Dyr Switch 2 gör Nintendo till en av de andra
Trodde (och hoppades) att Switch 2 skulle bli mitt "billiga" insteg i Nintendos värld och testa lite spel som jag aldrig annars skulle ha provat. Men med dessa priser så föll den tanken lite...
PC ser ut att fortsatt bli min primära källa till spel under överskådlig framtid.
Submission is for the weak
Jag har verkligen inget emot att vi får en regelrätt uppföljare till Switch som inte är särskilt nyskapande, men som du skriver – jag blir inte lika köpsugen, särskilt med tanke på det höga priset.
Jag hade kunnat acceptera konsolens pris om inte spelpriserna samtidigt skenat iväg, men nu har jag verkligen inget sug alls. Det får bli att vänta på en rea istället. Visst, Nintendos prylar brukar inte vara billiga, men jag har svårt att tro att Switch 2 kommer sälja så bra som Nintendo hoppas – särskilt med tanke på hur tufft många har det ekonomiskt just nu. Lönerna ökar knappt, samtidigt som allt blir dyrare – inklusive Nintendo.
Trodde (och hoppades) att Switch 2 skulle bli mitt "billiga" insteg i Nintendos värld och testa lite spel som jag aldrig annars skulle ha provat. Men med dessa priser så föll den tanken lite...
PC ser ut att fortsatt bli min primära källa till spel under överskådlig framtid.
Finns alltid Switch.
Det känns lite som snes på 90 talet. Jag hade den och 5-6 spel som jag samlade på mig över flera års tid. Sålde eller bytte spel i butik eller med kompisar då det var så dyrt.
Hade varit nice om konsolen var billigare för att kompensera de dyra spelen som aldrig reas.
På PC har jag för många spel, men köper de flesta på typ 80% rea eller får via humble. Känns märkligt att tycka spel är för dyra när de är flera år gamla
Det känns lite som snes på 90 talet. Jag hade den och 5-6 spel som jag samlade på mig över flera års tid. Sålde eller bytte spel i butik eller med kompisar då det var så dyrt.
Hade varit nice om konsolen var billigare för att kompensera de dyra spelen som aldrig reas.
På PC har jag för många spel, men köper de flesta på typ 80% rea eller får via humble. Känns märkligt att tycka spel är för dyra när de är flera år gamla
Spel har blivit som kläder från Shein. Man kollar sedan går man till nästa. Tror många av de som klagar på priset lägger pengarna lika snabbt på något nytt och slutändan så har de gjort av med lika mycket.
Fast fashion, fast gaming.
Jag tycker det är märkligt att en remake på ett spel från 2001 är dyrare än Switch-spel. Och att ingen gnäller då.
Grym krönika, Tomas!
Jag tycker det är synd om alla som indirekt diskvalificeras från att kunna köpa en Nintendo-konsol på grund av priset. Konsolen + ett releasespel kostar cirka 7500 kr. Det är inga kaffepengar.
Såg statistik om att 40 procent av alla svenskar oftast lever från lön till lön, och ytterligare 25 procent gör det till och från. Ju dyrare en konsol blir, ju mindre sannolikt blir det att den ryms i månadsbudgeten och köps. I det stora maskineriet så kommer fler föräldrar att välja bort att köpa en konsol till familjen och istället förlita sig på hemska F2P-spel på mobil/surfplatta.
Jag raljerar förstås, men kortsiktiga vinster för Nintendo/Bergsala/återförsäljare kommer att få konsekvenser.
Väl rutet men tycker innovationsbiten haltar något. Är man intresserad av tech är det ganska lätt att räkna ut att det inte ens finns så mycket annat de faktiskt kan göra? Vad hade ens vart ett tekniskt möjligt alternativ? Konkurrera med Quest om vr-marknaden? Göra en stationär och kraftigare maskin, bli en ps5/xbox kopia? Något med "Ai" som inte kommit någonstans än? Att de håller sig i fåran och gör, trots allt, ganska stora ändringar till switch är i sig självt åtminstone lagom innovativt imo.
För mig som inte ägt en switch känns 120fps 1080p/4k, dlss, mus, en kamera? som allt det switch1 inte var.
Har ni sökt Bergsala för nån form av kommentar kring priset i Norden?
Inte nu, men i tidigare, liknande sammanhang (SNES Mini, t.ex.) De säger att det är butikerna som sätter priserna, Bergsala ger inga riktpriser. Playstations svenska representater säger samma sak när man frågar.
Hade riktpriset vart 650euro så tror jag inte missnöjet över priset vart riktigt så stort som nu. Men det sticker ju verkligen i ögonen att riktpriset faktiskt är 469euro. Man kan bara anta att vi svenskar anses så korkade att vi mer än gärna betalar knappa 2000kr överpris för exakt samma sak som våra europeiska grannar. Det är liksom inte ok, och där går nog gränsen för många.
Jag läste något om att Nintendo har höjt priserna då den japanska valutan är låg, men det förklarar såklart inte skillnaden mellan Norden och övriga Europa i prissättning. Känner också att det är okej att Switch 2 är just en tvåa, och inte så mycket mer. Men har väldigt svårt att acceptera en så dramatisk prishöjning, det känns inte motiverat sett till vad jag får jämfört med Switch 1.
Hade riktpriset vart 650euro så tror jag inte missnöjet över priset vart riktigt så stort som nu. Men det sticker ju verkligen i ögonen att riktpriset faktiskt är 469euro. Man kan bara anta att vi svenskar anses så korkade att vi mer än gärna betalar knappa 2000kr överpris för exakt samma sak som våra europeiska grannar. Det är liksom inte ok, och där går nog gränsen för många.
Runt 6 000 kronor hade känts rimligt mot riktpriset 470 euro, inte mer än så. Ja, jag känner som du - det är för stor skillnad. Men samtidigt kostar den mycket i euro också, är väl 40-50 procent upp mot Switch.
Håller med till fullo. Att Switch 2 inte gör så mycket nytt är okej för mig, Switchen är ett grymt koncept som är i akut behov av hårdvaruförnyelse.
Men när man förväntas lägga tio papp för MK-bundeln, extra joycons och en pro controller, då är det något som är fel. Jag tycker inte att de europeiska priserna är mycket bättre heller, så även om det är värre i Sverige än på många andra ställen så är det långt ifrån hela problemet.
H-How can she slap, kupo!?
Wii U säljs relativt billigt på Tradera och kan enkelt moddas med custom firmware. Den konsolen kan även spela titlar från samtliga tidigare konsoler, så man får väldigt mycket "Nintend-värld" för pengarna Wii U verkar ha hånats när den kom för att den vår så dålig uppföljare till Wii. Men på YouTube och Reddit är det nu många som hissar den till skyarna för att den får så mycket gjort med ny firmware på. Jag köpte en i julas och tycker att det fungerar väldigt bra. Det är min första Nintendo-konsol
https://youtu.be/EZZAr1c0Wqg?si=eZ3TJ2JErZq4raGL&t=3886
Håller med Digital foundries diskussion kring konsolpriset. Jag kritiserar det -svenska- priset rejält dock och kommer utan tvekan importera nu.
Men spelpriserna känns inte helt okej. Men jag tror inte Mario Kart-priset kommer sätta riktningen för alla spel som vi redan har sett med donkey kong. Med framtida spel kommer nog Nintendo överväga vilket pris det blir beroende på hur försäljningen ser ut nu.
Sen ska det väl tilläggas att Nintendo har rabatter på deras spel -tids nog- så om man är tålmodig kan man vänta ett tag och spara några slantar.
Switch 2 är inte särskilt dyr om man bortser från att just vi i Sverige fick ett vansinnigt prispåslag. Har bokat min med Mariokart World från Tyskland för runt 6100, vilket jag tycker är helt OK ändå för ny konsol med ett releasespel till, med tanke på att konkurrenterna vid lansering låg långt över det priset.
Värre är det tycker jag med priserna på spelen och tillbehören.
Jag tycker det är märkligt att en remake på ett spel från 2001 är dyrare än Switch-spel. Och att ingen gnäller då.
Fast den reas ju efter några månader iofs
Nintendo är ju Nintendo. Jag skulle säga att det är spelen som säljer eller dödar den.
Jag förstår inte annars varför man skulle köpa en Switch 2, t.ex. för att spela Cyberpunk? När en Steam Deck för ett par tusen mindre gör det minst lika bra, och då får man dessutom tillgång till hur många spel som helst för väldigt lite pengar.
Nintendo har alltid stått för ockerpriser i min mening men nu har de fått totalt hjärnsläpp. Att de villa ha mer betalt för ett mario kart, som ser ut som de skulle kunna spel bra på en Wii, än vad ex senaste Call Of Duty kostar som ser mångt mkt mer välproducerat ut säger allt varför jag tänker hålla mig långt borta från Switch 2 såvida de inte ändrar på priserna.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
https://youtu.be/iIYvvSLblHg?si=LKg_lzsZCi571DpQ
Summerar väldigt bra varför nintendo inte är nintendo längre...
Den kostar 6250 svenska i Danmark.
I alla € länderna kostar den runt 5000 kr.
Är det Bergsala som tar extra?
Danska kronan är med vissa undantag låst till eurokursen, så mest rättvist blir det att jämföra det danska priset mot det europeiska priset. 470 euro är 3500 dkr. Enligt Prisjakt ligger priserna på 4249 dkr. Så skillnaden är 749 dkr, eller ganska precis 100 euro, mellan danmark och riktpriset i Tyskland m.m.
Switch 2 är inte särskilt dyr om man bortser från att just vi i Sverige fick ett vansinnigt prispåslag. Har bokat min med Mariokart World från Tyskland för runt 6100, vilket jag tycker är helt OK ändå för ny konsol med ett releasespel till, med tanke på att konkurrenterna vid lansering låg långt över det priset.
Värre är det tycker jag med priserna på spelen och tillbehören.
Vilken sida beställde/bokade du på ?
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Switch 2.
Playstation 5.
Xbox Series X.
En av dom här sticker ut.
En är en helt ny konsol, två är gammelt bös.
Viam inveniam aut faciam