Clair Obscur: Expedition 33
Själv har jag inte vågat testa honom, gissar ni menar den i vattnet
Var lätt på lvl 70.
hah ja bla är lvl 91 med en gubbe nu.
Najs! Alla mina har nått maxlevel, och jag maxade spelet igår. Har du någon favoritkombination av gubbar?
68h senare så var det klart. Mäktig upplevelse där jag tänkte på musiken så mycket mer än andra spel, grafiken hade en härlig ton där jag ofta kände lite alice i underlandet vibbar och man märker att han hade mycket inspiration från eldenring och FF vilket jag gillade. Storyn var klart över förväntan och det var uppfriskande med ett sånt vuxet spel i bemärkelse kring melankolin och berättande. Topp 5 för mig
Jag instämmer, musiken skulle jag höra live på konserhuset i Staden, ett fantastiskt musik och ljudarbete. Clair Obscur sätter enligt mig en helt ny standard för genren och narrativ.
Själv har jag inte vågat testa honom, gissar ni menar den i vattnet
Clair Obscur: Expedition 33 har kanske den svåraste bossen någonsin i ett turbaserat spel.
Testade spelet idag. Helt magiskt!
Du har en fantastisk upplevelse framför dig. Jag blev färdig igår och har maxat hela spelet, bästa turbaserade RPG någonsin på samtliga punkter enligt mig.
Var lätt på lvl 70.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Mitt GOTY2025 so far, vilket otroligt första spel av en liten uppstickare till studio som Sandfall Interactive är.
Najs! Alla mina har nått maxlevel, och jag maxade spelet igår. Har du någon favoritkombination av gubbar?
Jag instämmer, musiken skulle jag höra live på konserhuset i Staden, ett fantastiskt musik och ljudarbete. Clair Obscur sätter enligt mig en helt ny standard för genren och narrativ.
Clair Obscur: Expedition 33 har kanske den svåraste bossen någonsin i ett turbaserat spel.
Du har en fantastisk upplevelse framför dig. Jag blev färdig igår och har maxat hela spelet, bästa turbaserade RPG någonsin på samtliga punkter enligt mig.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Mitt GOTY2025 so far, vilket otroligt första spel av en liten uppstickare till studio som Sandfall Interactive är.
Gissar du syftar på stendhal som nerfades med hela 40% 🙂
Blev ju inte bättre av att det visade sig att medallum var buggad, jag trodde det var för virtuoso stance som man gjorde så mycket mer skada
Är lvl 76 i a3 och försöker klara alla alternativa ställen först innan man beger sig mot slut storyn
Najs! Alla mina har nått maxlevel, och jag maxade spelet igår. Har du någon favoritkombination av gubbar?
Jag instämmer, musiken skulle jag höra live på konserhuset i Staden, ett fantastiskt musik och ljudarbete. Clair Obscur sätter enligt mig en helt ny standard för genren och narrativ.
Clair Obscur: Expedition 33 har kanske den svåraste bossen någonsin i ett turbaserat spel.
Du har en fantastisk upplevelse framför dig. Jag blev färdig igår och har maxat hela spelet, bästa turbaserade RPG någonsin på samtliga punkter enligt mig.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Mitt GOTY2025 so far, vilket otroligt första spel av en liten uppstickare till studio som Sandfall Interactive är.
Hmm Maelle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.
Om du refererar till den boss under vattnet jag antar, så fanns det ett enkelt sätt att besegra bossen med en hit till för någon dag sedan, då de släppte en patch. Nu är den betydligt svårare att cheese:a. Att klara bossen utan den brutna attacken är betydligt mycket svårare, men fullt görbart.
Har inte Maelle i teamet och körde inge cheese.
Hmm Mielle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Insåg att det var därför alla som streamat spelet hade det lättare än mig. 😆
Har spelat några timmar och är kluven:
- Introt kändes mer krystat än känsloladdat. Dialogen fungerade inte riktigt för mig.
- När man väl fick börja spela tyckte jag att det blev desto roligare. Vackra miljöer och helt ok strider.
- Nu är jag på första bossen - och tvivlar på nytt om det här är ett spel för mig. Har alltid avskytt bossar där det handlar mer om att tajma sina dodges än att ha roligt. Har dött tre gånger och överväger att antingen växla till story mode eller lägga ner.
- Tycker över lag att det är otydligt när man ska dodga. Tycker ofta att jag dodgar undan från attacker, för att sedan slidea tillbaka in i dem. Betyder det att jag har klickat för tidigt eller sent?
- Musiken är mest irriterande med sin opera.
(Vad negativ jag låter! Finns mycket att gilla, men just nu är jag mest irriterad!)
Jag håller med dig helt. Introt var så segt att jag klickade mig igenom dialog, inte positivt redan så tidigt i spelet. Det kändes inte trovärdigt utan bara krystat och klyshigt. Men, precis som du har jag roligare när man väl kom in i riktiga spelet. Hatar dock QTE av hela mitt hjärta, så bara det tar bort en poäng direkt. Jag dog också direkt på en boss, sänkte till story mode direkt och har roligare nu. Men tror inte jag kommer spela så långt, den här typen av strider är inte min grej och när det "är spelet" så får vi se hur länge jag orkar. Jag ska väl ge det några timmar till har jag tänkt och se, det växte ändå en hel del efter introt, så förhoppningen är att det växer igen.
Jag håller med dig helt. Introt var så segt att jag klickade mig igenom dialog, inte positivt redan så tidigt i spelet. Det kändes inte trovärdigt utan bara krystat och klyshigt. Men, precis som du har jag roligare när man väl kom in i riktiga spelet. Hatar dock QTE av hela mitt hjärta, så bara det tar bort en poäng direkt. Jag dog också direkt på en boss, sänkte till story mode direkt och har roligare nu. Men tror inte jag kommer spela så långt, den här typen av strider är inte min grej och när det "är spelet" så får vi se hur länge jag orkar. Jag ska väl ge det några timmar till har jag tänkt och se, det växte ändå en hel del efter introt, så förhoppningen är att det växer igen.
Skönt att höra att jag inte är den enda som hade problem med introt och striderna!
Jag lyckades i slutändan klara ut spelet. En starkt bidragande orsak till det är den här modden som gjorde alla dodges mycket lättare https://www.nexusmods.com/clairobscurexpedition33/mods/28
Skulle ge spelet 3/5. Framförallt är det världen, storyn och det faktum att jag betala 500kr för spelet som höll mig kvar. Striderna var mest något att genomlida.
Edit: Är du som jag mest ute efter att uppleva storyn råder jag dig att regelbundet prata/hänga med alla karaktärer i campet. Då får du lite mer känsla för dem. Ibland lite ostigt och aldrig lika bra som i BG3, men jag gillade det.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Gissar du syftar på stendhal som nerfades med hela 40% 🙂
Blev ju inte bättre av att det visade sig att medallum var buggad, jag trodde det var för virtuoso stance som man gjorde så mycket mer skada
Är lvl 76 i a3 och försöker klara alla alternativa ställen först innan man beger sig mot slut storyn
Framförallt på Stendhal, men även andra OP builds är möjliga. Att Medallum var buggad har jag missat. På vilket sätt då?
Jag gjorde allt i spelet innan End Game, vilket såklart verkligen inte är ett måste. Ett spel jag kommer att komma ihåg länge och spela igenom minst en gång till om jag hinner
Hmm Maelle var nästan alltid med hon blev ju extremt overpowered mot slutet så det kändes nästan som alla andra gubbar blev support karaktärer haha.
Ja, don't mess with Maelle. Det gick att köra Maelle solo utan problem för min del. Åtminstone två gubbar till går även att göra OP builds på.
Har inte Maelle i teamet och körde inge cheese.
No Cheese? No mercy! Bra där. Vilka karaktärer använde du?
Med det sagt, så bossen i djupet är lätt att klara om man har bra tajming och hörsel B-).
Däremot skulle jag inte påstå att det är en "lätt" boss i förhållande till andra bossar i spelet eller liknande spel.
Framförallt på Stendhal, men även andra OP builds är möjliga. Att Medallum var buggad har jag missat. På vilket sätt då?
Jag gjorde allt i spelet innan End Game, vilket såklart verkligen inte är ett måste. Ett spel jag kommer att komma ihåg länge och spela igenom minst en gång till om jag hinner
Ja, don't mess with Maelle. Det gick att köra Maelle solo utan problem för min del. Åtminstone två gubbar till går även att göra OP builds på.
No Cheese? No mercy! Bra där. Vilka karaktärer använde du?
Med det sagt, så bossen i djupet är lätt att klara om man har bra tajming och hörsel B-).
Däremot skulle jag inte påstå att det är en "lätt" boss i förhållande till andra bossar i spelet eller liknande spel.
Tydligen så lvl 20 talent som säger "doubles all burn dmg" eller något liknande var tydligen "doubles all dmg" istället 🙂
Framförallt på Stendhal, men även andra OP builds är möjliga. Att Medallum var buggad har jag missat. På vilket sätt då?
Jag gjorde allt i spelet innan End Game, vilket såklart verkligen inte är ett måste. Ett spel jag kommer att komma ihåg länge och spela igenom minst en gång till om jag hinner
Ja, don't mess with Maelle. Det gick att köra Maelle solo utan problem för min del. Åtminstone två gubbar till går även att göra OP builds på.
No Cheese? No mercy! Bra där. Vilka karaktärer använde du?
Med det sagt, så bossen i djupet är lätt att klara om man har bra tajming och hörsel B-).
Däremot skulle jag inte påstå att det är en "lätt" boss i förhållande till andra bossar i spelet eller liknande spel.
Medalum multiplicerade dmg med 6x i Virtuose stance.
Provade Maele idag i virtose stance utan Medalum och Stendahl gjorde över 3 mille. Inte konstigt att jag haft en helt annat upplevelse svårighetsmässigt. 😆
Körde Luna, Verso och Monoco.
Tydligen så lvl 20 talent som säger "doubles all burn dmg" eller något liknande var tydligen "doubles all dmg" istället 🙂
Förklarar varför så många lyckats cheese:a vissa bossar och Chromatics antagligen.
Medalum multiplicerade dmg med 6x i Virtuose stance.
Provade Maele idag i virtose stance utan Medalum och Stendahl gjorde över 3 mille. Inte konstigt att jag haft en helt annat upplevelse svårighetsmässigt. 😆
Körde Luna, Verso och Monoco.
Virtuose stance är verklig power 😆, fast du grejade det ändå innan 😎 kudos. Även Verso och Monoco går att bygga OP builds med.
Den enda jag inte byggt ihop en OP build med är Lune, det går nog helt klart med vissa attacker.
Sandfall har verkligen fått till varje karaktärs spelsystem, så att det är intressant, spelet växer med varje karaktär som tillkommer.
Jag fattar inte grejen med att vissa stör sig på minispelen, de är trots allt helt frivilliga och var en rolig komisk komplettering till spelet i övrigt.
Överskattat spel. Jag sålde precis mitt ex. Fattar verkligen inte hypen, än mindre jämförelsens med gamla tiders Final Fantasy. Det är en skymf att jämföra detta med de fantastiska spelen. Detta är i mina ögon snarare ett mediokert äventyrsspel av typiskt västerländskt snitt, men med turordningsbaserade (ganska tråkiga) strider, i en värld som slår knut på sig själv i att vara så bisarr som möjligt. Allt jag önskade mig när jag spelade var något i världen som kändes normalt och framför allt levande. Hela världsbygget känns som en tom kuliss, nästan helt renons på liv. Nej, det här var verkligen inte min kopp te.
Överskattat spel. Jag sålde precis mitt ex. Fattar verkligen inte hypen, än mindre jämförelsens med gamla tiders Final Fantasy. Det är en skymf att jämföra detta med de fantastiska spelen. Detta är i mina ögon snarare ett mediokert äventyrsspel av typiskt västerländskt snitt, men med turordningsbaserade (ganska tråkiga) strider, i en värld som slår knut på sig själv i att vara så bisarr som möjligt. Allt jag önskade mig när jag spelade var något i världen som kändes normalt och framför allt levande. Hela världsbygget känns som en tom kuliss, nästan helt renons på liv. Nej, det här var verkligen inte min kopp te.
hela narrativet är ju att du expiderar ut i en zon där ingenting kommit tillbaka ifrån... så vet inte vad för liv du hade förväntat dig.
hela narrativet är ju att du expiderar ut i en zon där ingenting kommit tillbaka ifrån... så vet inte vad för liv du hade förväntat dig.
Jag hade förväntat mig en levande spelvärld, inte en kuliss. Jag hade väl fel förväntningar, men det här spelet var en oerhörd besvikelse.
Överskattat spel. Jag sålde precis mitt ex. Fattar verkligen inte hypen, än mindre jämförelsens med gamla tiders Final Fantasy. Det är en skymf att jämföra detta med de fantastiska spelen. Detta är i mina ögon snarare ett mediokert äventyrsspel av typiskt västerländskt snitt, men med turordningsbaserade (ganska tråkiga) strider, i en värld som slår knut på sig själv i att vara så bisarr som möjligt. Allt jag önskade mig när jag spelade var något i världen som kändes normalt och framför allt levande. Hela världsbygget känns som en tom kuliss, nästan helt renons på liv. Nej, det här var verkligen inte min kopp te.
Undrar varför. Antar att du inte lirat klart spelet och förstått storyn?
Det här är ett mästerverk och för min del på top 10 all time.
Spelet ändå växte lite för mig när jag sänkte ner musiken (står inte ut med de duktiga, smäktande balladerna) och valde egen musik istället. Oftast vill jag uppleva spelet så som utvecklarna tänkt, men jag har märkt att jag fått allt mindre tålamod med spelmusik som inte funkar för mig.
Tappade hakan när jag läste detta. Musiken är en stor del av spelet och väldigt väldigt välgjord. Speciellt denna låt.
Men visst, smaken är väl som baken, delad
The song hits harder when you realize the singers are singing AT each other, not WITH each other. It's an argument. Even when they sing together in the chorus, Victor/Renoir sounds frustrated and Alice/Aline sounds melancholic which makes sense considering the premise of the game is built from their conflict in the canvas. Then the notes they're both belting out before the final chorus are out of sync and feel more like a back and forth instead of harmonizing. The music in this game is pure genius
Tappade hakan när jag läste detta. Musiken är en stor del av spelet och väldigt väldigt välgjord. Speciellt denna låt.
Men visst, smaken är väl som baken, delad
https://www.youtube.com/watch?v=oMWiqElIUK8
The song hits harder when you realize the singers are singing AT each other, not WITH each other. It's an argument. Even when they sing together in the chorus, Victor/Renoir sounds frustrated and Alice/Aline sounds melancholic which makes sense considering the premise of the game is built from their conflict in the canvas. Then the notes they're both belting out before the final chorus are out of sync and feel more like a back and forth instead of harmonizing. The music in this game is pure genius
Jag hade faktiskt väldigt svårt för musiken jag också. I spel vill jag inte ha några vocals, bara instrumental. Blir alldeles för distraherande. Var nära att lägga ner i början när det kändes som non stop opera.
(Fantastisk musik i övrigt, men jag kunde verkligen inte spela till den.)
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Tappade hakan när jag läste detta. Musiken är en stor del av spelet och väldigt väldigt välgjord. Speciellt denna låt.
Men visst, smaken är väl som baken, delad
https://www.youtube.com/watch?v=oMWiqElIUK8
The song hits harder when you realize the singers are singing AT each other, not WITH each other. It's an argument. Even when they sing together in the chorus, Victor/Renoir sounds frustrated and Alice/Aline sounds melancholic which makes sense considering the premise of the game is built from their conflict in the canvas. Then the notes they're both belting out before the final chorus are out of sync and feel more like a back and forth instead of harmonizing. The music in this game is pure genius
Ha ha! Mjo, jag kan väl ärligt säga att teatral proggmusikal (eller hur man nu ska kategorisera det där) är ungefär så långt från min musiksmak man kan komma. Musiken är dock helt i linje med tonen och estetiken i resten av spelet, så det är väl egentligen hela paketet jag aldrig riktigt kunde ta till mig (det finns en del instrumentala stycken i spelet som tilltalade mig mer, dock, precis som det finns enskilda saker i spelet jag kan uppskatta, som stridssystemet). Alltid intressant med en oväntad braksuccé, dock. Jag var inte alls med på det, får jag erkänna.
Jag hade förväntat mig en levande spelvärld, inte en kuliss. Jag hade väl fel förväntningar, men det här spelet var en oerhörd besvikelse.
Efter att ha spelat ännu längre in i spelet så kan jag väl säga att världen är ännu mer logisk narrativt än jag först trodde.
Undrar varför. Antar att du inte lirat klart spelet och förstått storyn?
Det här är ett mästerverk och för min del på top 10 all time.
Nej, eftersom spelet sög spelade jag självklart inte klart det. Jag slösar inte bort min tid på saker som inte roar mig.
Nej, eftersom spelet sög spelade jag självklart inte klart det. Jag slösar inte bort min tid på saker som inte roar mig.
Det var ju tråkigt. För det du pratar om, att det känns som en kuliss, är en stor del av storyn och vad som gör allt intressant (och bra) senare i spelet.
Det var ju tråkigt. För det du pratar om, att det känns som en kuliss, är en stor del av storyn och vad som gör allt intressant (och bra) senare i spelet.
Precis. Snacka om att inte fatta spelet. 😆
Speedrun på under 1h 30min.
https://youtu.be/LQsxoSCBxTc?si=DwOqXxpMsjZrmK55