Clair Obscur: Expedition 33
Själv har jag inte vågat testa honom, gissar ni menar den i vattnet
Var lätt på lvl 70.
hah ja bla är lvl 91 med en gubbe nu.
Najs! Alla mina har nått maxlevel, och jag maxade spelet igår. Har du någon favoritkombination av gubbar?
68h senare så var det klart. Mäktig upplevelse där jag tänkte på musiken så mycket mer än andra spel, grafiken hade en härlig ton där jag ofta kände lite alice i underlandet vibbar och man märker att han hade mycket inspiration från eldenring och FF vilket jag gillade. Storyn var klart över förväntan och det var uppfriskande med ett sånt vuxet spel i bemärkelse kring melankolin och berättande. Topp 5 för mig
Jag instämmer, musiken skulle jag höra live på konserhuset i Staden, ett fantastiskt musik och ljudarbete. Clair Obscur sätter enligt mig en helt ny standard för genren och narrativ.
Själv har jag inte vågat testa honom, gissar ni menar den i vattnet
Clair Obscur: Expedition 33 har kanske den svåraste bossen någonsin i ett turbaserat spel.
Testade spelet idag. Helt magiskt!
Du har en fantastisk upplevelse framför dig. Jag blev färdig igår och har maxat hela spelet, bästa turbaserade RPG någonsin på samtliga punkter enligt mig.
Var lätt på lvl 70.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Mitt GOTY2025 so far, vilket otroligt första spel av en liten uppstickare till studio som Sandfall Interactive är.
Najs! Alla mina har nått maxlevel, och jag maxade spelet igår. Har du någon favoritkombination av gubbar?
Jag instämmer, musiken skulle jag höra live på konserhuset i Staden, ett fantastiskt musik och ljudarbete. Clair Obscur sätter enligt mig en helt ny standard för genren och narrativ.
Clair Obscur: Expedition 33 har kanske den svåraste bossen någonsin i ett turbaserat spel.
Du har en fantastisk upplevelse framför dig. Jag blev färdig igår och har maxat hela spelet, bästa turbaserade RPG någonsin på samtliga punkter enligt mig.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Mitt GOTY2025 so far, vilket otroligt första spel av en liten uppstickare till studio som Sandfall Interactive är.
Gissar du syftar på stendhal som nerfades med hela 40% 🙂
Blev ju inte bättre av att det visade sig att medallum var buggad, jag trodde det var för virtuoso stance som man gjorde så mycket mer skada
Är lvl 76 i a3 och försöker klara alla alternativa ställen först innan man beger sig mot slut storyn
Hmm Maelle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Har inte Maelle i teamet och körde inge cheese.
Hmm Mielle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Insåg att det var därför alla som streamat spelet hade det lättare än mig. 😆
Har spelat några timmar och är kluven:
- Introt kändes mer krystat än känsloladdat. Dialogen fungerade inte riktigt för mig.
- När man väl fick börja spela tyckte jag att det blev desto roligare. Vackra miljöer och helt ok strider.
- Nu är jag på första bossen - och tvivlar på nytt om det här är ett spel för mig. Har alltid avskytt bossar där det handlar mer om att tajma sina dodges än att ha roligt. Har dött tre gånger och överväger att antingen växla till story mode eller lägga ner.
- Tycker över lag att det är otydligt när man ska dodga. Tycker ofta att jag dodgar undan från attacker, för att sedan slidea tillbaka in i dem. Betyder det att jag har klickat för tidigt eller sent?
- Musiken är mest irriterande med sin opera.
(Vad negativ jag låter! Finns mycket att gilla, men just nu är jag mest irriterad!)
Jag håller med dig helt. Introt var så segt att jag klickade mig igenom dialog, inte positivt redan så tidigt i spelet. Det kändes inte trovärdigt utan bara krystat och klyshigt. Men, precis som du har jag roligare när man väl kom in i riktiga spelet. Hatar dock QTE av hela mitt hjärta, så bara det tar bort en poäng direkt. Jag dog också direkt på en boss, sänkte till story mode direkt och har roligare nu. Men tror inte jag kommer spela så långt, den här typen av strider är inte min grej och när det "är spelet" så får vi se hur länge jag orkar. Jag ska väl ge det några timmar till har jag tänkt och se, det växte ändå en hel del efter introt, så förhoppningen är att det växer igen.
Jag håller med dig helt. Introt var så segt att jag klickade mig igenom dialog, inte positivt redan så tidigt i spelet. Det kändes inte trovärdigt utan bara krystat och klyshigt. Men, precis som du har jag roligare när man väl kom in i riktiga spelet. Hatar dock QTE av hela mitt hjärta, så bara det tar bort en poäng direkt. Jag dog också direkt på en boss, sänkte till story mode direkt och har roligare nu. Men tror inte jag kommer spela så långt, den här typen av strider är inte min grej och när det "är spelet" så får vi se hur länge jag orkar. Jag ska väl ge det några timmar till har jag tänkt och se, det växte ändå en hel del efter introt, så förhoppningen är att det växer igen.
Skönt att höra att jag inte är den enda som hade problem med introt och striderna!
Jag lyckades i slutändan klara ut spelet. En starkt bidragande orsak till det är den här modden som gjorde alla dodges mycket lättare https://www.nexusmods.com/clairobscurexpedition33/mods/28
Skulle ge spelet 3/5. Framförallt är det världen, storyn och det faktum att jag betala 500kr för spelet som höll mig kvar. Striderna var mest något att genomlida.
Edit: Är du som jag mest ute efter att uppleva storyn råder jag dig att regelbundet prata/hänga med alla karaktärer i campet. Då får du lite mer känsla för dem. Ibland lite ostigt och aldrig lika bra som i BG3, men jag gillade det.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Gissar du syftar på stendhal som nerfades med hela 40% 🙂
Blev ju inte bättre av att det visade sig att medallum var buggad, jag trodde det var för virtuoso stance som man gjorde så mycket mer skada
Är lvl 76 i a3 och försöker klara alla alternativa ställen först innan man beger sig mot slut storyn
Framförallt på Stendhal, men även andra OP builds är möjliga. Att Medallum var buggad har jag missat. På vilket sätt då?
Jag gjorde allt i spelet innan End Game, vilket såklart verkligen inte är ett måste. Ett spel jag kommer att komma ihåg länge och spela igenom minst en gång till om jag hinner
Hmm Maelle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Ja, don't mess with Maelle. Det gick att köra Maelle solo utan problem för min del. Åtminstone två gubbar till går även att göra OP builds på.
Har inte Maelle i teamet och körde inge cheese.
No Cheese? No mercy! Bra där. Vilka karaktärer använde du?
Med det sagt, så bossen i djupet är lätt att klara om man har bra tajming och hörsel B-).
Däremot skulle jag inte påstå att det är en "lätt" boss i förhållande till andra bossar i spelet eller liknande spel.
Framförallt på Stendhal, men även andra OP builds är möjliga. Att Medallum var buggad har jag missat. På vilket sätt då?
Jag gjorde allt i spelet innan End Game, vilket såklart verkligen inte är ett måste. Ett spel jag kommer att komma ihåg länge och spela igenom minst en gång till om jag hinner
Ja, don't mess with Maelle. Det gick att köra Maelle solo utan problem för min del. Åtminstone två gubbar till går även att göra OP builds på.
Med det sagt, så bossen i djupet är lätt att klara om man har bra tajming och hörsel B-).
Däremot skulle jag inte påstå att det är en "lätt" boss i förhållande till andra bossar i spelet eller liknande spel.
Tydligen så lvl 20 talent som säger "doubles all burn dmg" eller något liknande var tydligen "doubles all dmg" istället 🙂
Medalum multiplicerade dmg med 6x i Virtuose stance.
Provade Maele idag i virtose stance utan Medalum och Stendahl gjorde över 3 mille. Inte konstigt att jag haft en helt annat upplevelse svårighetsmässigt. 😆
Körde Luna, Verso och Monoco.
Tydligen så lvl 20 talent som säger "doubles all burn dmg" eller något liknande var tydligen "doubles all dmg" istället 🙂
Förklarar varför så många lyckats cheese:a vissa bossar och Chromatics antagligen.
Medalum multiplicerade dmg med 6x i Virtuose stance.
Provade Maele idag i virtose stance utan Medalum och Stendahl gjorde över 3 mille. Inte konstigt att jag haft en helt annat upplevelse svårighetsmässigt. 😆
Körde Luna, Verso och Monoco.
Virtuose stance är verklig power 😆, fast du grejade det ändå innan 😎 kudos. Även Verso och Monoco går att bygga OP builds med.
Den enda jag inte byggt ihop en OP build med är Lune, det går nog helt klart med vissa attacker.
Sandfall har verkligen fått till varje karaktärs spelsystem, så att det är intressant, spelet växer med varje karaktär som tillkommer.
Jag fattar inte grejen med att vissa stör sig på minispelen, de är trots allt helt frivilliga och var en rolig komisk komplettering till spelet i övrigt.
Överskattat spel. Jag sålde precis mitt ex. Fattar verkligen inte hypen, än mindre jämförelsens med gamla tiders Final Fantasy. Det är en skymf att jämföra detta med de fantastiska spelen. Detta är i mina ögon snarare ett mediokert äventyrsspel av typiskt västerländskt snitt, men med turordningsbaserade (ganska tråkiga) strider, i en värld som slår knut på sig själv i att vara så bisarr som möjligt. Allt jag önskade mig när jag spelade var något i världen som kändes normalt och framför allt levande. Hela världsbygget känns som en tom kuliss, nästan helt renons på liv. Nej, det här var verkligen inte min kopp te.
Överskattat spel. Jag sålde precis mitt ex. Fattar verkligen inte hypen, än mindre jämförelsens med gamla tiders Final Fantasy. Det är en skymf att jämföra detta med de fantastiska spelen. Detta är i mina ögon snarare ett mediokert äventyrsspel av typiskt västerländskt snitt, men med turordningsbaserade (ganska tråkiga) strider, i en värld som slår knut på sig själv i att vara så bisarr som möjligt. Allt jag önskade mig när jag spelade var något i världen som kändes normalt och framför allt levande. Hela världsbygget känns som en tom kuliss, nästan helt renons på liv. Nej, det här var verkligen inte min kopp te.
hela narrativet är ju att du expiderar ut i en zon där ingenting kommit tillbaka ifrån... så vet inte vad för liv du hade förväntat dig.
hela narrativet är ju att du expiderar ut i en zon där ingenting kommit tillbaka ifrån... så vet inte vad för liv du hade förväntat dig.
Jag hade förväntat mig en levande spelvärld, inte en kuliss. Jag hade väl fel förväntningar, men det här spelet var en oerhörd besvikelse.