Analytiker – 3/4 skaffade Doom: The Dark Ages via prenumeration

Robot
Analytiker – 3/4 skaffade Doom: The Dark Ages via prenumeration

800 000 spel tros ha sålts första veckan.

#doom-the-dark-ages

Kontot avslutas

Varför prenumenerar folk på spel? Äger inte alla 100-tals redan?

Medlem

Stora frågan är hur många nya prenumeranter blev det? För dom de flesta var redan prenumeranter innan släppet, så är det ganska så dystra siffror.

Medlem

Talar för effektiviteten i att använda överpriser för att sälja prenumerationer, blir en trist utveckling framöver.

Redaktör
Skrivet av pazu:

Varför prenumenerar folk på spel? Äger inte alla 100-tals redan?

Man vill testa det nyaste. Av samma anledning betalar man kanske 800 kr för ett helt nytt storspel, trots att det kommer kosta mindre några månader senare.

signatur
Medlem

Yep, prenumeration och att invänta reor är det som är på väg att bli standard för alla "dyrare" spel. Och ju högre priser företagena pushar i jakt på fler miljarder åt ägarna/aktieägarna, desto snabbare kommer fler spelare att välja den vägen. GLHF för dom att försöka vända på den trenden sedan.

Endast några extremt få större aktörer har möjlighet att komma undan med dessa 80€ eller 100€+ som bas-priser. Men jag tror även dessa kommer att finna att det blir svårare och svårare även för dom framöver. Alternativet är väl då om dom helt slutar med reor eller prenumerationer, dvs dom gör ungefär som Nintendo. Men då tror jag dom nån dag kommer stå där med bra mycket mindre spelare istället.

Analysen i artikeln stöds förövrigt rätt fint av steamdb.info siffror. Då jag inte vet om något sätt där man kan prenumerera och få Doom på steam, så kan man förutsätta att steam spelare kan endast va köpare. Och dom där siffrorna är mer inline med runt 300k-700k kopior sålda.

Kontot avslutas
Skrivet av Tomas Helenius:

Man vill testa det nyaste. Av samma anledning betalar man kanske 800 kr för ett helt nytt storspel, trots att det kommer kosta mindre några månader senare.

Låter osmart. Bättre att skita i nya spel och prenumerationer och därmed spara jättemycket pengar. Under tiden kan man spela jättebilliga spel istället.

Medlem

Förnyande GPU i veckan 1700 sek för 20 månader. Lätt värt.

Medlem

Förstår ändå, det var väldigt smidigt att köra expedition 33 via gamepass och kostade bara 10kr via 14 dagars test.
(sen att det gick att spela under i alla fall 26 dagar trots att jag stängde av autoförnylese är lite konstigt)

signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Redaktör
Skrivet av pazu:

Låter osmart. Bättre att skita i nya spel och prenumerationer och därmed spara jättemycket pengar. Under tiden kan man spela jättebilliga spel istället.

Ekonomiskt har du förstås helt och hållet rätt, men smaken är som bekant delad. Drar man det till sin spets kan man lira Kinatillverkade kopior av N64, C64 och sånt för typ inga pengar alls.

signatur
Medlem

Spel kommer gå samma väg som filmerna, och det kommer nog gå fortare. Blir att man kanske kör en månads gamepass på xbox, hoppar över till Epic, sedan Rockstar.. Etc. De enda man kanske köper är de man spelar hela tiden, men då är de flesta titlar fokuserade på MP Free2Play i dagens läge.

Lite som att man köper en BluRay för att man vill kunna kolla när man vill, istället för att jaga runt på vilken tjänst filmen ligger nu.

signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Kontot avslutas
Skrivet av Ctrl:

Spel kommer gå samma väg som filmerna, och det kommer nog gå fortare. Blir att man kanske kör en månads gamepass på xbox, hoppar över till Epic, sedan Rockstar.. Etc. De enda man kanske köper är de man spelar hela tiden, men då är de flesta titlar fokuserade på MP Free2Play i dagens läge.

Lite som att man köper en BluRay för att man vill kunna kolla när man vill, istället för att jaga runt på vilken tjänst filmen ligger nu.

Filmer blir piratade (igen). Prenumerationstjänsterna står och snubblar över varandra och kommer snart vara ett dåligt minne. Precis som prenumerationer för spel.

Medlem
Skrivet av pazu:

Filmer blir piratade (igen). Prenumerationstjänsterna står och snubblar över varandra och kommer snart vara ett dåligt minne. Precis som prenumerationer för spel.

Det är ägande av digitala produkter som kommer vara ett dåligt minne. Ägande generellt tillhör det förgångna. `Tillgång till´ är vägen framåt.

Kontot avslutas
Skrivet av vamp:

Det är ägande av digitala produkter som kommer vara ett dåligt minne. Ägande generellt tillhör det förgångna. `Tillgång till´ är vägen framåt.

Möjligt men inte i prenumerationsform. Eventuellt om alla filmer fanns på en plattform. Men som det ser ut idag så gillar inte marknaden upplägget och det kommer gå under snart. Det som istället kommer funka är pay-per-view. Det händer dock först när utbudet, kvaliteten och priset blir rätt.

Medlem

Doom ett av de största varumärkena inom pc gaming har "bara" 3 miljoner spelare var av 800000 har köpt det. Det låter faktiskt som ett dunder fiasko oavsett vad id säger.

Medlem

Finns inget dummare än att köpa ett spel på releasedagen, undantagsfall man faktiskt får en värdig version för priset.

Medlem

Det var inte alls många ju

Medlem
Skrivet av pazu:

Gamla oheta spel som tappat all hype? När de spelen blivit billiga släpps det något nytt mer intressant.

Medlem
Skrivet av vamp:

Vägen framåt är skit.

Samma anledning till att streaming är skit. Tar de bort en serie från tjänsten är man körd. Barnbarnen lär inte kunna se samma serier och filmer som vi då det mesta lär försvinna. Men det går bra att se väldigt många filmer från 40 talet på dvd.

Medlem

Jag lyssnade på en podd där de jämförde doom Eternal och dark ages, de tyckte att även om dark ages var ett ganska bra spel så var fortfarande Eternal det perfekta spelet(av den typen). Jag tänkte då att jag kanske skulle kolla in det 5 år gamla Eternal då det borde vara billigare. 60 euro kostade det, så typ 700 spänn ändå. Får se om det kommer på nån rea snart.

Medlem

Det som vore intressant är att se hur många det var som skaffade Gamepass för det här spelet, eller om majoriteten redan är existerande prenumeranter.

Kontot avslutas
Skrivet av Siegfried:

Gamla oheta spel som tappat all hype? När de spelen blivit billiga släpps det något nytt mer intressant.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Stora frågan är hur många nya prenumeranter blev det? För dom de flesta var redan prenumeranter innan släppet, så är det ganska så dystra siffror.

Skulle inte förvåna mig om det är dåliga siffror även där. Med tanke på att under samma månad så släpptes både Oblivion och Expedition 33 så hade nog många redan prenumererat för de spelen.

Medlem
Skrivet av pazu:

Ja man kan säga upp bostaden och flytta ut i någe tält o spara jättemycket pengar. Men man vill gärna ha en viss nivå av "livskvalité".

Gamepass är inte dyrt i jämförelse med att köpa 2-3spel i månaden. Det är kul att spela de nya spelen.

Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag lyssnade på en podd där de jämförde doom Eternal och dark ages, de tyckte att även om dark ages var ett ganska bra spel så var fortfarande Eternal det perfekta spelet(av den typen). Jag tänkte då att jag kanske skulle kolla in det 5 år gamla Eternal då det borde vara billigare. 60 euro kostade det, så typ 700 spänn ändå. Får se om det kommer på nån rea snart.

eternal brukar vara på rea ibland så vänta lite kanske.

Medlem

Jag har inte spenderat en enda krona men spelar det nu för fullt. Har klarat mer än halva spelet på 4 dagar. Tycker det är riktigt skoj.
Jag hade inte köpt det för 800kr.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

"skaffade"? i detta fall betyder det installerade va? för man hyr ju bara det på begränsad tid dessutom jäntemot "köp"... LOL
3/4 fick lov att installera vare sig man ville eller inte och valde att faktiskt göra det sen om det var för att benchmarka sin rigg eller dom faktiskt ville spela det är en annan femma... hehe

Medlem
Skrivet av Redstar:

Om du kör på PC finns det för under 100 kr på Cdkeys.com

Medlem
Skrivet av ActualAir:

Om du kör på PC finns det för under 100 kr på Cdkeys.com

Jag tänkte inte överhuvudtaget på att kolla nån annanstans haha, tack för tipset.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tror inte man kan se det så, jag tror inte heller att varje företag som har en sådan tjänst tror att varje ny produkt skall ge de hur många nya nya prenumeranter som helst, det handlar ju lite om att behålla folk med, folk som betalar i långa loppet.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar