Snabbkollen – Spelar du mest gammalt eller nytt?
Var går gränsen för vad som är nytt och gammalt? Jag spelar till exempel Cities Skylines 2 som kom 2023. Räknas det som nytt?
Gammalt! I alla fall enligt vår gränsdragning. "Vi drar gränsen för "nytt" vid spel släppta 2024 eller 2025."
En Bamseponny av folket
Röstade på "Mest gammalt".
Det slinker igenom något nyare spel här och där men till 80% eller högre spelar jag äldre spel.
Jag väntar gärna ett år eller mer innan jag sätter tänderna i ett spel så spelet hinner patchas så det är i bra skick när jag väl sätter mig ner och lirar spelet.
Mest gammalt och när jag kollar "Steam Replay 2024" så verkar det stämma.
Mitt grafikkort och CPU håller inte riktigt måttet för dagens AAA- spel i 4K och det helst så jag vill spela dom, ibland spelar jag dock i 1440p (nya Avatar-spelet).
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Gammalt utan tvekan. Känns som att nya spel är att kasta bort pengar då jag inte känner release-hype ofta alls. Billigare+bättre efter några år är vad jag föredrar framför nytt och osäkert. Det känns lika spännande för mig oavsett nytt eller gammalt.
Har många vänner som köper spel spontant på release vid fullpris och spenderar typ fyra timmar med det för att sen ligga orört i spelbiblioteket o_o
Föredrar nog de äldre spelen runt 2010-2013, bfbc2, bf3, far cry 3, gta v, batman arkham city, bioshock infinite, assassins creed brotherhood osv. Känns som att spelen då var en aning mer grundade mot nu då de ska vara så stora som möjligt, och finns så många möjligheter mot en mer begränsad fokuserad berättelse. Svårt att beskriva men tycker bf3 gav en känsla som inte de senare bf, designen och ljudet. Kan kanske vara att man är äldre nu och inte hängt med lika bra och levde mer sig in i spelen när man var yngre.
Är oblivion remaster ny eller gammal?
Nytt, såklart.
Har spelat spel på olika sätt genom tiderna.
Fram tills jag blev förälder så köpte jag nya och nästan nya spel men hoppade ofta runt och slutförde sällan något. Kunde även provspela lite playstation plus spel. Köpte också äldre spel på rea som mest hamnade på hög.
När jag fick barn 2021 så bestämde jag mig för att gå tillbaka till releasen av playstation 4, år 2013, och verkligen ta mig i kragen och spela ett spel i taget från början till slut.
Jag använder metacritic till att sortera spel på släppdatum. Sen kollar jag trailer på spelet i fråga och om det fångar mitt intresse så köper jag det och kör igenom det från början till slut. Ser oftast till att ha ”nästa” spel redo liggandes i lådan så det inte blir ett längre avbrott när jag väl är klar med något. Har tagit mig till Augusti 2014 nu så jag har en hel del kul framför mig.
Spel som jag i ett tidigare skede påbörjat men inte avslutat, dessa kör jag om ifrån början. Spel som jag tidigare klarat ut dessa hoppar jag över.
Detta har hjälpt mig att finna spelglädjen igen och jag njuter till fullo av varje spel utan stress eller press.
🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700
Nästan uteslutande gammalt. Det enda nya spelet jag gillat skarpt, är Stellar Blade, vilket även var det sista nya spelet jag köpt.
Är halvägs på väg att dubblera mitt spelbibliotek med gamla spel, bara det sista halvåret. Många guldklimpar man suktade över i GamePro/Spel För Alla/PC Gamer, men som man aldrig någonsin hade möjligheten/råd att spela, som ung.
Föredrar nog de äldre spelen runt 2010-2013, bfbc2, bf3, far cry 3, gta v, batman arkham city, bioshock infinite, assassins creed brotherhood osv. Känns som att spelen då var en aning mer grundade mot nu då de ska vara så stora som möjligt, och finns så många möjligheter mot en mer begränsad fokuserad berättelse. Svårt att beskriva men tycker bf3 gav en känsla som inte de senare bf, designen och ljudet. Kan kanske vara att man är äldre nu och inte hängt med lika bra och levde mer sig in i spelen när man var yngre.
Herregud vad gammal jag känner mig nu när du beskriver spel från 2013 som gamla.
Jag undervisar en kurs om spelnarrativ ur ett historiskt perspektiv och en student pratade om Fallout och Metal Gear Solid och påpekade att han (och flera andra studenter i rummet) inte ens var född när de spelen släpptes. De spelen ÄR rätt gamla, men ändå. Kände mig ändå uråldrig. Så när jag går igenom spelhistorien och snackar om spel från tidigt 80-tal så måste jag ha i bakhuvudet att detta är rena rama antiken för många.
Herregud vad gammal jag känner mig nu när du beskriver spel från 2013 som gamla.
Jag undervisar en kurs om spelnarrativ ur ett historiskt perspektiv och en student pratade om Fallout och Metal Gear Solid och påpekade att han (och flera andra studenter i rummet) inte ens var född när de spelen släpptes. De spelen ÄR rätt gamla, men ändå. Kände mig ändå uråldrig. Så när jag går igenom spelhistorien och snackar om spel från tidigt 80-tal så måste jag ha i bakhuvudet att detta är rena rama antiken för många.
Jo tycker egentligen inte de är "gamla" snarare äldre spel om man utgår ifrån artikeln som jag tror syftar på att de nyare spelen som de inom de senaste åren. Tycker att utvecklingen gick snabbt från 2008- till 2013 sen så har det fortsatt i något långsammare tempo och fokuserats mer på göra spelen större och längre. Men ja 2010-2013 är inte så gamla historiskt sätt. Ser att spel som bf 2042 är ett exempel på där man försöker lite för mycket utan att ha någon riktig grund. Kingdoms come deliverance känns däremot mer som ett äldre spel fast större.
Finns det något eller några årtal som du föredrar?