Lägsta volymen för hög på Ipad med wireless hörlurar

Medlem
Lägsta volymen för hög på Ipad med wireless hörlurar

Hej.

Jag har problem att lägsta volymen på ipad är för hög (50db enligt ipads egna volymkontrollant). Jag hittar inget sätt att sänka den ytterligare.

Jag undrar om någon av er haft liknande problem och hittat en lösning. Jag tycker 50 db är för högt när jag lyssnar sent på kvällen i mina hörlurar.
Jag har en ipad från 2021. Har ett par nomadelic trådlösa hurlurar (ovef ear) men haft samma problem med samtliga hörlurar jag prövat.

Det går att finjustera volymen genom att dra en slider på skärmen men om jag går under steget som är förprogrammerat som lägsta volymen med volymknapoarna på ipaden då stängs ljudet av helt. Men det lägsta steget är ungefär 5 eller 6 %. Om jag kopplar in hörlurar med sladd kan jag sänka till unhefär 1 %..

Det finns en kontroll om att begränsa höga ljud på ipadens sound control, men ironiskt nog blir ljudet faktiskt marginellt lägre om jag istället för att sätta ljudgräns på 75 db sätter den på 100 db.

Finns det något sätt att göra ljudet lägre? Eller att hindra att ljudet stängs av helt när jag "finjusterar" det under 6%? Är det för att det är Apple? Behövs det särskilda hörlurar och om så är fallet, vilka?

Tacksam för tips!

KoP
Medlem

Skaffa trådlösa over ear hörlurar som har inbyggd volymkontroll istället för earbuds så kan du sänka volymen ytterligare.

Earbuds har väl oftast inga knappar för ytterligare kontroll inbyggt i sig pga dess storlek? 🤔

Medlem
Skrivet av KoP:

Skaffa trådlösa over ear hörlurar som har inbyggd volymkontroll istället för earbuds så kan du sänka volymen ytterligare.

Earbuds har väl oftast inga knappar för ytterligare kontroll inbyggt i sig pga dess storlek? 🤔

Hej! Det är over ear jag har, men dess volymkontroll blir samma som att ändra volymen med knapparna på ipaden. Går inte finjustera till en lägre nivå än "1" (alltså 50 db).

Mitt problem är alltså att ljudet stängs av helt och hållet när jag finjusterar på ipaden till en lägre nivå än det som är 1.
Det går att ha en lägre nivå med sladdhörlurar, men inte med någon av de wireless jag prövat.

Medlem

Det är inte direkt bra för öronen o hjärnan att konstant ha ljud när du sover för det är det jag antar är syftet. Lär dig sålla icke relevanta bakgrundsljud genom att inte köra med lurar alls så kommer du kunna somna som en stock i tystnad.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Hej! Det är over ear jag har, men dess volymkontroll blir samma som att ändra volymen med knapparna på ipaden. Går inte finjustera till en lägre nivå än "1" (alltså 50 db).

Mitt problem är alltså att ljudet stängs av helt och hållet när jag finjusterar på ipaden till en lägre nivå än det som är 1.
Det går att ha en lägre nivå med sladdhörlurar, men inte med någon av de wireless jag prövat.

På Android kan man stänga av att volymkontrollen på hörlurar synkas med volymen på telefonen, alltså med andra ord två separata volymkontroller. iOS borde ha samma funktion.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Det är inte direkt bra för öronen o hjärnan att konstant ha ljud när du sover för det är det jag antar är syftet. Lär dig sålla icke relevanta bakgrundsljud genom att inte köra med lurar alls så kommer du kunna somna som en stock i tystnad.

Nej inte för att sova. Men kollar youtube osv medan partner sover. Så allt är tyst i övrigt

KoP
Medlem
Skrivet av AdamMK:

Aha, ja det låter lite knepigt det där om att när du ändrar volymen på dom fysiska knapparna på hörlurarna så styrs bara volymen på ipaden. 🤔

Det är inte något jag har upplevt när jag t.ex kör spotify ifrån telefonen, då är volymenreglaget på lurarna oberoende utav volymkontrollen på telefonen och tvärtom.

Medlem
Skrivet av KoP:

Aha, ja det låter lite knepigt det där om att när du ändrar volymen på dom fysiska knapparna på hörlurarna så styrs bara volymen på ipaden. 🤔

Det är inte något jag har upplevt när jag t.ex kör spotify ifrån telefonen, då är volymenreglaget på lurarna oberoende utav volymkontrollen på telefonen och tvärtom.

Har du en en iphone eller android?
Jag ska leta om det finns nåt sätt att ställa in att volymkontrollen på hörlur och ipad är olika som någon skrev längre upp

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Nej inte för att sova. Men kollar youtube osv medan partner sover. Så allt är tyst i övrigt

Aha..men då är det ju bara att köra på. Hon kan väl knappast vakna av att du lyssnar på låg volym i lurarna. jamenar lägsta nivån är väl inte öronbedövande för dig?

Medlem
Skrivet av brewitz:

Aha..men då är det ju bara att köra på. Hon kan väl knappast vakna av att du lyssnar på låg volym i lurarna. jamenar lägsta nivån är väl inte öronbedövande för dig?

Jag tycker 50 db är lite högt när jag vill dåstitta på kvällen. Kan som sagt få ned den mer med sladd men känns ju b
Känns som att det borde gå att ha lägre volym än 50db på något sätt

Medlem

Jag använder ios Shortcut appen för att göra en automation som sätter volymen på 1%. Kanske inte löser ditt problem men med den får man en knapp man kan trycka på för att sätta volymen så lågt det går.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag tycker 50 db är lite högt när jag vill dåstitta på kvällen. Kan som sagt få ned den mer med sladd men känns ju b
Känns som att det borde gå att ha lägre volym än 50db på något sätt

Men hur högt blir det i realiteten? Är det FÖR hög volym för dig som fysisk person med 50dB-inställningen menar du?

Sen beror det ju på om du har 50dB volym eller om du sänkt -50dB från 0dB som är inspelningsvolymen av det du lyssnar på.

50dB är ju som ett kylskåpssurrande på avstånd eller typ porlande vatten. Inte direkt störande om du frågar mig men vi är ju alla olika.

Att sänka 50dB gör det väldigt mycket lägre än nödvändigt. Oftast så sänker man kanske -20/30 dB från en källa för att det är normalhögt ut i hgt.

Siffran x dB är inte relevant då det påverkas av hörlurarna/högtalarnas känslighet vilket "volymratten" inte har nån aning om. 50dB på volymen med en lur är oftast helt annorlunda på en annan lur så man får ta siffran med en nypa.

Det är hur du upplever resultatet som är viktigt.

Medlem
Skrivet av brewitz:

Men hur högt blir det i realiteten? Är det FÖR hög volym för dig som fysisk person med 50dB-inställningen menar du?

Sen beror det ju på om du har 50dB volym eller om du sänkt -50dB från 0dB som är inspelningsvolymen av det du lyssnar på.

50dB är ju som ett kylskåpssurrande på avstånd eller typ porlande vatten. Inte direkt störande om du frågar mig men vi är ju alla olika.

Att sänka 50dB gör det väldigt mycket lägre än nödvändigt. Oftast så sänker man kanske -20/30 dB från en källa för att det är normalhögt ut i hgt.

Siffran x dB är inte relevant då det påverkas av hörlurarna/högtalarnas känslighet vilket "volymratten" inte har nån aning om. 50dB på volymen med en lur är oftast helt annorlunda på en annan lur så man får ta siffran med en nypa.

Det är hur du upplever resultatet som är viktigt.

Ja jag upplever det som för högt. Det känns liksom inte avslappnad nivå.
Om jag tex har min telefon med hörlurar till får jag till en betydligt lägre volym, men jag vill ju titta på netflix på paddan istället för telefonen.
Ipaden har en funktion som mäter outputvolym "hearing" den visar att det ligger på 50db så det jag utgår ifrån. Men ja det kan vara en lägre eller högre. Jag slog på läget just för att jag tyckte det kändes högt och letade efter ytterligare ljudinställningar.
Det jag inte riktigt förstår är varför det finns så mycket av ljudmätaren (typ 0-10%) som resulterar i inget ljud alls när man finjusterar med trådlösa hörlurar. Jag tänker om mina hörlurar saknar nån slags output tillräckligt finkänslig/inte passar ihop med iosteknogi eller om det är något annat.

Tack för bollningen förresten

KoP
Medlem
Skrivet av AdamMK:

Har du en en iphone eller android?
Jag ska leta om det finns nåt sätt att ställa in att volymkontrollen på hörlur och ipad är olika som någon skrev längre upp

Android.

Medlem

Kan detta inlägg på Reddit vara relevant för TS?

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

1
Skriv svar