Min första LP Skiva

Medlem
Min första LP Skiva

Jag har nu köpt min första LP Skiva ( Bioshock 2 räknas inte)

LBSB Välkommen in, mitt mest lyssnade band på Spotify varje år de senaste 10 åren. Tyvärr så finns det inte fler LP skivor eller några cd skivor släppts överhuvudtaget, endast Spotify. Så försvinner de där ifrån är de borta.

En av gruppens medlemmar släppte några låtar som men alla är borta från Spotify, swaglicious var en riktig härlig sommar låt som nu är spårlöst borta från alla tjänster.

Jag har ingen LP spelare och känner ingen som äger en, men kul att äga.

Fragtjuv

Välkommen till en fantastisk värld då! Nu får du se till att skaffa en skivspelare också så att du kan lyssna på den!

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

LP-skivor är roliga att samla på sig! Jag har en hel del Zappa, Queen och Motörhead, men jag har bara haft skivspelare sen ifjol. Och så vet jag ju att du har en fäbless för tjock-TV, så jag kan visa min lösning.

Jag har en skivspelaranläggning som är kopplad till min retro-TV och emulatordator, det gör att jag kan välja om jag vill spela skivor eller Spotify genom högtalarna, samtidigt som jag kan spela retrospel med högre ljudkvalitet än vad TV-högtalarna klarar av.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Farornas Konung

Nu ska jag åka till bensinstationen och köpa 20 liter bensin. Har ingen bil, moped, gräsklippare eller liknande. Men va fan... Kanske en skivspelare hade vart bra innan en skiva?!

Som aktiv musiklyssnare sedan 1983 och med kanske 7000 lp så triggar detta mig något enormt!
Läste att i U.S.A saknar mer än 40% av alla som köper Lp skivor skivspelare!

Det enda det medför är att dom som faktiskt använder skivorna får betala ett mycket högre pris.
Själv köper jag nästan inga Lp skivor alls längre. Väntar ut alla trendisar som nu betalar överpris och som sedan kommer få mycket lite tillbaks när dom väl tröttnat.

Detta är inget personligt mot dig Siegfried som person utan mot trenden i sig.
För mig känns det nästan som Scalping. Folk köper något man inte kan eller kanske ens vill använda och andra får betala priset. Överdriver jag lite? Ja, men det är min fulla rätt!

Bifogar en bild på en del av min samling.

Annars önskar jag dig lycka till i samlandet!!

Medlem

Välkommen till klubben! Har själv strax över 300 skivor/album hittills, men det finns alltid fler man vill ha... utrymmet är det svårare med. Oh well...

Medlem

Kul! Vinylsamlande är skoj. Det är rätt stämningsfullt att lyssna på knastret, så rekommenderar dig att lägga några kronor på en spelare också. Snygg inredningsdetalj, om inte annat.

Bland det bästa med vinylsamlande är att det är en hobby utan ingångspris och utan tak. Det kan kosta hur lite eller hur mycket som helst. Jag har inget jätteintresse av förstapressningar och sånt. Mesta kicken kommer av att rota efter halvobskyra grejer i loppisbackar eller på andrahandssajter. Ju billigare, desto bättre.

Medlem
Skrivet av JonseredRocks:

Nu ska jag åka till bensinstationen och köpa 20 liter bensin. Har ingen bil, moped, gräsklippare eller liknande. Men va fan... Kanske en skivspelare hade vart bra innan en skiva?!

Som aktiv musiklyssnare sedan 1983 och med kanske 7000 lp så triggar detta mig något enormt!

Det enda det medför är att dom som faktiskt använder skivorna får betala ett mycket högre pris.
Själv köper jag nästan inga Lp skivor alls längre. Väntar ut alla trendisar som nu betalar överpris och som sedan kommer få mycket lite tillbaks när dom väl tröttnat.

För mig känns det nästan som Scalping. Folk köper något man inte kan eller kanske ens vill använda och andra får betala priset. Överdriver jag lite? Ja, men det är min fulla rätt!

Annars önskar jag dig lycka till i samlandet!!<Uppladdad bildlänk>

Köpte den endast för att jag vill stödja gruppen, och min mest lyssnade grupp i typ 10 år.

De har inte släppts något annat, jag hade inte sagt nej till system of a down på lp. Men de tar ju enormt mycket plats med.

Farornas Konung
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Kul! Vinylsamlande är skoj. Det är rätt stämningsfullt att lyssna på knastret, så rekommenderar dig att lägga några kronor på en spelare också. Snygg inredningsdetalj, om inte annat.

Bland det bästa med vinylsamlande är att det är en hobby utan ingångspris och utan tak. Det kan kosta hur lite eller hur mycket som helst. Jag har inget jätteintresse av förstapressningar och sånt. Mesta kicken kommer av att rota efter halvobskyra grejer i loppisbackar eller på andrahandssajter. Ju billigare, desto bättre.

Kul att du gillar knaster!?
Detta är dock inget en seriös musikvän eller samlare av skivor önskar!!
Är det knastret som du vill ha finns det bättre sätt att uppbringa detta!
Endast något som folk förknippar med Lp skivor.

Men var och en får ju tycka som man vill..

Medlem

Annars önskar jag dig lycka till i samlandet!!<Uppladdad bildlänk>

Jag ägen ingen LP-skiva eller spelare men tanken har ibland kommit upp att köpa en LP-skiva med något bad jag gillar för att stödja dem. Sen kan vissa LP-skivor vara rätt snygga, samlar objekt. Hellre LP-skivor än att samla på collection-leksaksgubbar från spel.

Köper även några CDskivor då o då, har ingen renodlad musikcdspelare, rippar dem i gamla datorn som har dvdbrännare o sen lägger jag in dem som mp3 på mobilen ;D

Farornas Konung
Skrivet av Majinbuu:

Jag ägen ingen LP-skiva eller spelare men tanken har ibland kommit upp att köpa en LP-skiva med något bad jag gillar för att stödja dem. Sen kan vissa LP-skivor vara rätt snygga, samlar objekt. Hellre LP-skivor än att samla på collection-leksaksgubbar från spel.

Köper även några CDskivor då o då, har ingen renodlad musikcdspelare, rippar dem i gamla datorn som har dvdbrännare o sen lägger jag in dem som mp3 på mobilen ;D

Absolut!
Lp skivor är det snyggaste formatet.
Finns ju bättre sätt att stödja band man gillar om det är syftet.
Vad det gäller leksaksgubbar från spel så har ju dom inget syfte förutom just samlandet.

En Lp skiva om den inte används kommer att bli kass med tiden.
Skål!

Backloggens befriare
Skrivet av Majinbuu:

Sen kan vissa LP-skivor vara rätt snygga, samlar objekt. Hellre LP-skivor än att samla på collection-leksaksgubbar från spel.

Shots fired @Fredrik Eriksson

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Nej visst, så är det nog. På det sättet är jag en rätt oseriös samlare, men springer man i loppisbackar och handlar VG-exemplar på Tradera som kostar en tjuga, då får man vara glad om skivan är spelbar och någorlunda rak. Det viktiga är musiken därpå. För mig är det en del av charmen. En knastrig platta betyder en spelad platta som på krokiga vägar hamnat hos mig. Det är nåt fint i det.

Medlem

Zappa ♥️

Skrivet av Pjotor:

LP-skivor är roliga att samla på sig! Jag har en hel del Zappa, Queen och Motörhead, men jag har bara haft skivspelare sen ifjol. Och så vet jag ju att du har en fäbless för tjock-TV, så jag kan visa min lösning.

Jag har en skivspelaranläggning som är kopplad till min retro-TV och emulatordator, det gör att jag kan välja om jag vill spela skivor eller Spotify genom högtalarna, samtidigt som jag kan spela retrospel med högre ljudkvalitet än vad TV-högtalarna klarar av.

<Uppladdad bildlänk>

Farornas Konung
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nej visst, så är det nog. På det sättet är jag en rätt oseriös samlare, men springer man i loppisbackar och handlar VG-exemplar på Tradera som kostar en tjuga, då får man vara glad om skivan är spelbar och någorlunda rak. Det viktiga är musiken därpå. För mig är det en del av charmen. En knastrig platta betyder en spelad platta som på krokiga vägar hamnat hos mig. Det är nåt fint i det.

Absolut.
Men för mig är det som att gilla 20 minuter laddtid och 5 minuter speltid som på C64 tiden. (med överdrift).
Tillbaks till mitt grundproblem! Om folk betalar 20kr för nästan ospelbara skivor då blir det så klart inflation!

Köpte tex Vol.4 med Black Sabbath i utmärkt skick på Vertigo swirl för 1kr i reaback ca 1996.
Anklagar som sagt ingen personligen, men informationsamhället i helhet för detta betende.

Medlem

Köper främst musik på vinyl.

Gillar formatet, stort och betraktarvänligt.

Gillar upplägget med ungefär tjugo minuter per sida. En början, ett slut. Känns som att album anpassade för vinyl har ett helt annat flow än album anpassade för cd.

Gillar att jag behöver engagera mig i mitt lyssnande. Plocka fram en skiva, lägga den på skivspelaren, droppa nålen och börja lyssna. Att en stund senare behöva vända skiva och upprepa proceduren.

Gillar att detta med att köpa vinyler tvingar mig att verkligen vara selektiv med vad jag köper och således lyssnar på. När jag pillar runt med Spotify känns det nästan uteslutande som ett utforskande och runthoppande. Spotify gör mig otålig, ofokuserad.

Köper inte vinyl för det perfekta ljudet, men när det låter riktigt bra är det såklart oerhört trevligt. Dock stör det mig inte om en billig lite småknastrig platta letar sig in i samlingen, för det hör liksom formatet till för gemene man som inte hanterat vinylerna som om de vore guld värda och rengjort dem med jämna mellanrum med semi-dyra apparater och använt sig av den för tillfället bästa typen av förvaring för att komma bort från statisk elektricitet eller papperspartiklar som letar sig ned i skårorna.

Medlem
Skrivet av boneless:

Zappa ♥️

Zappa is not dead, he just smells funny!

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Absolut!
Lp skivor är det snyggaste formatet.
Finns ju bättre sätt att stödja band man gillar om det är syftet.
Vad det gäller leksaksgubbar från spel så har ju dom inget syfte förutom just samlandet.

En Lp skiva om den inte används kommer att bli kass med tiden.
Skål!

Det där beror ju verkligen på hur de förvaras - står de i solen och/eller värms upp så de böjs blir de ju fort "förstörda".
Likaså om de utsätts för damm eller annat mysigt, kvalitetssleeves är att rekommendera. (Nej jag är inte audiofil, jag lovar.)

Sen är det ju en jäkla skillnad på spelare och spelare, och nål och nål, också. Rätt nål med rätt nåltryck och en bra (helst direktdriven) kalibrerad spelare plus (eller inklusive) ett bra RIAA-steg så kan man få ut jäkla fint ljud från LP. (Nej sa jag, jag är inte audiofil. 😅)

Det var ett bra tag sedan jag höll på med LP - det var lite kul, men numera har jag varken tid, energi, plats eller ekonomi att prioritera det. Pysslar hellre med retrodatorer som det ser ut. De tar plats så det räcker och blir över. 😅

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Knaster är det inte på vinyl när man gör rätt och har hela och RENA skivor.
Vinyl på rätt sätt är lika tyst som cd MEN kräver mer av användaren och det är väldigt lätt att det blir lite knaster ändå men oftast bara på vissa spår.

Men det är inget smidigt format att hantera för den ointresserade det är sant.

Medlem

Kul med vinyl! Men mer kul med Reel to Reel Master Tapes som kostar sjuhelsikes massa pengar.

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem
Skrivet av Joe Swallows:

Välkommen till en fantastisk värld då! Nu får du se till att skaffa en skivspelare också så att du kan lyssna på den!

En värld som vi i det äldre segmentet tar för givet, har till och med spelat en del "stenkakor" aka 78-varvare i min livstid.
Är personligen glad för att jag kan streama allt jag vill höra, fanns inte alls när jag växte upp. Ser inte tillbaks på vinyl som något jag är intresserad av utan snarare glad att slippa. Men visst, kan fatta hypen för de som inte upplevde den tiden. Vad jag kan sakna är skivomslagen som kom med LP skivor.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem

LP är skoj. Ja, CD eller streama är väl kanske "bättre" kvalité men grejen är ju att få ta fram en skiva från konvolutet, lägga på skivspelaren och flytta armen och sen bara lyssna, det är nåt särskilt med det ändå. Knaster hit eller dit skiter jag i, det är mysigt att lyssna på LP!

Köpte en Stratovarius CD för längesen där det följde med en EP. Fan jag har ju ingen skivspelare tänkte jag så det var bara att införskaffa en. Nuförtiden köper jag aldrig CD utan när jag köper blir det LP.

Medlem
Skrivet av alias:

En värld som vi i det äldre segmentet tar för givet, har till och med spelat en del "stenkakor" aka 78-varvare i min livstid.
Är personligen glad för att jag kan streama allt jag vill höra, fanns inte alls när jag växte upp. Ser inte tillbaks på vinyl som något jag är intresserad av utan snarare glad att slippa. Men visst, kan fatta hypen för de som inte upplevde den tiden. Vad jag kan sakna är skivomslagen som kom med LP skivor.

Vad jag ångrar är när jag flyttade runt och samtidigt cd kom så gjorde jag mig av med min vinyl samling, kartong efter kartong, vill inte ens tänka på hur många det var och vad det vore värt idag

signatur

9070 XT
9800X3D

1
Skriv svar