Senaste inköp av vad som helst
Jag köpte spelet Mandragora till ps5 ett soulslike side scroll spel mitt första av den här typen av spel det tog ett tag att komma in i men jag gillar det.
Hur lägger man in bilder i sin post här ?
[ img]BILDENS URL[ /img] utan mellanslag i kantparenteserna.
Lyckades lägga vantarna på en sprillans NY/Oanvänd CRT skärm! En riktig raritet så här anno 2025!
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Fan rena drömmen.
Jag köpte spelet Mandragora till ps5 ett soulslike side scroll spel mitt första av den här typen av spel det tog ett tag att komma in i men jag gillar det.
Hur lägger man in bilder i sin post här ?
Om du trycker på skriv svar istället för snabbsvar finns det små ikoner där du kan trycka in bilder och även ladda upp enkelt.
1# FZ Troll
Ingen större prestandavinst mer än enstaka fps. Huvudsakligen från lägre latens på minnen - CL30 vs nuvarande CL36. Men i en för övrigt i det mesta vit "build" så är det estetiska viktigt för mig. Moderkortet låter mig använda två gen 5 och två gen 4 m2 ssd utan att påverka lanes till GPU. (måste disabla back panel USB4 för full fart men är inget jag använder i alla fall.) Det är något jag ser fram emot då jag redan nu sitter på en outnyttjad 2TB gen4 M.2 SSD. Dessutom så stannar ju AMD vanligtvis på sin platform länge till skillnad från Intel så kan nog få uppleva minst en ny gen CPU'er på AMD5. Hoppas det. Även om för tillfället 9800X3D räcker och blir över. Minnena kom igår och Moderkortet i veckan..
Så egentligen- väldigt dyr uppgradering för 1fps mer. Inget jag skulle rekommendera till någon annan. LOL ändå så ser jag fram emot det
9070 XT
9800X3D
Jag köpte Clair Obscure expedition 33 på release dagen vilket jag är otroligt glad att jag gjorde
Började spela det igår. Riktigt kul!
<Uppladdad bildlänk>
Samsung Galaxy Tab E.
8gb lagring 1,5gb ram.
100kr.
Får inte Google play till att funka 😑
Kan det bero på att den är typ 15år gammal?
The Owls Are Not What They Seem
Kan det bero på att den är typ 15år gammal?
Webbläsaren funkade inte riktigt som den skulle heller, inga bilder när man gick in på sidor. batteriet funkar däremot väldigt bra, och skärmen är fin.
Nu är man lite mer redo för sommarsäsongen:
(Har haft något LED-mög innan som insekterna verkar måttligt intresserade av, så nu ska de förhoppningsvis få smaka högspänning om de tar sig in.)
(Den gamla ACn fick den här säsongen för sig att säkringen skulle gå varje gång den försökte starta kompressorn, så efter ~10 år var det dags att den fick gå i pension till förmån för en ny - med exakt samma halvdassiga design. 😅 Verkar vara lite bättre innandöme och bättre köldmedium (R290 i stället för R410a) i alla fall. Lite deprimerande är det att den förra var Electrolux och den nya är i praktiken noname - har personligen tappat så gott som allt förtroende för Electrolux varumärke på senare år, och skyr det mer eller mindre som pesten.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Äntligen kom den! Ska bli kul att gotta ner sig i detta, efter all hype, de sista veckorna!!!
<Uppladdad bildlänk>
Åh, är den inplastad fortfarande?! Kan inte varit billigt!
Åh, är den inplastad fortfarande?! Kan inte varit billigt!
Jajjamensan!
Gick på 36 euro, innan frakt. Visst, det går att köpa begagnat för en billigare peng, men jag gillar den lilla ritualen och känslan av att ta av plasten på ett nytt spel.
Har köpt inplastade spel som är 25+ år gamla och som fortfarande har kvar den där fabriksfärska lukten!
Tony - Montezuma's Gold collectors edition av Atari ST-versionen, det är ett kul plattformsspel med 2-färgsgrafik.
Originalet gjordes till Atari 8-bitars och förutom ST-versionen så finns Tony till C64, Amiga och Gameboy Advance.
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Kylflänsar och värmeledande tejp så jag kunde kyla VRAM på mitt Matrox Parhelia 256MB AGP8X. "Behövs" väl egentligen inte, men då det är ett rätt ovanligt kort vill jag gärna att det ska leva så länge som möjligt. (Originalkylaren är bytt mot en kylare köpt på eBay, då lagren i originalfläkten var snustorra så fläkten dog direkt när kortet skulle startas upp första gången trots att jag köpte kortet new old stock i inplastad originalkartong - däremot har jag bytt fläkt från ett rent noname Kina-skräp (som inte ens var 3-pin) till en Xilence 40mm. Tuffar på fint.)
Var lite pyssel under en sömnlös natt, men det blev någorlunda acceptabelt i alla fall. ^^
Jefvla 256MB-variant till att ha lika många minneskretsar på baksidan...
Men det blev okej ändå.
7281 3DMarks i 2001SE direkt efter (med en P4 HT Prescott och 1GB RAM), så att det landar någonstans runt ett Radeon 8500 är inte orimligt för ett kort som egentligen inte är primärt tänkt för spel.
Kylflänsar och värmeledande tejp så jag kunde kyla VRAM på mitt Matrox Parhelia 256MB AGP8X. "Behövs" väl egentligen inte, men då det är ett rätt ovanligt kort vill jag gärna att det ska leva så länge som möjligt. (Originalkylaren är bytt mot en kylare köpt på eBay, då lagren i originalfläkten var snustorra så fläkten dog direkt när kortet skulle startas upp första gången trots att jag köpte kortet new old stock i inplastad originalkartong - däremot har jag bytt fläkt från ett rent noname Kina-skräp (som inte ens var 3-pin) till en Xilence 40mm. Tuffar på fint.)
Var lite pyssel under en sömnlös natt, men det blev någorlunda acceptabelt i alla fall. ^^
<Uppladdad bildlänk>
Jefvla 256MB-variant till att ha lika många minneskretsar på baksidan...
<Uppladdad bildlänk>
Men det blev okej ändå.
<Uppladdad bildlänk>
7281 3DMarks i 2001SE direkt efter (med en P4 HT Prescott och 1GB RAM), så att det landar någonstans runt ett Radeon 8500 är inte orimligt för ett kort som egentligen inte är primärt tänkt för spel.
Spännande pjäs! Hur gör den sig på renodlad bildkvalitét?
Lyckades själv lägga vantarna på en Matrox G450 häromveckan, som komplement till mina Voodoo2 kort i W98 burken.
Jag köper aldrig pizza och jag äter nästan aldrig godis. Men jag är ett riktigt läskluder. Älskar cola i alla former och är ruskigt svag för cream soda så detta blev fredagens "haul"
Även en fiskbonus då jag inte kan säga nej till sardiner.
Trevlig helg allihopa!
Just an honest man in a leather mask.
Denim demon.
Självmordsbombare för frälsningsarmén.
Spännande pjäs! Hur gör den sig på renodlad bildkvalitét?
Lyckades själv lägga vantarna på en Matrox G450 häromveckan, som komplement till mina Voodoo2 kort i W98 burken.
Svårt att göra en side-by-side eller en mer djupgående analys (inte minst då jag bara använder en skärm), men jag måste säga att jag är imponerad över kortet överlag. Det är inget prestandamonster sett till andra kort som går att få tag på (har även ett GF4 Ti4200 AGP8X i en annan rigg som gasar ifrån det här, och då ska vi inte prata om de ännu mer biffiga korten jag har liggandes/monterade - Radeon 9500 och GeForce 6800 inte minst), och det är Win2k eller XP som gäller om man ska köra Windows (inga 9x-drivers till Parhelia), men det är ett kul kort.
På min skärm (kopplad med DVI->HDMI-kabel och genom en HDMI-switch) tycker jag bildkvaliteten blir mycket bra - 1080p60 i Windows XP är inga problem på något sätt, och det gick snällt igenom 3DMark2001 i den upplösningen också (runt 4400 poäng där, lite mindre än i defaultinställningarna på 1024x768). Men jag har för lite ork för att faktiskt spela och testa så mycket som jag hade velat.
Matrox G450 är spännande kort, kompatibiliteten där kan vara lite bångstyrig om det är PCI-varianten, då de korten använder en PCI->AGP-brygga. ^^ (Har lärt mig det den hårda vägen.) Har en del gamla kul grejer som jag håller ganska varmt om hjärtat - en 12MB Voodoo 2 SLI-setup i en Dell Optiplex GX1 på 350MHz - den tuggar glatt i sig allting från den eran jag slänger på den. ^^
Skadar absolut inte att ha lite AGP-alternativ, och G450 brukar vara ganska överkomliga! Samma sak med lite Radeon 8000/9000-kort, nu kanske de har sprungit iväg lite i pris (inte kollat på några år), men de var i sammanhanget billiga för några år sen.
Svårt att göra en side-by-side eller en mer djupgående analys (inte minst då jag bara använder en skärm), men jag måste säga att jag är imponerad över kortet överlag. Det är inget prestandamonster sett till andra kort som går att få tag på (har även ett GF4 Ti4200 AGP8X i en annan rigg som gasar ifrån det här, och då ska vi inte prata om de ännu mer biffiga korten jag har liggandes/monterade - Radeon 9500 och GeForce 6800 inte minst), och det är Win2k eller XP som gäller om man ska köra Windows (inga 9x-drivers till Parhelia), men det är ett kul kort.
På min skärm (kopplad med DVI->HDMI-kabel och genom en HDMI-switch) tycker jag bildkvaliteten blir mycket bra - 1080p60 i Windows XP är inga problem på något sätt, och det gick snällt igenom 3DMark2001 i den upplösningen också (runt 4400 poäng där, lite mindre än i defaultinställningarna på 1024x768). Men jag har för lite ork för att faktiskt spela och testa så mycket som jag hade velat.
Matrox G450 är spännande kort, kompatibiliteten där kan vara lite bångstyrig om det är PCI-varianten, då de korten använder en PCI->AGP-brygga. ^^ (Har lärt mig det den hårda vägen.) Har en del gamla kul grejer som jag håller ganska varmt om hjärtat - en 12MB Voodoo 2 SLI-setup i en Dell Optiplex GX1 på 350MHz - den tuggar glatt i sig allting från den eran jag slänger på den. ^^
Skadar absolut inte att ha lite AGP-alternativ, och G450 brukar vara ganska överkomliga! Samma sak med lite Radeon 8000/9000-kort, nu kanske de har sprungit iväg lite i pris (inte kollat på några år), men de var i sammanhanget billiga för några år sen.
Matrox korten i Gxx-serien har ju liksom ett rykte av att ha RAMDAC:er som är bäst i klass bland kontemporära kort, så var mest nyfiken på om det även gällde deras senare kort.
Min G450 är av AGP modell. Jag ville köra på en så pass ren signal som möjligt eftersom man måste köra passthrough genom Voodoo2 korten, såvida man inte har en skärm med två ingångar (vilken min CRT inte har).
Matrox korten i Gxx-serien har ju liksom ett rykte av att ha RAMDAC:er som är bäst i klass bland kontemporära kort, så var mest nyfiken på om det även gällde deras senare kort.
Min G450 är av AGP modell. Jag ville köra på en så pass ren signal som möjligt eftersom man måste köra passthrough genom Voodoo2 korten, såvida man inte har en skärm med två ingångar (vilken min CRT inte har).
Ja, det är ju där någonstans som övergången från fristående RAMDACar till integrerade sådana börjar ta fart. ^^
Och Parhelia är för mig (har förvisso "bara" erfarenhet av Matrox konsumentkort, typ G450) imponerande på många sätt, det lyckas mata ut bra bild, och med en ICD-profil till skärmen (som finns hos Dell) blir bilden riktigt trevlig. Har inte testat multi-monitor för att se hur det påverkar.
Phew, G450 AGP brukar vara rätt snälla kort (inte heller några spelkort som så, men brukar göra sitt jobb utan att bråka alltför mycket, och bildkvalitetsryktet är väl rätt välförtjänt på dem). Håller på med ett f.d. point of sale-bygge med en Pentium 3, och den saknar AGP, så där tänkte jag försöka med något lite roligare än Intels inbyggda mög i i9xx-serien. Har inte testat mitt G450 PCI än, men kompatibiliteten kan ju som sagt variera (det bråkar på min Compaq Presario när jag testade i den, men funkar i min Dell Optiplex), så det ska bli intressant om och när jag orkar testa. POS-Bygget har dessutom ISA-portar med en ITE8888 PCI-ISA-brygga, så vi får väl se hur det fungerar i mardrömmen som riktigt ljud under real DOS-miljö innebär. ^^
Och ja, att hitta skärmar med dubbla VGA-ingångar är ju lite av en helig graal det med, inte minst idag. 😅 CRT har jag lite tragiskt nog slutat orka hålla på med (snålt med plats i lägenheten är en av anledningarna), utan jag har ett par TFT av varierande märke och modell med VGA-ingångar (de börjar bli svåra att få tag på numera, lite därför jag köpte Dell-skärmen jag länkade) för att slippa huvudvärken som externa ADC:er och scalers kan innebära. Har några VGA till HDMI och... well, resultatet är i allra högsta grad varierande. 😅 Bildkvaliteten när skärmen har en egen ADC och scaler brukar vara "lite" bättre.