Den stora Switch 2-tråden
Vad dåligt, tydligen om man köper den fysiska utgåvan av Switch 2 edition av Zelda Botw eller TotK så är det Switch1 versionen+ download code för Switch2 uppgradering...
Det gör mig lite fundersam. En switch 1 cartridge har en datahastighet på runt 90mb/s medan SDExpress formatet har runt 800mb/s vilket används för internlagring i Switch2. Kommer hela spelet köras från interna SDkortet då eller kommer de fortfarande lyfta data från det långsammare Switch 1 cartridgen?
Det är en markant skillnad i prestanda.
Det gör mig lite fundersam. En switch 1 cartridge har en datahastighet på runt 90mb/s medan SDExpress formatet har runt 800mb/s vilket används för internlagring i Switch2. Kommer hela spelet köras från interna SDkortet då eller kommer de fortfarande lyfta data från det långsammare Switch 1 cartridgen?
Det är en markant skillnad i prestanda.
Jadu ingen aning hur det tekniska funkar, det är iaf bekräftat av UK Nintendosupport att det är switch1 cartridge+ switch 2 uppgraderingskod
Är det som du säger så låter det ju som hela spelet installeras på maskinen...
Lite kluven till om hur man ska göra med Metroid Prime 4 (och möjligen andra lir). Vet att uppgraderingen ska åka med i Switch 2 versionen av spelet direkt, men med tanke på att Switch (1)-versionen är mycket billigare - och det pratas om att uppgraderingar ingår i Nintendo Switch Online...
Vad tror ni?
Lite kluven till om hur man ska göra med Metroid Prime 4 (och möjligen andra lir). Vet att uppgraderingen ska åka med i Switch 2 versionen av spelet direkt, men med tanke på att Switch (1)-versionen är mycket billigare - och det pratas om att uppgraderingar ingår i Nintendo Switch Online...
Vad tror ni?
Har bokat Switch 1-versionen så länge, uppgraderingarna verkar ju vara ganska billiga, om det inte ingår i NSO.
Vad tror ni?
Det verkar ju hittills bara vara Breath of the wild och Tears of the kingdom uppgraderingarna som bekräftats ingå i NSO+Expansion.
Vore asgrymt om det blev så med alla, men det bekräftades som sagt inte på directen, så det är tveksamt.
Ni som fått invite direkt från nintendo att köpa switch2, är det något man behöver göra för att anmäla sitt intresse? Har haft NSO abb sen jag köpte min switch1 för många år sedan.
Man måste inte anmäla sig men man måste acceptera att ta emot mail från Nintendo och dela data.
Det verkar ju hittills bara vara Breath of the wild och Tears of the kingdom uppgraderingarna som bekräftats ingå i NSO+Expansion.
Vore asgrymt om det blev så med alla, men det bekräftades som sagt inte på directen, så det är tveksamt.
Man får hoppas, blir trevligt med lite Gamecube-spel också, ser faktiskt fram emot Soul Calibur 2 lite grann, även om lanseringstitlarna för GC inte var mina gamla favoriter direkt...hoppas mest på Eternal Darkness. Borde ju inte vara några hinder att vi får det spelet senare, då det är Nintendos licens till 100%
Annars så hoppas jag på en grafik/performance-uppgradering till Super Mario Odyssey. 1080p/120fps med VRR och lägre input lag vore definitivt skäl för min del att spela om det spelet en gång till innan jag börjar på nya Donkey Kong-spelet.
Är så jävla peppad!
Skoja inte!! Inte bara för en ny konsol men för nya spel och för gamla switch spel att rulla på bättre! 🤩
Håller tummar att Astral Chain och alla Xenoblade spelen får en Switch 2 Patch. Även resten av Zelda spelen! Hoppas också på Prime 2 och 3 kommer så småningom!
Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |
Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |
Svårt att fatta att det bara är 2 veckor kvar. Snart 5 år sedan vi fick ny hårdvara senast.
Wrong!
Mindre än två veckor kvar 😉
PEPPAD!!!!!!!
Wrong!
Mindre än två veckor kvar 😉
PEPPAD!!!!!!!
12 dagar och 12 timmar 😮
12 dagar och 12 timmar 😮
Säkert någon lyckligt lottad som får paketet skickat någon dag för tidigt och kan hämta ut redan tisdag/onsdag!
Säkert någon lyckligt lottad som får paketet skickat någon dag för tidigt och kan hämta ut redan tisdag/onsdag!
Vet inte om jag skulle våga starta konsolen innan 12 slaget, finns säkert någon jävla klausul med Nintendos avtal där de får stänga ner konsolen om den spelas innan release 😑
Jag känner inget jättesug att köpa just vid release, men kommer bli väldigt intressant att följa hårdvaruförsäljningen och hur de första Switch 2-titlarna kommer att prestera. Hoppas Switch 2 följer samma trajectory som Switch 1, så att även tredjepartsspel kommer sälja bra till konsolen.
Vet inte om jag skulle våga starta konsolen innan 12 slaget, finns säkert någon jävla klausul med Nintendos avtal där de får stänga ner konsolen om den spelas innan release 😑
Aldrig att de skulle våga stänga ner vanliga användare som bara vill spela. De räknar nog att vissa får sina enheter någon dag innan, det är oundvikligt. Däremot kanske de kollar var enheten kommer ifrån och vem som sålt om det skiljer sig alldeles för lång tid.
Näe att fixa med release blir det inte. För dyr konsol och jag gillar inte det höga priset för spelen heller, även det kommer variera en del där.
Näe att fixa med release blir det inte. För dyr konsol och jag gillar inte det höga priset för spelen heller, även det kommer variera en del där.
Håller med om att spelen är ganska dyra, men tycker det är helt okej pris på konsollen. Köpte min Switch för typ 3700kr så en en Switch 2 för ca 5000kr tycker jag känns rimligt.
Ja alltså Mario Kart som är det dyraste spelet ligger på 849 kr på e-shopen, det är ändå 100 kr billigare än fullprisspel på ps5, DK Bonanza 749 kr. Spel är dyrt ja, just Mario Kart tycker jag är okej då det är ett så kallat ”forever game” för många.
Enligt email från Inet så får dem inte skicka konsolerna förrän en dag före release... vilket betyder att vi som bor i norra änden av landet inte kommer få konsolen förrän Måndag,.. :E
Arff
Ja alltså Mario Kart som är det dyraste spelet ligger på 849 kr på e-shopen, det är ändå 100 kr billigare än fullprisspel på ps5, DK Bonanza 749 kr. Spel är dyrt ja, just Mario Kart tycker jag är okej då det är ett så kallat ”forever game” för många.
Mario Kart är lika bra beställa med konsolen om man ska ha det. 7490 med Mario Kart och 6795 utan. 695kr skillnad.
Så 695kr för Mario Kart om man tar det i konsolpaket.
Så gjorde jag. Att i detta skede betala 849 eller 949kr för Mario Kart World känns helkorkat. Det skulle vara om man bara köper Switch 2 nu och bestämmer sig ett år senare att man vill ha Mario Kart.
Men ska man ha Mario Kart första månaderna så finns det ingen anledning att inte köpa det med konsolen och få det för 695kr
Mario Kart är lika bra beställa med konsolen om man ska ha det. 7490 med Mario Kart och 6795 utan. 695kr skillnad.
Så gjorde jag. Att i detta skede betala 849 eller 949kr för Mario Kart World känns helkorkat. Det skulle vara om man bara köper Switch 2 nu och bestämmer sig ett år senare att man vill ha Mario Kart.
Men ska man ha Mario Kart första månaderna så finns det ingen anledning att inte köpa det med konsolen och få det för 695kr
Jag skulle säga att köpa Switch 2 (med eller utan Mario Kart) för svenska kr känns "helkorkat". Du kan nu få en Switch 2 för €470 eller paketet med Mario Kart World för €510. Då kostar med andra ord Mario Kart €40...
Enda anledningen skulle väl kunna vara om det är så att man samlar på spel och vill ha dem "kompletta" med box osv. Nu har jag inte kollat upp hur det ligger till med Switch 2-bundlen men med tidigare konsol-bundles är det ju ibland så att det bundlade spelet bara kommer som en lös skiva/kassett utan box/manual osv.
Har fått t ex Zelda: Minish Cap löst till GBA, samt Jet Set Radio Future till gamla Xbox och säkert mer jag inte minns just nu.
Som sagt, kanske inte är så i detta fallet men det skulle ju kunna vara en tänkbar anledning, om man är lite OCD-aktigt funtad som jag.
Enligt email från Inet så får dem inte skicka konsolerna förrän en dag före release... vilket betyder att vi som bor i norra änden av landet inte kommer få konsolen förrän Måndag,.. :E
Där uppe finns ju ändå bara skog o mygg, ni får nog vänta flera bra länge på leverans, tills asfalten kommit till byn först.
Jag känner inget jättesug att köpa just vid release, men kommer bli väldigt intressant att följa hårdvaruförsäljningen och hur de första Switch 2-titlarna kommer att prestera. Hoppas Switch 2 följer samma trajectory som Switch 1, så att även tredjepartsspel kommer sälja bra till konsolen.
Har på känn att tredjepartstitlarna kommer sälja bättre på Switch 2 än Switch 1. Skulle tro det högre priset, med den höga prestandan, kommer göra målgruppen till Switch 2 blir lite mindre men också lite äldre än Switch 1.
Om man vill ha det fysiskt. Kommer även köpa det fysiskt om jag får tag i det till bra pris någon gång.
Om man vill ha det fysiskt. Kommer även köpa det fysiskt om jag får tag i det till bra pris någon gång.
Ja, tänkte på det efteråt att det vissa samlare här som vill ha det fysiskt, då är det väll en anledning. Men för de flesta av oss vill bara ha den billigaste versionen med allt content.
Jag skulle säga att köpa Switch 2 (med eller utan Mario Kart) för svenska kr känns "helkorkat". Du kan nu få en Switch 2 för €470 eller paketet med Mario Kart World för €510. Då kostar med andra ord Mario Kart €40...
Vad menar du? Jag tror man får bra värde från Switch 2. Nintendo och 3e part utvecklare lär supporta konsolen i 8 år (6 goda år med kanonspel) som med Switch. Sen om det kostar 5500kr, 6500kr eller 7500kr. Det är ungefär samma sak. Det där 1-2k har du glömt om någon månad.
Men jag menar bara att man behöver inte betala mer för mario kart bara för att betala mer då man får det för 695kr med konsolen. Det är ju ingen ide köpa konsolen och sen betala 900kr separat för Mario kart. Då äre bättre ta bundeln bara