Bebisföräldraledighet & Gaming (uppd 6/5 - BEBIS ÄR HÄR)
Jag och sambon väntar bebis i början/mitten av juni.
Det är min första vid 40 års ålder och sambons tredje, övriga två är precis och snart uppe i tonåren.
Jag har bott själv och varit själv i ganska många år fram till för ganska precis ett år sedan då jag träffade mitt livs kärlek.
Jag har tidigare alltid haft inställningen att bebis inte är för mig utan jag har varit den roliga farbrorn.
Allt det här är förändrat, jag är hur pepp som helst på att hjälpa vår kommande tjej att hitta sin plats i livet ☺️
Både jag, sambon och barnen spelar en del, ensamma och tillsammans.
Nu funderar jag på hur gaming har funkat för er som fått barn tidigare, hur la ni upp er föräldraledighet och fick ni någon tid för spel?
Spelande är såklart inte prioriterat när bebis anländer men jag är nyfiken på hur andra lagt upp både sina föräldradagar och hur ni la upp era spelsessioner.
När bebis anländer tänkte jag fortsätta skriva om bebis och gaming, mest för mig egen del då jag tycker det är roligt att skriva om nya erfarenheter och om spel. ☺️
Jag är hemma med min 9-månaders nu och det finns sällan tid eller ork för det. Ibland när han sover går det såklart men samtidigt är det enda tiden man har utan någon som röjer runt och ramlar och har sig. Försöker prioritera att sköta hemmet, planera mat för både honom och familjen och förbereda saker för när han vaknar.
Efter ungarna somnat finns däremot tid!
Och allt vad det innebär, fortfarande.
I början sover de hur mycket som helst så då fick jag en hel del egentid - främst när barnet sov själv men även när jag skulle ”hjälpa till” och låta sambon få sova. En bärsele som han sov i på magen så kunde jag stå upp och spela så länge jag orkade stå och gunga lite lätt i vardagsrummet samtidigt. När de sen blev några år äldre blev det lite svårare att finna tid för sig själv.
För mig blev spelande förlagt till kvällarna när barnen sover. Men det handlar kanske om max 1-2 timmar och så som Flamso säger, orken spelar in.
Men vi har dock haft väldigt lugna barn så när de varit bebisar och haft sina sovstunder på dagen har man kunnat spela lite. WiiU kom ganska precis där när vi fick vårt andra barn och jag kunde spela AC Blackflags "bärbart" där några minuter när lilla sov lunch. För mig förändrades det på så vis att spel som jag bara kunde ta upp snabbt och spela några minuter för att sen lägga ned blev viktigare än komplexa stora spel. AC funkade rätt bra då jag kunde ha de bärbart. Bara ta upp och göra ett uppdrag, sen lägga ned spelet om lilla vaknade.
Du kommer dock att se att spelande även kommer spela mycket mindre roll i dit liv automatiskt. Jag undrade själv hur det skulle kännas att "offra" min stora hobby, men det blev bara naturligt och jag kan väl säga att jag inte heller kom riktigt tillbaka till den sen heller (inte som det var innan). Spelade blev inte lika viktigt även när jag sen fick tid, men så är det ju med livet...allting förändras!
och förstås, stort grattis!
"Writer and Fighter"
Har spelat ut hur många spel som helst under båda mina pappaledigheter. Tricket är att man kör single player skulle jag säga. Har iofs spelat både Destiny 2 och WoW... Men rekommenderar SP, bara för att det är så mycket enklare att hoppa in i lite snabbt sen pausa/spara och exit när man behöver.
Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler
Det är min första vid 40 års ålder och sambons tredje, övriga två är precis och snart uppe i tonåren.
Jag har bott själv och varit själv i ganska många år fram till för ganska precis ett år sedan då jag träffade mitt livs kärlek.
Jag har tidigare alltid haft inställningen att bebis inte är för mig utan jag har varit den roliga farbrorn.
Allt det här är förändrat, jag är hur pepp som helst på att hjälpa vår kommande tjej att hitta sin plats i livet ☺️
Nu funderar jag på hur gaming har funkat för er som fått barn tidigare, hur la ni upp er föräldraledighet och fick ni någon tid för spel?
Spelande är såklart inte prioriterat när bebis anländer men jag är nyfiken på hur andra lagt upp både sina föräldradagar och hur ni la upp era spelsessioner.
När bebis anländer tänkte jag fortsätta skriva om bebis och gaming, mest för mig egen del då jag tycker det är roligt att skriva om nya erfarenheter och om spel. ☺️
Första barnet kunde jag spela många timmar varje dag när barnet sov.
Andra inget alls. Har nästan helt gått över till bärbart spelande i sängen på kvällarna. Onlinespel har jag tyvärr fått ge upp. Vill inte bli bannad för att jag behöver lämna matcherna hela tiden för barnen vaknar
Aldrig varit ett problem, har en halv armé från 6 till 15..
Däremot att spela tsm med sambon försvann, vi gjorde det enkelt för oss och har helt enkelt kört varannan dag sen med undantag ibland (vi båda spelade wow i samma guild) och då va det lite beroende på vad som behövdes på raid kvällar
Dave the diver är bra föräldraspel. Bara att pausa.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Ja, alltså, saker och ting kommer förändras! Definitivt.
Sen hur mycket du hinner med är nog väldigt individuellt och beroende på bebis. Själv har jag fyra i åldrarna 2-10 och kan nog räkna på ena handens fingrar hur många ggr jag satt mig och spelat innan typ 20:00 på kvällen de senaste åren... Andra prioriteringar och mer att stå i, helt enkelt. Det behöver inte vara något negativt.
Grattis och hoppas du får en bra föräldraledighet!
Steam Deck 10 minuter här och där. PC gaming är bara att glömma, kanske man får nån timme ledigt på kvällen ibland men då orkar man inte spela. Brukar börja natta barnen vid 19:00. Sen tar nattningen ca 1.5h, så 20:30 är man klar, då kan man plocka undan dagens kaos. Sen går jag och lägger mig 21:00. (Och lika bra det när man ska upp 2-5 gånger om natten ändå) Vårt första barn sov lite mer själv men vårt andra kräver att han ska ligga på en så även bärbart blir svårt.
Jag har väl mest accepterat det och tänkte satsa på konsol när de är 4-5 år så vi kan spela tillsammans istället. Spel har väldigt låg prio när man har barn, heltidsjobb och hus att ta hand om.
Obs. Bäbis är ganska lätt de första månaderna. Sen blir det mycket mycket mycket värre. Och sen skaffar man en till..
Kunde spela i snitt 1-2h per dag under föräldraledigheten. Jag var ledig när mitt barn var 8 till 12 månader och började ha lite längre tupplurar. Vi har också kört stenhårt på noll skärmtid för barnet, vilket innebär ingen passiv skärmtid heller.
Nu när det börjar närma sig 1 och ett halvt år och har fått ordentliga rutiner börjar det bli lättare att spela på kvällarna när det blivit sovdags, om man orkar och inte vill spendera kvalitetstid med sambon då förstås något som också blir lidande.
Uppdatering idag 6/5.
Förra torsdagen 1/5 gick vattnet precis under kok av soppa.
Vi packar det nödvändiga och beger oss. Vi var då i vecka 33. Sen lugnare det sig ett par dagar. Sambon får medicin för att sakta ner förlossning då det är lite tidigt ännu. Samtidigt får hon medicin för att skynda på bebisens lungmognad.
Där ligger vi på förlossningen och har det ganska chill i ett par dagar. Lördag 3/5 börjar lugnt men under eftermiddagen börjar sammandragningarna öka, mer som värkar. Ina får feber och frossa. Sen drar det igång, värkar på riktigt. Bebis struntar i medicin för att lugna ner förlossningen, hon vill ut. Kl 21.26 lördag 3/5 anländer hon.
Personal från Neonatal är förvarnade och tar bebis sekunden hon är ute, iväg till ett annat rum, jag följer med. Sen börjar några extremt långa minuter med att säkerställa att lillan får färg och andas som hon ska. Det tar lite tid men personalen är grym och informerar i varje läge. Snabbt får man igång andningen men hon får en andningsmask över näsan för att säkerställa att allt funkar hela tiden och att vår lilla dotter får luft.
Efter en stund blir vi överflyttade till Neo där vi är kvar. När bebis anländer tidigt är det standard, ofta blir man kvar en vecka eller två beroende på hur allt rullar på.
Vi kan gladeligan säga att lillan blir starkare för varje dag, äter ordentligt och är en liten bestämd dam.
Jag är pappa för första gången, vilken känsla det är ♥️
Uppdatering idag 6/5.
Vi packar det nödvändiga och beger oss. Vi var då i vecka 33. Sen lugnare det sig ett par dagar. Sambon får medicin för att sakta ner förlossning då det är lite tidigt ännu. Samtidigt får hon medicin för att skynda på bebisens lungmognad.
Där ligger vi på förlossningen och har det ganska chill i ett par dagar. Lördag 3/5 börjar lugnt men under eftermiddagen börjar sammandragningarna öka, mer som värkar. Ina får feber och frossa. Sen drar det igång, värkar på riktigt. Bebis struntar i medicin för att lugna ner förlossningen, hon vill ut. Kl 21.26 lördag 3/5 anländer hon.
Personal från Neonatal är förvarnade och tar bebis sekunden hon är ute, iväg till ett annat rum, jag följer med. Sen börjar några extremt långa minuter med att säkerställa att lillan får färg och andas som hon ska. Det tar lite tid men personalen är grym och informerar i varje läge. Snabbt får man igång andningen men hon får en andningsmask över näsan för att säkerställa att allt funkar hela tiden och att vår lilla dotter får luft.
Efter en stund blir vi överflyttade till Neo där vi är kvar. När bebis anländer tidigt är det standard, ofta blir man kvar en vecka eller två beroende på hur allt rullar på.
Vi kan gladeligan säga att lillan blir starkare för varje dag, äter ordentligt och är en liten bestämd dam.
Å grattis. Hade liknande upplevelse med vår första för 17 mån sedan. Fick mig ett bli tårögd igen när jag mindes tillbaka stormen av känslor. Hela grejen är så magisk, så mirakulös. Grattis till er alla tre!
utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)
Jag såg framför mig hur jag plöjde igenom Uncharted 1-3 med ena foten på vaggan, när jag skulle gå på 6 månaders pappaledighet (sonen var då 6 månader och skulle alltså bli 1 år när jag började jobba igen).
Det blev inte mycket med det kan jag säga.
Han led av grova problem med sömnen under denna tid. Vaknade 1 gång i timman ungefär och var färdig med soveriet vid ca 04 på morgnarna.
Så många gånger jag satt i soffan i vardagsrummet på nedervåningen och inte mindes hur jag kom dit.
När han sov middag kunde jag smita iväg till de outforskade världarna när orken tillät, vilket blev kanske 2 ggr/veckan. Resten av tiden passade jag på att sova.
Nu är sonen 12. Sover som en stock och har till min glädje samma intresse för spel som jag, så nu fostrar vi R6 tillsammans.
EDIT: STORT GRATTIS TILL ER! ❤️
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
Jag såg framför mig hur jag plöjde igenom Uncharted 1-3 med ena foten på vaggan, när jag skulle gå på 6 månaders pappaledighet (sonen var då 6 månader och skulle alltså bli 1 år när jag började jobba igen).
Det blev inte mycket med det kan jag säga.
Han led av grova problem med sömnen under denna tid. Vaknade 1 gång i timman ungefär och var färdig med soveriet vid ca 04 på morgnarna.
Så många gånger jag satt i soffan i vardagsrummet på nedervåningen och inte mindes hur jag kom dit.
När han sov middag kunde jag smita iväg till de outforskade världarna när orken tillät, vilket blev kanske 2 ggr/veckan. Resten av tiden passade jag på att sova.
Nu är sonen 12. Sover som en stock och har till min glädje samma intresse för spel som jag, så nu fostrar vi R6 tillsammans.
EDIT: STORT GRATTIS TILL ER! ❤️
I feel you. Vår treåring sover fortfarande uselt och sen har vi en 10 månaders också. Rent helvete för det mesta. 🥲 Fattar inte hur jag och sambon fortfarande fungerar med sömnbrist såhär länge.
I feel you. Vår treåring sover fortfarande uselt och sen har vi en 10 månaders också. Rent helvete för det mesta. 🥲 Fattar inte hur jag och sambon fortfarande fungerar med sömnbrist såhär länge.
Riktigt drygt när man är mitt i det, men man klarar mer än man tror. Och med vetskapen om att DET BLIR BÄTTRE, så kämpar man på.
Hoppas det bättrar sig för er snart!
Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv
När barnen var små (13 och 11 nu) så blev det mycket Football Manager och Civilization. Perfekta spel som inte ens behöver pausas i princip, var bara resa sig upp från datorn 🤗
Stort grattis till föräldraskapet, vilken resa du/ni har framför er! ❤️
Grattis till tillökningen! Jag blir pappa i midsommarveckan om allt går vägen, så jag kommer att följa den här tråden religiöst och förhoppningsvis bidra med egna tips och tricks.
Både jag och min fru är gamers, och vi har den turen att vi inte har brist på plattformar i olika rum. Jag har PC, PS5 och en retroemulator i mitt kontor, frun har sin PC i sin ateljé, och så har vi en Switch dockad i vardagsrummet som förstås går att ta med sig vart som helst. Vi spelar inte så mycket tillsammans, så vi kan vara flexibla med spelfördelningen.
Jag gissar att Switchen kommer att bli den mest använda (läs: minst dammiga) konsolen i sommar bara för att den är portabel. Frågan är hur mycket man orkar spela, men kanske jag äntligen kommer igång med Tears of the Kingdom...
Uppdatering idag 6/5.
Grattis! Min kom 3/5 dock hade vi gått över nästan 2 veckor.
Underbar tid framför oss!
Lycka till, jag minns känslan av den förstfödde, tänk på att inte nojja för mycket över allt, som jag gjorde med min första, de är små krigare, de klarar långt mer än vad man först kan tro. ❤️
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Stort grattis!
Det är väldigt beroende på barn hur mycket de sover och liknande. Båda mina har sovit skit och när de väl somnat så måste man väcka dem för att det inte sabba deras allt för dåliga nattsömn. Det är först nu när de är 6 och 4 som jag kunnat smita iväg lite på kvällen för att spela ostört under några timmar. (utan att offra nattsömn)
Ha inte allt för höga förhoppningar att spela när barnen är små (jag hade det) och blev ibland besviken. Spelen går ingenstans, men barnen växer upp fort.
Submission is for the weak
Stort grattis. Min första föddes alldeles för tidigt (8 veckor) och fick genomgå liknande saker. Blev att vara kvar på sjukhuset 1 vecka där han fick sola lite och växa på sig, sen var det lugnt.
Angående spelandet så gick det bra med första, mycket egentid när han sov. Sen när tösen kom så vart det mindre för när hon sov så hade man en 2,5 åring som inte sov middag längre att underhålla. Dock har båda varit bra på att sova på nätterna så kvällarna har jag kunna gejma typ obegränsat. Nu är dom 14 och 11 så dom är lite mer självgående. Får in en hel del gejming men mest när dottern somnat. Grabben sitter själv o gejmar med sina kompisar på kvällarna så då kan jag passa på också.
1# FZ Troll
Stort grattis! ❤️Skönt att det gick bra trots tjuvstarten, och att det går åt rätt håll med allt. Ska bli spännande att se hur vardagen blir för er med gaming, barn och allt sånt. Håller tummarna för att din dotter digga sömn. Verkar vara ett lotteri det där!
En Bamseponny av folket
Har en son på ca ett halvår och tid för spel är det ganska sparsamt med. Har mestadels spelat singleplayer senaste åren så på sätt är det inga problem, man spelar när man har lite tid över helt enkelt.
Likt tidigare inlägg så rekommenderar jag verkligen ett bärbart alternativ om möjligt. Att snabbt kunna plocka upp och ställa bort ökar möjligheterna enormt för kortare spelsessioner. Jag har även hållit mig till lättsammare spel då man oftast är ganska trött, och då funkar det bättre med något som inte kräver att man aktiverar hjärnan allt för mycket. Tears of the Kingdom är ett ypperligt "småbarnsförälder-spel".
Mitt råd är även att inte bygga en alltför stor backlog 😄. Med den tid man har till spel är det bra att veta vad man vill spela och hålla sig till det tills intresset försvinner, oavsett om det tar veckor eller månader. Att känna beslutsångest när man väl får lite tid över för spel skapar bara onödig stress och ödslar tid. Man behöver inte spela allt vid release.
Jag tror det är bra att försöka vara lite flexibel i sina förväntningar, särskilt i början. Att ha en fast idé om att man måste lyckas spela en viss tid kan lätt skapa onödig stress. Första tiden handlar mycket om att hitta nya rutiner, och även kommunikationen mellan föräldrar behöver sätta sig. För oss tog det ett tag innan jag och min fru blev bättre på att ge varandra utrymme att göra egna saker – vi var båda väldigt involverade med barnet och ville vara närvarande hela tiden. Första barnet sov också väldigt dåligt.
Med barn nummer två är det en helt annan situation, men det är så klart individuellt och beror på hur man funkar som par. Det tar tid att synka med det nya livet, och det är helt okej. Det viktiga är att känna att det är naturligt – det får ta den tid det tar. För min del har det hjälpt mycket att inte sätta krav på mitt spelande.
Och på tal om spelandet: det fungerar faktiskt riktigt bra! Jag hinner oftast inte mer än 30 minuter, kanske upp till 2 timmar ibland – men det räcker. Jag har spelat igenom flera längre spel ändå, och tycker att sta tiden handlar myden tiden blir väldigt kvalitativ. Jag tar det lugnare, stressar inte, och njuter mer av spelen. Har också en lång backlog med riktigt bra titlar.
Stort grattis förresten!