Paradox slopar hybridjobb – anställda överväger att sluta

Medlem

Jag jobbar mycket bättre på plats. Får träffa andra människor och ha tillgång till information snabbare. Löser uppgifter också snabbare genom att slänga iväg en enkel fråga över rummet.
Ska jag göra något monotont kan jag vara hemma och nöta genom det.

Men anser arbetsgivaren att jag ska vara på plats ska jag vara på plats. Inget mer att diskutera.
Är det jobbigt får jag byta arbetsplats. Inget att gebölen över

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Hybridjobb - ibland jobbar man, ibland grejar man lite i tvättstugan etc

Byta blöjor!

signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Som någon som faktiskt jobbar inom spelbranschen är såna här trådar alltid intressanta (och något frustrerande) att läsa. Det verkar finnas en allmän uppfattning om att spelutvecklare är lata eller att spelutveckling mest är lek, typ? I min erfarenhet är det tvärtom, jag har aldrig varit i en bransch där jag ser folk jobba så hårt och så mycket (dessutom utöver ordinarie arbetstid).

Det som däremot är väldigt speciellt för spelbranschen är att det finns en stor majoritet av introverter som använder upp sin energi på sociala kontakter de hellre undviker - allt det där som kommer med att sitta skrivbordsgranne med någon eller några i ett öppet kontorslandskap. Jag känner t ex flera artists som helst av allt tar på sig hörlurarna och stänger in sig med musik och bara jobbar utan distraktioner, och då finns det ingen bättre miljö än hemmakontoret.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mår ärligt talat illa av privilgerade människor som gnäller över att behöva jobba på kontor. Samtidigt som alla de som inte har den möjligheten, bär upp vårt samhälle på sina axlar. Polis, sjukvårdspersonal, butiksarbetare, rörmokare, elektriker, byggnadsarbetare, mekaniker, o.s.v.

Men spelutvecklare är ju fanimej ett drömjobb och en industri med alldeles enorm konkurrens. De får ju så klart göra som de vill, men jag kan garantera att Paradox inte kommer ha några som helst problem med att fylla vakanserna.

Mår ärligt talat illa av privilgerade människor som gnäller över att ha dålig lön och arbetsvilkor. Samtidigt som alla de som inte har möjligheten på många ställen i världen lever i fattigdom, skit, svält osv

Jag har rätt att jobba hemma ungefär hälften av tiden men väljer ändå att vara på kontoret ungefär 90 procent av tiden. Vissa dagar är det skönt att vara hemma och bara producera, men främst är det bra för "livspusslet". Men de bra idéerna kommer alltid från att träffa människor på kontoret.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Mår ärligt talat illa av privilgerade människor som gnäller över att ha dålig lön och arbetsvilkor. Samtidigt som alla de som inte har möjligheten på många ställen i världen lever i fattigdom, skit, svält osv

Är det redan dags för en whataboutism?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Stämmer ej. Känner flera som jobbar som spelutvecklare och jag har själv arbetat som mjukvaruutvecklare så jag har sett det i flera år på nära håll.

Att det skulle synas "extremt tydligt" är naivt. Ingen har så bra mikormanagement och det är lätt att komma med godtagbara ursäkter som projektledare köper med hull och hår.

Så problemet är att man inte når upp eller gör klart sina uppgifter inför deadlines? Hur kommer man undan?

Skrivet av Stephan:

Som någon som faktiskt jobbar inom spelbranschen är såna här trådar alltid intressanta (och något frustrerande) att läsa. Det verkar finnas en allmän uppfattning om att spelutvecklare är lata eller att spelutveckling mest är lek, typ? I min erfarenhet är det tvärtom, jag har aldrig varit i en bransch där jag ser folk jobba så hårt och så mycket (dessutom utöver ordinarie arbetstid).

Det som däremot är väldigt speciellt för spelbranschen är att det finns en stor majoritet av introverter som använder upp sin energi på sociala kontakter de hellre undviker - allt det där som kommer med att sitta skrivbordsgranne med någon eller några i ett öppet kontorslandskap. Jag känner t ex flera artists som helst av allt tar på sig hörlurarna och stänger in sig med musik och bara jobbar utan distraktioner, och då finns det ingen bättre miljö än hemmakontoret.

Tror långt ifrån alla som kommenterar här jobbar inom spelindustrin, eller troligtvis inte kan jobba hemifrån. Svaren här påminner lite om hur äldre eller mellanchefer anser att personer som vänrnar för ditt privatliv o mentala hälsa är lata människor.

Vi får även läsa artiklar efter artiklar hur man pushar för crunch och måste nästan jobba ihjäl sig för hinna med deadlines. Och folk har mage att skriva här hur privilegier och lata spelutvecklare är. Sjukt.

Medlem
Skrivet av noyart:

Så problemet är att man inte når upp eller gör klart sina uppgifter inför deadlines? Hur kommer man undan?

Folk drar ut på saker och skyller på sådant som ej går att verifiera. Alternativt så gör man klart en uppgift som är estimerad till 6 timmar på 2 timmar och voila: man har köpt sig 4 timmars ledigt utan att någon reagerar.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Detta är en klassiker annars

signatur

P4 3,2 Ghz, 2 Gb Ram, Radeon 9800 Pro

Medlem

Sparka nästan varje person som kräver att få jobba hemifrån, för det säger så mycket om arbetsmoral och produktivitet.

Alla vet att det är de arbetsskygga och personlighetsstörda som ohämmat kräver att få behålla sina lyxförmåner. Det är så fräckt mot alla andra medarbetare som jobbar på riktigt, sliter och uppoffrar sig. Det är demoraliserande och vidrigt.

Det är häpnadsväckande hur det fortfarande i Sverige finns förhållandevis många anställda som i princip inte gör någon nytta men ändå får lön.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Stephan:

Ditt inlägg är viktigt.

Det är inte så att folk tror att just spelutvecklare är lata och arbetsskygga. Det är det att så fungerar människor överlag. Människor behöver både piska och morot. Man kan generalisera och säga att på gruppnivå, om folk får fria händer utan kontroll kommer folk anpassa sig till det, och utnyttja det för att slippa undan med så lite som möjligt.

Men du har en jättebra poäng om introverter. Självklart ska arbetsgivare ha rätten att göra undantag och låta tex socialfobiska och autistiska spelutvecklare sitta hemma och bara nöta och producera, så länge det finns en kontroll på att de verkligen får saker gjort.

Men det är nåt helt annat än att ha en generell regel och facket inblandat om att vem som helst ska kunna kräva att jobba hemifrån. Det är sjukt.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Är det redan dags för en whataboutism?

Skönt att slänga ut det ordet stup i kvarten istället för att använda hjärnan?

KoP
Medlem

Folk har blivit bortskämda och vill väl helst vara hemma och slacka.

Medlem

Glöm inte bort att det dessutom fuskas med vab. Man jobbar hemma och passar samtidigt på att vabba för dubbel ersättning.

signatur

Burn in the light.

Medlem

På plats, men så har jag ju ett yrkesval som kräver det också...annars hade jag gärna kört hybrid.

Medlem
Skrivet av noyart:

Tror långt ifrån alla som kommenterar här jobbar inom spelindustrin, eller troligtvis inte kan jobba hemifrån. Svaren här påminner lite om hur äldre eller mellanchefer anser att personer som vänrnar för ditt privatliv o mentala hälsa är lata människor.

Vi får även läsa artiklar efter artiklar hur man pushar för crunch och måste nästan jobba ihjäl sig för hinna med deadlines. Och folk har mage att skriva här hur privilegier och lata spelutvecklare är. Sjukt.

Hej, spelutvecklare här!

Grejen är att spelutveckling är till 100% ett drömjobb, d.v.s. man väljer det enbart för att man vill. Har man dessutom lyxen att kunna sitta och jobba hemifrån, ja då anser jag definitivt att man är priviligerad.

Medlem

Det är ytterst få på min arbetsplats som arbetar hemifrån, och de flesta – inklusive jag själv – upplever att man är som mest 50 % så effektiv som på plats. Men hatten av till er som är lika effektiva eller till och med mer effektiva på distans!

Medlem

Ser verkligen framför mig hur lätt det kommer att bli för halva Paradox att hitta ett liknande jobb när de säger upp sig.

Medlem

Kontorsnissar blev för bekväma under pandemin. Släpp sargen och gå o var social på din arbetsplats för tusan

Medlem
Skrivet av Freakon:

Problemet med folk som jobbar hemifrån är att de inte jobbar. Eller rättare sagt, de gör minsta möjliga insats för att sedan lägga sin fokus på sitt privatliv. Det gäller såklart inte alla men en jäkla massa.

Förstår att det är skönt att sitta hemma i kalsonger och "jobba" och kunna varva det med att sola en halvtimme med lön, sköta tvätten samtidigt, osv. Men är det verkligen gångbart/lönsamt för arbetsgivaren?

Ren trams.

Varför klaga på de som klagar?

Det är väl självklart att folk klagar när man riskerar förlora en arbetsförmån man har haft i flera år nu.

Medlem

Jag är utvecklare och jobbar hemifrån två dagar i veckan, vilket jag tycker är en utmärkt mix för min egen del. Man behöver vara lite på kontoret ibland, särskilt för uppgifter där man behöver diskutera olika lösningar och för den sociala biten.
Men är det ren kodning det handlar om, då är jag mycket effektivare hemma eftersom där är det färre störningar. Då jag jobbar hemma slipper jag även pendlingstiden vilket ger mer fritid över till annat.
Så vilket som passar bäst beror på arbetsuppgiften för tillfället och förstås även på hemförhållandena. Jag kan även tänka mig att för de som har familj och barn i huset så är det ju inte givet att det blir färre störningar hemma, det kan vara precis tvärtom för dem.
Att samarbeta tycker jag fungerar bra även vid arbete hemifrån förutsatt att man har (och använder) rätt verktyg.

Medlem

Finns tre målgrupper i denna tråd: Arbetsgivare, arbetstagare och avundsjuka arbetstagare.

Minskad produktivitet? Möjligt, om det leder till bättre hälsa är det ju fördelaktigt. Bra för introverter samtidigt som det ökar risken för konflikter, samarbetsproblem och en kultur. Jag läste nyligen att pauserna vid kaffemaskiner är förvånansvärt produktiva - ju fler kaffemaskiner desto sämre produktivitetsökning eftersom det inte ledde till diskussioner (ingen kö).

Arbetsgivaren vill ha hög produktivitet och kontroll vilket hybridjobb kanske utmanar.

Till sist bör vi diskutera arbetsvillkor för personer i olika branscher så det inte uppstår avundsjuka. Det är till stor del tjänstemän som har valet och vi kan riskera att få bristyrken eftersom många vill kunna jobba hemifrån. En påminnelse att ojämlikhet för det mesta bara mäter lön och inte andra fördelar.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ren trams.

Haha, bra svar. 👍

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Skönt att slänga ut det ordet stup i kvarten istället för att använda hjärnan?

Och nu ett ad hominem också, det är visst full rulle på dig idag.

Medlem

För mig tar det typ en halvtimme för att fylla hjärnan och hamna i flow där jag är mest effektiv. Detta förstörs av påtvingade fikaraster på kontoret. Det är så vansinnigt ineffektivt. Jag drar på mig hörlurar och försöker gå in i mig själv men det finns för mycket störmoment och jag känner mig övervakad.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Mår ärligt talat illa av privilgerade människor som gnäller över att behöva jobba på kontor. Samtidigt som alla de som inte har den möjligheten, bär upp vårt samhälle på sina axlar. Polis, sjukvårdspersonal, butiksarbetare, rörmokare, elektriker, byggnadsarbetare, mekaniker, o.s.v.

Glöm inte bort att folk är olika, Och samhället bör sträva efter att göra arbetet så bra som möjligt för arbetstagaren. För vissa är det en rejäl livsförbättring att kunna jobba hemifrån.
För mig hade det varit värdelöst eftersom jag inte hade stått ut med att stirra in i en datorskärm hela dagarna och göra kontorsjobb. Sen att sitta själv hemma på det låter otroligt tråkigt. Men vill folk ha det så klagar inte jag, dessutom miljövänligare jämfört mot pendlare (i alla fall om det sker med buss/bil/tåg eller andra fordon.)
Sen att alla inte har den möjligheten köper jag, men generellt sett är ingen tvingad till att jobba som "Polis, sjukvårdspersonal, butiksarbetare, rörmokare, elektriker, byggnadsarbetare, mekaniker, o.s.v." Man kan skola om sig och man gör oftast ett val när man skriver på ett anställningsavtal.
Alla yrken har för och nackdelar, en skribent på FZ lär ju inte kunna köra rädda katter ur träd med sin brandstege som en brandman. Utan de får sitta framför sina tråkiga displayer och mata ut artikel efter artikel och får skit när de ger spelen fel siffra i betyg.

Medlem

Kör ca 50/50 hybrid, är sjukt nöjd över det och skulle definitivt börja titta efter andra jobb om den möjligheten försvann. Är medveten om hur jävla bra jag har det eftersom jag har jobbat som resemontör. Jag skulle förmodligen börja se mig om efter ett nytt jobb om jag blev tvungen att vara på plats 100%

Men till alla som säger att de som jobbar hemma bara är lata: om man inte har arbetsmoral hemma så gör man knappast ett bättre jobb på plats. Odugliga personer är odugliga vart de än befinner sig. De tar längre fikaraster, mer snack med kollegor, blindskiter på muggen och myglar med tiden. Fullkomligt skitsnack att alla som "jobbar på plats" är så jäkla effektiva oavsett om de jobbar på industri, bygge eller kontor. Det fuskas oavsett

signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Får väl också representera spelutvecklare här med väl över ett decennium i industrin. Det är genuint deprimerande hur människor som kanske behöver se över sin människosyn sitter och gottar sig i att personer är missnöjda över att behöver designa om hela sina liv för att återgå till arbeta på plats. Att jobba inom spelutveckling betyder att redan man gjort en mängd av uppoffringar i sitt liv. Antagligen flyttat massor, blivit tvingad att byta jobb om och om. Sökt hundratals jobb mellan var anställning, gjort oavlönade arbetsprover i veckor, gått på 5 intervjuer för att sedan få ett nej om och om igen.

Under och strax efter pandemin när det var arbetarnas marknad i kombination med att distansarbete blev mer normaliserat så fick massor av personer en chans att skaffa familj, barn och kunna hoppa mellan uppdrag och arbetsplatser utan att nödvändigtvis behöva flytta. Att obetald tvingad övertid fortfarande förekommer är ingen hemlighet, relativt låga löner och även att utbrändhet är snarare en fråga om när än om, så varför inte underlätta där man kan? Paradox har också stängt ner sin studio i Umeå och Malmö, så det är med andra ord Stockholm som gäller för arbetare som jobbat på distans, det blir enklare för hybridarna, men jag känner utvecklare som pendlar från Västerås och Uppsala, det är inte jätteroligt. Det är gigantiska livsförändringar för vad som genuint oftast är ett jobb som kräver väldigt mycket personlig uppoffringar redan.

Jag vet att detta är en sida för gamers och det finns en vanföreställning om lata utvecklare och massa annat men har man ett uns av empati så förstår man kanske att detta påverkar individer otroligt negativt? Är det mer synd om andra? Ja. Men empati är inte en begränsad resurs för normala människor.

Nivån för att ens komma in i industrin är betydligt högre än vad jobbet kräver, industrin har under senaste åren vänt igen, nu är det arbetsgivarens marknad igen och då drar man såklart in saker som påverkar arbetarna positivt för att maxa inkomster, oftast är det snarare trender eller individuella chefers upplevelser än faktiskt statistik över produktion som avgör.

"lol lycka till, drömjobb du är utbytbar!!!! lul" - Det finns mängder av exempel. t.ex då ett par seniora spelmotorsutvecklare lämnade för att jobba på distans för Epic istället för ett svenskt storföretag som ledde till att den förlorade kompetensen tog år att ta igen och kostnaderna i pengar är otaliga miljoner. Det finns flera roller där det är relativt enkelt att ta in någon ny men många andra kommer med månader till år av upplärning. Dokumentation på flera företag är nästan obefintlig för ingen har tid och onboarding har ingen ens tanke om.

Kollar man på vad forskning säger så bidrar distans och hybridarbete till oftast högre produktivitet till den grad att det finns ökad risk för utbränning vilket såklart kan vara något som talar för platsbundna arbetsplaser. Men värnar man om att minska utbrändhet så har spelindustrin ett par saker att prioritera innan hybridarbete.

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-d...
https://www.gu.se/forskning/hallbart-distansarbete-beroende-a...
https://ingenjoren.se/2024/12/10/da-ar-det-mer-effektivt-att-...

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Glöm inte bort att folk är olika, Och samhället bör sträva efter att göra arbetet så bra som möjligt för arbetstagaren. För vissa är det en rejäl livsförbättring att kunna jobba hemifrån.
För mig hade det varit värdelöst eftersom jag inte hade stått ut med att stirra in i en datorskärm hela dagarna och göra kontorsjobb. Sen att sitta själv hemma på det låter otroligt tråkigt. Men vill folk ha det så klagar inte jag, dessutom miljövänligare jämfört mot pendlare (i alla fall om det sker med buss/bil/tåg eller andra fordon.)
Sen att alla inte har den möjligheten köper jag, men generellt sett är ingen tvingad till att jobba som "Polis, sjukvårdspersonal, butiksarbetare, rörmokare, elektriker, byggnadsarbetare, mekaniker, o.s.v." Man kan skola om sig och man gör oftast ett val när man skriver på ett anställningsavtal.
Alla yrken har för och nackdelar, en skribent på FZ lär ju inte kunna köra rädda katter ur träd med sin brandstege som en brandman. Utan de får sitta framför sina tråkiga displayer och mata ut artikel efter artikel och får skit när de ger spelen fel siffra i betyg.

Grejen med hemarbete är ju att det kan göra stort avtryck i plånboken. Vissa pendlar för tusentals kronor per månad så det är väl där det skon klämmer, speciellt när tjänstemän eller de som jobbar hemifrån generellt redan tjänar mer

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Skriv svar