Sucker Punch lovar att respektera Japans historia och kultur i Ghost of Yotei
Nate Fox berättar hur seriöst de tar den kulturella och historiska aspekten.
#Ghost-of-Yotei, #Sucker-Punch
*que kommentarer om hur AC shadows inte respekterade japans kultur och historia

Innan den som valt att störa sig på Ubisoft slänger ur sig något så står följande i alla deras spel, något förändrat senaste året men poängen är densamma.
"Inspired by historical events and characters, this work of fiction was designed, developed and produced by a multicultural team of various beliefs, sexual orientations and gender identities."
*que kommentarer om hur AC shadows inte respekterade japans kultur och historia
Innan den som valt att störa sig på Ubisoft slänger ur sig något så står följande i alla deras spel, något förändrat senaste året men poängen är densamma.
"Inspired by historical events and characters, this work of fiction was designed, developed and produced by a multicultural team of various beliefs, sexual orientations and gender identities."
Steg 1: skapa en artikel om Ghost of Yotei.
Steg 2: Vänta på AC: Shadows fans som försöker styra tråden att handla om AC Shadows.
Steg 3: Stäng diskussionen för folk blir upprörda.
4 inlägg, inte ett enda handlar om spelet som artikeln handlar om. Sanslöst.
I drank what?
Så länge de inte hävdar att spelet är bygger på verkligheten så spelar det väl ingen roll vad de gör. Gör ett spel som är kul. Börjar bli trött på allt ska va så "korrekt" hela tiden. Ge mig ett spel som har kul gameplay, minimalt med cutscenes.
Jag spelar ofta spel för fräna bra bossfighter, härliga miljöer, lite utforskade som man blir belönad för och bra uppgraderingar.
Jag behöver inte en "korrekt" story etc för att göra det jag nämnt.
Sitter med Doom Dark ages nu, har ingen aning vad storyn handlar om, är väl på chapter 7 nu, köttar bara på.
Är verkligen inte någon expert på Japan men det första spelet gjorde väl ett bra jobb? Kan iaf inte minnas några större kontroverser
Fast alltså när blev det de absolut viktigaste vid en spelproduktion att man ska respektera kulturer i spel? Helt plötsligt är varenda kotte på nätet doktorander i japansk historia och kultur...
Kan inte spel få vara spel.. Kul om man lyckas få till det nära verkligheten, men när det ska vara sån fokus på det att mycket resurser går dit istället för att se till att gameplay blir kul..
Stavfel i första raden "Punsch", mvh Attackstyrka Alfabet
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Är verkligen inte någon expert på Japan men det första spelet gjorde väl ett bra jobb? Kan iaf inte minnas några större kontroverser
Tvärtom, Japaner beklagade sig (med glimten i ögat) att det skulle ta en studio västerlänningar att göra ett spel som var såpass bra både spelmässigt och kulturmässigt.
I drank what?
Tvärtom, Japaner beklagade sig (med glimten i ögat) att det skulle ta en studio västerlänningar att göra ett spel som var såpass bra både spelmässigt och kulturmässigt.
Kan inte komma ihåg att jag såg någon kritik. Tvärtom så hyllades de. https://kotaku.com/ghost-of-tsushima-is-being-praised-by-japa...
Fast alltså när blev det de absolut viktigaste vid en spelproduktion att man ska respektera kulturer i spel?
När en studio, i detta fall Ubisoft, som folk letar efter anledningar att ogilla gör det. Det är inte direkt som att alla spel som berört något av världskrigen eller det kalla kriget varit historisk korrekta tidigare men hur folk sitter i förhållande till dörren i en japansk, helig plats, eller att man kan döda japanska civila är tydligen enormt respektlöst helt plötsligt 🙂
Steg 2: Vänta på AC: Shadows fans som försöker styra tråden att handla om AC Shadows.
Haha ja, riktigt kul och intressant att det direkt kom att handla om en annan studio och spel än vad nyheten ens handlar om Men ja, första spelet kändes ju respektfullt så misstror inte att uppföljaren blir sämre på något sätt!
Kan inte komma ihåg att jag såg någon kritik. Tvärtom så hyllades de. https://kotaku.com/ghost-of-tsushima-is-being-praised-by-japa...
Ja, det var det jag sade ju.
I drank what?
Wow Kotaku säger att Japanerna ÄLSKADE spelet och att dem älskar ha sin historia "re-written" utav västerlänningar, en västerländsk sida som delar samma åsikter som skaparna utav spelet säger det så det måste vara sant!
Jag menar dem citerade en HEL Japansk sida så!
Meanwhile i verkligheten sålde spelet skitdåligt, mycket värre än något annat AC spel och floppade totalt I Japan... vilket e konstigt d dem hyllade spelet?
Fast alltså när blev det de absolut viktigaste vid en spelproduktion att man ska respektera kulturer i spel?
Vet inte, men det är faktiskt något man även lär ut och lägger vikt på i spelutvecklingsprogrammen på universiteten/högskolorna, numera.
Jupp, Famitsu gav spelet 40 av 40, ett av tre icke-japanska som fått det betyget. Det är stort.
Problemet är väl mest att dom flesta japanska gamers inte riktigt spelar på Playstation längre, det är mobiler och Switch som gäller för den stora massan.
Wow Kotaku säger att Japanerna ÄLSKADE spelet och att dem älskar ha sin historia "re-written" utav västerlänningar, en västerländsk sida som delar samma åsikter som skaparna utav spelet säger det så det måste vara sant!
Meanwhile i verkligheten sålde spelet skitdåligt, mycket värre än något annat AC spel och floppade totalt I Japan... vilket e konstigt d dem hyllade spelet?
Ska du racka ner på ett spel så kan du väl iaf lägga ner tiden på att läsa vilket spel det syftas på? Eftersom nyheten handlade om Ghost of Yotei så talade vi om hur Ghost of Tsushima togs emot, inte något annat och det var också det som Kotakus artikel handlade om.
Ändå snyggt att du valde att inte citera det enda inlägget som kritiserade Ubisoft.
Ska du racka ner på ett spel så kan du väl iaf lägga ner tiden på att läsa vilket spel det syftas på? Eftersom nyheten handlade om Ghost of Yotei så talade vi om hur Ghost of Tsushima togs emot, inte något annat och det var också det som Kotakus artikel handlade om.
Läs inlägget jag citerade.
Ghost of tsushima har sålt en miljon ex i Japan och globalt drygt 13 miljoner.
En miljon ex för ett västerländskt spel i Japan är långt ifrån en flopp.
Om vi nu ska jämföra det emot Ac:Shadows som till dags datum sålt runt 25.000 ex i Japan så vet jag inte vilket spel som är den största floppen.
“All thinking people are atheists.”
Ändå snyggt att du valde att inte citera det enda inlägget som kritiserade Ubisoft.
Jag nämnde 4 inlägg, det inlägget är ett av de inläggen.
I drank what?
Inga större kontroverser vad jag minns. Däremot var spelet knappast historiskt korrekt i alla avseenden.
De japanska rustningarna och svärden (katanas existerade inte på 1200-talet) var ofta anakronistiska och hör snarare hemma i 1500-talet. Det är lite som att utrusta vikingar med plåtrustningar och tvåhandssvärd (vilket säkerligen hänt i både spel och filmer).
Mongolarmén borde snarare bestått av främst kineser och koreaner än etniska mongoler.
Det här är dock saker som få har koll på och även bland dem så är det nog få som stör sig tillräckligt för att vägra spela spelet.