Digital Foundry menar att prestandamoddar till Oblivion-remastern gör ... ingenting
Och ifrågasätter om pc-världens populära ini-moddar över huvud taget funkar.
#Bethesda, #Digital-foundry, #The-elder-scrolls-4-oblivion, #nyhetstips
Kan det vara UE som suger som vanligt. Har aldrig spelat ett spel som flyter bra i UE sedan just Unreal.
Nu blir jag sugen på att veta vad du har för hårdvara i datorn?
Kan det vara UE som suger som vanligt. Har aldrig spelat ett spel som flyter bra i UE sedan just Unreal.
Det finns välfungerande spel också. Clair Obscur, Baldur's Gate 3*, Fortnite, Tekken 5, m.fl.
Gäller bara att utvecklarna inte är lata och går all in på nanite, lumen, texture streaming osv. Men många verkar tro att de nan skippa allt vad optimering heter bara för att motorn ger en del gratis.
*Fel av mig, se kommentarer nedan.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Det finns välfungerande spel också. Clair Obscur, Baldur's Gate 3, Fortnite, Tekken 5, m.fl.
Gäller bara att utvecklarna inte är lata och går all in på nanite, lumen, texture streaming osv. Men många verkar tro att de nan skippa allt vad optimering heter bara för att motorn ger en del gratis.
Baldurs Gate 3 är Larians egna motor, inte Unreal
Märkligt det där, när jag spelade var det hur stabilt som helst på MAX, har en dator med RTX 4070 super. Äldre spel, trots remaster, blir inte automatiskt bättre optimerade för nyare hårdvara då grunden skapades för äldre hårdvara.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Baldurs Gate 3 är Larians egna motor, inte Unreal
Jag tror att det är en modifierad version av Unreal Engine 4. Att ze har kort sagt gjort som alla utvecklare borde göra: kompletterat motorn med sina egna system.
Edit: Eller är jag full? Lyckas inte googla mig till någon enda vettig källa längre. Var 99% säker på att deras motor i grunden bygger på UE4, men nu börjar jag tvivla.
Edit 2: Du har helt rätt. Jag måste blanda ihop BG3 med något annat spel. Känner mig jätteförvirrad nu. Lär ägna hela dagen åt att försöka googla mig till vilka spel jag har blandat ihop.🤐
Edit 3: Måste älska när ChatGPT börjar hallucinera. Har två parallella trådar. I den ena hävdar den med en dåres besatthet att UE4 används, i den andra Divinity Engine 4.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Verkar inte jättesmart att testa en sån sak med en monsterdator. Lite som används en monstertruck för att leta efter potthål i vägbanan.
Att påstå att DF inte direkt är ”jättesmarta” inom att testa spel och hårdvara är dock som att köra över sig själv med en monstertruck 😉
Men, förstår poängen. Dock var det väl ett specifikt lagg som modden påstods ta bort, om det fortfarande är kvar med ett 5090 så är väl svaret – Nej.
Det du säger är något som många använder för att försvara UE motorn, saker i stil med "utvecklarna är lata" eller "det är utvecklarnas fel".
Problemet är att det är så vanligt med UE problem att ett sånt påstående blir helt absurt. Speciellt när de som säger det inte har någon alls insyn i hur kompetenta eller hur mycket jobb utvecklare som lagt ner på spel som trots allt har UE problem.
Jag skulle snarare säga att det är ett systemproblem i UE, vilket också lite bekräftades av Tim Sweeney nyligen, där han i en video säger att UE i stora delar är enkeltrådat fortfarande. Men att i UE6 jobbar de på att förbättra multitrådning. Se inlägget och videon på Sweclockers här: https://www.sweclockers.com/forum/post/20860235
Att påstå att DF inte direkt är ”jättesmarta” inom att testa spel och hårdvara är dock som att köra över sig själv med en monstertruck 😉
Men, förstår poängen. Dock var det väl ett specifikt lagg som modden påstods ta bort, om det fortfarande är kvar med ett 5090 så är väl svaret – Nej.
Digital foundry är jättesmarta, men jag tycker inte att det här testet är jättesmart. Även de bästa förtjänar lite skäll ibland, så att de fortsätter att leverera på topp. (Därför uppskattar jag också din kritik mot mitt inlägg, det tyder på att du i grund och botten tycker att jag är fantastisk men att jag bör undvika monstertruckar framöver )
Det du säger är något som många använder för att försvara UE motorn, saker i stil med "utvecklarna är lata" eller "det är utvecklarnas fel".
Problemet är att det är så vanligt med UE problem att ett sånt påstående blir helt absurt. Speciellt när de som säger det inte har någon alls insyn i hur kompetenta eller hur mycket jobb utvecklare som lagt ner på spel som trots allt har UE problem.
Jag skulle snarare säga att det är ett systemproblem i UE, vilket också lite bekräftades av Tim Sweeney nyligen, där han i en video säger att UE i stora delar är singeltrådat fortfarande. Men att i UE6 jobbar de på att förbättra multitrådning. Se videon i inlägget på Sweclockers här: https://www.sweclockers.com/forum/post/20860235
Okej, det är kanske fel att kalla utvecklarna lata. Om de fick mer tid och pengar skulle de sannolikt kunna lösa många problem. Men jag tror att det finns en övertro på att vissa Unreal-tekniker och att det leder till att utvecklare inte ges tillräckligt med tid för att göra de optimeringar som faktiskt behövs.
Jag kan förstås inte tala för andras kompetens, utan bara min egen upplevelse av att arbeta med UE. Min bestämda uppfattning är hur som helst att det går att göra väloptimerade spel i motorn, men att det gäller att inte bli fartblind och lita för mycket på alla nya tekniker. Gör man fel är det lätt att fastna med problem som är svåra att optimera bort utan att göra radikala (och tråkiga) förändringar. Vi kan använda Nanite som exempel. Med Nanite aktiverat kan motorn rendera nästan hur mycket geometri som helst, utan alltför stor prestandaförlust. Vad som är lätt att missa (i synnerhet på en utvecklarmaskin med bra hårdvara) är att det skapas nya flaskhalsar, t.ex. läshastighet från disk och minnesmängd. Råkar man måla in sig i ett hörn innebär det ett betydande jobb att ta sig ut. För egen del har jag lagt ner projekt där jag insett att jag förlitat mig för mycket på X eller Y och som inte fungerat på klenare hårdvara.
Att UE som du säger i mångt och mycket är enkeltrådat är förstås också ett problem, det håller jag med om. Tidigare snackades det om att de skulle förbättra multi-threding redan i senare versionen av UE5, så om det skjuts upp till UE6 är det en stor besvikelse. Blir till att lyssna på Swiney-videon nu under dagen
Verkar inte jättesmart att testa en sån sak med en monsterdator. Lite som används en monstertruck för att leta efter potthål i vägbanan.
Om personen upplever lag även med en sån monsterdator är det uppenbarligen ett problem. Om sagda moddar ska lösa det men sen inte gör det är det ju inte bra. Även på den datorn.hade varit intressant om de gjort testet på två olika system. Detta och ett betydligt svagare för att se om det har någon betydelse.
Ducati Streetfighter 848
Har spelet prestandaproblem med den bästa hårdvaran eller?
Ja, även med den bästa PC som går att köpa idag har det problem med "stutter" där det droppar rejält i fps. Kommer säkert förbättras med patchar, men kombinationen av Gamebryo och Unreal Engine är väl inte en höjdare tekniskt sett.
Ja, även med den bästa PC som går att köpa idag har det problem med "stutter" där det droppar rejält i fps. Kommer säkert förbättras med patchar, men kombinationen av Gamebryo och Unreal Engine är väl inte en höjdare tekniskt sett.
Fail nuförtiden... eftersom de bästa korten kostar typ 30k haha.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Nu blir jag sugen på att veta vad du har för hårdvara i datorn?
sitter på en gammal I7, 16gb och ett 2080
1# FZ Troll
Testade den populäraste modden som finns på Nexus, gjorde inte ett piss för prestandan. Har man ett Geforce så är nog DLSS overdrive det bästa man kan göra.
Sjukt att det ska behövas 🤦
Ducati Streetfighter 848
Ganska målande faktiskt på hur det är.
Spel kan släppas som är tekniskt trasiga men många bryr sig inte.
De märker inte ens att de spelar spel som hackar och hostar och som har klara tekniska begränsningar som är i princip omöjliga att få bort utan att ändra om i spelmotorn med större patchar och optimeringar.
Det jobbiga är att när man som individ själv upptäckt vissa typer av problem som finns där i många spel så kan man inte sluta märka av dem , jag är numera superkänslig för problem med stutter/hack och om responstid är för dålig när man rör kameran.
Men det känns som den stora massan helt enkelt inte bryr sig. Det finns andra videos med Digital Foundry där de pratar om stutterstruggle och hela den aspekten att de själva vet om att de märker saker som många helt enkelt inte bryr sig om.
Jag tycker iallafall vi skall vara uppmärksamma och inte bara äta upp dåligt optimerade spel utan ha ögonen öppna och se till att utvecklare av både spel och spelmotorer ser till att vi får bästa upplevelsen som är möjlig.
Ganska målande faktiskt på hur det är.
Spel kan släppas som är tekniskt trasiga men många bryr sig inte.
De märker inte ens att de spelar spel som hackar och hostar och som har klara tekniska begränsningar som är i princip omöjliga att få bort utan att ändra om i spelmotorn med större patchar och optimeringar.
Det jobbiga är att när man som individ själv upptäckt vissa typer av problem som finns där i många spel så kan man inte sluta märka av dem , jag är numera superkänslig för problem med stutter/hack och om responstid är för dålig när man rör kameran.
Men det känns som den stora massan helt enkelt inte bryr sig. Det finns andra videos med Digital Foundry där de pratar om stutterstruggle och hela den aspekten att de själva vet om att de märker saker som många helt enkelt inte bryr sig om.
Jag tycker iallafall vi skall vara uppmärksamma och inte bara äta upp dåligt optimerade spel utan ha ögonen öppna och se till att utvecklare av både spel och spelmotorer ser till att vi får bästa upplevelsen som är möjlig.
Så länge folk köper på release eller förbokat kommer problemet finnas kvar. Dessutom känns det som att utvecklare förlitar sig på DLSS och FSR för att lösa deras skit.
Ducati Streetfighter 848
Sjukt att det ska behövas 🤦
Ja det är verkligen en tragisk utveckling. I stället för att köpa ett nytt grafikkort för att få fler transistorer och höja råprestandan så köper man idag nytt grafikkort för att få tillgång till de senaste funktionerna i DLSS.
Ja det är verkligen en tragisk utveckling. I stället för att köpa ett nytt grafikkort för att få fler transistorer och höja råprestandan så köper man idag nytt grafikkort för att få tillgång till de senaste funktionerna i DLSS.
Hehehe jag har ett antikt rx 580 vet knappt vad DLSS och FSR är for nåt 😂🙈
Ducati Streetfighter 848
Så länge folk köper på release eller förbokat kommer problemet finnas kvar. Dessutom känns det som att utvecklare förlitar sig på DLSS och FSR för att lösa deras skit.
När det skall visas fina FPS siffror så är det väl så att framegen tekniker är en krycka att luta sig mot.
Men de problem som är mest framträdande är ju problem som man inte kan se på en FPS mätare. Kan ha +100FPS och ändå ha microstutters eller laddproblem med shaders.