Super Mario Bros 2 - En feberdröm från min barndom

Skribent
Skrivet av Sebastian Lind:

Hade SMB2 på launch day för GBA... Starkaste minnet? Att jag trodde konsolen var trasig för man såg ju ingenting på skärmen, knappt.

Att GBA inte hade bakgrundsbelysning var så märkligt med tanke på första GB hade samma problem. Men jäkligt fin liten bärbar ändå.

signatur

"Writer and Fighter"

Skrivet av Johan Lorentzon:

Att GBA inte hade bakgrundsbelysning var så märkligt med tanke på första GB hade samma problem. Men jäkligt fin liten bärbar ändå.

Uruselt, var det! Men GBA SP kom ju sen och rättade till allt.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Menar du att allt var en dröm? Tror aldrig jag spelade klart SMB2 när det begav sig men har minnen från barndomen om serier och filmer som slutade liknande och att det gjorde mig rasande lol

Precis, ville inte spoila, men det är väl lika bra att rädda andra från den besvikelsen

Har för mig att ett klassiskt exempel var Dallas, där de gick tillbaka med mycket som hänt genom att förklara att det bara var en dröm som skett i ett par avsnitt:

https://dallas.fandom.com/wiki/The_Dream_Season

Men Mario bros som spel i övrigt gillade jag, kändes mycket roligare än The lost levels då det skiljde sig mer från ettan så som även trean gjorde. Super Mario 2 i japan känns mer som en expansion än ett nytt spel.

Medlem

Toad är ju king i SMB2. Han må inte hoppa högt eller sväva men stark o smidig. Har japanska versionen Super Mario USA som det heter på mitt AV Famicom. Min 3 åriga son och jag spelar just nu Mario 1-3 och där är 1an favoriten än så länge.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Precis, ville inte spoila, men det är väl lika bra att rädda andra från den besvikelsen

Har för mig att ett klassiskt exempel var Dallas, där de gick tillbaka med mycket som hänt genom att förklara att det bara var en dröm som skett i ett par avsnitt:

https://dallas.fandom.com/wiki/The_Dream_Season

Men Mario bros som spel i övrigt gillade jag, kändes mycket roligare än The lost levels då det skiljde sig mer från ettan så som även trean gjorde. Super Mario 2 i japan känns mer som en expansion än ett nytt spel.

Jag tar ju upp Dallas till och med i recensionen 😁

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tar ju upp Dallas till och med i recensionen 😁

Jag hade lite bråttom, men ville ändå kommentera. Jag läste inte artikeln utan bara kommentarerna :/

Nu har jag läst artikeln i alla fall

Jag kan tillägga att jag gillar nog 2:an mer än 1:an, förutom slutet förstås.
3:an var dock bäst av Nes spelen.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Jag hade lite bråttom, men ville ändå kommentera. Jag läste inte artikeln utan bara kommentarerna :/

Nu har jag läst artikeln i alla fall

Jag kan tillägga att jag gillar nog 2:an mer än 1:an, förutom slutet förstås.
3:an var dock bäst av Nes spelen.

3an slår de båda på fingrarna och i min värld så tror jag 3an har edge över Super Mario World till och med. Även om det är jämt skägg! Det är intressant för jag vet inte vad jag egentligen skulle ge 1an för betyg idag. Det är ett klassiskt spel och kontexten när det släpptes...sidscrollande äventyr som inte bara var en arkadport där man jagar high score. Men idag så är spelet nog inte riktigt samma mästerverk? Går vi tillbaka till 3an så håller det än idag men jag tycker nog kanske inte 1an gör det...vilket är lite som att svära i kyrkan.

Men ja det var lite kul att du nämnde just Dallas även fast du inte läst min recension. Liksom vi båda tänkte samma sak om slutet.

signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar