Ori-studion riskerar undergång, antyder vd:n – skrattar sedan bort det
Fantastiskt spel i early access, förtjänar bättre recensioner. Han har ändå en poäng på Discord, folk recenserar ofta inte spelet, utan använder recensionen som ett tillfälle att ge feedback kring något specifikt de inte gillar. Många av de dåliga recensionerna handlade t.ex. om för lite nytt innehåll eller balansering på gear och fiender som kommit med patchar.
Blir de återbetalningsskyldiga om de inte kommer ur EA eller hur funkar reglerna om det på Steam nu för tiden?
Nej det är de inte
Står klart och tydligt på varje spels sida vad EA innebär och vad du köper
Tycker man inte om det så får man vänta till full release
Fantastiskt spel i early access, förtjänar bättre recensioner. Han har ändå en poäng på Discord, folk recenserar ofta inte spelet, utan använder recensionen som ett tillfälle att ge feedback kring något specifikt de inte gillar. Många av de dåliga recensionerna handlade t.ex. om för lite nytt innehåll eller balansering på gear och fiender som kommit med patchar.
Håller med, det är ju ett problem i många andra ARPG också, var ju samma med senaste patchen till PoE2 också.
Tycker såklart att man ska poängtera ut fel och ge feedback, men att göra det genom recensionsbombning är bara löjligt.
Han verkar aningen underlig denne Mahler.
Vad menar du är så underligt?
Att kritisera att man på steam kan köpa ett spel, lämna en negativ recension och sedan sekunden efter "refunda" och få 100% av pengarna tillbaka är ju i sig en väldigt dålig funktion.
Hela grejen med att man måste "äga" spelet för att recensera fallerar då.
Vore ju trist om de skulle lägga ner. Köpte spelet på release i EA för o stötta. Har spelat 5 timmar totalt o älskade det. Men vill verkligen inte röra deras uppdateringar förrän de släpper en komplett kampanj.
Blir lite trött på det lilla som kommunicerats också då det bara varit snack om dessa deluppdateringar. Ingenting om när man kan förvänta sig en komplett spelbar singleplayer kampanj!
Coop osv är ju trevligt. Men i en magisk värld som denna vill jag vara ostörd första genomspelningen i alla fall.
Trist om folk recensionsbombar. Men det ser ju fortfarande ok ut på Steamsidan som det nämnts här ovan.
Ett icke färdigt spel och sedan begära refund och gnälla. Snacka om ADHD issues.
De väljer att köpa en vara som inte är färdig. No shit att det inte ser bra ut eller känns konstigt 🤣🤣
Som att köpa en grön traktor och sedan klaga på att den är grön.
Att kritisera att man på steam kan köpa ett spel, lämna en negativ recension och sedan sekunden efter "refunda" och få 100% av pengarna tillbaka är ju i sig en väldigt dålig funktion.
Jepp, bör ju gå att lösa väldigt enkelt. Antingen får man inte lämna en recension innan man inte längre uppfyller kraven för återbetalning. Eller så markeras recensioner där återbetalning skett tydligt. Eller om man så vill, så tar man bort hela recensionen om man väljer att refunda. Finns ju lösningar på det.
Men oavsett märkligt från Mahlers sida att använda "vi kommer gå under utan recensionerna" som anledning för att få folk att rösta.. Antingen missar jag den större kontexten kring spelet (om det funnits något innan detta) eller så känns det lite mer desperat än det behöver vara. Speciellt när han kommenterar att media faktiskt plockade upp det. Han är ju lagom dum om han inte förstår att en sån kommentar är rätt intressant för media att skriva om.
Å andra sidan, en sån kommentar som plockas upp av media gör ju att spelet får mer uppmärksamhet utan att de behöver betala för nån marknadsföring. Så han kanske är en smart strateg ändå på nåt sätt. Jag hade inte hört talas om spelet innan och gillar Ori spelen så de har ju högt förtroende från mig i den aspekten så vem vet, när det släppts kanske de har en köpare i mig
Att köpa in sig på ett early access spel och förvänta sig en polerad produkt är ju verkligen att skjuta sig i foten. Så oavsett om Steams system tillåter det eller inte är ju folket som köper early access spel och förväntar sig en färdig produkt felet här.
Håller med, det är ju ett problem i många andra ARPG också, var ju samma med senaste patchen till PoE2 också.
Tycker såklart att man ska poängtera ut fel och ge feedback, men att göra det genom recensionsbombning är bara löjligt.
Recensionsbombning är ett aktivt och koordinerat handlande där många skriver negativa recensioner samtidigt för att visa missnöje. Det handlar inte om att skriva en recension om något man tycker är dåligt, även om denna recension råkar skrivas samtidigt som många andra. Det du beskriver är således inte recensionsbombning.
Fast nu vänder du på det. Anledningen till att man inte kan skriva en recension om man inte äger spelet är för att du inte kan recensera något du inte spelat. Har du spelat spelet men refundat det - har du ju spelat spelet. Din åsikt väger inte mindre för att du refundat det. Jag tror inte att minska rättigheter för spelkonsumenter är något bra.
Det finns ju en väldigt enkel lösning på detta: sluta medvetet släppa usla/trasiga spel!
Jepp, bör ju gå att lösa väldigt enkelt. Antingen får man inte lämna en recension innan man inte längre uppfyller kraven för återbetalning. Eller så markeras recensioner där återbetalning skett tydligt.
Tycker det är väldigt tydligt nu, hur mycket mer borde det vara?

Jag tror inte att minska rättigheter för spelkonsumenter är något bra.
@Mrbananpappa kanske äger ett stort företag, då är det ju inte konstigt att han vill ha sämre konsument regler.
Ska skriva en recension, tycker spelet är fantastiskt bra. Testade en lånad kopia av spelet, spelade typ 10h och började om, spelade 10h till och köpte sedan spelet och började om igen. Sen har jag spelat ca 15h till.
Designen är verkligen topklass, från minsta handgjorda detalj till de grymt tighta animationerna.
Varför tillåts ens recensioner på early access-spel?
Det är väl bara en av många tecken på att early access som koncept är urvattnat och väldigt oklart.
Vad är det man recenserar egentligen?
Ett spel vid exakt en specifik tidpunkt, månaden efter kan ju precis det man gillade vara borttaget eller det man ogillade löst.
Nej, minska PR-möjligheterna för early access genom att ta bort recensioner och puffar fram till skarp release istället. Early access betyder samarbete med communityn, inte recenserbar (eller ens säljbar?) slutprodukt.
Jag menar mer hans beteende rent allmänt och inte bara denna sak även om den visar att han verkar lite impulsiv.
Han verkar behandla sin personal som skit:
https://venturebeat.com/games/despite-its-beautiful-ori-games...
Han jobbade väl tidigare hos Blizzard så han har kanske fått med sig kulturen därifrån.
Mahler brukade tidigare posta ganska mycket på Resetera. Han fick dock regelbundna utbrott mot andra användare som inte höll med honom där folk kallades allt möjligt. Detta ledde till att han ofta var avstängd och nu verkar det vara permanent eller så har han slutat posta självmant. Väldigt konstigt att se från en studiochef.
Han brukade också ge sig på andra spelutvecklare som han tyckte gjorde "fel" saker.
Jag menar mer hans beteende rent allmänt och inte bara denna sak även om den visar att han verkar lite impulsiv.
Han verkar behandla sin personal som skit:
https://venturebeat.com/games/despite-its-beautiful-ori-games...
Håller med. Även om jag troligtvis skulle älska No Rest for the Wicked, så skriker alla varningslampor att de där herrarna inte förtjänar något ekonomiskt stöd.
Spelet har stor potential. Det borde finnas en spärr med x antal timmar i spelet för att man överhuvudtaget ska kunna recensera.
Om man har tekniska problem då och spelet inte funkar som det skall, skulle du inte vilja veta det då innan du köper spelet?
Jag köpte det föra September och spelade över 100 timmar hade inga problem alls, jag gillar spelet väldigt mycket grafiken art stilen är väldigt bra och lite speciell. Efter den stora uppdateringen
The Breach gjorde jag en ny karaktär och tycker fortfarande om spelet och spelar lite varje dag jag tycker dom förtjänar att få släppa det i full release.
Om man har tekniska problem då och spelet inte funkar som det skall, skulle du inte vilja veta det då innan du köper spelet?
Absolut, men är det inte bättre att använda forumet för det? Eller tänker jag fel? Sen har jag kanske haft tur, men har fungerat felfritt för mig och har hur kul som helst. Sen håller jag med om att det hade varit fördelaktigt om utvecklarna kommunicerat bättre med spelarna om vad som är på gång.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Tycker det är väldigt tydligt nu, hur mycket mer borde det vara?
https://external-preview.redd.it/Pku6lSvGAPichPDasB_0S4CUZK1I...
Ja det va faktiskt väldigt tydligt. Ska va ärlig med att jag inte visste att det stod med så får skylla mig själv där lite heh
Spelade en 20 timmar när det kom och nu har jag plöjt ner över 40 timmar till i senaste patchen. Tycker det är riktigt roligt spel men det finns absolut saker att fila på. De har gjort ett antal intervjuer med streamers på Twitch där man fick reda på mycket om hur de tänker osv. Vet inte om den infon finns samlad någonstans.
osv.