.

Ovan på allt detta så har vi då sedan motionblur vare sig du vill eller ej, movement artifacts, etc. Så jag ser absolut inte detta som någon positiv utveckling för gamingens framtid. Jag vill ha spel med SNABB respons och med så skarp bild som det bara är möjligt. Vare sig bilden är i rörelse eller statisk. (Vilket brukar vara den största anledningen till att folk gamear på 144+Hz skärmar till att börja med..)

Och vill man vara lite konspiratorisk så kan man nästan tro att dom bara försöker pusha deras LLM agenda så hårt det bara går för att dom har egen intresse av exakt det. Då dom har lagt ner sådana enorma summor i just detta (vilket dom också just nu cashar in på)..

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Glöm inte att fake frames också har en ganska otrevlig baksida. Prova att köra STALKER 2 (mus och tangentbord) med frame generation påslaget. Försök sen njuta av spelet och den fantastiska mängd input lag som just dök upp.

Förutom att Fake frames ger input fördörjningar så har du även problemet att om din "riktiga" FPS ligger på 30 men du har 120 fake FPS. Så kommer du ha extra kännbar inputlag bara pga den låga faktiska frameraten som spelet körs i.

Ovan på allt detta så har vi då sedan motionblur vare sig du vill eller ej, movement artifacts, etc. Så jag ser absolut inte detta som någon positiv utveckling för gamingens framtid. Jag vill ha spel med SNABB respons och med så skarp bild som det bara är möjligt. Vare sig bilden är i rörelse eller statisk. (Vilket brukar vara den största anledningen till att folk gamear på 144+Hz skärmar till att börja med..)

Och vill man vara lite konspiratorisk så kan man nästan tro att dom bara försöker pusha deras LLM agenda så hårt det bara går för att dom har egen intresse av exakt det. Då dom har lagt ner sådana enorma summor i just detta (vilket dom också just nu cashar in på)..

Det är rätt det du säger. Men det är ganska väl dokumenterat att Frame generation skall man inte använda om man ligger väldigt lågt på bas FPS. Man skall endast använda det för att jämna ut mindre skillnader upp till 120 eller liknande. Annars ger det märkbar input lag. Så det är inte en magic bullet att lösa låg FPS.

Har man inte hårdvara att orka med högre FPS så får man dra ned på grafikinställningarna.

Medlem
Skrivet av Force:

Precis, om det ser bra ut och känns bra att spela så är det väl skit samma.
Av de som påstår att de ser skillnad så snackar minst 9/10 BS. Bara för att man ser skillnad när Digital Foundry gör en video där dom jämför två stillbilder innebär det inte att man själv kommer se skillnad i spelet i rörelse.

Ser man inte skillnad borde man springa till en optiker illa kvickt.. För skillnaden är rejäl.

signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av Mirage:

Personligen bryr jag mig inte om det är "äkta" eller inte. Är det snyggt eller inte, det är det viktiga.

Ja, det är en tråkig utveckling. Ytan är viktigast.

Medlem

Shadows känns som ett dåligt exempel. Har inte sett någonting från det spelet som talar för grafik i nivå med vad det kräver, ser riktigt gammalt och sunkigt ut.

Medlem

"Minns hur ray tracing för fem år sedan avfärdades som onödigt lull-lull."

Jag minns hur ray tracing, idag, är avfärdad som onödigt lull-lull.
Ray tracing är det första jag slår av. Det är inte värt prestandaförlusten alls än och resultaten är knappt skönjbara, det är och förblir en gimmick till prestandan finns där till hela renderingen.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det här var det bästa aprilskämtet idag!

Jag var helt bergis på att det var ett april skämt efter ha läst din kommentar, och skämdes för jag gick på sån simpel ragebait. Men nu har FZ bumpat denna till framsidan igen, så kan bara anta att artikelförfattaren faktiskt är helt seriös.

Medlem

Känns som jag lever i en annan verklighet än många i tråden. Tycker absolut spelen är mycket mycket snyggare nu än förr (Såklart!). I alla fall bland dem spelen jag spelar. Att det finns spel som gör grafik bättre och andra spel som gör det sämre är inget ovanligt vare sig idag eller förr.

Spel som A Plague Tale: Requiem, Sensua's Saga: Hellblade II, Cyberpunk, Star Wars Outlaws, Horizon Forbidden West. Ser alla fantastiska ut och ser mycket bättre ut än sina föregångare (av dem som har föregångare). Shadow of the Tomb Raider (2018) ser också bra ut och bättre ut än sina föregångare. Precis som att The Witcher 4'a troligen kommer se mycket bättre ut än The Witcher 3, annars blir i alla fall jag förvånad.

Assassin's Creed Shadows har jag bara spelat 1 timme av och tycker det ser väldigt bra ut (Ultra inställningar och Raytracing).
Väntar med att spela det något mer just nu, och hoppas på en patch som kan ta bort den tecknade linjen runt karaktären så fort man smyger, tycker den förstör inlevelsen.

Alla pixlar är fejkade, och grafik handlar om hur utvecklarna kan lyckas fejka så snyggt som möjligt till den budget och kompetens dem har. Jag vill hylla alla spelutvecklare som lyckas leverera alla dessa Fantastiska spel. Både förr, nu och i framtiden

Medlem

Rent tekniskt ser Assassins creed shadows underbart ut. Rent artistiskt ser assassins Creed shadows underbart ut. Finns iaf inget gammalt ac som tävlar men de har aldrig vart i topp i grafik förrän nu.

Jag kör i 4K så DLSS är välkommet. Det lyckas va lite bättre än den gamla tidens resolutionsskalning. DLSS quality ger allt som oftast en bättre kompromiss när man inte orkar köra native i höga inställningar.

Frame generation har jag faktiskt inte ens vågat prova än. Mest för att behov inte riktigt finns med gtx 5080.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, det är en tråkig utveckling. Ytan är viktigast.

När det kommer till hur pixlarna visas är väl resultatet viktigare än hur de beräknades av datorn?

Medlem

Skulle säga att anpassar man inte spelen efter tillgänglig hårdvara så gör man fel som utvecklare. Behöver man ett specifikt grafikkort för att nå 60fps så har man misslyckats med optimering. Visst, full ray tracing är vackert. Men ett spel kan se gudomligt bra ut även utan. Jag föredrar snyggt detaljerade miljöer och bra animationer före rt.
För mig så finns det inget värre än när man gjort spelvärlden realistisk och vacker men glömt bort npc's och andra levande ting. Ansikten som är plastiga med döda ögon och orealistiska animationer förstör mer än att skuggorna inte är realistiska

Medlem
Skrivet av MeshMay:

Känns som jag lever i en annan verklighet än många i tråden. Tycker absolut spelen är mycket mycket snyggare nu än förr (Såklart!). I alla fall bland dem spelen jag spelar. Att det finns spel som gör grafik bättre och andra spel som gör det sämre är inget ovanligt vare sig idag eller förr.

Spel som A Plague Tale: Requiem, Sensua's Saga: Hellblade II, Cyberpunk, Star Wars Outlaws, Horizon Forbidden West. Ser alla fantastiska ut och ser mycket bättre ut än sina föregångare (av dem som har föregångare). Shadow of the Tomb Raider (2018) ser också bra ut och bättre ut än sina föregångare. Precis som att The Witcher 4'a troligen kommer se mycket bättre ut än The Witcher 3, annars blir i alla fall jag förvånad.

Assassin's Creed Shadows har jag bara spelat 1 timme av och tycker det ser väldigt bra ut (Ultra inställningar och Raytracing).
Väntar med att spela det något mer just nu, och hoppas på en patch som kan ta bort den tecknade linjen runt karaktären så fort man smyger, tycker den förstör inlevelsen.

Alla pixlar är fejkade, och grafik handlar om hur utvecklarna kan lyckas fejka så snyggt som möjligt till den budget och kompetens dem har. Jag vill hylla alla spelutvecklare som lyckas leverera alla dessa Fantastiska spel. Både förr, nu och i framtiden

Försöker du slå i mig att detta ser mycket bättre ut än detta?

Uppföljare brukar se bättre ut än sina föregångare, men att säga de alltid ser mycket bättre ut stämmer inte.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Försöker du slå i mig att detta ser mycket bättre ut än detta?

Uppföljare brukar se bättre ut än sina föregångare, men att säga de alltid ser mycket bättre ut stämmer inte.

Ja nu har jag spelat båda dessa spelen i sin helhet under samma år (2024). Båda är väldigt fina spel men som helhet är skillnaden också tydliga mellan spelen. Är också därför det finns en remaster till Zero Dawn att köpa som lyfter grafiken för det spelet. Har däremot inte provat den ännu.

Medlem
Skrivet av MeshMay:

Ja nu har jag spelat båda dessa spelen i sin helhet under samma år (2024). Båda är väldigt fina spel men som helhet är skillnaden också tydliga mellan spelen. Är också därför det finns en remaster till Zero Dawn att köpa som lyfter grafiken för det spelet. Har däremot inte provat den ännu.

En remaster som inte behövdes då det var underbart snyggt som det var. Men du står fast vid att det är en väsentlig skillnad mellan de två bilderna.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

En remaster som inte behövdes då det var underbart snyggt som det var. Men du står fast vid att det är en väsentlig skillnad mellan de två bilderna.

Jag står fast vid att det är en stor skillnad mellan spelen. I vissa situationer mindre skillnad och i andra betydligt större skillnad. Jag spelade som sagt spelen under samma år Och det är det jag baserar att det är en stor skillnad mellan spelen på. För det är det.

Remaster är troligen bra för dem som vill spela spelet i dag För att spelet ska se snyggare ut. Är man inte intresserad av snyggare spel blir det såklart onödigt.

12
Skriv svar