Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World
Vet inte om denna jämförelse gjorts tidigare i tråden, så ber om ursäkt om det blir upprepning.
Men.
När PS5 pro lanserades förra året blev riktpriset hos svenska återförsäljare ca 10 499 kr. Detta trots ett riktpris i Europa på 799 euro.
Diskussionen var samma då, att Nordisk Film tog en stor del av kakan etc.
Idag (och sedan någon månad tillbaka) tycks konsensus mellan våra ledande återförsäljare vara att priset ist ska vara 9 990 kr. En sänkning med en femhundring som slog i kraft knappt fyra månader efter release.
Kan det helt enkelt vara så att våra kära elektronikjättar där ute faktiskt utnyttjar hypen runt en ny konsol och det faktum att svenskarna är köpstarka? När lugnet sedan lagt sig och efterfrågan hamnar på en normal nivå sänks priset till en nivå som är mer i linje med riktpriset?
Skulle inte bli förvånad alls om priset för en Switch 2 (utan mariokart) ligger på 5 990 kr till hösten (helt okommenterat från återförsäljarnas sida, förstås).
5990 kr med mario kart låter som ett black friday pris hos oss i Sverige.
Edit: Kanske var lite för optimistiskt, 6500 kr tror jag på istället.
Kan det helt enkelt vara så att våra kära elektronikjättar där ute faktiskt utnyttjar hypen runt en ny konsol och det faktum att svenskarna är köpstarka? När lugnet sedan lagt sig och efterfrågan hamnar på en normal nivå sänks priset till en nivå som är mer i linje med riktpriset?
Det blev ganska uppenbart månaderna efter att PS5 släpptes då en del handlare höjde priserna trots samma inköpspris. De visste att de skulle sälja allt de fick in ändå.
<Uppladdad bildlänk>
Ingen invite behövs , går att köpa om man vill på amazo .de €480 med frakt cirka
Du borde slängt med en URL
Det har väl säkert redan skrivits till leda nu, inte läst hela tråden, men jag lyckades förboka en från franska Amazon igår:
https://www.amazon.fr/-/en/dp/B0F2J4SYJ2/ref=sr_1_1?crid=3PLS...
Funkar inte nu, men om man vill importera så kan man nog försöka med franska, spanska, italienska och tyska Amazon. Ha det uppe och kolla lite då och då. ca 5100 kr hamnade min på, tar ju dock några dagar för den att komma.
”Allt” har ju blivit mycket dyrare de senaste åren, se t.ex. grafikkort. Euro och dollar kostade 10-20 procent mindre. Och kem-skatt har tillkommit. Det är några (men inte alla) orsaker.
Nintendo sköter sina konsoler själva på de flesta håll, så Bergsalas sits är ovanlig. Och ja, det blir rätt skevt att se 470 euro förvandlas till 6 700 kr - jag trodde det skulle bli max 6 000 kr. Men vi får se om den sjunker vid/efter release, Switch gjorde det vill jag minnas.
Vi får hoppas på det.
Jag trodde aldrig att mitt pris på en bit över 6000 kr med Mario Kart inkluderat skulle kännas som ett kap. 😅
Helt sjukt att det kommer i sverige kosta 752 usd för mario kart bundlingen! Även med skatter och avgifter så är det sjukt om man tar och jämför 499 usd i USA , gör mer ont om man ser det på så sätt, nej var sugen att förboka men blir att vänta till the duskbloods släpps , förhoppningsvis så har priset gått ner något eller så importerar man från Amazon från något EU-land.
Helt sjukt att det kommer i sverige kosta 752 usd för mario kart bundlingen! Även med skatter och avgifter så är det sjukt om man tar och jämför 499 usd i USA , gör mer ont om man ser det på så sätt, nej var sugen att förboka men blir att vänta till the duskbloods släpps , förhoppningsvis så har priset gått ner något eller så importerar man från Amazon från något EU-land.
Frågan är hur länge priset i USA kommer att vara $499.
Har nintendos fabriker tillräckligt med kapacitet för att tillgodose intresset i USA?
Vad händer om 90 dagar, åker Vietnam då på en 46% strafftull?
För nintendos produktion i Kina kommer inte att gå att sälja i USA då $499*2,45 = $1223...
<Uppladdad bildlänk>
Min teori om giriga återförsäljare tycks vara sann i alla fall. Spelbutiken satte det riktiga priset, och resten satte ett mycket högre pris (kartellbildning kan inte uteslutas), varpå Spelbutiken plockade bort konsolen och återkom med ett högre pris som matchar de andra.
Jag har hört (alltså jag vet inte och kan inte säga att det är så) att när det gäller exempelvis löparskor till sportaffärer, så säger leverantören vilket pris som butikerna ska ta.
Detta gällde löparskor från Nike, som leverantören sa att ni ska sälja dessa för 1500 kr.
Men butiken köpte in dom för 250 kr.
Sen får dom ha rea någon gång ibland och ta vad dom vill, därför kan man se skor med 50% rea osv.
Så vart jag vill komma med detta är att det kan vara så att leverantören (i detta fall Bergsala) säger vilket pris dom ska ta.
Min teori om giriga återförsäljare tycks vara sann i alla fall. Spelbutiken satte det riktiga priset, och resten satte ett mycket högre pris (kartellbildning kan inte uteslutas), varpå Spelbutiken plockade bort konsolen och återkom med ett högre pris som matchar de andra.
Ibland så är det ju även så att butiken minskar sin egen marginal för att istället tjäna in detta över tid (på kunddata och tillbehör mm). Alltså värdet av nya kunder. Sedan när dom såg att alla andra körde på vanliga marginalen så tänkte dom att "några hundra till kan vi lägga på men ändå vara billigare".
Isf är det ett för högt inköpspris satt från Bergsala. Bergsala vet vilken marginal butikerna kommer lägga på men deras pris är för högt så priset till kund blir också för högt. Bara butiker som offrar sin vinst kan ge spelbutikens pris.