Lies of P ska få svårighetsgrader

Robot
Lies of P ska få svårighetsgrader

I och med expansionen Overture.

#Lies-of-p, #Neowhiz

Medlem

Ja då kanske man vågar sig på det med Butterfly's Guidance

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Asch, spelet är inte så svårt Kört igenom NG och NG+ utan problem. Riktigt grymt spel!

signatur

Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2
VR: Meta Quest 3 + VR Air Bridge

Medlem

Mycket välkommet.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Asch, spelet är inte så svårt Kört igenom NG och NG+ utan problem. Riktigt grymt spel!

Har också klarat det tre ggr. Hade problem med clownerna varje gång.

Medlem

Sjukt bra spel. Den sista (sista) bossen var lite svår, men det gick till slut. Roligt att fler kan ta del av detta spel.

Dock anser även jag att svårighetsgraden är en del av dess charm och tar man bort det (eller fördummar) blir spelet klart sämre i min bok.

Medlem

Att lägga till olika svårighetsgrader i ett Soulsbornespel tar de ju bort det som gör de spännande. Git good säger jag bara.

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Medlem

Sånt här hör inte hemma i soulsborne spel.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Att lägga till olika svårighetsgrader i ett Soulsbornespel tar de ju bort det som gör de spännande. Git good säger jag bara.

Skrivet av DieZe:

Sånt här hör inte hemma i soulsborne spel.

Det är ingen som tvingar er att köra spelen på lättare svårighetsgrad.
Men det är jävligt bra för dom som annars lägger ner spelen helt för man inte kommer vidare. Alla är inte lika duktiga som ni är.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Kanonbra!
Bara tramsigt överpretto att ha EN svårighetsgrad som utesluter en stor del av spelarbasen.
Klokt att ha flera svårighetsgrader då fler lär köpa spelet.
Dessutom kan alla "git good"-töntar fortsätta att leva i sitt universum där de får fortsätta att känna sig som supermänniskor då de klarar av spel på högsta svårighetsgraden. Vi övriga kunde knappast bry oss mindre om er "prestation"!

De som gör spel vill ju sälja också...

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Men det är jävligt bra för dom som annars lägger ner spelen helt för man inte kommer vidare. Alla är inte lika duktiga som ni är.

Folk ger upp på tok för lätt och vill att spel ska hålla en i handen hela resan.
Soulsbornspel går ut på att sakta bli bättre, att lära sig områden samt fienders/bossas attackmönster så att man lär sig hur man ska besegra de.
Jag är själv inte bra alls på den här typen av spel men det gäller att inte ge upp så snabbt, för känslan de här spelen ger när du klarar av ett svårt område eller en bossfight du suttit fast på ett tag är oslagbar.
Flertalet gånger har jag ställt mig upp och skrikigt av glädje när jag tex klarat av en boss jag länge hade suttit fast på.

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Folk ger upp på tok för lätt och vill att spel ska hålla en i handen hela resan.
Soulsbornspel går ut på att sakta bli bättre, att lära sig områden samt fienders/bossas attackmönster så att man lär sig hur man ska besegra de.
Jag är själv inte bra alls på den här typen av spel men det gäller att inte ge upp så snabbt, för känslan de här spelen ger när du klarar av ett svårt område eller en bossfight du suttit fast på ett tag är oslagbar.
Flertalet gånger har jag ställt mig upp och skrikigt av glädje när jag tex klarat av en boss jag länge hade suttit fast på.

Kul för dig. Fortfarande kan det vara för svårt för andra. Fast du inte verkar fatta det.
Med lite tur lägger dom till en ytterligare svårare svårighetsgrad för er, så bara plus för er då också.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Kul för dig. Fortfarande kan det vara för svårt för andra. Fast du inte verkar fatta det.
Med lite tur lägger dom till en ytterligare svårare svårighetsgrad för er, så bara plus för er då också.

Kan inte annat än hålla med. Jag har platinum på alla Dark Souls, Bloodborne och Elden Ring. Tycker fortfarande att de ska lägga till svårighetsgrader så fler kan njuta. Jag kommer att köra på den som är standard men det inget problem i att andra kan köra lättare. Det förstör inte min upplevelse på något vis, men så är jag inte så elitistisk heller.

Medlem

Föredrar helt klart en svårighetsgrad i spel likt dessa, men om dom nu väljer att ha med fler så är det upp till skaparna.

Tycker dock att det låter lite som dom överger sin grunddesign/idé när man "vill nå en bredare publik", vilket jag kan förstå att man vill rent finansiellt, men det låter lite smått fel bara. Kommer lira DLC't oavsett såklart, Lies of P är fantastiskt bra, men hoppas dom fortsätter med en svårighetsgrad i deras kommande spel, vilket känns tveksamt nu då.

Alla spel behöver inte ha svårighetsgrader. Ungefär som att alla spel behöver inte vara för alla. Majoriteten av spel som görs idag har redan svårighetsgrader och alla möjliga val man kan ställa in(vilket är OK, för att vara övertydlig, jag lirar dessa spel också), jag tycker det är upp till skaparna själva hur dom vill göra sitt spel.

Gillar Miyazakis syn/filosofi på det hela när det kommer till deras spel och svårighetsgrader, och håller helt och hållet med. Sen får man väl kalla det "elitism" eller vad man nu vill, inget som berör mig alls och uppenbarligen inte FromSoftware heller.

Miyazaki om Elden RIng:

"A lot of FromSoftware games throw players into this barren wasteland, and it’s a very severe, harsh, cold experience … I don’t think what we’ve been doing in our games has changed, but perhaps the world has come closer to that type of feeling,” agrees Miyazaki. “These past few years have been a huge exception to the rule in terms of what’s happening around us. But even before that, I have always felt that the world was quite a harsh place. I’ve always lived my life with that worldview, those values. So this idea of being thrust into a wasteland and planting the seeds of growth is something that, for me, feels almost universal. Perhaps more people are discovering that right now.

"If we really wanted the whole world to play the game, we could just crank the difficulty down more and more. But that wasn't the right approach," Miyazaki explains. "Had we taken that approach, I don't think the game would have done what it did, because the sense of achievement that players gain from overcoming these hurdles is such a fundamental part of the experience. Turning down difficulty would strip the game of that joy – which, in my eyes, would break the game itself."

Även Sekiro:

"We don't want to include a difficulty selection because we want to bring everyone to the same level of discussion and the same level of enjoyment," Miyazaki said. "So we want everyone … to first face that challenge and to overcome it in some way that suits them as a player."

"We want everyone to feel that sense of accomplishment. We want everyone to feel elated and to join that discussion on the same level. We feel if there's different difficulties, that's going to segment and fragment the user base. People will have different experiences based on that [differing difficulty level]. This is something we take to heart when we design games. It's been the same way for previous titles and it's very much the same with Sekiro."

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Tycker det är bra. Tar ju inte bort något från de som vill ha utmaningen från den här typen av spel. Jag älskar världen och utforskandet i Elden Ring, men att spendera så mycket tid på att lära mig patterns och annat i bossfighterna är lite trist i längden tycker jag. Hade lätt spelat på ett lättare svårighetsgrad för att kunna ta in mer av världen utan att behöva lägga så mycket tid på combat.

En bok blir inte automatiskt bättre bara för att den är svårläst

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Varför? Så länge spelet inte har multiplayer så drabbar det ingen.
Jag föredrar som i spelet Another Crabs Treasure där du till och med kan starta "Gun Mode" så har du en pistol där alla inklusive bossar dör på en träff.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem

Jag tycker att det är ett bra drag då alla människor är inte födda med samma förutsättningar och upplevd utmaning är garanterat inte densamma för alla individer. Det kan handla om funktionsvariationer, ålder, erfarenhet m.m. och det är bra att alla kan få njuta av denna typen av spel oavsett vilka förutsättningar man har. Det är ett single player spel och "git gud" är olika för alla utefter just ovanstående förutsättningar.
Det påverkar inte en enda person som vill spela på absolut svåraste nivån och ingen kommer ta bort värdet av er prestation bara för att fler spelare kan få njuta av spelet utefter sin förmåga.

Medlem

Jag är generellt emot svårighetsgrader i Souls-spel, men vi ska inte låtsas som att det inte redan finns builds och hjälpmedel som gör dessa spel till easy mode som många av dessa stolta "git gud"-personer missbrukat fullt ut.

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Jag är värdelös. Det handlar om att folk vill ha allt serverat bara, glädjen ligger i att nöta och överkomma ett hinder, inte i att bossen lägger sig ner frivilligt och dör efter två vänliga klappar.

Medlem

Mycket salta tårar från båda barrikaderna känns det som. Det är inte hela världen att man lägger till svårighetsgrader i single player men det är knappast hela världen att det finns ett ytterst fåtal spel som finjusterat allt i sina spel till att bara passa en svårighetsgrad (som inte är easy mode).

Lies of P ville först och främst åt den elitistiska klicken souls-fantaster och då krävdes ett svårt spel. Nu när det gått ett tag sedan release och spelet redan har fått massa ros och fina recensioner men intresset börjat falna släpper utvecklarna ezpz-mode för att försöka nå den breda massan som kanske ligger lite närmare walking sims i svårighetspreferens eller helt enkelt inte har den tiden som krävs för att nöta ett spel (eller helt enkelt inte tycker det är kul att kämpa).

Utstuderat och smart, well played. Ingen borde bli upprörd.

Medlem
Skrivet av MrStrange:

Skrivet av Snabeltorsk:

Just därför känns new game plus i exempelvis ELEDEN RING så fel.
Man har slagits sig genom spelet och när man väl påbörjar en ny genomgång så dör fiender och bossar på typ 1 slag. Man springer genom spelet. Känns as tråkigt.

Så ja det skulle nog behövts svårare svårighetsgrad man kan aktivera.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag är värdelös. Det handlar om att folk vill ha allt serverat bara, glädjen ligger i att nöta och överkomma ett hinder, inte i att bossen lägger sig ner frivilligt och dör efter två vänliga klappar.

Men... spela inte på den svårighetsgraden då? Och varför är det så viktigt att andra inte får ha roligt på sitt sätt?

1
Skriv svar