Varför är så många vanliga anställda emot ett bekvämare arbetsliv?
Skillnaden mellan vad en vanlig anställd tjänar och vad de som befinner sig på toppen av samhället tjänar växer sig allt större. Vi befinner oss inte ens i samma värld längre. Politiker och olika typer av mellanchefer drar också iväg en del, även om det är långt från lika extremt.
Att detta skulle jämna ut sig på något sätt kommer nog aldrig att hända. Det finns dock mycket annat än pengar som kan göra livet lite härligare att leva. En sådan sak är ett bekvämare arbetsliv. Saker som hybridarbete eller kortare arbetsdag/arbetsvecka.
Är det realistiskt att införa för alla just nu? Troligtvis inte. Men borde man som anställd inte vara intresserad av att hålla diskussionen levande?
Så verkar inte fallet vara. Många verkar bli irriterade av ämnet.
”Men produktiviteten då?! Alla jäklar som latar sig på jobbet då?! Någon lömsk jäkel kanske passar på att tvätta och gå ut med hunden?! Så kan vi väl inte ha det?! På mitt jobb skulle jag aldrig få lika mycket gjort på 6 - 7 timmar som på 8! Åh vad lata folk är! Var tacksam! Vi lever i alla fall inte på 1800-talet”
Man ser detta överallt när denna fråga diskuteras.
Jag förstår ju om man som chef, investerare eller som representant för svenskt näringsliv kommer med dessa invändningar, men oftare känns det som att det kommer från vanliga anställda.
Varför?
Inom industrin är det helt enkelt inte möjligt, en maskinoperatör eller truckförare kan inte utföra sitt arbete på distans. Vad gäller kontorsjobb är det mycket fluff numera med hela avdelningar som ingen riktigt begriper sig på vad för nytta de bidrar med. Det har blivit för vanligt och enkelt att alibi-arbeta. Sitta och surfa och tabba ut så fort man riskerar att bli påkommen med att faktiskt dra benen efter sig.
Sedan har vi en djupt osund kultur när det kommer till mötesdisciplin. Det bokas alldeles för många onödiga möten nu när Teams/Zoom har fått så starkt fäste efter pandemin. Det man tidigare löste på 2 minuter genom att knacka på vederbörandes dörr avhandlas nu på en timma eller mer i ett illa uppstyrt Teams-möte helt utan agenda där 2-3 ytterligare personer bjudits med av bara farten.
Faktum är att det inte ens finns någon dörr att knacka på längre eftersom alla antingen sitter hemma i soffan eller befinner sig i ett öppet kontorslandskap som mest liknar situationen man tidigare bara såg i ett indiskt callcenter.
Jag tror helt enkelt inte att det handlar om en utbredd irritation över att själv få förmånen att jobba på distans. Snarare är det känslan att det är för få som faktiskt uträttar något produktivt längre, vilket gör att minoriteten som alltjämt bidrar till slutraden får allt mer att göra. Alla kan inte livnära sig på fluffig internrapportering och pappersvänderi. Befinner du dig i en familjesituation där hemarbete inte är helt friktionsfritt kan det också vara skönt med ett miljöombyte.
För att ja det fungerar på kontor där man lallar runt och antingen jobbar max 4 timmar effektiv tid per dag redan som det är. Korta ner den arbetsveckan till 30 timmar? Inga problem.
Problemet uppstår vid skiftjobb. Vi kan ta vården som exempel. Där brukar det i nuläget vara treskift i stil med 7-16,13-22, 21-08. Hur kortar man deras arbetsvecka? Inför ett fjärde skift? Vem vill börja jobba 3-4 på morgonen?
Så nej då kommer det lösas genom att man helt enkelt jobbar färre skift. Tex 2 nätter i veckan istället för 3.
Personalbristen skulle bli enorm. Jag är för 30 h arbetsvecka men ser inte hur man löser personalbristen som uppstår när all vårdpersonal, räddningstjänst, poliser osv plötsligt ska jobba 25% mindre.
Skillnaden mellan vad en vanlig anställd tjänar och vad de som befinner sig på toppen av samhället tjänar växer sig allt större. Vi befinner oss inte ens i samma värld längre. Politiker och olika typer av mellanchefer drar också iväg en del, även om det är långt från lika extremt.
Att detta skulle jämna ut sig på något sätt kommer nog aldrig att hända. Det finns dock mycket annat än pengar som kan göra livet lite härligare att leva. En sådan sak är ett bekvämare arbetsliv. Saker som hybridarbete eller kortare arbetsdag/arbetsvecka.
Är det realistiskt att införa för alla just nu? Troligtvis inte. Men borde man som anställd inte vara intresserad av att hålla diskussionen levande?
”Men produktiviteten då?! Alla jäklar som latar sig på jobbet då?! Någon lömsk jäkel kanske passar på att tvätta och gå ut med hunden?! Så kan vi väl inte ha det?! På mitt jobb skulle jag aldrig få lika mycket gjort på 6 - 7 timmar som på 8! Åh vad lata folk är! Var tacksam! Vi lever i alla fall inte på 1800-talet”
Jag förstår ju om man som chef, investerare eller som representant för svenskt näringsliv kommer med dessa invändningar, men oftare känns det som att det kommer från vanliga anställda.
Varför?
Jag tror många som reagerar negativt mot "hybridarbete" har jobb där de inte kan arbeta hemifrån. Och då menar jag inte som någon form av avundsjuka, mer oförståelse varför vissa verkar ha så svårt för att jobba på en arbetsplats.
Själv är jag hantverkare och varken kan arbeta hemifrån eller vill arbeta med den typ av jobb som kan utföras hemifrån.
Så jag får glatt bege mig iväg till jobbet om dagarna, vilket jag är till freds med.
Det som sticker i ögonen är nog snarare att folk inom vissa branscher nu verkar KRÄVA att få arbeta hemifrån som om det vore för mycket begärt att även de ska bege sig till en arbetsplats om dagarna.
Men jag lägger inte någon större energi på diskussionen, producerar de likvärdigt, eller bättre, hemifrån ser jag inte varför arbetsgivare skulle säga nej till bättre effektivitet och större vinst?
På frågan om kortare arbetsdagar säger jag bara ja tack, skulle aldrig invända! Hoppas själv få gå ner i arbetstid den dag jag inte behöver de extra pengarna.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Inom industrin är det helt enkelt inte möjligt, en maskinoperatör eller truckförare kan inte utföra sitt arbete på distans. Vad gäller kontorsjobb är det mycket fluff numera med hela avdelningar som ingen riktigt begriper sig på vad för nytta de bidrar med. Det har blivit för vanligt och enkelt att alibi-arbeta. Sitta och surfa och tabba ut så fort man riskerar att bli påkommen med att faktiskt dra benen efter sig.
Sedan har vi en djupt osund kultur när det kommer till mötesdisciplin. Det bokas alldeles för många onödiga möten nu när Teams/Zoom har fått så starkt fäste efter pandemin. Det man tidigare löste på 2 minuter genom att knacka på vederbörandes dörr avhandlas nu på en timma eller mer i ett illa uppstyrt Teams-möte helt utan agenda där 2-3 ytterligare personer bjudits med av bara farten.
Faktum är att det inte ens finns någon dörr att knacka på längre eftersom alla antingen sitter hemma i soffan eller befinner sig i ett öppet kontorslandskap som mest liknar situationen man tidigare bara såg i ett indiskt callcenter.
Jag tror helt enkelt inte att det handlar om en utbredd irritation över att själv få förmånen att jobba på distans. Snarare är det känslan att det är för få som faktiskt uträttar något produktivt längre, vilket gör att minoriteten som alltjämt bidrar till slutraden får allt mer att göra. Alla kan inte livnära sig på fluffig internrapportering och pappersvänderi. Befinner du dig i en familjesituation där hemarbete inte är helt friktionsfritt kan det också vara skönt med ett miljöombyte.
Det här verkar vara typiskt svenskt också vad jag förstått. Jag får fan spel på alla Teams/Zoom-möten då det ibland känns som det är allt man gör om dagarna i stället för att göra produktiva saker. Möten är inte fel, men vi har ju vänt det till att en vanlig fråga nu ska behandlas med ett inbokat möte. Jag förstår det där att man inte kan vara tillgänglig för frågor jämt, men vad hände med en stängd dörr eller en lapp på båset där det står "Jag är upptagen just nu, återkom lite senare".
"Writer and Fighter"
Som andra påpekat så blir det en enorm brist på personal. Tänk vilka vårdköer vi skulle få. Poliser som bara jobbar 6h om dagen med att utreda brott istället för åtta. Lärarna går hem efter kl 13 och eleverna som behöver extra hjälp kan inte få det.
Någon gång väldigt långt in i framtiden kanske detta går, men inte idag.
Som andra påpekat så blir det en enorm brist på personal. Tänk vilka vårdköer vi skulle få. Poliser som bara jobbar 6h om dagen med att utreda brott istället för åtta. Lärarna går hem efter kl 13 och eleverna som behöver extra hjälp kan inte få det.
Men bygger inte detta till stor del (inte inom alla yrken så klart) om en föråldrad idé om vad produktivitet är?
Jag arbetar själv som lärare och testade under ett år att arbeta 80%. Jag har aldrig haft en klass som presterat så bra som då. Anledningen var att jag fick tillräckligt med återhämtning och kunde komma in och tömma mig helt på energi och ge allt i klassrummet när jag var där.
Nu arbetar jag 100% och är en mycket sämre lärare. Anledningen är att jag helt enkelt måste gå på någon slags sparlåga de dagar som jag arbetar 08 - 16 eftersom att jag vet att de sista lektionerna för dagen är extremt energikrävande. 80% av eleverna är ofta någon annanstans i tankarna efter 14.30.
Det stora frågan är vem ska betala för det?
För om folk jobbar mindre så behöver andra ta vid för att täcka upp för den tiden. Vilket kommer kosta oerhörda pengar.
Att bara höja skatterna hela tiden är ingen lösning.
Ibland tror vi behöver stanna upp och se tillvad vi har och inte har. Vi har rätt mycket redan i form av t ex semester, röda dagar och annat. Till det sjukvård och allt.
Det går liksom inte att få allt utan att vi mer eller mindre få ge bort hela inkomsten i skatt. Vad hjälper det då att vara ledig lite mer i veckan om pengarna inte räcker till?
Personligen vill jag hellre se att skattepengar hamnar i vård, omsorg, skola och inte minst att fortsätta bekämpa med hårdhandskarna emot kriminaliteten.
Jag känner hellre mig trygg med att ha sjukvård, omsorg när jag blir gammal, bra utbildning för barnen och inte minst att kriminaliteten går ner. När det blir mer ordning där kan vi ha diskussionen igen.
Det är väldigt många miljarder som försvinner ut där som skulle kunnas användas på viktigare saker. Börja i rätt ände och förbättra det vi redan har istället för att höja skatterna ännu mer, för att ge lite ledighet medans det andra fortsatt blir sämre.
Du tror inte det lät så tidigare i historien när vi kortat arbetstiden? Senast var 1973. Det är väldigt länge sedan. Det finns inget magiskt med siffran 8, vi har bara vant oss vid det och är rädda för förändring. Precis som vanligt. Faktum är ju att vi hade kunnat korta arbetstiden mycket tidigare i takt med de effektiviseringar som har gjorts de senaste decennierna men vi valde att sparka folk istället och ge vinsten till ägarna.
Jag skulle föreslå att man sänker veckoarbetstiden med 1 timma varje år under en 10års period. Då hinner arbetsgivare anpassa sig.
Vad man menar: "Jag vill jobba mindre och hemifrån för att det är bekvämt"
Vad man säger: "6-timmarsdagar och hybridarbete skulle faktiskt öka produktiviteten!"
Folk ser igenom oärliga argument, därav den negativa reaktionen varje gång det skrivs om klagomål över att dras tillbaka till kontoret eller folk som förespråkar kortare arbetsdagar. Behöver inte vara svårare än så.
Vad man menar: "Jag vill jobba mindre och hemifrån för att det är bekvämt"
Vad man säger: "6-timmarsdagar och hybridarbete skulle faktiskt öka produktiviteten!"
Folk ser igenom oärliga argument, därav den negativa reaktionen varje gång det skrivs om klagomål över att dras tillbaka till kontoret eller folk som förespråkar kortare arbetsdagar. Behöver inte vara svårare än så.
Är det verkligen så bekvämt? För mig skulle det kännas som att jag var på jobbet dygnet runt. Det kom väl en del rapporter efter pandemin om att många hamnade i depression och utbrändhet. En del hade ju inte ens ett kontor att komma tillbaka till eftersom arbetsgivaren sparade massor på att helt enkelt stänga kontoret och låta alla jobba hemifrån.
Jag skulle aldrig jobba så om jag inte var tvungen. Jag vill inte bara ha en röd linje mellan jobb och privatliv, jag vill ha en vallgrav.
Vem är föresten arg för att någon annan jobbar hemifrån? Har aldrig märkt den diskussionen.
Kan inte låta bli att bli lite fascinerad varje gång komplexa samhällsproblem och/eller -situationer ska lösas på förhållandevis enkla sätt. Hade varit så jäkla skönt om allt verkligen hade varit så enkelt. Är jag cynisk? Ser för mycket problem och hinder? Maybe.
Känns dock för övrigt inte som vi kommer att lösa något särskilt konstruktivt eller samhällsomvälvande i tråden här heller. 😅 Får hoppas den kan hålla sig på mattan ändå, och att en del kan ventilera lite tankar utan att det spårar ur totalt. (Hoppas kan man ju.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Har ingen som helst lust med att jobba varken på kontor eller hemifrån så min arbetssituation är helt självvald och jag är nöjd med det. Eftersom många av mina hobbies är ganska stillasittande - tv-spel, teckning etc - så blir det en bra balans med ett fysiskt jobb och dessutom jobbar jag utomhus och får mycket socialt utbyte med människor jag kanske annars inte hade träffat eller lärt känna
Det jag kan reagera på är när polarna med sina enligt egen utsaga ”glassiga” kontorsjobb och månadslöner som ofta är ett par gånger högre än min börjar gnälla över att de inte får jobba hemifrån som de vill och måste in på kontoret.
Då kan jag känna att man blivit extremt bekväm av sig och nog inte har speciellt många riktiga problem i sitt liv.
Att kunna jobba hemifrån ens en eller två dagar i veckan borde ses som ett privilegium då man sparar enormt mycket tid och kan planera sin vardag på ett helt annat sätt. Jag tror det är viktigt att vara medveten om detta och kanske ha en viss ödmjukhet inför det.
I debatten om distansarbete, kortare arbetsdagar och bättre villkor så tycker jag ofta att ”traditionella” jobb där man infinner sig kl 07 varje morgon och går hem kl 16 utan undantag helt glöms bort.
Jag upplever det lite som att många som har frihet i jobbet nästan tror att alla har det likadant.
Jag är 100% för att alla ska ha det bra i arbetslivet men vissa har fått det så pass bra att minsta lilla krav från arbetsgivarens sida blir en stor grej. Samtidigt knegar många vidare ungefär på samma sätt som man gjorde för 30-40 år sedan.
Jag har haft många skitjobb och tyvärr arbetat under villkor jag inte önskar någon annan så för mig blir hela debatten ganska surrealistisk. Jag blir nästan chockad över hur bra en del har det om dagarna utan att själva verka inse det.
Observera att jag vet att alla kontorsjobb inte ser likadana ut och att många av dem för med sig enorma ansvar och stress utan nu utgår jag från det jag fått berättat för mig av flera i min omgivning.
Kan inte låta bli att bli lite fascinerad varje gång komplexa samhällsproblem och/eller -situationer ska lösas på förhållandevis enkla sätt. Hade varit så jäkla skönt om allt verkligen hade varit så enkelt. Är jag cynisk? Ser för mycket problem och hinder? Maybe.
Känns dock för övrigt inte som vi kommer att lösa något särskilt konstruktivt eller samhällsomvälvande i tråden här heller. 😅 Får hoppas den kan hålla sig på mattan ändå, och att en del kan ventilera lite tankar utan att det spårar ur totalt. (Hoppas kan man ju.)
Inser du hur elitistisk ditt inlägg får dig att framstå?
Inser du hur elitistisk ditt inlägg får dig att framstå?
Japp. Svårt att komma ifrån. ^^
Men lätta lösningar på komplexa problem är jag svårt allergisk mot.
Japp. Svårt att komma ifrån. ^^
Men lätta lösningar på komplexa problem är jag svårt allergisk mot.
Instämmer, men det går att framföra den åsikten utan att nedvärdera och förminska.
Å andra sidan är jag inte emot lite gammeldags trollande då och då!
Instämmer, men det går att framföra den åsikten utan att nedvärdera och förminska.
Å andra sidan är jag inte emot lite gammeldags trollande då och då!
Ja, det hade gått att uttrycka bättre - jag orkade väl helt enkelt inte. 😅 Sanslöst trött idag.
Det var inte menat som att förstöra stämningen så, jag kan definitivt se att det framstod som drygt.
Finns rimligtvis skäl till att hybridarbete är på tillbakagång. Sen kan kanske mindre underliggande skäl kommuniceras utåt istället för det verkliga huvudskälet.
OM ett företags anställda bevisligen genererar ett större värde på distans än på kontoret så är det en nobrainer. Vinst på så många sätt och i rena pengar. Minskad kontorsyta, lättare att rekrytera, högre produktivitet samt innovation, dvs ökad lönsamhet. Samma sak för myndigheter osv men då skapas ett annat värde än "pengar" mer mjuka värden som att en kommun tar bättre hand om sina innevånare till lägre kostnad och kan sänka skatten.
Foliehattsteorin är att det är elbilslobbyn som ligger bakom att hybridarbete försvinner då de vill sälja fler elbilar till alla som pendlar. Vi får skylla på elbilarna helt enkelt.
Jag tror du nästan sätter fingret på det i ditt inlägg: Istället för att fokusera på jämlikhet (som skenar) ska de som generellt tjänar mer få det ännu bättre (tjänstemän). De skriker och engagerar sig gärna för hemarbete istället för jämlikhetsfrågan för ALLA, och då blir de andra arga. När man sedan pratar om ojämlikhet blir samma grupp väldigt tyst och säger något i släng med "det går inte att ändra på". Nä just på grund av den attityden och att medelklassen hellre tyr sig till överklassen.
Vi har faktiskt ännu högre ojämlikhet om du just inte enbart mäter det i lön utan också osynliga fördelar som hemarbete, försäkringar, nätverk osv.
Jag kan faktiskt förstå dem och jag håller verkligen inte med om att vi inte kan göra något åt det. Vi kommer ifrån det mest jämlika landet i världen och du säger det - om vi en gång varit där kan vi gå tillbaka. Helt sinnessjukt det skatteparadis vi skapat för de med kapital.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Varför?
Engagera dig finns massor att göra både där du jobbar och där du bir men det är inte enkel väg och kommer kräva energi och tid men det går att få till förändring.
Att bara tycka saker online eller knyta näven i ficka leder ingenstans annat än möjligen tillfällig lättnad.
The Owls Are Not What They Seem
Jag skulle lätt kunna jobba 6 timmar per dag, producera för sju, och få betalt för 6 och en halv. Om jag inte betalade så in i helvete mycket för boendet. Som det är nu måste jag dock fortsätta jobba 8 timmar per dag.
Jag är inte säker på att det är lätt att kapa 8 timmar per dag till 6 timmar, utan att ta ner lönerna motsvarande. Skulle hellre se en extra semestervecka eller två för barnfamiljer eller liknande, som då staten betalar som socker för att höja barnafödandet. (Det behövs mycket socker snarare än piskor för att få upp födelsetalen till rimliga nivåer)
Jag skulle lätt kunna jobba 6 timmar per dag, producera för sju, och få betalt för 6 och en halv. Om jag inte betalade så in i helvete mycket för boendet. Som det är nu måste jag dock fortsätta jobba 8 timmar per dag.
Jag är inte säker på att det är lätt att kapa 8 timmar per dag till 6 timmar, utan att ta ner lönerna motsvarande. Skulle hellre se en extra semestervecka eller två för barnfamiljer eller liknande, som då staten betalar som socker för att höja barnafödandet. (Det behövs mycket socker snarare än piskor för att få upp födelsetalen till rimliga nivåer)
Varför ska vi föda barn? Barn är jobbiga, dyra och dåliga för miljön.
Angående frågan om distansarbete så förstår jag inte vad tjafset handlar om. Låt arbetsgivaren välja vad de tycker är bäst för sin verksamhet. Och du väljer var du vill jobba. Behöver inte bli svårare än så.
Du tror inte det lät så tidigare i historien när vi kortat arbetstiden? Senast var 1973. Det är väldigt länge sedan. Det finns inget magiskt med siffran 8, vi har bara vant oss vid det och är rädda för förändring. Precis som vanligt. Faktum är ju att vi hade kunnat korta arbetstiden mycket tidigare i takt med de effektiviseringar som har gjorts de senaste decennierna men vi valde att sparka folk istället och ge vinsten till ägarna.
Jag skulle föreslå att man sänker veckoarbetstiden med 1 timma varje år under en 10års period. Då hinner arbetsgivare anpassa sig.
Det finns ca 1,2 miljoner företag i Sverige och ca 97% av dessa är mindre företag med färre än 10 anställda. I dessa företag finns det generellt ingen girig ägare som tar ut miljoners miljoner i lön medan man lämnar småpengar till dom anställda. Där handlar överskottet ofta om överlevnad. Att kunna ha en buffert eller expandera företaget.
Det är mot dessa företag ett krav på 6-timmars dagar skulle slå hårdast. Jag har mest arbetat inom tillverkningsindustrin i Småland och det skulle förmodligen leda till att man skulle behöva producera det man gjort på 8 timmar innan på 6 timmar. Vilket skulle ha ökat stressen något oerhört.
Och hela den här idéen om att "man är bara produktiv 6 timmar ändå" funkar inte inom många branscher. Man producerar alla timmar man inte har rast. Gör man inte det får man troligen sparken.
PSN: OAKTHYR
På mitt jobb bytte de från kontor där man satt två och två till öppet kontorslandskap för cirka två år sen. Detta suger som alla kan förstå. Särskilt om man lätt störs av yttre stimuli, så som jag. När de bytte så motivera de bytet med att de skulle underlätta för att folk ska kunna arbeta hemifrån lättare och oftare. Detta har de såklart glömt nu.
Det intressanta är ju att så fort man pratar om 6-timmarsdagar (som absolut hade funkat på många kontorsjobb p.g.a. ökad effektivitet) så ska hela idén skjutas ned eftersom det inte fungerar för ALLA. Som vanligt i Sverige ska alla ha det lika dåligt. Det är den socialistiska idén av rättvisa.
Jag är vald som Huvudskyddsombud för fackförbundet Kommunal. Den senaste stora arbetstidsförkortningen var 1973 - gick då från 48 till 40 timmar vecka. Sverige är idag sämst i klassen på ganska så mycket. Just arbetstiden ligger Sverige i Europas bottenskikt och klart sämst i Norden.
Vårt grannland Danmark har 37 timmars vecka med lunchen inräknad i arbetstiden - alltså 32 timmar i arbetstid för dagtid. Det pågår nu ett projekt i Köpenhamn där anställda ska testa 4 dagars arbetsvecka med 3 dagars ledighet - med start på fredag. I Sverige har det inte hänt något sen 1973… 😅
Beror ju helt på vilket typ av jobb man har. För min del så kan jag bara göra så mycket som det kommer in, är det tyst en dag så kanske jag bara har 3-4h jobb. Så då sitter jag gärna hemma och jobbar så jag kan göra annat under den tiden jag faktiskt inte har något jobb att utföra. Drygt att sitta på kontoret och sitta av 4h till bara för att.
Varför?
De som inte tvättar och går ut med hunden på arbetstid kanske har insikten att förstå att de i slutändan kommer få vara med och betala för de som gör det. Till exempel med minskad lön/löneutveckling på lite sikt, för att täcka upp för den minskade produktiviteten. De kanske inte är sugna på att vara med och betala för det helt enkelt.