Ett nytt Ecco the Dolphin-spel är på väg
Kanske inte det första IP jag hade valt. Men roligt ändå.
Sjukt att jag bara häromdagen pratade om att spela igenom första spelet och så kommer dessa nyheter.
Tror det kan bli bra, grundkonceptet och storyn är fortfarande bra men spelen var lite otillgängligt svåra och komplicerade även för sin tid tyckte jag. Än av de få spel jag inte klarade som 15-åring. Trots många försök.
Får dom till en bra remaster som är mer lättillgänglig kan det nog bli en hit. Tror dessutom konceptet är bättre i 3d, som jag antar det nya spelet görs i, än 2d.
Första Ecco är underbart i teorin men i praktiken horribelt designat och riktigt drygt att spela. Otydligt vad det vill att man skall göra, långa orättvisa sekvenser utan checkpoints och annat som stör.
Är helt för en remaster, men det behöver verkligen en hel drös QoL-förbättringar för att leverera.
Minns att jag hyrde ett Ecco spel till Megadrive. Förstod inte riktigt vad man skulle göra men vackert tyckte jag att det var
Exakt så minns jag det också från barndomen. Jag var dock runt 9 år när det släpptes och då kunde man fortfarande vara ganska nöjd med att det var snyggt och att man kunde hoppa runt lite med delfinen.
Försökte köra om det ganska nyligen faktiskt. Väldigt snabbt förstod jag inte vad jag skulle göra och det var inte tillräckligt kul för att jag skulle orka ta reda på det. Så en ny utgåva med lite modernare gameplay är nog att rekommendera.
Ecco the Dolphin, now in 2.5D. Remastered in Unreal Engine 5?
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
det här skulle kunna bli så bra om det gjordes rätt, om dom körde stenhårt på nostalgi med frutiger aero-estetik, med antingen ett väldigt FM syntes-baserat soundtrack som en nod till megadrivens ljudchip, eller typ sent 90-tals, tidigt 00-tals ambient / atmosfärisk drum & bass. folk minns ecco främst pga. stilen och känslan, knappt någon minns det för dess gameplay.
gissar dock att vi kommer få ett ganska anonymt och generiskt spel, gjort av folk som inte har nån aning om varför folk har så starka minnen av ecco, ett spel där de flesta aldrig ens kom förbi första banan. men jag kan ju ha fel.
Ecco var så konstigt. Det stämde inte alls in på Segas egen bild att vara edgy och för alla coola kids. Hade stämt in mer om spelet släppts på SNES eller liknande. Liksom ett spel där man är en delfin som nästan är mer meditativt än just ett spel. Minns jag hyrde det och tyckte det kändes konstigt redan då. Min fråga är ju om det håller idag då jag inte vågat spela det av just den anledningen - rädd att förstöra ett barndomsminne...
"Writer and Fighter"
Ecco var så konstigt. Det stämde inte alls in på Segas egen bild att vara edgy och för alla coola kids. Hade stämt in mer om spelet släppts på SNES eller liknande. Liksom ett spel där man är en delfin som nästan är mer meditativt än just ett spel. Minns jag hyrde det och tyckte det kändes konstigt redan då. Min fråga är ju om det håller idag då jag inte vågat spela det av just den anledningen - rädd att förstöra ett barndomsminne...
Egentligen är det bara första biten som är barnvänlig. Ganska snabbt förvandlas spelet till ett skräckspel fylld med mardrömsbränsle.
Forumets Mega Drive-expert!
Minns att jag hyrde ett Ecco spel till Megadrive. Förstod inte riktigt vad man skulle göra men vackert tyckte jag att det var
Haha, tänkte precis skriva det. Ecco var ett de första spelen som jag köpte till min MegaDrive II. Spelade det ett par minuter, men fattade noll... fick lämna tillbaka det i den där spelbutiken som låg i 5:an-huset i Nordstan i Göteborg och så blev det ett annat spel istället.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.