Jo, visst var det bättre förr

Medlem
Jo, visst var det bättre förr

Minns det glada 90- talet och tidiga 2000-talet.
Spelbutiker fanns i var och varannan håla i Svea Riket. Minns i den egna småstaden i norrland, inne på ICA på stan fanns sånt som tycks HELT otänkbart i en livsmedelsbutik i dag; Arkadmaskiner med The House of the Dead, tv-spel för Nintendo 64 och Playstation, porrfilmer och porrtidningar låg också helt öppet och det verkade inte vara något märkvärdigt med det. Jag minns en episod från när jag gick på mellanstadiet och köpte sådana där plastleksaksfigurer alla ungar samlade på då, och en gubbe före i kassakön la upp en hel bunt med porrblaskor på kassabandet, så log han brett med hela tandraden åt den unga tjejen som satt i kassan.

På bensinmacken kunde man hyra tv-spel, och det fanns också en renodlad tv-spelsbutik nere i en källare.
Internet är ju knappast en fluga längre, men nog har det verkligen tvärdödat städerna i Sverige, det finns verkligen ingenting i butiksväg längre, bara typ smink- och klädesbutiker för tjejer. Undrar ibland hur alla dessa gallerior ens klarar sig, det finns ju inga intressanta butiker i dem, bara samma tråkiga kedjor som typ Dressman, mobiltelefonförsäljare och nån frisör.

Ämnet kanske är uttjatat, men vad saknar ni från det gamla Sverige man växte upp i?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ämnet kanske är uttjatat, men vad saknar ni från det gamla Sverige man växte upp i?

Helt ärligt, inte mycket. Får snarare rysningar av allt det jag hatade med det lilla inskränkta landet som vi en gång var och till viss mån fortfarande är.

""Jag minns en episod från när jag gick på mellanstadiet och köpte sådana där plastleksaksfigurer alla ungar samlade på då, och en gubbe före i kassakön la upp en hel bunt med porrblaskor på kassabandet, så log han brett med hela tandraden åt den unga tjejen som satt i kassan.""
Menar du verkligen att det är något du saknar? LOL, ja kanske du är född i fel tid i så fall och tror du är ganska ensam om att romantisera sådana saker.
Ärligt talat så kan jag inte komma på något jag saknar, växte upp på sjuttio+åttiotalet (fortfarande inte vuxit upp, konstigt nog..;) )

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Helt ärligt, inte mycket. Får snarare rysningar av allt det jag hatade med det lilla inskränkta landet som vi en gång var och till viss mån fortfarande är.

Ja, jag är inte så hatiskt lagd av mig, så jag ser tjusningen i det gamla vedervärdiga landet av onda barbarer och tv-spelsbutiker.

Medlem

Inte något tror jag. Det mesta, om inte allt, var ju sämre förr.

Många saknar nog sin ungdom oavsett när den skedde av helt andra skäl, inte för att samhället på något sätt var bättre då.

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Oj, skulle nog kunna skriva en halv bok om vad jag saknar och det inkluderar en del av det jag aldrig själv upplevt på egen hand. Folkhemmet i allt vad det nu innebar omfattar väl det mesta. Även om jag gillar det digitala och teknologiska har det förvandlat samhället till det negativa i många fall där ensamheten har ökat med föreningslivets/gemenskapens förfall. Individualism, urbanisering och glesbygdens död är ju andra delar. Gör nästan ont när man åker igenom små samhällen som sakta monteras ned. Det var en speciell stämning förr som är svår att säga ord på. Inte den ängslighet och stressade värld som idag med faktiska apokalyptiska problem.

En stämning av icke vetande och ingenting i jämförelse med "doom scrollande". Mer hakuna matata och folk som inte jobbade då, förstår nog inte hur mycket mer press arbetsmarknaden är idag. Det fanns knappt CV och du kunde bli chef med gymnasieexamen på ett företag. Idag är allt maximerat, optimerat och analyserat. Sen fanns det någon slags spänning och mystik innan Google maps tog bort det i ett svep. Allting var inte så utstuderat.

Statushetsen och ytligheten fanns inte på samma sätt och dating appar (kräks) fanns inte heller. Visst de kanske har hjälpt några att hitta partners, det löstes bättre förr, och att swipea människor måste ju göra något med en. Sen ska vi väl inte prata om vett och etikett som verkar åkt ut genom ett fönster. Föräldrar som försvarar sina barn istället för att läxa upp dem.

Medlem

Det finns en sak som faktiskt var väldigt mycket bättre förr... att sitta på fik!

Jag saknar när man kunde sätta sig på ett fik och dricka kopp kaffe i lugn och ro, utan att någon sätter sig vid bordet bredvid och antingen a) pratskriker i mobilen, eller b) tittar på en video i mobilen med hög volym (vad är det för fel på hörlurar?!).

Folk som sitter på fik och umgås och snackar med varandra är bara mysigt, men folk som pratar i mobilen är enbart störande. Det beror på att hjärnan omedvetet försöker förstå vad samtalet handlar om, läste jag. Det sker alltså när man inte ens lyssnar aktivt — hjärnan försöker "få ihop" det ändå men lyckas inte, vilket gör det så störande.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Oj, skulle nog kunna skriva en halv bok om vad jag saknar och det inkluderar en del av det jag aldrig själv upplevt på egen hand. Folkhemmet i allt vad det nu innebar omfattar väl det mesta. Även om jag gillar det digitala och teknologiska har det förvandlat samhället till det negativa i många fall där ensamheten har ökat med föreningslivets/gemenskapens förfall. Individualism, urbanisering och glesbygdens död är ju andra delar. Gör nästan ont när man åker igenom små samhällen som sakta monteras ned. Det var en speciell stämning förr som är svår att säga ord på. Inte den ängslighet och stressade värld som idag med faktiska apokalyptiska problem.

En stämning av icke vetande och ingenting i jämförelse med "doom scrollande". Mer hakuna matata och folk som inte jobbade då, förstår nog inte hur mycket mer press arbetsmarknaden är idag. Det fanns knappt CV och du kunde bli chef med gymnasieexamen på ett företag. Idag är allt maximerat, optimerat och analyserat. Sen fanns det någon slags spänning och mystik innan Google maps tog bort det i ett svep. Allting var inte så utstuderat.

Statushetsen och ytligheten fanns inte på samma sätt och dating appar (kräks) fanns inte heller. Visst de kanske har hjälpt några att hitta partners, det löstes bättre förr, och att swipea människor måste ju göra något med en. Sen ska vi väl inte prata om vett och etikett som verkar åkt ut genom ett fönster. Föräldrar som försvarar sina barn istället för att läxa upp dem.

Ja CV's behövdes väl inte då du ärvde dina föräldars jobb tycker inte det var en positiv sak dock. Visst. Finns mycket som har gått fel men som troligen har med helt andra saker att göra. Hur i helsike kunde vi tillexempel välja den svaga borgeliga röran som bestämmer nu? De borde vara diskvalificerade för all framtid. De sa sig kunna ordna till allt men allt det dåliga har bara eskalerat.

signatur

9070 XT
9800X3D

Det fanns något mysigt med hur mycket större världen kändes innan internet... Nån nämnde Google Maps och ja, det fanns nåt charmigt i att "upptäcka" saker på egen hand istället gör att ha alla svaren i sin ficka.

Med det sagt, hell no! Nästan allt är så jäkla mycket bättre än då jag växte upp på 90-talet. Trots att jag är väldigt nostalgiskt lagd kan jag ärligt talat säga att det var inte mycket som var bättre förr.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det fanns något mysigt med hur mycket större världen kändes innan internet... Nån nämnde Google Maps och ja, det fanns nåt charmigt i att "upptäcka" saker på egen hand istället gör att ha alla svaren i sin ficka.

Med det sagt, hell no! Nästan allt är så jäkla mycket bättre än då jag växte upp på 90-talet. Trots att jag är väldigt nostalgiskt lagd kan jag ärligt talat säga att det var inte mycket som var bättre förr.

Word, håller med helt även om sista månaderna kanske säger något annat. Men jag hoppas de här pågående/kommande fyra åren av fascism i USA är en parantes, att det återgår till det normala sen.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det finns en sak som faktiskt var väldigt mycket bättre förr... att sitta på fik!

Jag saknar när man kunde sätta sig på ett fik och dricka kopp kaffe i lugn och ro, utan att någon sätter sig vid bordet bredvid och antingen a) pratskriker i mobilen, eller b) tittar på en video i mobilen med hög volym (vad är det för fel på hörlurar?!).

Folk som sitter på fik och umgås och snackar med varandra är bara mysigt, men folk som pratar i mobilen är enbart störande. Det beror på att hjärnan omedvetet försöker förstå vad samtalet handlar om, läste jag. Det sker alltså när man inte ens lyssnar aktivt — hjärnan försöker "få ihop" det ändå men lyckas inte, vilket gör det så störande.

Innan rökförbudet kom, så alla tog sig ett bloss vid bordet? Nja, pass på det. 😅
Restaurang-/krog-/fik-miljöer blir allt bra mycket bättre utan en tjock tobaksdimma imo. Sen är mobiler rätt störande ibland med, men jag tar hellre det än passiv rökning varje gång jag går ut. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Innan rökförbudet kom, så alla tog sig ett bloss vid bordet? Nja, pass på det. 😅
Restaurang-/krog-/fik-miljöer blir allt bra mycket bättre utan en tjock tobaksdimma imo. Sen är mobiler rätt störande ibland med, men jag tar hellre det än passiv rökning varje gång jag går ut. ^^

Minns när jag var i Paris på åttiotalet, man inte bara rökte överallt men man fimpade på golvet, slängde ciggen och i bästa fall stampade på den med sina boots. Vet inte men saknar det.
Vid bardisken med en croissant och svart kaffe + cigg som askades och fimpades på golvet som frukost...
Att joba tidiga morgnar för att sopa upp fimpar i restauranger kan jag tänka mig var en hel genre av jobb då golven var som nya nästa morgon..

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag säger inte emot det! 😂

Medlem
Skrivet av Workout51:

Smartphones är nog ändå den värsta uppfinningen jag vet, känns som den koncentrerar allt jag ogillar med det moderna samhället. Alias vet nog inte hur bra han har det som dessutom fick leva och uppleva 80-talet, då hade jag verkligen velat vara med. Minns när jag pratade med gamla kolleger på finlandsfärjan om hur det var att jobba på fartyg å 1980- och 1990-talen. Lät alltid så spännande, med öl- och vinkranar i personalmässen, och besättningen som hade egna discon och hade partyn på arbetsdagar inpå sena natten med disco och pokerspel mm. Sen när man själv jobbade ombord så sitter alla bara och stirrar i mobiltelefonen.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Smartphones är nog ändå den värsta uppfinningen jag vet, känns som den koncentrerar allt jag ogillar med det moderna samhället. Alias vet nog inte hur bra han har det som dessutom fick leva och uppleva 80-talet, då hade jag verkligen velat vara med.

LOL Ja men nu lever jag ju i vår tid. Tror att du romantiserar det en aning för mycket. Tidig 80-tal punken kom alla spelade ett instrument. Det var fantastiskt och har definierat mig mer än något annat som hände senare. Men annars, skulle aldrig se tillbaks på senare decenier i Sverige som något jag önskar mig tillbaks till.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

LOL Ja men nu lever jag ju i vår tid. Tror att du romantiserar det en aning för mycket.

Nja, att döma av dina andra inlägg så tycker jag du verkar vara oerhört dömande & nedslående, jag är mer en romantiker till människa som lever och låter leva, så tror inte jag hade hatat allt det gamla fina likt du gör. Haha, ja alla är vi ju olika.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nja, att döma av dina andra inlägg så tycker jag du verkar vara oerhört dömande & nedslående, jag är mer en romantiker till människa som lever och låter leva, så tror inte jag hade hatat allt det gamla fina likt du gör. Haha, ja alla är vi ju olika.

"oerhört dömande" Oj då, det låter ju inte bra. Jag har starka åsikter och upplevt en hel del. Men vill helst inte ses som dömande. Tvärtom. De som känner mig på riktigt tror jag skulle säga något helt annat, hoppas jag. Tror du att en romantiker är någon som inte bryr sig? Tvärtom skulle jag säga. Även jag har sett mig som en romantiker och har dessutom levt som en sådan. Eller hur jag anser att en sådan ska leva som Inte alltid varit optimalt. Eller snarare sällan varit optimalt.
Jag antar att du är ganska ung och jag önskar dig lycka till med din romantiska livsstil. Ingen vore gladare än mig om det fanns utrymme för det men i dagens läge så vad finns det? Känns som tidigt trettiotal före den stora katastrofen. Vissa hoppas på UFO'n som ska rädda oss, vissa är MAGA fanatiker andra (alldeles för få) inser att det här kommer att gå åt helvete.

signatur

9070 XT
9800X3D

Skrivet av alias:

Word, håller med helt även om sista månaderna kanske säger något annat. Men jag hoppas de här pågående/kommande fyra åren av fascism i USA är en parantes, att det återgår till det normala sen.

Det får vi verkligen hoppas! Men risken är väl också att vi kanske ser en ny världsordning ta form nu... Men man får väl hoppas på det bästa. I värsta fall annars kanske nån kan göra en sån här tråd igen om typ 20 år och då kanske jag verkligen kommer hålla med om att det var bättre förr, om utvecklingen fortsätter gå åt det håll den gör just nu.

Medlem

Okej är allihopa redo? Alright

1...

2...

3...

PÅ MIN TIIIIIIIIID

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av alias:

"oerhört dömande" Oj då, det låter ju inte bra. Jag har starka åsikter och upplevt en hel del. Men vill helst inte ses som dömande. Tvärtom. De som känner mig på riktigt tror jag skulle säga något helt annat, hoppas jag. Tror du att en romantiker är någon som inte bryr sig? Tvärtom skulle jag säga. Även jag har sett mig som en romantiker och har dessutom levt som en sådan. Eller hur jag anser att en sådan ska leva som Inte alltid varit optimalt. Eller snarare sällan varit optimalt.
Jag antar att du är ganska ung och jag önskar dig lycka till med din romantiska livsstil. Ingen vore gladare än mig om det fanns utrymme för det men i dagens läge så vad finns det? Känns som tidigt trettiotal före den stora katastrofen. Vissa hoppas på UFO'n som ska rädda oss, vissa är MAGA fanatiker andra (alldeles för få) inser att det här kommer att gå åt helvete.

Haha, jaså?
Ja, du verkar ha minst sagt starka uppfattningar om presidentval? i länder på andra sidan atlanten. Nu har det väl kanske inte så mycket med ämnet att göra, men om du nu tycker att världen just nu både går under och att dessutom nazityskland återuppstår i detta nu, då blir det ju märkligt att du samtidigt tycker att allt var sämre på 1980- och 90-talen.

Medlem

Saknar tiden innan sociala medier fanns. Har en pojk som blir retad i skolan hade han varit ung på nittiotalet hade han sluppit skiten på kvällarna iallafall.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Haha, jaså?
Ja, du verkar ha minst sagt starka uppfattningar om presidentval? i länder på andra sidan atlanten. Nu har det väl kanske inte så mycket med ämnet att göra, men om du nu tycker att världen just nu både går under och att dessutom nazityskland återuppstår i detta nu, då blir det ju märkligt att du samtidigt tycker att allt var sämre på 1980- och 90-talen.

Jo det kanske ses som märkligt men vad jag vill komma till är nog att hur bra vi skulle kunna ha det med utvecklingen inom teknik, när det började- det stora språnget egentligen för datorer för oss "vanliga", internet osv. Det är inte länge sedan,och åtminstonde jag såg det som något av en revolution som skulle omforma samhället på gott. På det sättet så är jag besviken. Innan dess så var det ju "kalla kriget" från andra världskrigets slut fram till Gorbatjov på åttiotalet så det var ju en skrämmande period, absolut. Svårt att säga vad som är "sämst" Känns bara inte som om vi är på väg emot bättre tider. Det som möjlligen känns positivt är att när det väl kommer dårar som Trump får makten så samlas de övriga och kommer överens om en gemensam agenda, det tycker jag man ser nu inom Europa. Det känns positivt.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Saknar tiden innan sociala medier fanns. Har en pojk som blir retad i skolan hade han varit ung på nittiotalet hade han sluppit skiten på kvällarna iallafall.

Vidrigt. Usch.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, jag är inte så hatiskt lagd av mig, så jag ser tjusningen i det gamla vedervärdiga landet av onda barbarer och tv-spelsbutiker.

..och tydligen då sexuella trakasserier från gamla gubbar mot unga tjejer?

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

..och tydligen då sexuella trakasserier från gamla gubbar mot unga tjejer?

Personligen skulle jag nog inte klassa det som sexuella trakasserier att titta och le mot kassörskan på ICA, även om nu en del tycker det i sig borde vara ett brott att vara gammal och le åt attraktiva yngre kvinnor. Vissa vill ju i princip göra det brottsligt att ens andas den fria luften...
Men ja, med tanke på att du uttrycker dig väldigt hårt och kategoriskt så kan jag tänka mig att du, som är så tolerant och öppensinnad, helst hade sett att den stackars porrgubben hade kastats i fängelse för att han köpte blaskorna och log åt kassörskan så hon kände eventuellt obehag i någon minut.

Medlem

Linjär tv, när man gick hem till varandra och samlades framför en serie man följde.
Småbutiker, det mesta är samma stora tråkiga kedjor. Såycket pokemon figurer, leksaker, pokedex och pappfigurer som stod i affärerna, nu är det bara svindyra boosters som hänger i butikerna.

Spelkonsoler och spelbutiker.

Konsoler kunde spelas utan internet, utan uppdateringar, varannat spel hade offline multiplayer, Halo 5 hade inte ens det. Spelbutiker när man gick och bläddra bland spelen, jakten, när man köpte ett spel baserat på fodralet, det kunde bli magplask, eller riktigt jävla underbart.

Även om spelet var skit spelade jag det. Okunskapen, när man inte hade koll på allt. När det fanns andra spelintresserade som kom till butikerna och kunde snacka.

E3, hur spännande var inte spelindustrin när man satt och väntade på E3 dvd i super play? Jag vet inte hur många gånger jag satt och sträckkollade e3 dvd när ds visades upp. Och turtles trailern till PS2 GC och Xbox. Låten var toppen 😁.

Idag finns det inget i spelindustrin som gör mig exalterad.

Jag vägrar handla kläder online, behövs skicka saker fram och tillbaka, aldrig. Internetcaféer.

Hyra film, man valde på det som fanns, filmbläddrandet på streamingtjänster slutar ofta med att jag inte ser något alls.

Saker som är alldeles för lättillgängligt tar död på mycket.

Tiden innan AI. Alla AI klipp förstör fan internet.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Linjär tv, när man gick hem till varandra och samlades framför en serie man följde.
Småbutiker, det mesta är samma stora tråkiga kedjor. Såycket pokemon figurer, leksaker, pokedex och pappfigurer som stod i affärerna, nu är det bara svindyra boosters som hänger i butikerna.

Konsoler kunde spelas utan internet, utan uppdateringar, varannat spel hade offline multiplayer, Halo 5 hade inte ens det. Spelbutiker när man gick och bläddra bland spelen, jakten, när man köpte ett spel baserat på fodralet, det kunde bli magplask, eller riktigt jävla underbart.

Även om spelet var skit spelade jag det. Okunskapen, när man inte hade koll på allt. När det fanns andra spelintresserade som kom till butikerna och kunde snacka.

Jag vägrar handla kläder online, behövs skicka saker fram och tillbaka, aldrig. Internetcaféer.

Hyra film, man valde på det som fanns, filmbläddrandet på streamingtjänster slutar ofta med att jag inte ser något alls.

Jösses ja, kan nog skriva under på i princip alla dem talpunkterna. Gillade också hur split screen multiplayer var mer eller mindre självklart, och det inte behövde vara något fancy över det, men det bara blev så bra ändå i all sin enkelhet. Vill minnas de satte in multiplayer i gamla Goldeneye 007 på bara några veckor som en sorts efterkonstruktion, och ändå blev det genredefinerande multiplayer av det på sena 1990-talet.

Tycker det rentav förstör magin idag när all spelmekanik kablas ut och dissekeras på nätet. Gillade nog tiden när det helt enkelt inte gick att läsa in i detalj på nätet hur allt var upplagt och fungerade i spelen...

Vad gäller kläder så handlar jag nästan alla plaggen idag på Clas Ohlson och ICA Maxi. Tappade helt intresset för klädsel när jag blev gubbig i 30-årsåldern, så skönt att slippa tänka på det i alla fall.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Ja absolut fanns det mycket som gjorde att man samlades inför saker och det mesta blev snarare händelser som man upplevde tillsamans med andra. Jag tänker att det både var bättre och sämre än nu. Säkert bättre för de som kände sig ensamma, för de som valde att klara sig själva så var det nog jobbigare och man sågs som "konstig". Idag finns det ju ett val, alla sätt att leva på är mer eller mindre accepterade. Förr "skulle" man följ normen för att inte bli sedd som "konstig".

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av Majoren:

Vad gäller kläder så handlar jag nästan alla plaggen idag på Clas Ohlson och ICA Maxi.

Går det att handla kläder där? Hade ingen aning..

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ja absolut fanns det mycket som gjorde att man samlades inför saker och det mesta blev snarare händelser som man upplevde tillsamans med andra. Jag tänker att det både var bättre och sämre än nu. Säkert bättre för de som kände sig ensamma, för de som valde att klara sig själva så var det nog jobbigare och man sågs som "konstig". Idag finns det ju ett val, alla sätt att leva på är mer eller mindre accepterade. Förr "skulle" man följ normen för att inte bli sedd som "konstig".

Idag är det snarare att alla klarar sig själva.

Ska vi se mello? Nä jag kan streama det sen, eller se serie? Nä, folk kan ju välja när de vill titta på saker, för fanns det ju bara en tid och då anpassade sig folk.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Vad gäller kläder så handlar jag nästan alla plaggen idag på Clas Ohlson och ICA Maxi. Tappade helt intresset för klädsel när jag blev gubbig i 30-årsåldern, så skönt att slippa tänka på det i alla fall.

Ba, har Clas Ohlsson kläder?

Jag handlar nästan bara kläder i en "överklass affär" men bara på rea när det är närmare priser för andra butiker.

Men nu handlar jag kläder typ 3 gånger om året.

Skriv svar