Switch 2-versionerna av Zelda har vapenreparation – via en app

Medlem
Skrivet av DieZe:

Varför pushar Nintendo sånt här i en extern app? Se till att det finns i spelet istället, samma med achivements, andra trackers osv osv. Att behöva förlita sig på en extern app känns extremt förlegat eller?

Jag ser ändå smidigheten med gps och karta med en mobil app och fungerar appen bra är det troligtvis smidigare att göra justeringar direkt i appen än spelets menyer.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det där med att blanda appar om spel var ju något som testades i blanda annat Fallout 4, Assassin's Creed Unity och GTA 5 i början av PS4 generationen. Ett koncept som sen övergavs av samtliga.
Så jag önskar Nintendo lycka till för att återuppliva detta döda koncept.

Om någon så lär Nintendo klara av hanteringen med mobil app. Fattar inte varför folk är så anti en extra skärm.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Om någon så lär Nintendo klara av hanteringen med mobil app. Fattar inte varför folk är så anti en extra skärm.

Det är ju dock inte bara en extra skärm utan en extra enhet, som du dessutom måste hålla laddad, fippla med vid sidan om etc. Nintendo är bara lata, en del av "spelet" inkluderas inte i själva spelet, hur kan du försvara det? Luktar fanboy.

Medlem
Skrivet av lonian:

Mycket möjligt. Varför har du ett så högt förtroende att just Nintendo kommer lyckas?

Min erfarenhet av det är dock inte positiv. Det är därför jag är skeptisk.
Assassin's Creed Unity hade en app med en karta och minispel där man kunde tjäna resurser till PS4a spelet. Men synkningen strulade hela tiden så till sist gav jag upp.
I Fallout 4 var man tvungen att ha både konsolen och padda inloggade på samma trådlösa nätverk för att den extra skärmen skulle funka. Men eftersom jag alltid kör med trådbunden uppkoppling med min PC och konsoler funkade det aldrig.
I GTA 5 använde jag framför allt appen för att kunna skapa egna reg plåtar till mina bilar i GTA Online. En funktion som var högst bristfällig. Ibland funkade det, ibland inte.
Så det finns flera anledningar till att jag inte tycker att en extern app är en bra idé. Oavsett företag.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Typ tingle-tuner fast utan den där sköna känslan av att koppla ihop två enheter.

Kunde dom inte fixat det med download play istället på DS/3DS... LOL

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det är ju dock inte bara en extra skärm utan en extra enhet, som du dessutom måste hålla laddad, fippla med vid sidan om etc. Nintendo är bara lata, en del av "spelet" inkluderas inte i själva spelet, hur kan du försvara det? Luktar fanboy.

Om de kan klämma in "mobil appen" på Switch 1 så att man kan ha Switch 1 som extra skärm, vore det bättre då?

Själv gillar jag extra skärmar och önskar att konsoler hade stöd för dual screens med två hdmi portar. Det skulle motivera mig till att äga två tv aparater eller koppla in konsolen till mina två datorskärmar.

Det vore även grymt när man spelar två player att ha varsin skärm i stället för att måsta köpa två konsoler eller köra split screen och få ett mindre synfält.

Skrivet av OAKTHYR:

Mycket möjligt. Varför har du ett så högt förtroende att just Nintendo kommer lyckas?

Min erfarenhet av det är dock inte positiv. Det är därför jag är skeptisk.
Assassin's Creed Unity hade en app med en karta och minispel där man kunde tjäna resurser till PS4a spelet. Men synkningen strulade hela tiden så till sist gav jag upp.

Jag har större förtroende till Nintendo än Ubisoft.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Om de kan klämma in "mobil appen" på Switch 1 så att man kan ha Switch 1 som extra skärm, vore det bättre då?

Själv gillar jag extra skärmar och önskar att konsoler hade stöd för dual screens med två hdmi portar. Det skulle motivera mig till att äga två tv aparater eller koppla in konsolen till mina två datorskärmar.

Det vore även grymt när man spelar två player att ha varsin skärm i stället för att måsta köpa två konsoler eller köra split screen och få ett mindre synfält.

Jag har större förtroende till Nintendo än Ubisoft.

För egen del så nej, det vore inte bättre. Om inte konsolen (switch 2) är byggd för två skärmar, tänk Wii U, från start så ska allt kunna flyta på bra på endast en skärm. Min stance här är och kommer vara att Nintendo bara är lata och ska krångla till det för att de inte vill ändra på sig.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Om inte konsolen (switch 2) är byggd för två skärmar, tänk Wii U, från start

Det kanske är just det dom har gjort i och med detta.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Det kanske är just det dom har gjort i och med detta.

Att du ska ha extra saker på din telefon? För att komma åt basic saker som challenges, achievements, ingame reparationer av vapen osv? Du måste skämta? För de som har äldre telefoner då? För de som inte vill sitta med luren i vänstra näven och switchen i högra? Det här är bara lathet från Nintendos håll, inget annat. De hade lätt kunnat stoppa allt det som är i appen ingame i en extra meny, UX existerar vettu

Medlem
Skrivet av DieZe:

Att du ska ha extra saker på din telefon? För att komma åt basic saker som challenges, achievements, ingame reparationer av vapen osv? Du måste skämta? För de som har äldre telefoner då? För de som inte vill sitta med luren i vänstra näven och switchen i högra? Det här är bara lathet från Nintendos håll, inget annat. De hade lätt kunnat stoppa allt det som är i appen ingame i en extra meny, UX existerar vettu

Appen är lite extra saker för dem som är intresserad av det.
Dom pensionärer som sitter med Doro telefoner får väl spela spelet som vanligt.
Reparera vapen är väl för övrigt låst bakom Nintendo online vad jag förstår.

Men jag tar hellre en mobil app med extra funktioner än Amiibo.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Appen är lite extra saker för dem som är intresserad av det.
Dom pensionärer som sitter med Doro telefoner får väl spela spelet som vanligt.
Reparera vapen är väl för övrigt låst bakom Nintendo online vad jag förstår.

Men jag tar hellre en mobil app med extra funktioner än Amiibo.

Det kan jag köpa, jag tar också hellre en app än amiibo. Men "problemet" kvarstår ju. Varför passar inte Nintendo på att lägga till alla dessa extra funktioner i själva spelet? Nu om någonsin var väl ett bra tillfälle när Zelda får en switch 2 version? Det känns verkligen bara som en lathetsgrej och appen kommer aldrig vara bättre än om funktionerna faktiskt fanns ingame, det är ju där skon verkligen klämmer.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det kan jag köpa, jag tar också hellre en app än amiibo. Men "problemet" kvarstår ju. Varför passar inte Nintendo på att lägga till alla dessa extra funktioner i själva spelet? Nu om någonsin var väl ett bra tillfälle när Zelda får en switch 2 version? Det känns verkligen bara som en lathetsgrej och appen kommer aldrig vara bättre än om funktionerna faktiskt fanns ingame, det är ju där skon verkligen klämmer.

Jag har bara snabbkollat på vad dom gör med appen. Och då verkar ju kartan visa precis allt på samma sätt som jag gör just nu när jag spelar Elden Ring.

Då kan jag se alla föremål på min laptop vilket är ganska mycket fusk. Får man detta in direkt i spelet känns det ju som rejäl spoiler för många.

signatur

Medlem

Det här att Nintendo har börjat lägga ut delar av spelen i appar är mycket oroväckande. Långsiktigt innebär det att spelen blir ospelbara (när appen inte finns längre osv).

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

spelen blir ospelbara (när appen inte finns längre osv).

Det beror ju på vad appen gör, i Zelda breath/tears blir det ju typ en GPS bland annat. Inget man måste ha.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Det beror ju på vad appen gör, i Zelda breath/tears blir det ju typ en GPS bland annat. Inget man måste ha.

Ja absolut, men en oroväckande utveckling oavsett. Kartan är bara en test och en början.

Vapenreparationen är något många spelare efterfrågat sedan realeasen för åtta år sedan. Istället för att lägga det i nyreleasen nu (som kostar) så blir det en app-funktion istället.

Det kan vara en tidsfråga innan appen blir en officiell second screen. När de har fångat in spalarskaran i appen lägg då till microtransaktioner för att köpa skins etc. Det är ganska tydligt vad Nintendo testar och utvärderar just nu. De är på väg in i samma träsk som övriga spelindustrin.

Jag kommer att bojkotta appen. Men det är så klart upp till var och en.

Medlem
Skrivet av Korvfingrar:

Jag kommer att bojkotta appen.

Fungerar den dåligt så väljer jag bort den helt klart.

signatur

Medlem

Jag hade älskat om de kom med en ordentlig lösning på detta med vapnen - tycker det är sååå tråkigt att inte "få" spela med mina bästa vapen, fm pga rädslan att förstöra dem. Hade önskat ett annat system. Pinnar och gamla rostiga svärd kan få gå sönder, medan de bästa vapnen håller utan att splittras i 1000 bitar mitt i en fight.

12
Skriv svar