Utspel: AI kommer göra alla spelskapare arbetslösa om 50 år

Robot
Utspel: AI kommer göra alla spelskapare arbetslösa om 50 år

Tror tongivande japansk utvecklare.

#ai, #artificiell-intelligens

Medlem

Hahaha tvivlar starkt på den här nyheten.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem

Haha, ja vad är detta för trams?

Medlem

Om 50 år?

Absolut. Det tror jag med. Inom en väldigt snar framtid kommer ju jag själv - som bara har erfarenhet av spelande och inte spelskapande - kunna skapa ett spel helt via prompts, utan att behöva några programmeringskunskaper.

50 år av AI kommer sannolikt förändra världen på sätt vi knappt kan förstå än.

Medlem

Varifrån ska alla resurser som ska göra ett sådant påstående möjligt komma?

Medlem

Jag tror det kommer mer sånt. Men jag undrar om folk inte vill lägga pengar om de gör det alls på att se någons vision och alster snarare än autogenererat innehåll. Det känns som det kommer massvis med oinspirerat skräp och vissa bra spel, som tillför något nytt och spännande, just för att skapen gjort det själv.

Om jag kollar på tex youtube kommer jag inte fortsätta kolla på en video om den som skapat den inte har något eget att säga istället för att bara upprepa det som står på wikipedia.

När något är genererat tenderar det att se ut och kännas som allt annat. Blir fort ointressant utan en egen infallsvinkel. Om Ai däremot kan "komma på" nya ideer, så kanske det skulle kännas mer intressant, men det kan väl inte dagens ai per definition?

Jag kikar på en hel del konst och tycker mestadels ai-konst märks då det följer en viss "formel" som massproducerats. En artists bilder lägger man dock märke till deras unika sätt, misstag och val.

Även om KCD utvecklaren gör nya spel bara med input med det de skapat sen tidigare känns det som att man skulle tröttna rätt så fort då man redan sett det? För att det ska bli kul behöver de tillföra något djälva, inte bara läta ai göra det. Sen kan de säkert använda den som hjälpmedel för mer rutinartade delar.

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Om 50 år?

Absolut. Det tror jag med. Inom en väldigt snar framtid kommer ju jag själv - som bara har erfarenhet av spelande och inte spelskapande - kunna skapa ett spel helt via prompts, utan att behöva några programmeringskunskaper.

Tvivlar starkt. Det finns en viktig sak folk glömmer, och det är att skapare sällan gillar att konsumera sina egna skapelser. Jag ser inte hur AI skulle kunna ändra på det. Jag känner ett gäng utvecklare, ingen av dom har spelat spelen dom varit med och skapat.

signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Om 50 år?

Med tanke på att vår miljö är en deterministisk och matematisk är det egentligen inga tvivel på att det en dag kommer nå dit. Alla våra fem sinnen kan bli syntetiska. Frågan är hur lång tid det tar som du är inne på. Medvetandet i form av upplevandet behövs inte på samma sätt andra lägre stående djur kan orientera sig i världen med. Vid det laget kommer dock alla vara arbetsfria

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Flakmonkey

Inget vet ju hur utvecklingen kommer gå gällande AI, är ju dessutom en sak var den kommer kunna göra och vad vi som samhälle kommer använda den till. Både vad gäller regler men också vad som kommer kännas okej att använda den till. Kommer det kännas bra när kultur helt skapas av AI eller ens av promptar som människor ändå står bakom? Kanske kommer inte jag tycka det, men då är ju jag samma person som de som tycker att de som gör musik enbart via datorn inte är riktigt musiker eftersom de inte spelar instrument. Barnen som växer upp nu kanske inte kommer bry sig alls om det är AI bakom någonting eller inte, eller så blir det en motreaktion till det, där just kultur blir något som man verkligen vill ha en mänsklig touch på.

Hursom så är det ju lite kul att det är just skaparen av Nier: Automata som har en dystopisk syn på framtiden

Medlem

50 år är lång tid. Tror vi befinner oss ungefär här;

https://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolu...

Testpilot

Om spelen blir bättre, eller minst lika bra som om människor utvecklar spelen. Ser jag egentligen inget hinder för mig att spela dem. Det är ju samma sak när jag spelar ett spel gjort av människor, jag känner inte dem och skulle förmodligen ha svårt att särskilja dem åt, framförallt om några år när utvecklingen har gått fram ännu mer.

Och om allt i framtiden blir dåligt har jag ju massa äldre bra spel att spela.

Medlem

50 år ja, det är sjukt lång tid, men bra att någon säger en lång period än 5 som vissa verkar tro.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Utan tvekan. Backa tiden 50år och se vart vi var tekniskt. Går så sjukt fort så 50år så vetifan om människan ens jobbar eller om det faktiskt kan vara robotar som kör typ allt då.

signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Om 50år så har AI tagit över helt.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Mycket har hänt inom AI på bara ett par år, mycket kan hända på 50. Men tror väl inte riktigt att AI kommer att utveckla spel helt själv. Men AI kommer definitivt kunna göra att små studios kan göra mycket mer än idag. Det finns ju redan väldigt imponerade spel som bara är gjort av 1-3 personer, tänk vad de skulle kunna göra med AI.

En sak jag däremot ser som mer realistiskt och väntar spänningsfyllt på, är hur ett spel skulle se ut med AI integrerat i sig. Tänk Skyrim, istället för att spelet tar slut när alla quests skapade av Bethesda är över, så kan en AI göra nya NPC och skriva egna uppdrag som utvecklas med de val som du gjort i spelet, och som tar nya riktningar om någon NPC dör eller om du lyckas/misslyckas med en quest. Spelet kommer utvecklas med dig personligen och inte riktigt vara samma för alla, förutom ett par hårdkodade saker som är skapade av spelutvecklaren. Det tror jag kommer vara den nya nivån för AAA spel i framtiden.

Medlem

Spel kommer absolut ha nytta av generativ AI men det är ändå en bransch som är kreativt fokuserad vilket innebär att vi kommer ha mängder med AI-blajspel och sen "riktiga" spel som människor har haft betydligt större del i.

Förhoppningsvis kanske någon tänker till och fokuserar AI på lite bättre grejer än sånt som människor trivs med och kan ta i saker som är farliga och dötrista istället.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Inom en väldigt snar framtid kommer ju jag själv - som bara har erfarenhet av spelande och inte spelskapande - kunna skapa ett spel helt via prompts, utan att behöva några programmeringskunskaper.

är det här verkligen en framtid folk vill ha?

varför måste det vara så jävla enkelt att skapa helt plötsligt? redan idag så släpps runt 15,000 spel på steam årligen. man har ju knappt tid att spela de få titlar man verkligen VILL spela. samma med det helt galna utbudet på netflix, hbo, amazon osv. där man kan sitta och scrolla i oändlighet utan att bestämma sig för något att se. om varenda människa kan knappa fram ett spel med ett par prompts kommer ju marknaden dränkas till döds av miljoner nya titlar varje dag, varje timme. ingen kommer ha nån koll på nånting. spelpress eller att öht diskutera spel så som vi känner till det kommer helt och hållet tappa sin mening och upphöra. mänskliga prompters kommer knappast ha nån relevans, utan det blir väl att AI promptar sig själv till att spotta ur sig spel på spel i all oändlighet.

våran kreativitet, som varit något oerhört mänskligt sedan grottmålningarna, kommer inte ha någon relevans över huvud taget, vare sig det gället spel, musik, konst eller literatur. det låter överdrivet, men detta är väl ändå end game't för allt det här med AI och skapande? jag ser noll indikationer bland AI-vurmare att vi skulle nå en punkt då alla går ihop och typ "nej, nu räcker det".

jag säger inte att det inte finns något alls intressant med det här scenariot, men varför är det något folk vill ha eller ser fram emot? jag tycker det är ganska nice som det är nu, trots alla brister.

Medlem

50 år?!! För 33 år sen satt jag på en dator med 16Mhz och 4 MB minne.
Jag tror knappt det går att förutspå vart vi har hamnat om 50 år.

Utöver det är det nog mååååånga yrken som stryker med åt ”AI” innan spelskapande.

Medlem

Så trött på det här AI tjatet.
Det ska vara ett hjälpmedel och inget annat.

ELF
Medlem

Med tanke på att folk vill filtrera bort spel gjorda med ai verktyg så kommer inte ett enda spel sälja till slut.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Skrivet av Workout51:

Med tanke på att vår miljö är en deterministisk och matematisk är det egentligen inga tvivel på att det en dag kommer nå dit. Alla våra fem sinnen kan bli syntetiska. Frågan är hur lång tid det tar som du är inne på. Medvetandet i form av upplevandet behövs inte på samma sätt andra lägre stående djur kan orientera sig i världen med. Vid det laget kommer dock alla vara arbetsfria

Vi har ingen som helst aning om universum är deterministiskt eller inte. Vad har du fått det ifrån?

Medlem
Skrivet av quadratis:

är det här verkligen en framtid folk vill ha?

varför måste det vara så jävla enkelt att skapa helt plötsligt? redan idag så släpps runt 15,000 spel på steam årligen. man har ju knappt tid att spela de få titlar man verkligen VILL spela. samma med det helt galna utbudet på netflix, hbo, amazon osv. där man kan sitta och scrolla i oändlighet utan att bestämma sig för något att se. om varenda människa kan knappa fram ett spel med ett par prompts kommer ju marknaden dränkas till döds av miljoner nya titlar varje dag, varje timme. ingen kommer ha nån koll på nånting. spelpress eller att öht diskutera spel så som vi känner till det kommer helt och hållet tappa sin mening och upphöra. mänskliga prompters kommer knappast ha nån relevans, utan det blir väl att AI promptar sig själv till att spotta ur sig spel på spel i all oändlighet.

våran kreativitet, som varit något oerhört mänskligt sedan grottmålningarna, kommer inte ha någon relevans över huvud taget, vare sig det gället spel, musik, konst eller literatur. det låter överdrivet, men detta är väl ändå end game't för allt det här med AI och skapande? jag ser noll indikationer bland AI-vurmare att vi skulle nå en punkt då alla går ihop och typ "nej, nu räcker det".

jag säger inte att det inte finns något alls intressant med det här scenariot, men varför är det något folk vill ha eller ser fram emot? jag tycker det är ganska nice som det är nu, trots alla brister.

Det kanske inte är vad vi vill ha (eller så visar det sig vara det), men det är antagligen vad som kommer på köpet med AI-utvecklingen. Som du säger, om det där scenariot inträffar, så kommer det åtminstone vara intressant. Personligen så försöker jag bara "enjoy the ride", för det känns inte som att jag kan påverka någonting ändå. Det har varit ett spännande liv att födas i början på 90-talet och följa teknikens framfart. Den som lever får se om AI-eran är en trevlig livstid att leva i eller ej

KoP
Medlem

Tur att man inte lever då om det nu skulle bli verklighet.

MEN det kommer alltid att finnas människor som vill skapa för egen maskin gällande musik, film, spel och konst rent allmänt.

Folks kreativa natur kommer ju inte att dö ut om man säger så.

Medlem

Som nykonverterad fanboy ställer jag mig frågan: är Yoko Taro verkligen bakom det spelet som nämn? Min google-fu säger nej.

Svårt att se denna planet överleva 50 år till.

Medlem
Skrivet av El-Bert_Snuspinne:

Vi har ingen som helst aning om universum är deterministiskt eller inte. Vad har du fått det ifrån?

Universum är matematiskt och deterministiskt för annars skulle fysiken och all vetenskap fallera. Utan determinism skulle vi leva i kaos där logik faller platt. Vad menar du inte är deterministiskt i vår värld om vi bortser från människans tanke? Vår kropp är 99.9% deterministisk.

Max Tegelmark "Vårat matematiska universum" är läsvärd. Om vårat universum är matematiskt är det väldigt svårt att argumentera emot att det inte är ett deterministiskt universum eller vad tänker du? Kvantmekanik är inte ett argument gentemot det och han förespråkar "Many worlds" teorin

signatur

VÅRENS HÄLSOUTMANING – FZ & SweClockers inofficiella: LEVEL UPP IRL
🚀 Startdatum: 4 april (går bra att hoppa in när som) Slutdatum: 1 maj
💪 Målet: Logga 500 träningspass tillsammans!
🏆 Belöning: Om målet uppfylls lottas 500 kr ut i slutet av utmaningen - ju fler som går med desto större presentkort.
🔗 Gå med här: Workout51 - (powered by Challenge Hound)

Medlem

Och om 50 år kommer vi ha gått under i världskrig.., parallellt med att jorden även gått under av klimathot… vi vet, framtiden är hemsk på alla vis.

Medlem

Ja drömmen vore ju att man gjorde sina egna spel, man bara uppgav lite önskemål sen genererade AI:n ett spel efter de förutsättningarna.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Varifrån ska alla resurser som ska göra ett sådant påstående möjligt komma?

Ännu en gång ställer jag frågan, varifrån ska alla resurser tas ifrån?

Skrivet av Workout51:

Universum är matematiskt och deterministiskt för annars skulle fysiken och all vetenskap fallera. Utan determinism skulle vi leva i kaos där logik faller platt. Vad menar du inte är deterministiskt i vår värld om vi bortser från människans tanke? Vår kropp är 99.9% deterministisk.

Max Tegelmark "Vårat matematiska universum" är läsvärd. Om vårat universum är matematiskt är det väldigt svårt att argumentera emot att det inte är ett deterministiskt universum eller vad tänker du? Kvantmekanik är inte ett argument gentemot det och han förespråkar "Many worlds" teorin

Är "1=1" (alltså är "ett lika med ett")?

Och hur menar du att universum är matematiskt?
Du påstår något, vad menar du och hur menar du med ditt påstående, kan du utveckla?

Sedan påstår du att om ditt påstående inte är sant, så skulle fysiken (världen?) och vetenskapen fallera, hur menar du där, kan du utveckla även det påståendet?

För övrigt jätteintressanta påståenden.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Det faktum att flervärldstolkningen är fenomenologiskt ekvivalent med indeterministiska tolkningar av kvantmekaniken i sig visar ju att fysiken för dig inte kan falla med determinismen. Kan vi ägna oss åt fysik i en av dess världar kan vi även göra det under Köpenhamnstolkningen eller valfri annan indeterministisk tolkning.

Jag är även intresserad av hur du tror att logiken är beroende av matematik eller determinism. Är din tes att ett universum som inte kan beskrivas matematiskt (eller kanske ett där Tegmark har fel och inte alla matematiskt möjliga strukturer är konkret verkliga) skulle kunna rymma sanna motsägelser eller giltiga omvända implikationer? Vad gäller determinismen rör den bara världens förutsägbarhet, vilken genom induktionsproblemet redan frikopplats från åtminstone den okontroversiella deduktiva logiken.

12
Skriv svar